Kuntotestit - kritiikkiä ja mietintää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Penska
  • Aloitettu Aloitettu
Lähinnä kokemuksia ala-asteen ja huomenna kahdesta (samasta) kuntotestistä.

Nyt taas turhanpäiväisintä valittelua, mutta toisaalta ne testit ovat kyllä hieman jälkeenjääneen tuntuisia. Tässä kaksi yleistä kohtaa:

Vatsalihakset
Paljonko menee puoleen minuuttiin? Jaksatko nauhan perässä 685 vatsaa? Voi olla kestävyydelle ok, mutta kaksi asiaa myös tiedän:
- ehkä vain 50%, korkeintaan 70%, riippuu, siitä menee vatsoille. Loput liittyvät vissiin jalkoihin tai lonkankoukistuksiin etc. Tässä syynä se, että oikeaoppisesti tuetaan ne jalat helvetti. Parhaat vielä vetävät lyhyttä liikerataa ja ihan päin persettä.
- ei ole hyötyä, siis ihan oikeasti ole, mitään järkeä tehdä enempää kuin 50 toistoa, jos ei ole tavoitteena sitten treenata vain liikeenä vitusti niitä vatsoja

Ehdotusta
jalkojen nostoa taikka jotain sellaista muuta, kuin tuota hiton chiittiliikettä. Jalkojen nostossa ei oikeasti vedä huonokuntoinen mitään 250 toistoa. Tai enpä tiedä, ihan eri liike kuin istumaannousut.

Kunnon tason siis huomaa tästäkin, mutta perusjamppa voi kxsiitata tässä aika hyvin.

Alaselkä
Jotain vitun hyljekiemurtelua. Jalat ja kädet ylös ja alas? Ei luoja ole hölmömpää liikettä. Tässä se vatsojen 10 cm liikerata menee kahteen senttiin. Sitten myös siteeran jotain kaveria täältä foorumilta, että ei ilmeisesti ole luonnollinen selän liike taivuttaa se tuommoiselle kaarelle.

Paitsi tuskin on varaa ostaa/tehdä selänojennuslaitetta?

Missä vitussa kylkivatsojen treenaus?
Yhtä tärkeät treenata, kuin ne, joiden kutsuntanimeä eli suorat tai vinot vatsat, keskellä, en muista. Täydellinen ykkösliike näihin on tämä: painot handuihin, kallistus sivulta sivulle ja katsotaanpa taas toistojen määrä.

Ai niin, ettei unohdu, niin kyllä niitä istumaannousuja sivulle on tehty joskus liikunnantunneilla. Ei ole testeissä nähty.

Mitkä on hoidettu ok?

Punnerrukset, leuanvedot ja kaikenmaailman ketteryystestit ovat niitä oikeita sekä tietysti cooper, joilla osataan jotain mitata.

Leukoja saa muuten aika harva kovin paljon. Ala-asteen vitosella aika hyvä, kun vedin kolme ja paras oli 35kg heppu joka veti seitsemän.

Punnerruksista näkee heti, kun kunto loppuu kesken.

Ehkä olisi muutakin tekemistä, kuin valittaa tällaisista, mutta kävipä taas mielessä.

Suoranaista vittuilua en kaipaa, kun mielipiteitähän nämä ovat. Aika iso osa faktaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän noillakin testeillä saa selville sen kuka on asiallisessa kunnossa ja kuka taas rapakunnossa. Intissä viimeksi tehnyt noita ja kyllä ne mun mielestä aika hyvin näytti eron niiden välillä jotka syö munkkia sotkussa ja niiden jotka on jotain siellä tehnyt.

Sen enempiä itse asiaa kommentoimatta, olen ollut todistamassa, kun yksi kaverini voitti tuollaisen nauhan. Eli suomeksi: Jätkä veti niitä vatsoja niin kauan, että kerkesi nauha loppua ennen kuin mies oli edes lähellä lopettamista. :eek: :rock:

Nauha oli siis sellainen *PIIP* (=ylös), *PIIP* (=alas), *PIIP* (=ylös) jne. aina vain nopeutuen. Lopussa on aika vauhdikasta se piipitys.

Itse olin toiseksi paras, tosin reilu puolet vähemmän sain kuin tämä kaverini. :eek: Sain 150 nauhan tahtiin, tämä sankari taisi olla siellä 250 paikkeilla, kun nauha sai tarpeekseen. :worship:

Turhaa itkua, et vaan jaksa ja siksi vituttaa.

Eiköhän noillakin testeillä saa selville sen kuka on asiallisessa kunnossa ja kuka taas rapakunnossa. Intissä viimeksi tehnyt noita ja kyllä ne mun mielestä aika hyvin näytti eron niiden välillä jotka syö munkkia sotkussa ja niiden jotka on jotain siellä tehnyt.

Näkee kyllä, mutta jos halutaan testata nimenomaan vastalihasten kuntoa, niin eikö se ole fiksuinta testata kunnollisella vastalihasliikkeellä, jossa huijaaminen ei ole ainakaan yhtä helppoa kuin tavallisissa vatsarutistuksissa.

Ihan samat asiat itselläkin tullut mieleen, mitä Penska tuossa jo listasikin. Paras uuditus tuli jokunen vuosi sitten oman yläasteen kuntotesteihin. Punnerrukset ja leuanvedot jätettiin kokonaan pois ja yläkroppaa alettiin testata pelkillä pystypunnerruksilla. Ai että, yhtä vitun fiksua on testata perseen sulkijalihaksen lihaskestävyyttä kuin pelkkien olkapäiden. :thumbs:

Turhaa itkua, et vaan jaksa ja siksi vituttaa.

Testistä näen, miten hyvin pärjään testin asioissa ja hyväksyn sen. Ei sisälly mitään kateellisuutta, esim. kun ei ehkä saa yhtä paljon vatsoja, kun toinen kaveri sai, kuten saattaisi olettaa.

Niin ja tietysti muuten vertaan ihan kuitenkin tuloksia muiden kanssa jne.

Niin ja täällä muuten myös käytäntönä se, että pojilla 3,5,8 kg käsipainoilla pystäriä yhteensä 40 sarjaa jokaisella. Viimeeksi muuten jäi 3:sta kiinni, kun sai loppuun jatkaa toisella kädellä. Ei pysty, äh äh äh äh. No, whatever, kun nyt siinä saa luvan onnistua.

Ei ole tietoa koulun historiasta, mutta en yhtään ihmettele, jos on leuat ja punnerrukset vaihdettu pystäriin! Nyt kun rupesi asiaa miettimään, niin 100% samaa mieltä asian esilleottaneen kanssa.

Huomattavaa muuten, että jalkojen voimaa ei todellisuudessa testata. Jouksu ja ketteryysjutut ovat aerobista. Ai niin, onhan vielä se pituusponnistus paikoiltaan tai mikä nyt oli (osittain tekniikkaa :rolleyes: ). Ei mutta ei mitään prässiä tai kyykkyä tule järjen nimissä pakottaa 5-luokkalaisia tekemään. Ok näin.

Nyt tuli mieleen yksi 'vääryys' kuntotesteissä (koska olin siinä aivan susipaska!!) on se venytys -juttu. Eli istuma-asennosta työnnetään jotain videokasettia niin pitkälle kuin pystyy (kasetti on penkin päällä) nykimättä. Jumalauta tällainen rautakanki saanut sitä lykittyä kuin naurettavan lyhyen matkan.

Ei kaikki ole tehty muovailuvahasta!!

Nyt tuli mieleen yksi 'vääryys' kuntotesteissä (koska olin siinä aivan susipaska!!) on se venytys -juttu. Eli istuma-asennosta työnnetään jotain videokasettia niin pitkälle kuin pystyy (kasetti on penkin päällä) nykimättä. Jumalauta tällainen rautakanki saanut sitä lykittyä kuin naurettavan lyhyen matkan.

Joo, takareisien liikkuvuus, käytössä edelleen, eikä ainoastaan koulun liikassa.. :D :curs:

meillä oli koulussa,
penkki 32,5kg max toistoja , aikaa muistaakseni 40sek tai minuutti
penkille hypyt max , minuutti
leuanveto max
vatsat max, minuutti
selkä max, minuutti
ja sitte se fakin juoksu, 5m, käännös, 5 metriä käännls. häsmäökkä.

laatta lens joka kerta ton testin jälkeen :D

tais olla muuten vielä kyykky jollain 30kg max , minuutissa.

Sehän oli just paras testi, ainoa jossa olin aina luokan paras... :D

joo ei noiden tehtävänä oo muuta kuin selvittää peruskunto. ei sitä kuka tekee 12 sarjoja, kuka 15:sta ja kuka 5:n....

Enpä kehdannut valittaa siitä videokasetin työnnöstä. Kehitysvaiheessa ne kädet ja jalat venyivät 2 metrisiksi ja tuon jutun venyvyyden osalta yksi rautakanki. Kyllähän siinäkin nähdään, kuka on rautakanki.

Jaa siinä nauhalla oli reilu 680 piippausta. Itse arvelin, että n. 200. Läpi meni enivei :) Joo, vissiin kaikilla vähän samat testit, eli tuo venytys(ei esarin), selät, vatsat, vauhditon pituus, viivajuoksu, mitäs muuta. Meillä piti vielä tehdä puolivoltti, kieppi, siitten joku muu perusliike tangolla ja piti vetää ja työntää itsensä sellasen 2½metrin korkean tangon päälle. Uknow, silleen, että kämmenet/leuanveto tanko on tuossa lantion kohalla.

joo noi 30 secas nii monta sitä ja tätä on kyl hassuja.. en tosin jaksa valittaa ku aina sain täydet. : DD Aika kökkösiä testejä kieltämät, tosin kyl ne jottai kertoo, ainaki sitä et osaa xiittaa tarpeen vaaties. No ei..

Joo no tänään näitä tehtiinkin. Ei pidä valittaa, jos ei kykene, mutta tulokset ovat vain juuri siinä keskiverron kohdilla. En ole mikään ketterä ja olen yksi 180cm rautakanki.

Noh, olipas hassunhauskaa kun kovimmat heput, joilla ei todellisuudessa olisi kunto kestänyt vats... lonkankoukistuksissa, tulivat vitunmoisella rytinällä aina alas ja pompauttivat perseellä vauhdit maasta :hyper: . Cool.
Edit: tehtiin nauhan tahdissa.

Noissa testeissä pitää muistaa semmonen että huijaa sitten ihan yhtä paljon kun muutkin, voi jäädä paljon tuloksesta pois jos tekee niin kuin on puntilla tottunut tekemään, eli niille lihaksille joille kuuluu. Esim vatsoissa. Semmosta kunnon nykytys-rykimistä.

Tuossa juuri hyvä pointti, että mitkät lihat sen työn tekee. Voihan kaikkia maailman liikkeissä siirtää esinettä/laitetta/laitteenosaa/itseään paikasta a paikkaan b, mutta millä lihaksella/lihaksilla se tehdään on taas eri ja miten. Sama se on noissa kuntotestin liikkeissäkin, että ei siellä kukaan tekniikkaa koskaan katsonu, tekee kuhan tekee ja sama miten tekee. Nosto se on epämääräinen nostokin.;)

Suositut

Back
Ylös Bottom