Kunnolla kun treenataan on pääkin kieltä ja silmäluomia myöten pumpissa!
Ei vaan jos totta puhutaan, tuo niskan ja kaulan lihasten jännitys on ainakin minulla semmoinen tapa mitä olen yrittänyt vuosien saatossa kitkeä, huonoin tuloksin. Varsinkin jos punttiksen lisäksi käy myös painimassa (niinkuin allekirjoittanut aikaisemmin) on niska ja kaula 24/7/365 jumissa. Sinänsähän tuo niskan jännitys treenatessa ei tietääkseni mikään maailman vaarallisin asia ole, mutta voi aiheuttaa vammoja treenatessa. Itse olen joutunut lämmittelemään niskan ja kaulan ennen jokaista treeniä, oli se sitten esimerkiksi hauis- tai takaolkapäätreeni. Hyvin vähillä vammoilla olen treenatessa selvinnyt, mutta suurin osa niistä vähäisistä kerroista ovat kohdistuneet yläselkään/niskaan. Yleisimpänä penkin viimeisimpiä toistoja tehdessä tuntuu pieni rusahdus niskassa, ja pää ei käänny seuraavana aamuna :D
Itse olen järkeillyt asian näin, korjatkaa jos olen väärässä:
Niska jäykistyy treenatessa, koska vartalo suojelee selkäydintä, niskaa ja päätä silloin kun keho luulee että kuolema on lähellä (esim. viimeisten toistojen aikana)
Niska jäykistyy myös esim. penkkiennätystä tehdessä em. syystä
Siksi olen itse keskittynyt sarjojen alussa ja kevyien sarjojen aikana pitämään niskan mahdollisimman rentona (yleensä huonoin tuloksin), että sitten kun sen oikeasti täytyy jäykistyä, se ei rusahtele eikä liiku hallitsemattomasti väsymyksen takia.
Kuten kaikki asiat, tämäkin on tietysti kaksipiippuinen juttu: Niskaa treenatessa "hyödyntävät" treenaajat (niinkuin minä) saavat sivuoireena paksun niskan, josta tytöt tykkää. Niska on ainut kehityksen kohde mikä näkyy "kunnolla" vaatteet päällä, eli älä murehdi niskan jäykistelyä, treenaa se semmoiseksi että se on yhtä leveä kuin pää ja suonet näkyy kilometrin päähän niin vientiä riittää, eikä kukaan uskalla ohitella grillin jonossa!