Omasta mielestä vakuuttavin testi mihin olen osallistunut tehtiin kuntopyörällä Diakonissalaitoksella työnantajan kustantamana. Kesto oli n. 15 minsaa jonka aikana mitattiin sykettä eri rasitustasoilla. Leposyke mitattiin ennen polkemista ja jälkikäteen seurattiin palautumista. Itsekin tuon voisi suorittaa jos vain jostain saisi jonkilaiset taulukot. Samalla kerralla suoritetut lihaskuntotestit olivat kyllä lähinnä vitsi, mutta eiköhän Baarikellolla ole käsitys omasta lihaskunnostaan eikä kaipaa testausta niiden suhteen.
Kattavimmat fyysiset testit joihin olen ottanut osaa tehtiin Tilkassa hakiessani ilmavoimiin. Kolme päivää testeissä vietin mutta en päässyt sisään. Kaksi ensimmäistä päivää oli fyysisiä testejä joissa mitattiin aerobisen kunnon lisäksi ainakin lihaskunto, rasvaprosentit, keuhkojen tilavuus, kehon mitat (reiden, säären, selän jne. pituudet erikseen), näkö perusteellisesti, korvat painekammiossa...
Cooper lienee helpoin testi toteuttaa itse. Tuloksista tosin sen verran että vaikka intissä 3000 metriä pidetäänkin kiitettävän rajana niin kiitettävänä pidetään myös lihakunnon puolella oliko se nyt 42 punnerrusta minuutissa... Ei kovin kummoiselta kuulosta liikuntaa harrastavalle.