- Ikä
- 38
Pelkäätkö kuolemaa? Minä tietyllä tavalla pelkään. Nuorena en pelännyt, en edes ajatellut sitä. Mitä vanhemmaksi sitä on tullut sitä enemmän miettii asioita ja "filosofoi" elämää ja täten kuolemaa.
Mitä kuoleminen sitten on?
Wikipedia:
Wikipedia:
Se mitä me teemme tässä elämässä nousee päällimmäiseksi. Millä tavalla me edesautamme ennenaikaista kuolemista jos jollakin toiminnalla on mahdollista niin tehdä (alkoholi, epäterveellinen ruoka, huumeet, lääkkeet)? Mitä me teemme elämällä ja mikä on tällöin elämän tarkoitus?
Mitä mieltä sinä olet?
Mitä kuoleminen sitten on?
Wikipedia:
Entä sitten kun on kuollut?Kuolema on täydellinen ja pysyvä elintoimintojen päättyminen eläimillä, kasveilla ja muilla eliöillä. Toisin sanoen elämä loppuu kuolemaan. Eläimillä kuolema seuraa usein jonkin tärkeän elimen, kuten sydämen, toiminnan lakattua. Kasvit puolestaan voivat sopivissa olosuhteissa jatkaa elinkaartaan juurissaan ja versoissaan. Yksisoluiset, jakautumalla lisääntyvät organismit ovat omalla tavallaan kuolemattomia.
Wikipedia:
Ja tätä mieltä minäkin olen ja se herättää tietynlaista pelkoa. Ehkä juuri siksi koska ajatukset, tunteet ja aistimukset ovat juuri sitä mitä minä olen yksilönä. Kun ne katoavat minua ei ole.Kuolemaan liittyvä suuri kysymys on, jatkuuko yksilön elämä kuoleman jälkeen. Koska elämän kokemisessa välttämättömät asiat – tunteet, ajattelu ja aistimukset – perustuvat materiaalisten aivojen ja aistielinten toimintaan, ajattelevat monet, ettei yksilön elämä voi mitenkään jatkua aivojen ja aistielinten tuhoutuessa kuolemassa.
Se mitä me teemme tässä elämässä nousee päällimmäiseksi. Millä tavalla me edesautamme ennenaikaista kuolemista jos jollakin toiminnalla on mahdollista niin tehdä (alkoholi, epäterveellinen ruoka, huumeet, lääkkeet)? Mitä me teemme elämällä ja mikä on tällöin elämän tarkoitus?
Mitä mieltä sinä olet?