Kuukauden idiootti!!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pexxi
  • Aloitettu Aloitettu
Hyvin jaksoin kyllä töissä ja välillä kävin viikonloppuisin tuttujen metsissä metsätöissä.sahasin silloin päivässä 6 tankillista moottorisahalla.tietenkihä hiki valu kunnolla mutta jokainen joka on sitä hommaa joskus tehny nii tietää et se ei ole mitään keveintä hommaa.
Huhhuh, nyt on kyllä ihan kunnon mettähommissa failureen meininkiä 😯
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nälkähän on ihan luontainen selviytymiskeino, toisilla enemmän nälkä kun toisilla, mutta eihän se mikään vaarallinen olotila ole, jota pitäisi pyrkiä aina ja heti tyydyttää

Juuri näin ja ehkäpä aikuisen ihmisen olis ihan hyvä sietää sitä tunnetta. Oon ite opetellut siihen, että mieluummin jää pieni nälkä ruokailusta kuin ähky. Mulla ei nälän tunne ja riittävä ravinto korreloi kauheen hyvin keskenään. Nytkin söin iltapalaksi itseni mielestä aika pieneltä tuntuvan satsin, ja sehän oli lähemmäs 1000 kcal. Nälkää kuuntelemalla menis lähemmäs tuplaten tuo määrä.

Mulla toimii aika hyvin tuo Andyn tyyli. Paljon liikuntaa ja aktiivisuutta (=auto jää talliin, jos ei oo kiire) ja ruokamäärien seurantaa.
 
Se on hienoa kun joku pystyy vuodesta toiseen kontrolloimaan omaa syömistään, olen kateellinen.
Jaktuva ruokamäärän/laadun kontrolloiminen ja laskeminen onnistuu itsellä aina kuureittain ja sitten jossain vaiheessa repsahtaa.
Eikä sellaista ruokamäärää edes mahdu meikäläiseen ettei olis kohta nälkä.
Askeleita tulee vuodessa lähes 5M ja työ on fyysisesti raskasta, sekä kahden koiran kanssa lenkit 2x päivässä.
 
Se on hienoa kun joku pystyy vuodesta toiseen kontrolloimaan omaa syömistään, olen kateellinen.
Jaktuva ruokamäärän/laadun kontrolloiminen ja laskeminen onnistuu itsellä aina kuureittain ja sitten jossain vaiheessa repsahtaa.
Eikä sellaista ruokamäärää edes mahdu meikäläiseen ettei olis kohta nälkä.
Askeleita tulee vuodessa lähes 5M ja työ on fyysisesti raskasta, sekä kahden koiran kanssa lenkit 2x päivässä.

Oliko sulla siis ongelma tää asia, oletko kovasti ylipainoinen tai sairastunut elintapojen seurauksena? En näkis, että kaikkien tarviikaan olla missään kympin rasvoissa. On niitä terveitä ylipainoisia ihmisiä.
 
Erottava tekijä on se että tuo yksi lapsi joka on muita kahta selvästi lihavampi on vuosien ajan ottanut iltaisin yhden pienen pienen pillerin, (pällilääke jonka sivari on että se aiheuttaa kauhea nälkää).
Karu valinta: henkinen vs fyysinen terveys.

Onko löytynyt parempi lääke tilalle?
 
Ruuasta sen verran että jos otat kaupanhyllystä vähän jugurttia, musslia, mehua jne katsomatta sen tarkemmin niin sokerimäärä voi olla hurja. Jälkkäriksi pullaa tai puddinkia. Tavallisten ihmisten silmissä tämä ruokavalio on ok ja vastaus on yleensä että en mä syö mitään epäterveellistä mutta kun nämä lasketaan yhteen niin esim sokerin määrä voi olla korkea.
 
Ruuasta sen verran että jos otat kaupanhyllystä vähän jugurttia, musslia, mehua jne katsomatta sen tarkemmin niin sokerimäärä voi olla hurja. Jälkkäriksi pullaa tai puddinkia. Tavallisten ihmisten silmissä tämä ruokavalio on ok ja vastaus on yleensä että en mä syö mitään epäterveellistä mutta kun nämä lasketaan yhteen niin esim sokerin määrä voi olla korkea.
Ja nimenomaan sokeri on pahin lihottaja vaikka monilla on päässä se pinttymä että rasva lihottaa eniten.

Toki rasvalla ja vaikka proteiinillakin voi itsensä lihottaa suuria määriä syömällä
 
Ja nimenomaan sokeri on pahin lihottaja vaikka monilla on päässä se pinttymä että rasva lihottaa eniten.

Toki rasvalla ja vaikka proteiinillakin voi itsensä lihottaa suuria määriä syömällä

Tää tais olla edellisessä FinRavinto-tutkimuksessa vähän päinvastoin. Sokeria syödään edelliseen verrattuna vähemmän ja rasvaa (tyydyttynyttä) selkeästi liikaa. Energia toki sen läskin kertymisen takaa, ei yksittäinen makro. Oma elämänkokemus oli kovasti eri mieltä ton kanssa, mut kaipa sitä "piilorasvaa" sitten tulee helposti.
 
Karu valinta: henkinen vs fyysinen terveys.

Onko löytynyt parempi lääke tilalle?

Niimpä.
Nyt reilun vuoden verran menty ilman mitään lääkitystä, erilaiset terapiat on antanu pysyvämpää apua.

Ja nimenomaan sokeri on pahin lihottaja vaikka monilla on päässä se pinttymä että rasva lihottaa eniten.

Toki rasvalla ja vaikka proteiinillakin voi itsensä lihottaa suuria määriä syömällä

Miksi näin?

Eiköhän se ole kuitenkin ne yli kalorit jotka lihottaa eikä mikään tietty makro.

Sokeri oikein ajotettuna ja sopivalla määrällä on vaan hyväksi.
 
Niimpä.
Nyt reilun vuoden verran menty ilman mitään lääkitystä, erilaiset terapiat on antanu pysyvämpää apua.



Miksi näin?

Eiköhän se ole kuitenkin ne yli kalorit jotka lihottaa eikä mikään tietty makro.

Sokeri oikein ajotettuna ja sopivalla määrällä on vaan hyväksi.
Kuten sanoin niin voit vaikka porkkanalla lihoa jos syöt yli kulutuksen mutta ne artikkelit joita itse olen lukenut niin väärään aikaan syöty sokeri lihottaa helpoiten.

Toki tähän voi jokainen vitun kovaa treenaava tulla sanomaan että "Kyllä mä voin aakkosia vetää ennen treeniä enkä liho" 🙄
 
Tää tais olla edellisessä FinRavinto-tutkimuksessa vähän päinvastoin. Sokeria syödään edelliseen verrattuna vähemmän ja rasvaa (tyydyttynyttä) selkeästi liikaa. Energia toki sen läskin kertymisen takaa, ei yksittäinen makro. Oma elämänkokemus oli kovasti eri mieltä ton kanssa, mut kaipa sitä "piilorasvaa" sitten tulee helposti.
Kyllä, mutta aiheesta löytyy myös tutkimuksia joissa kerrotaan toista.

Kuitenkin kovaa treenaavat voi oikeaan aikaan ihan huoletta syödä ihan sitä sokeria. Iltapalalla ei kuitenkaan kannata, olit sitten kovaa treenaava tai läski (ellei treeni ole ollut juuri takana).
Rasvaa voi kuitenkin huoletta syödä päivällä, aamulla ja illalla. Ihan vaikka pelkästään vedoten siihen miten ihmiset on kautta aikojen syöneet..
 
Kyllähän ns. tavallisella tallaajalla tulee syötyä liikaa rasvaa.

Itsekin aiemmin käytin mahd. vähän tai ei ollenkaan sokeria ruuassa. Rasvaa aamupuuroon ja leivän päälle, päiväruokaan kastikkeeseen ja leivän päälle, illallisessa pataruuan voiteluun ja leivän päälle. Leivän valmistuksessa rasvaa, leikkeleissä rasvaa juustossa jne...

Nyt kun syö bodyruokaa, niin huomaa kuinka vähän rasvaa tarvitsee ja kuinka ylettömän paljon sitä aiemmin veti. Ruoka määrät oli pienempiä, mutta kaloririkkaampia rasvan vuoksi. Liian harvoin söi ja sitten söi lämpimällä ruualla liikaa...

Keskivartaloa tuli, vaikka sokeri minimissä...
 
Kyllä, mutta aiheesta löytyy myös tutkimuksia joissa kerrotaan toista.

Kuitenkin kovaa treenaavat voi oikeaan aikaan ihan huoletta syödä ihan sitä sokeria. Iltapalalla ei kuitenkaan kannata, olit sitten kovaa treenaava tai läski (ellei treeni ole ollut juuri takana).
Rasvaa voi kuitenkin huoletta syödä päivällä, aamulla ja illalla. Ihan vaikka pelkästään vedoten siihen miten ihmiset on kautta aikojen syöneet..

En tiedä mitä tutkimuksia oot lukenu, mutta toi FinRavinto on kattavin suomalaisten väestötason ruokatottumuksista kertova julkaisu. Otin kantaa tuohon "sokeri on pahin lihottaja," joka on nähdäkseni perusteeton väite, kun väestötasolla sokerin kulutus vähenee jatkuvasti, mutta ihmiset ovat lihavampia kuin koskaan.

Tää on puolestaan monimutkaisempi aihe, jossa on paljon muuttujia. Eri asia syödä riisikakkuja hillolla kuin täysjyväkaurapuuroa marjoilla ja sokerilla. Et voi vedota siihen, miten ihmiset ovat kautta aikojen syöneet, kun siinä välissä on muuttunut paljon muitakin asioita, kuten ihmisten yleinen aktiivisuus ja tarjolla olevan ruoan laatu. Ongelma lieneekin tuotteet, jotka sisältävät runsaasti energiaa - paljon sokeria ja tyydyttynyttä rasvaa - mutta niukasti kuituja ja suojaravinteita.
 
Kyllähän ns. tavallisella tallaajalla tulee syötyä liikaa rasvaa.

Itsekin aiemmin käytin mahd. vähän tai ei ollenkaan sokeria ruuassa. Rasvaa aamupuuroon ja leivän päälle, päiväruokaan kastikkeeseen ja leivän päälle, illallisessa pataruuan voiteluun ja leivän päälle. Leivän valmistuksessa rasvaa, leikkeleissä rasvaa juustossa jne...

Nyt kun syö bodyruokaa, niin huomaa kuinka vähän rasvaa tarvitsee ja kuinka ylettömän paljon sitä aiemmin veti. Ruoka määrät oli pienempiä, mutta kaloririkkaampia rasvan vuoksi. Liian harvoin söi ja sitten söi lämpimällä ruualla liikaa...

Keskivartaloa tuli, vaikka sokeri minimissä...
Itse asiassa valtaosahan valitsee kevyt tuotteita joissa on vähän rasvaa mutta lisättyä sokeria, ja kas kummaa näin tekevät ovat ylipainoisia..

Mutta se on fakta että lihominen tapahtuu silloin kun syö yli kulutuksen, oli se sitten rasvasta tai hiilarista
 
Itse asiassa valtaosahan valitsee kevyt tuotteita joissa on vähän rasvaa mutta lisättyä sokeria, ja kas kummaa näin tekevät ovat ylipainoisia..

Ei se että ihmiset jotka syö sokeri pitoisia tuotteita lihovat välttämättä johdu siitä itse sokerista, vaan sen käyttö tavasta.

Tottakai se sokeri lihottaa jos vaikka aterioiden välissä napsit kupista karkkia.
Verensokeri heiluu miten sattuu, eikä jossain kohtaa enää edes laske "perus tasolle" ja insuliinia on veressä kokoajan liikaa.

Mutta jos syöt aterian joka koostuu esim.
Lihasta, riisistä ja kasviksista.
Vaihtoehdossa 1. Riisistä tulee 150g hh ja vaihtoehdossa 2. Riisistä tulee 130g hh ja karkista 20g hh.

Niin en kyllä usko että tuo vaihtoehto 2 lihottaa yhtään enempää kuin vaihtoehto 1.
 
Kalorit lihottavat, sai niitä mistä tahansa ja ne lasketaan kaikki yhteen. Joku voi olla lihava siksi, että syö rasvaa ylenmäärin ja toinen siksi että syö hiilareita ylenmäärin. Molemmat kuitenkin saavat energiaa enemmän kuin kuluttavat. Ihan turha tästä on väitellä, että kumpi lihottaa.

Se on sitten taas oma juttunsa, että eri tavoin koostetut ruokavaliot pitävät nälkää eri tavoin. On mahdollista laihduttaa vaikka syömällä pelkkää voita tai pöytäsokeria kun syö tarpeeksi vähän, mutta olo on varmasti aika huono, eivätkä useimmat kykene tällaista ruokavaliota noudattamaan pidemmän päälle.
 
Kalorit lihottavat, sai niitä mistä tahansa ja ne lasketaan kaikki yhteen. Joku voi olla lihava siksi, että syö rasvaa ylenmäärin ja toinen siksi että syö hiilareita ylenmäärin. Molemmat kuitenkin saavat energiaa enemmän kuin kuluttavat. Ihan turha tästä on väitellä, että kumpi lihottaa.

Se on sitten taas oma juttunsa, että eri tavoin koostetut ruokavaliot pitävät nälkää eri tavoin. On mahdollista laihduttaa vaikka syömällä pelkkää voita tai pöytäsokeria kun syö tarpeeksi vähän, mutta olo on varmasti aika huono, eivätkä useimmat kykene tällaista ruokavaliota noudattamaan pidemmän päälle.
No eikös tässä juuri ole sanottukin että jokainen lihoo mikäli syö yli kulutuksen..
Tietyissä tutkimuksissa on vaan osoitettu että sokeri lihottaa helpommin kuin rasva johtuen verensokereista jne. blaablaa.
Ja jotkut tutkimukset on sitä mieltä ettei sokeri lihota sen herkemmin kuin rasvakaan.

Itse hieman enemmän uskon ensimmäiseen mutta lopetan osaltani keskustelun aiheesta koska en ole perehtynyt riittävästi jotta voisin sittenkään ottaa asiaan kunnolla kantaa 🙃
 
Nämä ovat väestötason tutkimuksia. Siis tarkastellaan vaikka, että ihmisistä joilla on ruokavaliossa paljon hiilareita X% on ylipainoisia ja niistä joilla ruokavaliossa on paljon rasvaa, on Y% ylipainoisia. Tästä sitten otsikoidaan iltapäivälehteen Uusi tutkimus: rasva/hiilihydraatti lihottaa!

Tällaisesta ei kuitenkaan voi vetää johtopäätöstä että yksittäisen henkilön tulisi syödä jommallakummalla tavalla, vaan se riippuu hänen omasta tilanteestaan. On ruokavalion kannalta ihan eri asia, tuleeko liikuntaa viikossa 20 minuuttia vai 20 tuntia.

Verensokerin säätelyn kannalta on myös täysin eri asia, tuleeko se hiilihydraatti ruisleivästä vai hedelmäaakkosista.
 
Mitä itse olen tehnyt taviksille ruokavalioita, niin sokerin ja hiilarin määrä on ollut eniten pielessä. Rasvaa taas on hyvin usein aivan liian vähän. Muikkeleilla on tiukilla tuleeko edes 20g päivässä. Täällä on myös ollut aloittelijoiden ruokavalioita arvlstelussa. Lähes kaikista puuttuu rasvat. Pulla kakku herkuttelut ovat mielestäni paljon yleisempiä ainakin naisilla.
 
Mitä itse olen tehnyt taviksille ruokavalioita, niin sokerin ja hiilarin määrä on ollut eniten pielessä. Rasvaa taas on hyvin usein aivan liian vähän. Muikkeleilla on tiukilla tuleeko edes 20g päivässä. Täällä on myös ollut aloittelijoiden ruokavalioita arvlstelussa. Lähes kaikista puuttuu rasvat. Pulla kakku herkuttelut ovat mielestäni paljon yleisempiä ainakin naisilla.
Muuan valmentaja kerran tokaisi perusteluna vähäiselle rasvamäärälle: "Jos syöt rasvaa, keräät myös rasvaa". Joopa joo
 
Back
Ylös Bottom