Kuukauden idiootti!!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pexxi
  • Aloitettu Aloitettu
Mutta syökö se lapsi jääkaapin tyhjäksi maustamattomasta jugurtista, riisistä kanasta ym(kärjistän) kyllä omatkin muksut jaksais herkkuja syyä ja pleikalla pelata jos antais.
Minä ainakin söin jääkaapin tyhjäksi ihan kalasta ja perunasta tai ihan mistä vaan.
Vaikka ei ollut mitään lääkitystä tai muuta terveydellistä ongelmaa vain pohjaton nälkä.
Kymmenen vanhana ei ollut enää mikään ongelma kuokkia pellosta uudet perunat, sipulit ja kokata niistä voin kanssa melko tukeva ateria ennen ku porukat tuli kotiin.
Ei tarvittu herkkuja lihomiseen, karkkipäivä oli lauantai ja silloin tuli lasipullollinen limsaa ja karkkipussi. Pleikkaakaan ei ollu ja sisällä käytiin lähinnä nukkumassa, silti olin lihava joskin kohtuu hyväkuntoinen lapsi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minäpä kerron yhden esimerkin miten tämä on mahdollista.
Minulla on kolme lasta kaksi hyvin hoikkaa ja yksi melko lihava.
Kaikkilla on samat vanhemmat, kaikki syövät samaa ruokaa ja liikkuvat suunnilleen saman verran.
Erottava tekijä on se että tuo yksi lapsi joka on muita kahta selvästi lihavampi on vuosien ajan ottanut iltaisin yhden pienen pienen pillerin, (pällilääke jonka sivari on että se aiheuttaa kauhea nälkää).
Nyt lääkitys on jo lopettu (vaikka lääkärit sitä olisi vielä halunnut jatkaa, mutta minä en juurikin tuon ylipainon takia) ja lapsi alkanut pikkuhiljaa hieman laihtua.
Vaikea tilanne tuo, kun se nälän säätely häiriintyy lääkkeestä. Ei välttämättä helppo kontrolloitava, kun lapsi vetää salaa jääkaapista vaikka pursotettavat kermavaahdot suoraan suuhun yms. Ja vanhemmat havaitsevat tilanteen vasta kun painoa on jo tullut reilummin. Tämä kyllä muuten aivan eri asia kuin ne tilanteet joissa ylipainoiset vanhemmat vain siirtävät omat syömistottumuksensa lapsille. Lapsille psyykelääkkeitä aloitetaan perusteellisen harkinnan jälkeen. Joskus hyöty/haitta-arvio johtaa siihen että lääkkeen hyödyt ovat isommat kuin se lihomishaitta. Pääsääntöisesti kuitenkin lääkettä käytetään vaan jokin ajan jakso. Hyvä juttu, jos menee nyt hyvin ilman lääkettä. Tuo lääkärien vastahankaisuus vielä lopettaa lääkettä perustui todennäköisesti kokemukseen ja sen perusteella arvioivat että lopetus olisi liian aikaista.
 
Juuri niin kuin Dr.Faustus kirjoittaa. Lihominen on pieni ongelma esimerkiksi itsetuhoisuuden tai psykoottisuuden rinnalla. Ja hyvässä hoitokontaktissa huomioidaan kyllä lihominen ja puututaan varsinkin vakaviin haittavaikutuksiin lääkehoidossa. Aina ei valitettavasti näin ole, esimerkiksi nuorisopsykiatrian puolella, missä resurssipula melkoinen.
 
Nyt oli pakko kirjautua ja kommeintoida asiaa. Olen pitkään vain lukenut foorumia.tämä asia on minulle aika tuttua olen aina ollut isokokoinen. Ala-asteella painoin jo +100 kiloa vaikka liikuin aktiivisesti pelaten kaikenlaista (sähly kaukalopallo jalkapallo) sen lisäksi tein maatilan töitä 7 päivänä viikossa. Koulun jälkeen olin navetassa jakamassa rehua lehmille talikolla ja muuta vastaavaa ruumiillista työtä. Olin 6 luokalla kun työnsin kottikärryillä n.150-200 kilon mällejä betonia valussa. (Olin tuhonnut 3 normi Kottikärryt ennen 8 luokkaa sillä et lastasin aiv:eeta sen verran et kahvat väänty solmuun)söin ihan normi kotiruokaa suht saman verran kuin muutkin perheessä. Ainoa kellä paino nousi olin minä.sisko ja veli on langan laihoja samalla ruoka määrällä.niillä ei olekaan tarttunut voima samalla tavalla.toinen suvun haara on isokokoinen vahva ja toinen pieni kokoinen.otin kun aloin treenaamaan tosissaan uudestaan vajaan puolen vuoden treenillä 280 maastavedossa (Olin treenannu edellis kerran kunnolla yläasteella ja silloin sain 8 luokalla 160. 2 kuukauden treenillä ilman pohjia) painoin isoimmillaan +180 kiloa Puotin painoa +80 kiloa kun totesin et jotain on tehtävä et naiset kiinostuu😁(siĺloinkaan ei ollut ongelma jaksamisen kanssa.tein fyysillistä työtä kokoajan.päivän pituudet vaihteli 8-20 tunnin väliin) nykyään teen betoni hommia ja paino pyörii 115-125 välissä.(pituutta rapia 170cm) olen esimerkki et joillakin on geenit sellaiset et paino ja voima tarttuu helposti.tuo milloin pudotin painoa olin 13 kuukautta ketoosilla ja treenasin 8 kertaa viikkoon +5 lenkkiä.nostin 97kg painoksena silloin sen 280 ilman mitään varusteita ei edes vyötä. Ei siis kannata aina moittia ihmisiä sen takia että on ylipainoa.joillakin se on vaa luonnollista et painoa on vähän enemmän.
 
Jonkinverran tätä ihmetellyt, että miten lapsesta saa sellaisen rantapallon näköisen? Pitämällä aktiviteetit nollassa ja pakkosyöttämällä herkkuja? Omilla muksuilla ehkä geenietu kun kummankaan vanhempien suvussa ei isoja ihmisiä ole, vain pitkiä, mutta tuskin se kaikkea selittää

Edit. Meinaan siis ettei lapsi normiruualla millään liho kun ei ne sitä niin paljon jaksa mättää
Ei siinä ole lapsella mitään tehtävissä jos vanhemmat kokkaavat paskaa ruokaa. Tiedän paljon ylipainoisia perheitä. Ei se aina ole geeneistä kiinni, vaan sokerin ja rasvan määrästä. Ei lapsi ymmärrä jos ruokavalio on pielessä. Syövät varmasti kaiken mitä tarjotaan. Liikuntakaan ei auta jos kaloreita vaan on älyttömästi. Vanhempana ongelma räjähtää sitten käsiin kun muutetaan omilleen. Liikkuminen vähentyy entisestään mutta ruokavalio jatkaa samaa rataa. Toki sitten on näitä Pasipapan kaltaisia joilla on suurempi taipumus lihoa. Silloin voi mennä pieleen kun on monta lasta ja kaikille annetaan samat ruuat. Olisi hyvä seurata painoa ja kehitystä niin voi säätää ruokamäärää.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tuo ylipainoisten syyttäminen siitä että on ylipainoa on yhtä tyhmää kuin se että minä syyttäisin ihmisiä.ketkä on treenannu yli 2 vuotta eikä ota yli 220 kg kyykyssä ja 250 kg mavessa.(jos painoa on se n.90 kg tai yli)silloin tuo 220kg kyykyssä pitäisi olla ihan vaa sarja paino. Et ei kannata ihmiset syyllistää tyhjän takia vaa jokaisella on omat geenit ja edellytykset painon ja voiman suhteen.joillakin painon hallinta vaatii todella isoja asioita että se pysyy kurissa ja joillakin vaatii lihaksen ja voiman suhteen. (Itsehän olen täysin natu treenaja kun en ole tuntenut tarvetta buustille voimien takia. Kehonrakennus ei kiinosta omalla kohdalla vaikka sitä seuraanko aktiivisesti) jokainen on oman itsensä jos vaa on on sinut itsensä kanssa
 
Nyt oli pakko kirjautua ja kommeintoida asiaa. Olen pitkään vain lukenut foorumia.tämä asia on minulle aika tuttua olen aina ollut isokokoinen. Ala-asteella painoin jo +100 kiloa vaikka liikuin aktiivisesti pelaten kaikenlaista (sähly kaukalopallo jalkapallo) sen lisäksi tein maatilan töitä 7 päivänä viikossa. Koulun jälkeen olin navetassa jakamassa rehua lehmille talikolla ja muuta vastaavaa ruumiillista työtä. Olin 6 luokalla kun työnsin kottikärryillä n.150-200 kilon mällejä betonia valussa. (Olin tuhonnut 3 normi Kottikärryt ennen 8 luokkaa sillä et lastasin aiv:eeta sen verran et kahvat väänty solmuun)söin ihan normi kotiruokaa suht saman verran kuin muutkin perheessä. Ainoa kellä paino nousi olin minä.sisko ja veli on langan laihoja samalla ruoka määrällä.niillä ei olekaan tarttunut voima samalla tavalla.toinen suvun haara on isokokoinen vahva ja toinen pieni kokoinen.otin kun aloin treenaamaan tosissaan uudestaan vajaan puolen vuoden treenillä 280 maastavedossa (Olin treenannu edellis kerran kunnolla yläasteella ja silloin sain 8 luokalla 160. 2 kuukauden treenillä ilman pohjia) painoin isoimmillaan +180 kiloa Puotin painoa +80 kiloa kun totesin et jotain on tehtävä et naiset kiinostuu😁(siĺloinkaan ei ollut ongelma jaksamisen kanssa.tein fyysillistä työtä kokoajan.päivän pituudet vaihteli 8-20 tunnin väliin) nykyään teen betoni hommia ja paino pyörii 115-125 välissä.(pituutta rapia 170cm) olen esimerkki et joillakin on geenit sellaiset et paino ja voima tarttuu helposti.tuo milloin pudotin painoa olin 13 kuukautta ketoosilla ja treenasin 8 kertaa viikkoon +5 lenkkiä.nostin 97kg painoksena silloin sen 280 ilman mitään varusteita ei edes vyötä. Ei siis kannata aina moittia ihmisiä sen takia että on ylipainoa.joillakin se on vaa luonnollista et painoa on vähän enemmän.
Kerrot, että sulla oli pituutta 170 cm ja painoa 180kg eikä muka mitään ongelmia jaksamisen kanssa fyysisessä työssä ?! Myönnät varmaan, ettei kovin uskottavaa ?
 
Ei siinä ole lapsella mitään tehtävissä jos vanhemmat kokkaavat paskaa ruokaa. Tiedän paljon ylipainoisia perheitä. Ei se aina ole geeneistä kiinni, vaan sokerin ja rasvan määrästä. Ei lapsi ymmärrä jos ruokavalio on pielessä. Syövät varmasti kaiken mitä tarjotaan. Liikuntakaan ei auta jos kaloreita vaan on älyttömästi. Vanhempana ongelma räjähtää sitten käsiin kun muutetaan omilleen. Liikkuminen vähentyy entisestään mutta ruokavalio jatkaa samaa rataa. Toki sitten on näitä Pasipapan kaltaisia joilla on suurempi taipumus lihoa. Silloin voi mennä pieleen kun on monta lasta ja kaikille annetaan samat ruuat. Olisi hyvä seurata painoa ja kehitystä niin voi säätää ruokamäärää.
Enhän tarkoittanutkaan, että lapsen vika. Vaan juurikin vanhempien pitää järkätä paskaa kaappiin.
Toki toiset on pyöreämpiä kuin toiset lapsesta asti, mutta se on eri asia kuin rantapallo.
 
Kerrot, että sulla oli pituutta 170 cm ja painoa 180kg eikä muka mitään ongelmia jaksamisen kanssa fyysisessä työssä ?! Myönnät varmaan, ettei kovin uskottavaa ?
Hyvin jaksoin kyllä töissä ja välillä kävin viikonloppuisin tuttujen metsissä metsätöissä.sahasin silloin päivässä 6 tankillista moottorisahalla.tietenkihä hiki valu kunnolla mutta jokainen joka on sitä hommaa joskus tehny nii tietää et se ei ole mitään keveintä hommaa.
 
Toisilla on vääristynyt kuva siitä normaalista annoskoosta, myös se ruokahalun tunne antaa väärää signaalia. Siinä voi valehdella itelleen että enhän mä paljoa syö ja syön samoja ruokia kun muut, syön vain ruokahaluni mukaan.
Annoskoko jatkuvasti sen 10% tarpeellista isompi niin eihän sitä edes huomaa ja silti lihoo isosti/pysyy paksuna.
Ihmisillä on eroja ruokahalunsäätelyssä ja myös kulutuksessa. Kaksi ihmistä syö ruokahalunsa mukaan toinen pysyy aina laihana toinen ei.

Reilu lihavuus ei ole koskaan terveellistä vaikka olisi riskissä kunnossa samalla. Pumppu vinkuu kuorman alla ylimääräistä aivan sama mitä itselleen valehtelee.
 
Jos kaksi ihmistä ottaa makaronilaatikkoa lautaselle, niin eihän sitä pysty mitenkään silmämääräisesti arvioimaan, onko toisella sitä ruokaa siinä 330 grammaa ja toisella 300 grammaa.

Jos toisella kalorinsaanti on tosiaan sen 10% korkeampi ja kulutus sama, niin tämä enemmän syövä päätyy tietenkin vuosien aikana painavammaksi. Tämähän on aivan selvä. Siksi on aivan turha selittää, että "söin saman verran kuin velipoikakin", ellei oikeasti ole molemmilta täytettynä rehellistä ruokapäiväkirjaa taaperoiästä asti.

On olemassa sairauksia, jotka altistavat lihomiselle (tosin niissäkin lihomisen edellytyksenä on riittävä energiansaanti) mutta 95-99% ylipainoisista ihmisistä, niin lapsista kuin aikuisistakin, ei kärsi näistä.
 
Entäs kun on vaan aina nälkä?
Itse ainakin ollut nälissäni suurimman osan elämästä, vanhemmat ja sisko olivat hoikkia ja minä en.
Herkkuja tai huonoa ruokaa ei ollut koko aikaa saatavilla, söin vain paljon kunnon ruokaa.
Edelleenkin on aina pieni nälkä ja joulun jälkeen ei taaskaan vyö riitä ympäri.
Lapsena en ollut edes makealle kovin perso sen olen oppinut nyt vanhempana.

Ainoat tavat jolla oma ruokahalu pysyy jollain tavalla hallinnassa ovat olleet ketoosi, carnivore ja pätkäpaastoilu.
 
Kyllä, joillakin ihmisillä on taipumus syödä enemmän kuin toisilla. Itse kuulun näihin ja jos en kontrolloi syömistä, lihon muodottomaksi.

Paras ratkaisu ongelmaan on harrastaa riittävästi liikuntaa, jolloin pysyy järjellisessä rasvaprosentissa ja lisäksi tulee hyvä kunto. Kuntosaliharjoittelu ei tosin ole ainakaan yksinomaisena liikuntamuotona kovin hyvä ratkaisu tähän.
 
Entäs kun on vaan aina nälkä?
Itse ainakin ollut nälissäni suurimman osan elämästä, vanhemmat ja sisko olivat hoikkia ja minä en.
Herkkuja tai huonoa ruokaa ei ollut koko aikaa saatavilla, söin vain paljon kunnon ruokaa.
Edelleenkin on aina pieni nälkä ja joulun jälkeen ei taaskaan vyö riitä ympäri.
Lapsena en ollut edes makealle kovin perso sen olen oppinut nyt vanhempana.

Ainoat tavat jolla oma ruokahalu pysyy jollain tavalla hallinnassa ovat olleet ketoosi, carnivore ja pätkäpaastoilu.
Ketoosi ja vhh on paras juuri tuohon nälän loitollapitämiseen korkean rasvamäärän takia.

Ja sitähän voi halutessaan ympäri vuoden toteuttaa
 
Kyllä, joillakin ihmisillä on taipumus syödä enemmän kuin toisilla. Itse kuulun näihin ja jos en kontrolloi syömistä, lihon muodottomaksi.

Paras ratkaisu ongelmaan on harrastaa riittävästi liikuntaa, jolloin pysyy järjellisessä rasvaprosentissa ja lisäksi tulee hyvä kunto. Kuntosaliharjoittelu ei tosin ole ainakaan yksinomaisena liikuntamuotona kovin hyvä ratkaisu tähän.

Sama meikäläisellä. Olen lapsesta asti asti tykännyt rasvaisesta ruuasta, syön helposti purkillisen maapähkinävoita yhdeltä istumalta ja laitan mieluusti runsaasti rasvaa leivän päälle. Siksi on pakko treenata keskimääräistä enemmän.
 
Hyvin jaksoin kyllä töissä ja välillä kävin viikonloppuisin tuttujen metsissä metsätöissä.sahasin silloin päivässä 6 tankillista moottorisahalla.tietenkihä hiki valu kunnolla mutta jokainen joka on sitä hommaa joskus tehny nii tietää et se ei ole mitään keveintä hommaa.
Mahtava homma ! Tuohon ei moni 2,5*Jaakko Pessisen kokoinen pysty !
 
Back
Ylös Bottom