Kutsunnat ja inttiin meno

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alec sanoi:
juup,mun mielestä se juttu immolassa vaihtuu että tiettynä vuonna koulutetaan sissejä ja tiettyinä vuonna tiedustelijoita...kuten sanoin,meikä kotiutu viime SE:stä sissinä...en tiedä sitten miten homma on esim.ens vuonna,immolasta kyselemällä varmaan selviää...
En nyt oikein ymmärrä, mikä tässä on homman nimi. Sissikoulutukseen kuuluu kyllä tiedustelukoulutuskin, mutta onko sitten tosiaan niin, että tuohon "tiedustelukoulutukseen" (jota siellä muka nykyisin pelkästään annettaisiin) ei kuuluisi sissikoulutusta ollenkaan? Onkohan tässä jollakin nyt mennyt aamupuurot ja vellit sekaisin?

Kun itse olin ko. paikassa (-98), meillä oli kylläkin yksi ryhmä, joka oli nimetty tiedusteluryhmäksi (ryhmän kouluttajana muuten legendaarinen Jyrki Kalenius... muut ihan normaalisti rajajääkäriryhmiä ts. sissiryhmiä), mutta tuon ryhmän saama koulutus ei silti kovin merkittävästi poikennut muiden ryhmien koulutuksesta.

Kuulostaa melko ristiriitaiselta, minkä takia epäilenkin vahvasti tuota väitettä. Että rajavartioston yksikössä annetteisiin tiedustelukoulutus, johon ei kuitenkaan sisälly sissikoulutusta?!? Perin omituista.

Ehkä joku Immolassa viime vuosina käynyt kohta selittää, miten homma siellä nykyisin toimii...

varsinaisesta tiedustelukoulutuksesta en osaa sanoa mitään...meikäläisen sissikoulutukseen kuulu vähän tiedustelukoulutusta(muutama oppitunti,kohteen tiedustelua sekä yksi iltapäivä liikenteenlaskentaa)
ilmeisesti sissi-ja tiedustelu on hyvin samanlaista,väijyjä vaan vähän korvataan LiLalla(?)
mutta mitään erillistä tiedusteluryhmää meillä ei kyllä ollut...
ja korostan edelleen,kotiuduin viime tässä tammikuussa ja passissa lukee sissi,ei tiedustelija...

asiasta kirvesvarteen,"eräjorma"kalenius on loistava,oli yks mun suosikkikouluttajista!mahtava jätkä,oltiin esim.johtajatehtäväradalla maaliosastona kaleniuksen alaisuudessa ja tauoilla kale selittää jotain latumiinojen toimintaperiaatteita ja miten russian army raivaa taloja...
ja yli tuhat mettäaamua takana joten respect!

[mutua]
Eikös sissin ja tiedustelijan ero oo (ainakin) siinä, että kun tiedustelija paljastuu, tehtävä on menny pieleen? Siis noin nyrkkisääntönä... sissit taas suorittaa tiedustelutoiminnan lisäks erilaisia isku- ja tuhoamistehtäviä, jolloin ei oikein voi olla paljastumatta. :rolleyes: Aika samanlaista touhuahan ne muuten on, käsittääkseni.
[/mutua]

En siis puhu kokemuksesta, päättelen vain siitä mitä olen kavereilta kuullut/kirjoista lukenut. Itselläni tuo RVL:n sissikoulutus on vasta edessä. :hyper:

Nyt olen hieman pihalla tän asian kanssa, päätettiinkö jo kutsunnoissa kenestä tulee spolle ja kenestä mikä tahansa muu? Itse menen heinäkuussa Parolaan Panssariprikaatiin.

NP sanoi:
Nyt olen hieman pihalla tän asian kanssa, päätettiinkö jo kutsunnoissa kenestä tulee spolle ja kenestä mikä tahansa muu? Itse menen heinäkuussa Parolaan Panssariprikaatiin.
Ei meillä ainakaan. Minä menen Lapin Lennostoon. Itse kyllä ilmaisin kiinnostukseni kutsunnoissa spol-hommiin. Mutta en kyl tiedä miten Parolassa, siellähän on ihan sotilaspoliisikomppania. Mutta jos saat ennen inttiä sieltä jotain infomateriaalia, jossa kysytään halukkuutta johonki koulutushaaraan, nii merkkaa siihen spol jos se kiinnostaa. En vaan tiedä, tuleeko sieltä mitään, mut ainaki jostain paikoista (KarPr, UudPr) kuulemma tulee.

NP sanoi:

Eiköhän se komppania, missä vietät ainakin p-kauden, päätetä jo kutsunnoissa, näin ainakin itse olen käsittänyt. Tai sitten olen poikkeustapaus, kutsunnoissa kumminkin sanoivat laittavansa mut tiedustelukomppaniaan, sissiks kun halusin.

No silloinen tilanne oli että pelasin amerikkalaista jalkapalloa ja eversti Kukonpräämi pisti minut Hämeenlinnaan, koska siellä on jenkkifutisjoukkue. Nyt muutaman vakavan vamman jälkeen lopetin sen harrastuksen. :)

Mutta hyvä jos siellä on Spollekoulutusta, totta helvetissä menen sinne ja osoitan että tuo kiinnostaisi. Josko sitten nappais :)

NP sanoi:
Varmaan helpot ja löysät hommat..? :)
Tämäkin joo, mutta oleellisempana on koulutus; pääsee mm. ajamaan maanteitä pitkin säiliöyhdistelmää, tankkaamaan hornetteja :) ja yleensäkin kuljetushommia, joissa pitäydytään pääosin metsien ulkopuolella. Ilmavoimissa luonnolisesti ollaan paljon vähemmän metsässä kuin maavoimissa.. Maavoimissa ei uskoakseni pääse käsiksi yhtä hyvään kalustoon, riippuen kuitenkin ihan paikasta, tai no ehkä joku haluaa mielummin ajaa mettäleireillä jollain krazilla kuin pillurinkiä säiliö-Volvolla kiitotiellä.

Ilmavoimissa E-kuljettajia kuitekin koulutetaan joka saapumiserästä n. 70-80, mikä on kyllä aivan olematon maavoimien lukuun nähden. Oli kyllä aika turha kommentti edeltävä, mutta jos nyt joku sattuu menemään ilmavoimiin, niin ihan mukavia hommia voi päästä tekemään kuljettajana, eikä tarvi olla metässä montaa kertaa, eli ainakin pakkislaisille kasarmiolosuhteet ovat paremmat: maitoa aina niin paljon kuin jaksaa. :kuola:

Away sanoi:
joku haluaa mielummin ajaa mettäleireillä jollain krazilla kuin pillurinkiä säiliö-Volvolla kiitotiellä.
Heh, kaveri ajaa Vekaralla jollain 50-luvun venäläisellä ns. "Range-Roverilla" :D

Käynnistykseen 30-60min..

mxm sanoi:
Perseestä kyl sellaiset yksiköt, jotka pakottaa auk:iin, tulee kyl hyviä alikessuja niistä, joilla on motivaatio täysin nolla.

joo niin on. Meillä sanottiin että jos vaatimukset täyttäviä/halukkaita miehiä ei ole tarpeeksi aukkiin niin sitten sinne määrätään. Kapteeni sanoi "ois parempi ruveta pikkuhiljaa kiinnostamaan" :lol2: onneksi niitä kuitenkin löytyi tarpeeksi.

Minä en vaan ymmärrä, mikä noissa SPOL-hommissa niin älyttömästi kiinnostaa. Koulutus on varmasti mielenkiintoista, opetellaan uusia aseita, kaupunkitaistelua yms. Mutta koulutuksen jälkeen on varmaan hienoa seistä 6kk portilla. Lisäksi spollejen arvostus on tunnetusti erittäin suurta. Ja jos poliisin hommiin aikoo, kannattaa ennemmin hankkia johtajakoulutus kuin spol-koulutus, koska siitä saa enemmän pisteitä hakiessa. Spol-puolelta on huomattavasti vaikeampi päästä AUKkiin kuin muualta.

Grim Reaper sanoi:
Minä en vaan ymmärrä, mikä noissa SPOL-hommissa niin älyttömästi kiinnostaa. Koulutus on varmasti mielenkiintoista, opetellaan uusia aseita, kaupunkitaistelua yms. Mutta koulutuksen jälkeen on varmaan hienoa seistä 6kk portilla. Lisäksi spollejen arvostus on tunnetusti erittäin suurta. Ja jos poliisin hommiin aikoo, kannattaa ennemmin hankkia johtajakoulutus kuin spol-koulutus, koska siitä saa enemmän pisteitä hakiessa. Spol-puolelta on huomattavasti vaikeampi päästä AUKkiin kuin muualta.

Ja ilmeisesti spolle koulutuksella ei saa mitään etua jos tosiaan aikoo poliisin hommiin? Ainakin näin olen jostain kuullut. :whip:

Grim Reaper sanoi:

Riippuu paljon paikasta millaista palvelus spollena tulee olemaan. Esim. sinä, joka olet pyrkimässä LapLsto:n spolleksi, olet ihan hyvässä asemassa siinä mielessä että Lennoston spollet ei osallistu varuskunnan vartiointiin ollenkaan, vaan LapItr:n äijät hoitaa ne hommat. Lennostolla on laivueessa oma vartio, jossa ei kuitenkaan pyöritetä varusmiehiä juuri lainkaan, vaan sen hoitaa palkattu henkilökunta. Joutuu ehkä kerran tai kaksi palveluksen aikana porttihommiin. Että näin.

Tbm sanoi:
Joutuu ehkä kerran tai kaksi palveluksen aikana porttihommiin. Että näin.

Mutta "lomat palo-lepo" ilmotuksia tulee tiheämpään johtuen siitä että jannut vetää ympäri lappia hornettien perässä vartioimassa niitä. Ei toki jokapäiväistä mutta tyypillistä.

H.C sanoi:
Mutta "lomat palo-lepo" ilmotuksia tulee tiheämpään johtuen siitä että jannut vetää ympäri lappia hornettien perässä vartioimassa niitä. Ei toki jokapäiväistä mutta tyypillistä.

Eipä muuten pidä paikkaansa. Oletko itse käynyt LapLston? Vähän tuntuis että nyt on taas kuultu joltakin tornareita. Kerran olen kuullut/ollut maisemissa kun on lomia poltettu ja tämä oli silloin kun se Hawk tipahti alas 2003. Vetää ympäri lappia vartioimassa niitä? Ei ne Hornetit nyt joka lähikaupan pihalle parkkiin laskeudu, ja sitä paitsi kaikki hävittäjien vartiointitehtävät on yleensä loppusotaa lukuunottamatta ns. lentoleireillä, joita on muutama vuodessa. Ne ovat ilmavoimien suunniteltuja lento/sotaharjoituksia. Ja ne otetaan huomioon kun suunnitellaan varusmiesten koulutusohjelmaa ja lomia.

Ei niitä isompia lentoharjoituksia jatkuvasti pidellä missä sattuu milloinkin. Eli tuo ei todellakaan ole tyypillistä tuo koneiden väijy, eikä näihin harjoituksiin liity mitään lomien polttamista, vaan ne suunnitellaan osaksi koulutusaikataulua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom