Kurkun ja kaulan seudun DOMS:it

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Failure

Banned
Itselläni on melko usein kipeät treenin jälkeen kurkun ja kaulan seudun lihakset kauttaaltaan. Tämä tuntuu esimerkiksi kun treenipäivän jälkeisenä päivänä pistää hampaat yhteen ja irvistää tietyllä tavalla. Onko tämä kovinkin yleistä? Mikä liike tämän aiheuttaa?

Ei taida kyseessä nyt kuitenkaan olla siis ihan delayed onset muscle soreness. Kaulassa kun ei taida pahemmin lihaksia olla, ainakaan treenattavia sellaisia. Kipu taitaa johtua vain yläselän/epäkkäiden jumeista. Kaulasta lähtevät jänteet, kun tuppaavat kiinnittymään esimerkiksi epäkkäisiin.

Ei taida kyseessä nyt kuitenkaan olla siis ihan delayed onset muscle soreness. Kaulassa kun ei taida pahemmin lihaksia olla, ainakaan treenattavia sellaisia. Kipu taitaa johtua vain yläselän/epäkkäiden jumeista. Kaulasta lähtevät jänteet, kun tuppaavat kiinnittymään esimerkiksi epäkkäisiin.

Kyllä siellä löytyy ihan samanlaisia lihaksia kuin muualtakin.

Itselle tulee välillä rutistuksista ja istumaannousuista yms. joissa viimeisillä toistoilla alkaa vaistomaisesti helpottamaan liikettä päätä heilauttamalla.

Itselläni on melko usein kipeät treenin jälkeen kurkun ja kaulan seudun lihakset kauttaaltaan. Tämä tuntuu esimerkiksi kun treenipäivän jälkeisenä päivänä pistää hampaat yhteen ja irvistää tietyllä tavalla. Onko tämä kovinkin yleistä? Mikä liike tämän aiheuttaa?

Ei mikään yksittäinen liike aiheuta vaan sä joko tietoisesti tai tiedostamatta jännität niskaa ja kaulaa treenatessa. Sitä tapahtuu lähes kaikissa liikkeissä ainakin, jos on viimeisiä toistoja tekemässä tai on raskaat painot käytössä. Kannattaa yrittää olla jännittämättä liikaa sitä niskaa ja kaulaa tai olla irvistelemättä siellä treeneissä hirveästi. Sitten hierojalle hierouttamaan niskaa ja hartiaseutua tai pyydä joku kaveri/kumppani hieromaan niskaa ja sternocleidomastoideuksia http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=File:Musculi_coli_base.svg&page=1

Ja täytyykö sun irvistellä vapaa-ajalla paljon, kun oot huomannu tuolla tavalla tuntuvan? :D

Kai siellä etepuolellakin on pakko olla lihakset, eikä edes ihan heikot kun painijatkin niillä pyörivät sillassa ihan pään varassa.
STERNOCLEIDOMASTOIDIT muun muassa ja monta muutakin lihasta. Itsellä nuo tulevat kipeiksi monesti jos tottumatta tekee ylipitkiä vatsalihaspuristuksia, joutuvat niissä kannattelemaan päätä staattisesti pitkiä aikoja.
tumblr_lvy9qvVald1qj3idho1_500.jpg

Ja täytyykö sun irvistellä vapaa-ajalla paljon, kun oot huomannu tuolla tavalla tuntuvan? :D

Ei :D Olen huomannut kuitenkin arkuutta aiemminkin alaleukaluuta liikutellessa, en vain ole niin tietoisesti tajunnut sitä mutta eilen huomasin penkki/vipari/pystäri/dippitreenien jälkeisenä päivänä että se tuntuu irvistäessä. Treeneissä kyllä irvistän viimeisissä toistoissa raskailla painoilla aika samalla tavalla. Että johtuisiko sitten sieltä. Eipä tuo minua haittaa, paljon pahempia kipuja on ihan niissä treenatuissa lihaksissa. Ihmettelin vaan että voiko todella johtua siitä että mä irvistän sarjojen aikana, vai onko kyseessä joku itse liikkeen aiheuttama (esim. viparit sivulle) ylimääräinen jännitys.

Ei mikään yksittäinen liike aiheuta vaan sä joko tietoisesti tai tiedostamatta jännität niskaa ja kaulaa treenatessa. Sitä tapahtuu lähes kaikissa liikkeissä ainakin, jos on viimeisiä toistoja tekemässä tai on raskaat painot käytössä. Kannattaa yrittää olla jännittämättä liikaa sitä niskaa ja kaulaa tai olla irvistelemättä siellä treeneissä hirveästi.

Kannattaa tuohon myös huomioida, että älä jännitä myöskään kieltä, koska sekin on suoraan yhteydessä tonne kaulaan.

Kunnolla kun treenataan on pääkin kieltä ja silmäluomia myöten pumpissa!

Ei vaan jos totta puhutaan, tuo niskan ja kaulan lihasten jännitys on ainakin minulla semmoinen tapa mitä olen yrittänyt vuosien saatossa kitkeä, huonoin tuloksin. Varsinkin jos punttiksen lisäksi käy myös painimassa (niinkuin allekirjoittanut aikaisemmin) on niska ja kaula 24/7/365 jumissa. Sinänsähän tuo niskan jännitys treenatessa ei tietääkseni mikään maailman vaarallisin asia ole, mutta voi aiheuttaa vammoja treenatessa. Itse olen joutunut lämmittelemään niskan ja kaulan ennen jokaista treeniä, oli se sitten esimerkiksi hauis- tai takaolkapäätreeni. Hyvin vähillä vammoilla olen treenatessa selvinnyt, mutta suurin osa niistä vähäisistä kerroista ovat kohdistuneet yläselkään/niskaan. Yleisimpänä penkin viimeisimpiä toistoja tehdessä tuntuu pieni rusahdus niskassa, ja pää ei käänny seuraavana aamuna :D

Itse olen järkeillyt asian näin, korjatkaa jos olen väärässä:

Niska jäykistyy treenatessa, koska vartalo suojelee selkäydintä, niskaa ja päätä silloin kun keho luulee että kuolema on lähellä (esim. viimeisten toistojen aikana)

Niska jäykistyy myös esim. penkkiennätystä tehdessä em. syystä

Siksi olen itse keskittynyt sarjojen alussa ja kevyien sarjojen aikana pitämään niskan mahdollisimman rentona (yleensä huonoin tuloksin), että sitten kun sen oikeasti täytyy jäykistyä, se ei rusahtele eikä liiku hallitsemattomasti väsymyksen takia.

Kuten kaikki asiat, tämäkin on tietysti kaksipiippuinen juttu: Niskaa treenatessa "hyödyntävät" treenaajat (niinkuin minä) saavat sivuoireena paksun niskan, josta tytöt tykkää. Niska on ainut kehityksen kohde mikä näkyy "kunnolla" vaatteet päällä, eli älä murehdi niskan jäykistelyä, treenaa se semmoiseksi että se on yhtä leveä kuin pää ja suonet näkyy kilometrin päähän niin vientiä riittää, eikä kukaan uskalla ohitella grillin jonossa! :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla tuli tän viikon maanantain treeneistä kaulan seutu ja leuka (:D) älyttömän kipeeks. Tein takakyykkyä, penkkipunnerrusta, pystypunnerrusta ja olankohautuksia. Eli varsinaisesti tonne kaulaan ei pitäis minkään ottaa. Kaiken lisäks tohon leuan alle turpos kaksi helvatan kipeetä pattia, varmaan imusolmukkeet. Ei, ei ole ollut kipeenä eikä ole ollu ees kipeä olokaan. Mut voisko selityksenä olla se älytön paine mikä kyykystä ja olankohautuksista noille hartianseudun lihaksille tulee :O Jos ne aiheuttaa säteilevästi tuntemuksia kurkun ja leuan puolelle *mutu*

Itse olen huomannut kyykyssä ja varsinkin prässissä kovissa sarjoissa tulee jännitettyä niskaa aika kovaa. Joskus ihan päänsärky pukkaa. Seuraavana päivänä onkin niska/kaula alue vähän hellä.

Juu sama huomattu, kyykyissä, maveissa, raskaissa riveissä jne. jännittää ihan huomaamattaan kaulaa aikalailla. Ja kyllähän siitä joskus jopa pienet domsit on tullut kaulaan.

Jos siellä ei ole lihaksia niin miten selität sitten voimamiesten tahi voimanostajien 55cm paksut kaulat? Ei ne nyt syntymästä asti sellaiset ovat olleet.

Jos siellä ei ole lihaksia niin miten selität sitten voimamiesten tahi voimanostajien 55cm paksut kaulat? Ei ne nyt syntymästä asti sellaiset ovat olleet.
Kaula tarkoittaa kaulaa, ei niskaa ja kaulaa. Ainakin minulle tulee mieleen kaulasta puhuttaessa tuo etuosa, ei niinkään sivu- tai takaosa. Taisi vaan tulla väärinymmärrys. Kaulan tuossa etuosassa kuitenkaan ei taida olla sellaisia lihaksia, jotka ottaisivat osumaa missään liikkeessä? Lähinnä se oli pointti mitä hain takaa. Niskanseudun lihakset on tietysti erijuttu.

Kyllä mullakin on joskus kipiänä tuosta kaulasta _etuosasta_ treenipäivän jälkeen.

mulle tuli myös kaula (etuosa siis jos jollain vielä epäselvää mikä on kaula) kipeäksi edt-käsitreenin jälkeen, koskaan ennen ei ole tullut normitreenissä

Tarkoitin todellakin siis kaulan ja KURKUN alueen lihaksia, eli tuossa edessä solisluiden yläpuolella olevia jotka jatkuvat leukaperiin asti. Itselläkin on niska ihan mukavasti paksuuntunut niin että missä tahansa vaatetuksessa huomaa että olen punttimiehiä, uskoisin sen silti olevan eri juttu ja tulleen enemmän esim. kohautus, mave ym. treeneistä. Tämän lievän kaulan lihasten säryn uskoisin johtuvan ihan siitä, että jännittelee kasvon/kaulan lihaksia enemmän kuin olisi tarvetta sarjojen viimeisissä toistoissa. Varma en tosin ole.

Itsellä on nyt 3½ viikkoa siitä kun niska "napsahti" jumiin.
Sillä reenikerralla suht kovaa jalkareeniä, jonka perään tein vielä penkin. Teen siis koko kropan kerralla, tosin pikkuhiljaa alkanut hiipimään ajatus tehdä useammin ja vähän eri alueita. Eniveis.
Suht rankkaa reeniä takana, ja nostin penkissä sarjapainot seuraavaan pykälään. Viimeisessä nostossa niskassa tosiaan "napsahti", ei tosin nikamat, mutta kuin nappulaa olisi painanut, alkoi aivan järkyttävä kipu koko takaraivossa ja niskassa. Tästä seuraavan viikon oli niskat niin jumissa että jokapäivä sai napsia buranaa että pääsi iltaan asti. Hieronnasta nyt ~1½ viikkoa, ja niska on edelleen aika hellänä hieronnan jäljiltä. Tosin, tuo niska+takaraivo tulikin ruhjottua aika voimalla auki, että sinänsä en ihmettele.

Ensi viikolla voisi jo harkita salille palaamista.

Kaulan tuossa etuosassa kuitenkaan ei taida olla sellaisia lihaksia, jotka ottaisivat osumaa missään liikkeessä?
Kaulassa on lihaksia, ja miksi jokin lihas ei menisi rasituksesta kipeäksi? Näiden lihasten kohdalla rasitus nyt vain on epäsuoraa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom