Kuumeoireet treenin jälkeisinä päivinä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalpaha
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minulle on nyt jo kahtena tai kolmena viikkona käynyt niin, että olen (esim maanantaina) vetänyt 2-jakoisen ohjelman toisen päivän, pitänyt päivän taukoa ja kun seuraavana päivänä on ollut tarkoitus vetää 2-jakoisen toinen puolikas, on puolen päivän jälkeen noussut lämpöä sen verran (0.5-0.8 astetta) että olen joutunut jättämään treenit siltä päivältä väliin. Taukoa näiden oireiden välillä on (arviolta) ollut muutamasta päivästä viikkoon.

Muuten mitään isompia oireita (paitsi aamuisin lievää tukkoisuutta) ei ole ollut. Jos asiaan jotenkin vaikuttaa, niin olen dieetillä ja pyrin treenaamaan kovaa (toki olen vielä melko aloittelija). Tarkkoja kaloreita en osaa sanoa, mutta nälässä en elä (ja pyrin siihen 2g proteiinia per rasvaton painokilo) :D

Ärsyttää kun treenejä jää väliin, mutta eipä sitä kiva ole sairastaakaan (lämpöä juuri sen verran, että ajattelu käy "tukkoiseksi"). Parhaimmillaan olen pitänyt kolmekin päivää taukoa, olo ollut ihan hyvä ja sitten samat oireet iskevät Toisinaan lämpö on noussut samaan aikaan pahimpien DOMSien kanssa, joten olen hakenut yhteyttä siihen, mutta esimerkiksi tänään ei ole ollut enää mitään lihaskipuja.

Edit: lisätään vielä, että lämpö usein laskee jo samanpäivän aikana, esim. tänään se alkoi nousta iltapäivällä ja on nyt laskenut melkein normaaliksi.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

On. Jos olen iltapäivällä tai illalla ollut treeneissä, nousee kello 21:00-22:00 tienoilla kuume tuonne 37,8 - 38 asteeseen. Esim. tänään kävi näin.

Ei niinkään tunnu samalta kuin flunssakuume, vaan koko kroppa vaan tuntuu kuumalta ja hikeäkin valuu. Useimmiten kun menen nukkumaan on lämpö palannut normaaliksi, aamulla on täysin terve fiilis, paikat on useimmiten suht kipeenä. Mulle harvoin nykyään tulee domseja mutta jos tulee, niin edellisenä iltana on ollut lämpöä. Ohjelman vaihtuessa kivut tietty kuuluu asiaan.

Oon huomannu että kyseinen lämpöily tulee jos on syönyt päivällä huonosti tai treenin jälkeinen syöminen on ollu liian vähäistä. Mulla on aamulla salitreeni kello 8:00 tienoolla, sitten illalla/iltapäivällä lajitreeni... mutta noi kuumeilut riippuu mulla selvästi päivän syömisistä.

Mitään flunssan oireita ei ole. Tuota voi tapahtua useita kertoja viikossa jos painoa pitää pudottaa. Jos taas bulkkaa niin ei oo lämpöilyäkään. :)

Itellä oli vastaavaa fiilistä viime keväänä dieetillä, pää ihan jumissa ja pientä lämpöä. Kun sain pienen vekin kainaloon, niin se tulehtui helvetin pahasti saman tien ja vaati antibioottikuurin. Voisi ehkä ajatella, että elimistö ja vastustuskyky on niin kovilla, että aiheuttaa tuon kuumeilun? Ylirasitustila varmaan ihan kulman takana...

Mulla on ollut kanssa samantyylisiä oireita. Kuumetta en oo koskaan mitannut.

Mutta syynä on ollut se, että treeni/ravinto/lepo ei ole ollut tasapainossa.
Yleensä liikaa treeniä, ja liian vähän ravintoa ja lepoa.
Viikon kevyt jakso, mietintä missä meni pieleen ja uusi yritys, niin hommaan on alkanut tulemaan tasapainoa..

Itellä hiukan vastaavia oireita ollu jo kans pitemmän aikaa, iit on toinen ketju tuolla, ja syynä saattaapi olla sama, mitä nyt oon alkanu epäileen itelle.

Luulotautisuus.

Toisin sanoen naurettavalta ku kuulostaakin, ylikunto.
Just luin juttua Fighter-magistä, siin oli vaikuttava juttu. Suora lainaus:
"Kuormituksen laatu ja urheilijan ominaisuudet määrtäävät oirekuvan, joka on yksilöllinen. Urheilijan ylikunto-oireyhtymä on ollut tapana jakaa neljään osakomponenttiin: hormonaaliseen, hermostolliseen, lihaksistolliseen ja henkiseen." Se yli kunto on yleensä näiden yhdistelmä.

Kannattaa siis lukee toi juttu, oli asiaa ja paljon.
Itellä alko sillälailla, et tulin kipeeks, ja siittä sitten suivaanuin itelleni, ja rupes potuttaan. Eli motivaatio oli kunnossa, ja sitä se on edelleen. Eli tautina se jatkuu ja jatkuu, eikä oikein mikään muu sitä noidan kehää katkaise, ku kunnolla taukoo liikkumisesta. Siinä kohtaa se on sit henkisellä puolella raskassta, ainakin mulla. Harmittaa, jos ei voi treenata. Kuumeilua siis aiheuttaa se lihasten tulehdustilaan joutuminen, ja oireet on just niinku mulla. Nenän tukkosuus+muukin nuhailu voi olla myös osana, riippuu päivästä. Eli ylikunto. Kannattaa miettiä, miten on treenamiseen vaikuttanu asiat 6kk sitten. Mitä sillon teit? Ylikuntoa kun on ite melkein mahoton huomata, ku varsinaiset fyysiset oireet voi tulla vasta useamman kuukauden jälkeen, ku ylikuntoa on ollu jo.
Ite ravannu kaiken maailman verenkuvat + keuhkokuvat läpi, lääkärit sanoo koko ajan, et pitäs terve olla, sydänfilmiin tarkotus mennä hakeen puhas filmi.

Aamusykettä tarkkailemalla menettää yöunensa, mut siit voi olla apua, samaten tulehdusarvojen mittailulla voi saavuttaa tietoa lihasten kunnosta, tosin, aika hakuammuntaa molemmat. Kuumen mittailulla samaten ei tee mitään, sitä on se 36,6-37,4. Lääkärien mukaan on yös mahollista, että ns. peruslämpö voi nousta ihmisellä, mut se ei oo niin tavallista.

Eli vaikkapa buranaa syöt muutaman päivän-1 vko, ja reenit nollassa, ei mitään. Töis voi käydä, jos ei fyysisesti raskasta. Eli ihan pelkkää lepoa kropalle. Pää tarttee virikkeitä, eli kannattaa vaikka opetella uusi kieli..? Lähinnä läppä, mut siis mulla ainakinrupee pää muljuileen, jos ei pääse treenaan-->ylikuntotila pahenee, jne. Seo noidan kehä, ja siit ei pääse pois helpolla. Suosittelen rauhottumista.

Toi voi olla siis kehon huuto siittä, et rauhotutaanpas hiukan, ei jaksa koko ajan. Henkinen puoli taas tuntuu vaativan lisää jatkuvasti, mut se ei kuuntele fysiikkaa. Tuntuu siltä, ku pettäis itteensä, ku ei reenaa. Tuttua?

Viikon loman aikana voi käydä vaik hammaslääkärissä, hankkia kauhoja+kattiloita, alottaa sen lukemisen tai jotain muuta, kuhan on jotain tekemistä päälle. Ei saa vaan maata. Parin lepopäivän jälkeen voi alkaa hiukan venytteleen. NUKU! SYÖ paremmin, jos on mahollista. Vietä aikaa muijan kanssa, tai hanki sellanen. Jos ei oo jotain tiettyä tavotepäivämäärää esim. dieetin kanssa, tai kisoja tulossa, niin syö sitä mitä haluat, laihdut kyllä sit kesään mennessä. HELLI ITSEÄSI, niinkin tyttömäiseltä ku se kuulostaakin. ( Ei pahalla tytöille)

Back
Ylös Bottom