Vaikka voimaharrastaja vähän kärjistääkin, niin kyllä siellä on totuuden siemen taustalla. En itse pysty katsomaan sekuntiakaan vapaa-ottelua, eikä omaan tuttavapiiriin kuulu ketään joka ko. lajia seuraisi. Kuntosalilla olen pari kertaa sivusta kuunnellut, kun kanssatreenaajat ovat keskustelleet jostain ufc-matsista ja kun keskustelu on tasoa "näikkö ku se veti sitä homoa heti alussa turpaa ja sillä alko verta tulee vitusti ei helvetti varmaa hammas lens vittuu heh ihan oikei sille pellelle" niin omat ajatukset eivät heti mene siihen suuntaan, että ompas intellektuellia porukkaa.
Itse olen lajia seurannut 2000-luvun alusta lähtien. Tuollainen kuulemasi alatyylinen revittely pitää yleensä isointa meteliä. Ja otsikoihin pääsee ne brutaalit tyrmäykset. On ymmärrettävää, että syntyy vähemmän mairitteleva mielikuva lajista ja sen seuraajista.
Itseäni kiinnostaa lajin monipuolisuus. On paljon erilaisia tekniikoita. Tekniikan arvoa ei määritä se, että kuka sen on kehittänyt ja missä, vaan että toimiiko se todella. Harvassa urheilulajissa eri kulttuurit kohtaa näin rakentavalla tavalla.
Olen katsojana nähnyt verta ja tyrmäyksiä. Olen nähnyt myös valtavan määrän ottelijoiden keskinäistä kunnioittamista. Harvoin ottelija toista vahingoittaa enempää, kuin mitä voittaminen vaatii. Usein käy niin, että ottelija lopettaa itse lyömästä tai kuristamasta,
jos kokee että tuomari ei ole ajantasalla. Joskus kilpailija jopa edistää pienillä eleillä toisen palautumista häviöstä (fyysisesti tai psyykkisesti)
Eikä kaikki matsit lopu rajusti. Edellisellä ufc-kortilla 12 ottelusta 9 ratkaistiin pisteytyksellä. Yleensä esimerkiksi ufc laittaa melko tasaväkisiä ottelijoita matsiin, eikä sinne ketään hakattavaksi raahata. Ja paikalla on tuomari, jos homma käy liian yksipuoliseksi.
Ja lääkärit ja vastaavat on tilanteessa heti, jos tarvetta huomataan.
Itselleni e-urheilu on omituista. Uskon kuitenkin, että jos minulle matsien sisältöä joku lajiniilo olisi avaamassa, niin näkisin vähitellen taitoa siellä, mikä nyt näyttää päämäärättömältä touhuamiselta. Ja niin se on kaikessa muussakin: jos lähtee sillä asenteella,
että "te olette idiootteja", niin ei siitä oikein kukaan mitään keskustelua rakenna. Sen sijaan, jos sanoisi, että "itse en tuosta ymmärrä, että kerrotteko vähän mitä tuossa tapahtuu", niin siinä ehkä aukenee se toisten idea vähän paremmin.
Kaikesta ei tarvitse tykätä tai kiinnostua, mutta jos kommentoi jotain ilmiötä, niin olisi ehkä kohteliasta antaa toisille mahdollisuus avata, että mistä on kyse. "Te olette pöllöä porukkaa ja tuo on kuulematta paskaa" -asenne on kuitenkin
aiheuttanut enemmän väkivaltaa maailmassa, kuin mihin vapaa-ottelu koskaan kykenee