Kuva painokuntoon - CMYK-värit itse vai ei?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Leona
  • Aloitettu Aloitettu
Täytyisi saada eräs tiedosto mahd. hyvin vastaamaan painon vaatimuksia ja yksi vaatimuksista on, että käytetään CMYK-värejä. Jossain ohjeissa mainittiin, että usein kannattaa jättää tuo värien muuntaminen painolle, koska itse määrityksiä tehdessä ei kuitenkaan välttämättä näe näytöltä oikeaa lopputulosta, näytön kun pitäisi olla kalibroitu (mitä ikinä tuo sitten tarkoittaakaan).

Mitä suosittelette tällaisessa tilanteessa? Yritänkö muuttaa värit, yritänkö kalibroida näytön (vaikken tiedä mitä se tarkoittaa) vai annanko painon hoitaa asian? Vinkkejä, kokemuksia?

Kyselee ihan pihalla oleva Tiukkis

Edit: ongelmana on siis myös se, että tuo CMYK-homma ei ole oikein hanskassa eikä taida olla sopivaa ohjelmaa :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse, jos omistat Photoshopin. Jos paino ei laskuta värien muuttamisesta kannattaa antaa sen tehdä homma. Homma kun vaatii pari klikkausta tai 15sek työn.

Käytännössä jos kyse on jostain digillä räpätystä kuvasta eikä kuvasta olla tekemässä Hesarin kokosivun mainosta riittää että muutat värit Photoshopilla CMYK-väreiksi ja lisäät hieman saturaatiota tai väännät kurveilla mustan pään mustaksi valkoisen valkoiseksi kuitenkin niin ettei kuvasta tule liian jyrkkä..juu nou?

Näytön kalibrointi on hifistelyä joka kuuluu mainostoimistoille ja reprolaitoksille joilta menee aineistoa painoon suuria määriä ja kaiken pitää olla tuotantoketjussa kalibroituja keskenään. Näytön kalibroinnin voit unohtaa ellet halua siitä maksaa ammattihenkilölle 1000e...

Jos paino uhkailee tunnin työllä ja 100e:n laskulla niin laita kuva mulle niin muutan sen sopivaksi..:kippis1:

Kiitos! Täytyy tuota miettiä. Käytössä on Corelin ohjelmia, joilla tuo kyllä onnistuu kunhan keksin miten... Painoon menee kokonaisuus, jossa on digikuva ja sen päälle itse lisäiltyä tekstiä.

Neuvostoliitto sanoi:
tai väännät kurveilla mustan pään mustaksi valkoisen valkoiseksi kuitenkin niin ettei kuvasta tule liian jyrkkä..juu nou?
Nou ai dount :nolo:

Mutta eiköhän tämä tästä. Jos ei onnistu, niin pyydän sinulta tarjousta :thumbs:

Kannattaa jättää painon käännettäväksi, jos et tiedä käytössäsi olevan kuvankäsittelyohjelman väriprofiiliasetuksia, tai et tiedä kuinka niitä muokataan. Ohjelman CMYK-asetukset tulee määrittää oikein, ennenkuin kääntö RGB-tiedostosta ja tallennus CMYK-muodossa tehdään.

Kiitos sinappi75:lle. Osaatko sanoa, miten ne asetukset tulee määrittää? Olen oppinut ohjelmasta yhtä sun toista tässä viimepäivien aikana, joten osaisin ehkä määrittää ne jos tietäisin, miten niiden pitää olla.

Testasin tuota CMYK-muuntoa ja yksi ongelma ilmeni: alkuperäisessä versiossa on tehty tekstiä wordin (tai power pointin) WordArt -toiminnolla, ja sitä ei tietenkään voi siirtää Coreliin mitenkään fiksusti. Yritin niin, että tallensin alkuperäisen PowerPointissa tiff-tiedostona ja toin sen Coreliin ja muunsin sitten värit. Muuten ok, mutta laatu kärsii pahasti :( Olisiko kellään tuohon jotain kikkaa olemassa? Toki voin tehdä Corelissa tekstit uudestaan, mutta juuri samanlaista en siitä saa ainakaan kovin pienellä vaivalla. Vielä kaikille Wordin dissaajille tiedoksi, että en ole itse tehnyt alkuperäistä versiota, en siis olisi itse koskaan edes alkanut tehdä työtä vöördillä...

Neuvostoliitto sanoi:
Näytön kalibrointi on hifistelyä joka kuuluu mainostoimistoille ja reprolaitoksille joilta menee aineistoa painoon suuria määriä ja kaiken pitää olla tuotantoketjussa kalibroituja keskenään. Näytön kalibroinnin voit unohtaa ellet halua siitä maksaa ammattihenkilölle 1000e...:

Eikö tota kalibrointia voi tehdä edes karkeasti sinnepäin käsin? Mietin vain että jos olisi joku printattu läpyskä jossa olisi referenssivärit ja sitten näyttöajureista ruuvaisi puhtaat värit ja kirkkauden sellaiseksi että se vastaa tuota tunnettua paperista vertailukohtaa? (Sieltähän löytyy color management -välilehti josta voi RGB-käyriä säätää, ja ilmeisesti Photoshopissakin voi laittaa jotkut asetukset.)

Joskus kun teettää digikuvia niin olisi hauska säätää kirkkautta ja värejä kohdalleen Photoshopissa, mutta kun koskaan ei tiedä vastaako oma näyttö ollenkaan printterin asetuksia. Kerran on tullut painosta kuvia joissa ihonvärit olivat aika outoja vaikka ne ruudulla automaattisäädön jälkeen näyttivät hyviltä. Tosin, esim. IFI taitaa vetää jotain lisäkäsittelyä digikuville (muistaakseni terävöi ja vähän lisää kontrastia?) ennen printtausta joten vaikka värit olisikin kohdallaan niin tulos ei aina ole sama kuin ruudulla, mutta toivottavasti lähempänä kuitenkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom