Kuvauksen noobiejuttuja ym.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mniska
  • Aloitettu Aloitettu
Tuttu on myös tarina siitä, että ostetaan järkkäri ja vittuunnutaan sen 7 kilon setin kantamiseen mukana. Sitten myydään persnetolla pois tai jätetään kamera hyllyyn pölyyntymään. Sellaisella kameralla saa parhaat kuvat, joka on mukana.

Tuttu on myös tarina siitä, että ostetaan järkkäri ja vittuunnutaan sen 7 kilon setin kantamiseen mukana. Sitten myydään persnetolla pois tai jätetään kamera hyllyyn pölyyntymään. Sellaisella kameralla saa parhaat kuvat, joka on mukana.

Tätä mä tässä pokkarin ostossa juuri hainkin.
Btw kamera on nyt sitte Fuji FinePix F30. Manuaali säätöä löytyy jokseenkin ja iso-arvo 3200 asti...

Hyvä valinta toi, arvosteluiden mukaan kohinansieto on paremmalla mallilla kuin useissa digijärkkäreissä ja kuvanlaatu mainio.

valokuvan muokkauksesta (tietokoneella).
muutan valokuvan mustavalkoiseksi ja haluaisin esim. auton kuvasta moniväriseksi mitenköhän sellainen onnistuu??

englanninkielinen ohjelma enkä oikein löydä käskyä millä se tehtäisiin, olisiko mitää vinkkiä millä komennolla se voisi löytyä?

e: corel paint shop XI on ohjelma

e2: tuota rajausta en löydä

Hyvä valinta toi, arvosteluiden mukaan kohinansieto on paremmalla mallilla kuin useissa digijärkkäreissä ja kuvanlaatu mainio.

Kuvaaminen kiinnostaa, totta kai, mutta en taida tajuta mistään-mitään, mikä/mitä on kohinansieto valokuvauksessa.

pahoittelen malttamattomuuttani ja kyselyä, kokeilemalla ja tekemällähän se selviää, no koville otti...

Liitteet

• rsmöööpehmee.webp
    rsmöööpehmee.webp
    52 KB · Katsottu: 391
Uusi kamera on pyörinyt mielessä ja erityisesti olen kiinnostunut tähtien/planeettojen kuvaamisesta. Nyt pitäisi hankkia kamera jossa valotusaikaa voisi manuaalisesti säätää, niin että valotus voi kestää jopa tunteja. Kamera ja kuvaus tietämykseni toistaiseksi olematonta.. Nyt kaipaisin kamerasuosituksia: eli haussa sellainen kamera jolla tähtikuvaus onnistuisi, mutta kamera ei saisi maksaa maltaita (vittu kun on noita rahareikiä..).

Uusi kamera on pyörinyt mielessä ja erityisesti olen kiinnostunut tähtien/planeettojen kuvaamisesta. Nyt pitäisi hankkia kamera jossa valotusaikaa voisi manuaalisesti säätää, niin että valotus voi kestää jopa tunteja. Kamera ja kuvaus tietämykseni toistaiseksi olematonta.. Nyt kaipaisin kamerasuosituksia: eli haussa sellainen kamera jolla tähtikuvaus onnistuisi, mutta kamera ei saisi maksaa maltaita (vittu kun on noita rahareikiä..).

Eikös halvemmissakin järkkäreissä ole ns. bulb-toiminto. Eli laukaisinta painasemalla alkaa valotus ja toisella laukaisulla valotus päättyy. Näin voi valottaa hyvinkin pitkään. Tällöin on hyvä käyttää kaukolaukaisinta tärähdysten eliminoimiseksi.
Mikäli haluaa kuvailla tähtitaivasta, niin silloin täytyy myös hankkia seurantalaite, eli ns. kellokoneisto, joka seuraa maan kiertoliikettä.
Muuten tähdistä tulee viivoja.
Itse olen huomannut, että zuumia käytettäessä jo muutamien sekuntienkin valotuksella tähdistä tuleekin viivoja.

Kannattaa kysyä, joiltakin tähtiharrastajilta miten he liittävät kameran kaukoputkeen. Ongelmasinta tähtien/planeettojen kuvaamisessa on maapallon pyöriminen: tulee pelkkää suttua.
Filmipuolella mustavalkofilmin pystyi superherkistämään oliko se nyt vedyllä vai typellä, jolloin ei tarvinnut pitkiä suljinaikoja.

Joo, olen tietoinen miten kamera kytketään putkeen ja että putkessa pitää olla seurantamoottori.. Mutta kamera on haussa..

Joo, olen tietoinen miten kamera kytketään putkeen ja että putkessa pitää olla seurantamoottori.. Mutta kamera on haussa..
Sitten en voi Canonin bulb toimintoa suositella: Joutuu pitämään kokoajan laukaisinta pohjassa. Ellei sitten ole lukittavaa lankalaukaisinta (varmaan joihinkin kalliisiin malleihin saa).
Eli ostat kameran jossa on toiminto T, painat kerran ja kamera alkaa valottamaan ja toisen kerran, kun lopetat. Ainakin Nikonilla on tämä toiminto. Varmaan myös joillain muilla merkeillä.

Näytön värisäädöt

Digikuvia käsitellessähän tietokoneen näytön säädöt olisi hyvä olla kohillaan?
Olisikos teillä vinkkejä / linkkejä näytön oikeaoppiseen(?) säätämiseen värien osalta?

Sitten en voi Canonin bulb toimintoa suositella: Joutuu pitämään kokoajan laukaisinta pohjassa. Ellei sitten ole lukittavaa lankalaukaisinta (varmaan joihinkin kalliisiin malleihin saa).

Kyllä niitä lankalaukasijoita saa jokaiseen kameraan. Pokkarit poisluettuna, mutta niihinkin kai suurimpaan osaan. Eikä edes maksa montaa kymppiä. Järkkäreihin saa ajastimella olevan, eli se voisi toimia paremin kuin bulb. Voit pistää valotusajaksi vaikka 5min, kun ensin sen mittaat jollain valovoimaisella kohdilleen ja sitten tuo kaukoputki on about vaikkapa f11 ja aukko-aikasarjan kautta vaan valotus kohdilleen.

Mulla on sellainen vanha patarautainen Pentaxin LX, joka valottaa vaikka 8min automaattivalotuksella mittarin mukaisesti. Näissä digeissä ei olla menty vielä lähellekään sitä oikeaa tekniikkaa, mitä niihin voisi laittaa.

Ilmeisesti tähtikuvaukseen on Canonilla oikein oma runkokin, eli D20s malli, josta puuttuu joku suodin kennon edestä ja kuvamatsku on parempaa.

valokuvan muokkauksesta (tietokoneella).
muutan valokuvan mustavalkoiseksi ja haluaisin esim. auton kuvasta moniväriseksi mitenköhän sellainen onnistuu??

Tähän hommaan on photoshoppia varten hyvä filtteri, eli Cybian bw-plus, jossa on ominaisuudet paljon monipuolisemmat kuin jos vain vähentäis värisaturaatiota. Kannattaa kokeilla, eihän tostakaan voi kaikki tykätä.

Tässä esimerkki, jonka on tehnyt muutamassa minuutissa kaveri, joka suositteli ko. filtteriä minulle: http://kustoms.pp.fi/test.jpg

Onkos kukaan koittanu makrokuvausta? Aika mielenkiintosta sekin ja siinä on omat haasteensa, kuten valaisu. Kuvauskohteiden keksiminen on kanssa oma juttunsa, esim. jos kuvaa jotain kusiaisia jne, niin se niiden kiinnisaaminen :lol2:

En ehtiny enää editoida, mutta yks juttu tuli vielä mieleen:
Eli tietääkö kukaan mihin tarkoitukseen on tehty fotofiltterit, joissa on seuraavanlaisia merkintöjä?

B-W: 49ES 022 2X ??? (49mm jenka, mutta mitä muut? Väri on keltainen.)

Vivitar: 49mm 02 ??? (ei mitään muita merkintöjä). Väri oranssi.

HOYA: HMC G(X1) ??? Väri vihreä.

Noiden läpi kuvatessa tulee tietysti jännä "tint" kuvaan, mutta se tuskin on perimmäinen tarkoitus ko. laseilla? Voiko noita pinota päällekkäin jonkun tietyn efektin toivossa? Sen verran olen antanu itselleni kertoa, että alunperin ovat tarkoitettu lähinnä mustavalko-FILMIN kanssa kuvatessa käytettävksi. Kaiketi toimivat myös digikuvauksessa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom