Kuntoa ja "hieman" lihasta aloittelijalle

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve!

Vähän ruvennut kiinnostamaan tuo kunnon nosto, kun on nuo moottoroidut vehkeet verottanu jo tuota yleiskuntoa, varsinkin kun tuo cooper ei mennyt niin loistavasti kun odotin sen menevän.

En meinannut ruveta kasvattamaan lihasta enkä muuttamaan ruokavaliota juurikaan, sillä koen ruokavalion melko monipuoliseksi.
Enkä usko urheilutuotteisiin, ainoat voimajuomat mitä minä juon ovat maito ja täysmehu :lol:

Lähinnä hakusessa tuo kunto ja saada vatsalihaksia enemmän näkyviin ennen ensi kesää :david:, vaikka jo näkyvätkin osittain matalan rasvaprosentin takia.

Mutta vähän taustatietoa ja mitä meinasin tehä, että osaavat veteraanit suositella parempaa treeniohjelmaa.

16 vuotta

175 cm

55 Kg

Treeniohjelman suunnittelemista rajoittaa siinä määrin se, että viime vuoden keväällä oikean puoleinen olkapää lähti sijoiltaan lentopalloa pelatessa, ja siitä lähtien tykkää tietyssä asennossa hypätä uudestaan paikoiltaan jos sille vähänkin rasitusta laittaa samaan aikaan.

Kuitenkin, yleiskuntoa tästä pitäis lähteä kohentamaan 1-2 treenikerralla viikossa, kun pitää muiden harrastusten kanssa tasapainoilla.

Vatsalihaksia 2 settiä "perinteisiä", kädet niskan takana ja 2 settiä alempia vatsalihaksia, molempia 20x per setti

Juoksumattoa joko niin kauan kuin jaksaa tai huvittaa, tai sitten joku määrätty matka tappelemalla läpi.

Jalkaprässi, jotain 50 kg 10x hidasta toistoa (Maksimit on 120 kg luokkaa, mutta ei niillä varmaan kannata lähteä kestävyyttä hakemaan)

Puntit, 2-5 kg yhden käden painot 20x per käsi

Leukoja 4 x 10 vedon settiä, nämähän kuitenkin treenaavat useampaa lihasta.

Nyt jos suinkin vain kokeneet jaksavat opastaa nuorta ja osaamatonta hieman terveellisempään elämään, niin kaikki neuvot otetaan ilomielin vastaan!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei millään pahalla, mutta oletko mies vai nainen? Paino+pituus on kuitenkin luokkaa mallityttö. :) Jos sieltä alakerrasta löytyy jonkinlaiset kilkuttimet niin nyt vähän helvetin äkkiä ruokaa naamaan ja salille! Kyykkyja, vetoja, penkkiä ja leukoja. Unohda kaikki pikkupainoilla sipsuttelut.

Itse olen 16v, suunnilleen samanpituinen ja 67kg, mutta olo on ku pilkkiin lähössä. Todellakin niinkuin oranki sanoi, sitä painoa nyt vaan lisää. Itse olen tällä hetkellä nostamassa painoani jonnekkin 80kg hupakoille jotta saisi edes hitusen muotoa roppaan. Sitten tuo treeni puoli, kannattaa nyt ihmeessä mennä vaan sinne salille ja ottaa vaikka tollanen varmaksi todettu 2-jakoinen treeni ohjelma (esim. http://www.pakkotoisto.com/treeni/53842-2-jakoinen-ohjelma/ ). Sitten vaikka et sitä uskokaan, proteiini ja kreatiini lisäravinteina tuovat tuloksia kotiin. Proteiinia kun tarvii lihasten kasvamiseen niin maan perkeleesti. Liikkeet kannattaa sitten alussa opetella hyvällä muodolla ja pienillä painoilla, ettei käy niinkuin minulla että vasta vuoden jälkeen alkaa olemaan liikeradat pikkuhiljaa kaikenkaikkiaan kunnossa, ja vieläkin löytyy puutteita. Sitten eikun netti auki ja katsomaan videoita, miten liikkeet tehdään. Täältäkin löytyy paljon matskua siihen hommaan. Kysymyksiähän tänne voi lisää aina pistellä, mutta kannattaa käyttää tuota "aloittelijoiden peruskysymykset tänne" threadia, sillä siellä nopeasti tulee vastauksia!

Tähän väliin heitän tän tavallisen ohjeen: Ota pakkikselta ohjelmaksi joko Kultainen kuusikko tai Starting strenght.

Terve!

Vähän ruvennut kiinnostamaan tuo kunnon nosto, kun on nuo moottoroidut vehkeet verottanu jo tuota yleiskuntoa, varsinkin kun tuo cooper ei mennyt niin loistavasti kun odotin sen menevän.

En meinannut ruveta kasvattamaan lihasta enkä muuttamaan ruokavaliota juurikaan, sillä koen ruokavalion melko monipuoliseksi.
Enkä usko urheilutuotteisiin, ainoat voimajuomat mitä minä juon ovat maito ja täysmehu :lol:

Lähinnä hakusessa tuo kunto ja saada vatsalihaksia enemmän näkyviin ennen ensi kesää :david:, vaikka jo näkyvätkin osittain matalan rasvaprosentin takia.

Mutta vähän taustatietoa ja mitä meinasin tehä, että osaavat veteraanit suositella parempaa treeniohjelmaa.

16 vuotta

175 cm

55 Kg
:david:

Sinun elopainollasi pitäisi vatsapalikoiden erottua hyvinkin selvästi. Mehulla ja istumaannousuilla tuskin saat kovinkaan radikaalia muutosta(edes niihin vatsoihin) aikaiseksi, joten ihan rohkeasti salille treenaamaan koko kroppaa. Alkuun on hyvä ottaa käyttöön esim. 1-Jakoinen ohjelma mikä käsittää raskaat peruslikkeet: Leuanveto, kyykky(etu/taka), penkki(eri variaatiot: vino, kapea, alaviisto jne), dippi, maastaveto, pystypunnerrus :) Toteuta ohjelmaa 2-3 kertaa viikossa ja pyri jatkuvasti lisäämään painoa liikkeisiin, alussa kehitys on nopeaa. Pyri syömään 4-6 kertaa päivän aikana fiksusti, luotan arviointikykyysi tässä asiassa. Proteiinia päivittäin 1.5-2g painokiloa kohden, eli sinun tapauksessasi n. 110g on riittävä määrä.

Etköhän pääse näillä- ja yllämainituilla ohjeilla hyvään alkuun, tsemppiä treeneihin! :)

Rohkaisevaa kehua mallitytöksi näin alkajaisiksi :face: Tossa nyt oo mitään ihmeellistä, hoikka poika vaan. Kyllä sitä massaa kertyy vuosien mittaan sitten myöhemmin varmasti ihan tarpeeksi (kovalla työllä, jos sattuu olemaan vaikka erittäin aktiivinen aineenvaihdunta). Esim. itse olin 18-vuotiaana 178 cm ennen inttiin menoa ~58 kg.

Tee vaan just niin ku yllä sanotaan, ohjelmaksi joku G6 ja tarkistat, että varmasti saat proteiinia tarpeeksi ruuista. Jos et saa niin sitten jotain lisäksi niihin... Ja muista muistaa, että just ne kyykyt ja mavet on loistoapuja lihasmassan määrän kasvattamiseen. Moni sun ikäses niitä ei ehkä salilla tee...

Jos nyt juoksukestävyys oli haussa, niin en lähtisi sitä etsimään mistään muualta kuin lenkkipoluilta. Happotreenistä jaloille voi ehkä olla apua, mutta luulen, ettei tuolla painolla jalatkaan ole kummoisella kuormituksella, nimimerkillä 3000 cooperissa ja paino 106kg. Jos taas lihasten kasvatus on haussa, niin käytännössä tulokset tulee olemaan tasan nolla jos et laita ruokailujasi kuntoon. Tsemppiä kuitenkin!

Ei millään pahalla, mutta oletko mies vai nainen? Paino+pituus on kuitenkin luokkaa mallityttö. :) Jos sieltä alakerrasta löytyy jonkinlaiset kilkuttimet niin nyt vähän helvetin äkkiä ruokaa naamaan ja salille! Kyykkyja, vetoja, penkkiä ja leukoja. Unohda kaikki pikkupainoilla sipsuttelut.

Olipas kiva kommentti :D kyllä olen mies/poika , enkä millään pahalla otakkaan, tiedän että olen laiha mutta kyllä sitä kuntoa löytyy vaikka rasvaprosentti on aivan _helvetin_ matala ja lihakset keskittyy enemmänkin niihin mitä uinnilla tullut treenattua. Uinti loppui kun olkapää teki tenät, ei ainankaan vuoteen voi kunnolla lähteä vetämään. Tää nyt on todennäkösesti tätä teini-iän aiheuttamaa laihuutta, mutta en lähe lihottamaan itteäni tarkotuksella sen takia, että joku kuittailee asiasta. Kuittailua on kuultu ja tullaan kuulemaan, eikä juuri hetkauta. Ja lisättäköön että olen koittanut ahmien saada lisä painoa mutta ei tule niin ei tule.

banaanijanne
Sinun elopainollasi pitäisi vatsapalikoiden erottua hyvinkin selvästi. Mehulla ja istumaannousuilla tuskin saat kovinkaan radikaalia muutosta(edes niihin vatsoihin) aikaiseksi, joten ihan rohkeasti salille treenaamaan koko kroppaa. Alkuun on hyvä ottaa käyttöön esim. 1-Jakoinen ohjelma mikä käsittää raskaat peruslikkeet: Leuanveto, kyykky(etu/taka), penkki(eri variaatiot: vino, kapea, alaviisto jne), dippi, maastaveto, pystypunnerrus Toteuta ohjelmaa 2-3 kertaa viikossa ja pyri jatkuvasti lisäämään painoa liikkeisiin, alussa kehitys on nopeaa. Pyri syömään 4-6 kertaa päivän aikana fiksusti, luotan arviointikykyysi tässä asiassa. Proteiinia päivittäin 1.5-2g painokiloa kohden, eli sinun tapauksessasi n. 110g on riittävä määrä.

Etköhän pääse näillä- ja yllämainituilla ohjeilla hyvään alkuun, tsemppiä treeneihin!

Niinhän ne näkyvät, kiinnostas vaan että saako niitä vielä vähän enemmän näkyviin, sillä kuitenkin vatsoja menee vaivattomasti lihaskunto testeissäkin. Lähinnä nuo alimmat, joita saa juuri noilla syvillä (eikö?) liikkeillä. Näkyvyyskin aina vähän riippuu päivästä ja ajasta, varmaankin jotain tekemistä nesteen kanssa.

En kovin innostuneesti rupeaisi noita proteiineja popsimaan, vaan lähinnä ihan normi ruokavaliolla. Koulun vuoksi tuo 4-6 kertaa päivässä tuskin on mahdollista, varsinkaan terveellisesti. Kuitenkin ruokavalio kotona koostuu asumisjärjestelyjen vuoksi suomalaisesta perinne ruoasta (ei niinkään terveellistä, mutta sisältää tarpeeks rasvaa jne) ja toisella viikolla välimeren ruokaa ja runsaasti salaattia.

Mutta kuten sanoin, ei ollut minkäänlaista aikomusta kehittää V-muotosta kroppaa, tai nostaa painoa 80 killon, vaan ihan vain kuntoa ja treeniä huvin, seuran ja terveyden vuoksi!

Dippiä pitää vielä kattoa, että kestääkö tuo olkapää, mutta banaanjannelle suuret kiitokset rakentavasta palautteesta, jos vielä viitsisit ohjeistaa että millä korvaisin tuon proteiinin salille mennessä, hedelmillä? Kuitenkin vielä tuohon orangin kommenttiin ja tähän rakennusaineiden hankintaan, juon erittäin paljon tuoremehua, joka päivä litran ainankin, ja litrassa täysmehua on 100g sokeria, luulen että fruktoosia mutta enpä yllättyisi että tunkisitvat tuonkin täyteen muuta ylimäärästä. Että ei ole tuollakaan tullut läskiä, vaikka luulis että tuo määrä sokeria lihottaa.

Turhaan huolehdit jostain vatsalihasten kooista, aivan liian yliarvostettua. Keskittyisit mielummin vaikka isoon selkään! Sellasta on komia katsella ja tytötkin tykkää enemmän kuin jostain nälkiintyneestä siimakimpusta. Kuitenkin, vastataas nyt tuohon sun kysymykseen... sä et niitä vatsalihaksia isommaksi saa vaikka kuinka tekisit minkälaisia liikkeitä, jos sulla ei ole massaa eli niitä rakennuspalikoita mistä niitä koota. Ei se mitään tähtitiedettä ole! Sitten kun löytyy rakennuspalikat niin alat niitä treenaamaan, jolloin ne voivat kasvaa , mutta huom. geenit vaikuttaa suuresti osin vatsalihaksii, joten esim. kaikki eivät saa kunnon eight, tai edes kunnon sixpackia, life is a bitch, sille ei vaan voi mitään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Turhaan huolehdit jostain vatsalihasten kooista, aivan liian yliarvostettua. Keskittyisit mielummin vaikka isoon selkään! Sellasta on komia katsella ja tytötkin tykkää enemmän kuin jostain nälkiintyneestä siimakimpusta. Kuitenkin, vastataas nyt tuohon sun kysymykseen... sä et niitä vatsalihaksia isommaksi saa vaikka kuinka tekisit minkälaisia liikkeitä, jos sulla ei ole massaa eli niitä rakennuspalikoita mistä niitä koota. Ei se mitään tähtitiedettä ole! Sitten kun löytyy rakennuspalikat niin alat niitä treenaamaan, jolloin ne voivat kasvaa , mutta huom. geenit vaikuttaa suuresti osin vatsalihaksii, joten esim. kaikki eivät saa kunnon eight, tai edes kunnon sixpackia, life is a bitch, sille ei vaan voi mitään.

Anteeks nyt vaan mutta mistäs tiedät jos itse olet kerran mies :D ja olen saanut kyllä enemmän positiivisia kommentteja vatsalihaksistani että enpä tuosta teoriastasi sitten tiedä. Ja tämän jo tiedänkin, että esim läskistä on hyvä ruveta rakentamaan. Geeneistä en tiiä, mutta tuossa nuo kuitenkin kököttää. En tiiä sitten onko turhaa toivota isompaa six packia kun tuokin erottuu varsin selvästi, näivettämättä ensin itseään. Kuten jo aiemmassa viestissä sanoin, päivästä riippuen erottuvat selkeemmin tai huonommin.

Muistutan vain:

abs-on-a-skinny-guy.jpg

175cm/55kg on muuten jo alipainoa painoindeksin mukaan, kai se nyt kertoo että vähän liian laihassa kunnossa ollaan? Kun tuskin sitä lihastakaan kovin paljon tuohon runkoon mahtuu, jos ei ole salilla käyntiä harrastettu.
Ottaisit nyt suosiolla vaan vaikka kultaisen kuusikon ja syöt hyvin. Tuohon runkoon nyt voi huoletta lyödä vaikka 10 kg lisää massaa ja palikat erottuu varmasti paremmin kun nyt.

Zone-sarja -42%
Juupajuu, monta kertaa asiasta taas pitää mainita :D kyllä, olen alipainoinen painoindeksin mukaan, mutta painoindeksi ei ole pätevä teini-ikäisellä. En tiiä johtuuko siitä, että olen teini-iän keskivaiheilla. Katotaan vaan, kun jatkan samaan malliin tätä karkin ja kaiken muun paskan mättöä niin kunhan pääsen about 18-20 vuotta niin ei voikkaan mättää enään samalla tavalla.

Tuntuu vähän turhalta hakea tältä foorumilta mitään apua, kun kokoaika tullaan jauhamaan samaa, vaikka asioihin olen omasta mielestä kommentoinut varsin selkeästi.

Ruoka puoli on paremmin kuin hyvin, tulee kaikkea mahollista syötyä ja niin että meinaa haleta. Ja kyllä, sitä vähän hainkin että tulee sitä painoa myöskin hitusen lisää, mutta terveellisesti.

And btw, it looks like it does count ! :)

ja tälläinen ei ollut todellakaan hakusessa

index.php

Pakko tarketua:

No uskotko vaikka perunaan ja makkaraan? Entä lihapulliin ja ruisleipään? Ravintoa nekin on, urheilujuomissa (jos heraa ja maltoa) on samoja ravinteita kompaktimmassa ja nopeammin imeytyvässä muodossa. Usko tai älä, kuinka vain :rolleyes:

Juupajuu, monta kertaa asiasta taas pitää mainita :D kyllä, olen alipainoinen painoindeksin mukaan, mutta painoindeksi ei ole pätevä teini-ikäisellä. En tiiä johtuuko siitä, että olen teini-iän keskivaiheilla. Katotaan vaan, kun jatkan samaan malliin tätä karkin ja kaiken muun paskan mättöä niin kunhan pääsen about 18-20 vuotta niin ei voikkaan mättää enään samalla tavalla.

Tuntuu vähän turhalta hakea tältä foorumilta mitään apua, kun kokoaika tullaan jauhamaan samaa, vaikka asioihin olen omasta mielestä kommentoinut varsin selkeästi.

Ruoka puoli on paremmin kuin hyvin, tulee kaikkea mahollista syötyä ja niin että meinaa haleta. Ja kyllä, sitä vähän hainkin että tulee sitä painoa myöskin hitusen lisää, mutta terveellisesti.

And btw, it looks like it does count ! :)

ja tälläinen ei ollut todellakaan hakusessa

index.php
En nyt vittuile tai mitään, mutta et sä tuollaista kuntoa tule ikinä saamaan vaikka haluaisit.

Tää on taas tätä perus pakkista, haetaan apua ja sitten kun neuvotaan kädestä pitäen se oikea tapa hoitaa asiat niin mussutetaan jotain omia ja ei oteta neuvoja vastaan.
Kyl sä sitten tajuat, kun tuota ikää tulee lisää, että ei niillä pelkillä vatsalihaksilla tehdä kenenkään vaikutusta, varsinkaan jos muu kroppa muistuttaa mallia pulkkanaru.

En nyt vittuile tai mitään, mutta et sä tuollaista kuntoa tule ikinä saamaan vaikka haluaisit.

Tää on taas tätä perus pakkista, haetaan apua ja sitten kun neuvotaan kädestä pitäen se oikea tapa hoitaa asiat niin mussutetaan jotain omia ja ei oteta neuvoja vastaan.
Kyl sä sitten tajuat, kun tuota ikää tulee lisää, että ei niillä pelkillä vatsalihaksilla tehdä kenenkään vaikutusta, varsinkaan jos muu kroppa muistuttaa mallia pulkkanaru.
Samaa mieltä, itse kyllä osaan olla jääräpäinen sun muuta, mutta kun kysellään niin kannattaa niiden paremmin tietävien ohjeita melko nöyränä seurailla, tietenkin tervettä epäilystä saa tänkin foorumin kirjottajia kohtaan olla! Pääpointti nyt oli tohon sun kysymykseen se, että hanki eka se massa mistä ne palikat rakennat ja sitten huolehdit muusta, niitä kun ei voi vain mitenkään sopusuhdattomasti paisutella vaan ne tulee pääasiassa siinä missä muutkin lihakset.

En sitä haluakkaan. Ja en minä mitään mussuta, mutta vaikuttaa että useammalla tuo luetunymmärtäminen on vähän hakusessa.

Taas, väitinkö minä, että pelkästään vatsalihaksilla tehdään vaikutus? En. Eikä niitä naisia kiinnosta välttämättä pelkkä kroppakaan. En minä naisten takia tänne tullut apua hakemaan, että millaista treeni ohjelmaa oikein kannattaisi aloittaa. Taidankin lopettaa koko kyselyn tähän, kun vaikuttaa sille että ei ymmärretä, että haen kuntoa, en niinkään ulkonäköä. Tähän asti paras neuvo ollu varmaan banaanijannella tai masafilla, mutta puolet ollu naureskelemista ja vittuilua. Joko sitten porukalla on aivan helvetin tylsää, tai niin huono itsetunto, että pitää tänne tulla aukomaan päätä 10 vuotta nuoremmalle omakuvan kohottamiseksi.

Jos tarkoitat mussuttamisella sitä, että esim. janne suositteli proteiini lisää, mutta itse en sitä halua, on aivan perusteltu. Muutama kaveri "käy" salilla ja vetää jotain tavaraa mitä joku muu salilainen on suositellut, eivät varmaan edes tiiä mitä sisältää. Sitten rupee kavereissa olla havaittavissa semmosta että ikäänkuin nestettä kerääntys lihasten ympärille ja alkaa porukka pyöristyä. Itse asun sen verran kaukana, että treenaaminen säännöllisesti ei ole aina mahdollista.

Samaa mieltä, itse kyllä osaan olla jääräpäinen sun muuta, mutta kun kysellään niin kannattaa niiden paremmin tietävien ohjeita melko nöyränä seurailla, tietenkin tervettä epäilystä saa tänkin foorumin kirjottajia kohtaan olla! Pääpointti nyt oli tohon sun kysymykseen se, että hanki eka se massa mistä ne palikat rakennat ja sitten huolehdit muusta, niitä kun ei voi vain mitenkään sopusuhdattomasti paisutella vaan ne tulee pääasiassa siinä missä muutkin lihakset.

En minä tahallaan ainankaan kenenkään ideaa lyttää, ja kuten sanoin kaikki rakentavat kommentit ovat tervetulleita.
"Syö enemmän saatanan siima" jne. taas kun ei ole sitä rakentavaa kommentoimista.

Tuossa masafin kommentista rupesinkin sitten ettimään G6 tai tuota Starting Strength ohjelmaa, ja vaikuttaakin varsin lupaavalle ohjelmalle, johon voisi mahuttaa nyt kylmien tultua juoksumattoa tai kuntopyörää.

Tuossa masafin kommentista rupesinkin sitten ettimään G6 tai tuota Starting Strength ohjelmaa, ja vaikuttaakin varsin lupaavalle ohjelmalle, johon voisi mahuttaa nyt kylmien tultua juoksumattoa tai kuntopyörää.
Juoksumatto ja kuntopyörä on vain alkulämmittelyjä, sillä tuntien juoksemisella et mitään lihasta kasvata, mutta ota nyt ihmeessä tollanen ohjelma ja ala käyttämään sitä! Koita myös tajuta ettei suo turhaan käsketä syömään enemmän. Se ruokavalio kun nyt vaan esittää niin maan perkeleen ison roolin salillakäynnissä!

Miksiköhän luin tämän ketjun... Mutta tässä sinulle viimeiset vinkit jonka jälkeen tämän keskustelun voi sulkea ja kukaan ei enää pääse pätemään teinipojan tietämättömyydelle vinoilemalla.

Hyvä että olet kiinnostunut liikunnasta. Jatka samaan malliin harrastamalla kaikenlaista liikuntaa. Toivottavasti olkapää ei oikeasti mennyt huonoon kuntoon huonolla uintiharjoittelulla, tarvitset olkapäitäsi vielä pitkään.

Fyysiselle kehityksellesi paras asia mitä kuntosalin suhteen voit tehdä, on etsiä paikallinen painonnosto- tai voimanostoseura. Etsi googlella Painonnostoliitto tai Suomen Voimanostoliitto. Sieltä hankkiudut seuran kuntosalille missä sinua opastetaan tekemään tehokasta harjoittelua, ja jos olet kiinnostunut, sinusta voi tulla jopa Suomen mestari painonnostossa tai voimanostossa jonain päivänä.

Täällä pakkotoiston nörttien kanssa et kehitä vartaloasi mihinkään positiiviseen suuntaan. Tarvitset kokeneita voimailijoita ympärillesi, koska kehittävä kuntosaliharjoittelu vaatii paljon ohjausta ja opastusta.

Jos taas ET halua kehittää vartaloasi parempaan kuntoon, mutta tykkäät maksaa kuntosalimaksua ja katsella muita jumppailijoita omissa tyhjänpäiväisissä puuhissaan, hanki salikortti ja mene palloilemaan salille ja katso mitä laitteita sieltä löytyy ja tee niillä kolme sarjaa, viisitoista toistoa per sarja. Ihan sama mitä teet.

Luojan kiitos löytyy ymmärtäviä ihmisiä täältä :)!

Kiitos vinkistä, tuossa ois tarkotuksena kaverin kanssa paikalliselle salille mennä huomenna ja siellä sitten kaverin kaveri vähän auttaa selvittämään millaisia treenejä tarvitaan.

Ja kyllä, tuntuu siltä että lukkoa vaan kehiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom