Tuo terveydenhoitaja väitti, että sellanen 40min neljä kertaa viikossa ois ihan hyvä määrä kävellä? Pitääköhän paikkaansa? Ite oon pyrkiny vetämään kolmesti sen 10km. Kumpi parempi? Jotenki tuntuu nyt, että tuo 40min vois olla parempi. Tuossa kympissä mulla kestää sellanen 1h30min kävellessä.
Tuskin se terveydenhoitaja tarkoitti, että ei saisi kävellä pitempään kuin 40 min kerralla. Luulen, että hän tarkoitti tuon 4 x 40 minuutin olevan sellainen määrä, jolla jo tuloksia selvästi tulee (sekä kunnon että laihtumisen suhteen). Toisaalta se on sen verran pieni määrä, että ohjelman toteuttaminen ei kuitenkaan tunnu mitenkään ylivoimaiselta. Yhteensä tuosta tulee 2 tuntia 40 minuuttia viikossa.
Jos taas kävelet kolme kertaa viikossa 1,5 tuntia, niin tuosta tulee 4,5 tuntia viikossa. Kyllähän se periaattessa laihduttaa enemmän kuin edellinen (jos teet molemmat kävelyt samaa vauhtia), mutta asiassa on monta mutkaa:
- Jos jaksat kävellä lyhyet lenkit selvästi pitkiä kovempaa vauhtia, voi ero kalorinkulutuksessa (aikayksikköä kohti) olla niin suuri, että käytännössä laihdut molemmilla tavoilla yhtä tehokkaasti.
- Paraskaan ohjelma ei laihduta yhtään, jos sitä ei viitsi noudattaa. Kynnys lähteä 40 minuutin lenkille voi olla paljon pienempi kuin kynnys lähteä 1,5 tunnin lenkille. Sen vuoksi voi käytännössä hyvinkin käydä niin, että oikeasti toteutunut kävelymäärä on 4x40 min ohjelmalla suurempi kuin 3x1,5 h ohjelmalla.
Suosittelen itse, että otat tavoitteeksesi kävellä 4 kertaa viikossa vähintään 40 min. Jos sitten jollain kerralla huvittaa kävellä pidempään, niin sitten voit tehdä reilusti pidemmän lenkin. Mutta jos tuntuu, että 40 minuuttia riittää, niin lopetat hyvällä omallatunnolla siihen. Pääasia, että liikunta tuntuu niin hauskalta, että lähdet pian lenkille uudelleen.