Kun pyydetään varmistamaan...

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
39
Meikäläiseltä tulee taas näitä tyhmiä kysymyksiä....

Eli penkkiä oon ollu varmistamassa kun on pyydetty, mutta täällä pakkislaiset mainitsee muidenkin liikkeiden varmistuksia...esim. kyykkyjen.
Kun joku tekee penkkiä niin varmistaminen on suht helppoa (jos painoa ei oo paljon), mutta miten ihmeessä jalkakyykkyä voi varmistaa!? Ainakaan yksin?
Ei oo tullu eteen sellasta tilannetta, mutta haluan tietää etukäteen ettei näytä tyhmältä jos joku vaikka kysyy varmistamaan :hyper:

Entä onko vielä muita liikkeitä joissa on pyydetty varmistamaan?

Taakse seisomaan kädet suoraksi kyykkääjän sivuille! Paitsi ei paljon 50kg jannu varmistaisi parin kolmen sadan kilon kyykkääjää! Siis tankossa rautaa ton verran ei kyykkääjällä elopainoa :)

ei pelkoa, harvemmin 200 rautoihin otetaan 50kg juippeja ja kun puhutaan 300raudoista niin ei yleensä tuntemattomia edes kysytä.

jos nyt pyydetään yksin kyykkyä varmistamaan niin hae salisetä apuun jos ei ole muita lähellä.

jos joku pyytää varmistamaan, kannattaa kysyä mm. "kuinka monta toistoa on tavoite? teetkö pakkotoistoja tai negatiivisia? otanko heti ylös jos jää vai kevennänkö?", ellei tämä nostaja itse ymmärrä sanoa. itse sanon aina varmistajalle että "ota sitten heti ylös jos jää selvästi". älä missään nimessä kevennä tankoa jos nostaja ei sitä erikseen vaadi. tämä pätee varsinkin laskuvaiheessa.

aina kun varmistatte niin nostakaa mahdollisimman tasaisesti tankoa. varsinkin kyykkyä jos on useampi varmistamassa niin yleensä tangon "auttaa" telineeseen vain toisen puolen varmistaja -> selkään tulee ilkeitä kiertoja.

jos kyykyssä raudat jää välille niin sun pitää nostaa tangosta niin, että se nousee "luonnollista" rataansa ylös, et vedä itseesi tai työnnä eteenpäin! muuten tulee sanomista.. jos vain mahdollista niin kyykyt kannattaa tehdä vaikka voimatelineessä niin ei tarvitse pelätä pahempia loukkaantumisia vaikka varmistaja olisi tullut suoraan helvetistä.

pori1980 sanoi:
kun puhutaan 300raudoista niin ei yleensä tuntemattomia edes kysytä.
olen näköjään poikkeustapaus. :lol2:

Aloittelija3 sanoi:
Kun joku tekee penkkiä niin varmistaminen on suht helppoa

Tai sitten ei. 9/10 "varmistajasta" käyttää' tätä kaksi sormea tangon alla-tekniikkaa.
Kysympä vaan että jos nostaja väsähtää totaalisesti tai tapahtuu jotain vastaavaa niin niillä keskisormien päilläkö te "varmistajat" sen tangon nappaatte?
Ja toinen pointti, jos nostaja on ottanut esim. maksimiraudoilla tiukan noston tai tehnyt pakkotoistoja niin älkää ihmeessä päästäkö tangosta ennekuin se on varmasti telineissä!

T: Viime salikerralla sekä 5:n että 20kg: limppua väistänyt :curs:

ps. ja tämä ei siis ollut sulle Aloittelija3 suunnattu :piis:

Jos esim kyykyssä rautaa on yli 200kg niin mieluiten varmistajia pitäis olla 2 tai jopa 3.
kannattaa yleensä ottaa varman päälle kun ei tässä mitään extreme duudsoni kokemuksia kannata painojen alle jäännillä lähtä hakemaan :)

Tervehdys!

Kuten tuossa jo muut vastailikin, niin kyykyssä tosiaan nostajan taakse ja jos täytyy varmistaa, niin tassut vatsan/rinnan ympäri ja "kyykkää" itse mukana. Esim. vyöstä saa hyvin kiinni.
Ja jos on isot painot ja sarja ihan päätyyn, niin kumpaankin päähän tankoa kaveri varmistamaan.

Noista muista liikkeistä:
Lähes mitä vaan pystyy varmistamaan (eli usein jeesataan sarjan loppuun pari PAKKOTOISTOa). Tärkeintä on se, että hiukan miettii liikkeen kulkurataa ja avittaa sen mukaan (esim. hauiskäännössä liike ei ole viivasuoraan ylös-alas jne.).

Käsipainoilla kiinni vaikkapa ranteista ja nostaa siitä. Tangolla taas siitä tangosta itsestään, niin ei "häiritse" otetta. Taljaliikkeissä joko painopakasta, jos on näkyvissä tai sitten kädensijasta.

Varmistellessa kannattaa ennen sarjaa kysäistä, että miten nostaja haluaa liikkeen varmistetuksi. Sillä pääsee jo pitkälle ja molemmat ovat tyytyväisiä sarjan lopussa.

Raskaita kyykkyjä on kyllä vittumainen varmistaa, jos mahdollista niin kandee ne kyykyt tehdä räkissä vaikka olisi 2varmistajaakin, on sen verran herkkää hommaa varsinkin silloin kun on paljon rautaa tangossa.
Ei ole penkinkään varmistaminen kyllä mukavaa jos siihen ei ole olleenkaan valmiina, yhellä kaverilla jäi rinnan päälle 190kiloo vaikka se ois pitänyt olla helppo nakki, enkä menny taakse varmistamaan vaan katsoin edestä, tanko jäi rinnalle, juoksin paikalle ja revin siitä etu sivusta tangon ylös, tuloksena selkä meni itsellä hiukka jumiin.

Ei se varmistaminenkaan aina helppoa ole.
Kerran itelle kävi niin kun varmistin penkissä oisko 150-160kg, ja kaveri väsähti ihan täysin ja piti vetää tosissaan sitä pois sitä tankoa, tuntu että jaksaako se nostaa yhtään sitä. Penkki oli vähän huono, ei päässy lähelle, niin tuntu kokoajan että kaadun kohta painojen ja sen äijän päälle.
No en kaatunu siihen päälle, mutta sit toisella kertaa eri kaverille pilasin 200kg noston kun kokoajan mielessä pyöri. Kaadun päälle, kaadun päälle, kaadun päälle, ja repäsin tangosta kunnolla heti kun lähti 5cm rinnalta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sumppari sanoi:
Ei se varmistaminenkaan aina helppoa ole.
Kerran itelle kävi niin kun varmistin penkissä oisko 150-160kg, ja kaveri väsähti ihan täysin ja piti vetää tosissaan sitä pois sitä tankoa, tuntu että jaksaako se nostaa yhtään sitä. Penkki oli vähän huono, ei päässy lähelle, niin tuntu kokoajan että kaadun kohta painojen ja sen äijän päälle.
No en kaatunu siihen päälle, mutta sit toisella kertaa eri kaverille pilasin 200kg noston kun kokoajan mielessä pyöri. Kaadun päälle, kaadun päälle, kaadun päälle, ja repäsin tangosta kunnolla heti kun lähti 5cm rinnalta.

Jossainhan tais olla jo näistä ongelmallisista pyytäjistä.. "mitä v***'a sä teet, olis se tullut ylös"jne...
Itse sanon aina ennen nostoa että "jos sanon auta, se tarkoittaa että jeesaat ihan vähän pakkotoistoa ylös.. heti kun sanon "pois" niin ihan kertalaakista telineeseen..."

Ei ole ehtinyt tuleen ongelmia...

Wondadog sanoi:
Jossainhan tais olla jo näistä ongelmallisista pyytäjistä.. "mitä v***'a sä teet, olis se tullut ylös"jne...
Itse sanon aina ennen nostoa että "jos sanon auta, se tarkoittaa että jeesaat ihan vähän pakkotoistoa ylös.. heti kun sanon "pois" niin ihan kertalaakista telineeseen..."

Ei ole ehtinyt tuleen ongelmia...

Tässä on hyvät ohjeet. :thumbs:

Yleensäkin on lähinnä oma vika, jos ei varmistajalle kerro mitä haluaa. Jos tangossa rautaa enemmän ja varmistaja ei ole kokenut, niin helposti sitä tempaisee heti kunnolla. Ei ole nimittäin kovin kiva jos nostaja hyytyy täysin ja varmistaja ei pysty yksin auttamaan painoja takaisin telineeseen. Kyllä sitä itseäkin vähän hirvittää jotain +150 kg penkkejä varmistella. Onneksi niihin tilanteisiin ei usein joudu. Kyykkyä en varmasti osaisi edes kunnolla varmistaa.

Eihän tossa varmistamisessa useinkaan ole ongelmia. Tuskin kovinkaan monella on niin huono käsitys omista voimistaan että sitä "varmistettavaa" jää paljoakaan. Loukkaantumisen yhteydessä tilanne on tietysti toinen,kun itse nostaja jää kokonaan pois pelistä. Esim. penkkiä varmistamassa ollessa se asento on aika helvetin vaikee jos kaveri puskee ~180kgta ylös ja rintalihas repeää! Itse olenkin pitänyt ohjenuorana sitä että lähellekkään omaa mave maximia niin pyydän toisen tyypin kaveriksi spottaamaan.

Kyykkyyn pyydän itselleni aina 2 varmistajaa jos niitä tarvitsen. Etukyykyn voi pudottaa suht.helposti joten sen teen usein ilman spottia.

Senverran vielä lisäystä edelliseen postaukseen, että on aivan erijuttu varmistella sarja jossa on tarkoitus tehdä pakkotoisto kuin ykkösnosto. Ykkösnostossa kaveri tuskin täysi väsähtää ja tarvittava apu on monesti aika pieni (poisluettuna tapaturmat), mutta taas vähänkään isompi rautamäärä esim. penkissä on aika rankka varmistajalle jos viimeisessä toistossa kaverin voimat hyytyy täysin.

Itse olen tarvinnut penkin ja kyykyn lisäksi "varmistajaa" vinopenkissä käsipainoilla. Myös itse sarjaa valvomaan, mutta myös nostamaan ne painot mulle siitä rinnalta ensimmäisen kerran ylös. Tämä on ollut muutamille tuntemattomille hankala selittää, vaikka kuinka olen sanonut, että ota sitten reilusti ranteista kiinni ja auta ensimmäinen ylösvienti, kunhan olen ensin itseni penkkiin kaatanut ja saanut painot siihen rinnalle. Muutamia kertoja on meinannut käydä nolot...

Mulla aikasemmin olikin varmaan jotain tekniikkavirhettä siinä, kun en itse isoja käsipainoja itse siitä rinnalta saanut ylös työnnettyä ja kuitenkin jaksoi kuusi toistoa hyvällä tekniikalla punnertaa. Nyt tosin piiiiiitkän tauon jälkeen olen lähtenyt siitä, että itse ne pitää ylös punnertaa...

Tuttu tilanne Flea. Viime kerralla mua pyydettiin juuri nostamaan painot ensin polviltana rinnalle ja siitä ylös. No ei saanut kaveri oikein kerrottua miten se tehdään vaikka kysyin niin ehdotin että otan vain ranteista kiinni ja nostetaan porukalla. Mut jumalaut eihän se jaksanu ite nostella niitä ollenkaan ja painot oli jotain 35kg. Ja eihän siitä mitään tullut.

No kaveri selvitti jotain siinä jotain, haki pienemmät painot ja sai ne itse ylös jonka jälkeen alkoi puolen liikeradan pumppaus eli yläasennosta laskettiin noin puoleenväliin ja taas takaisin.

Olen muutenkin huomannut että kaverit jotka tekee selkeesti liian vajaata liikerataa eli eivät laske painoja lähellekään rintaa on suuria vaikeuksia saada ne ekan kerran ylös. No eihän sitä kehtaa mennä sanomaan että otapa sellaiset painot joita jaksat nostella... :rolleyes:

Flea sanoi:
Nyt tosin piiiiiitkän tauon jälkeen olen lähtenyt siitä, että itse ne pitää ylös punnertaa...
Nuin se pitääkin olla :thumbs:

Miten tosa tasapenkissä kässäreillä porukka oikein nostaa ne painot alkuun...
Mul ei oo mitään ongelmia 50kg käsipainoillakaan (joita en kylläkään usein käytä) kun nostaa ne istumasennossa polville ja siitä menee selälleen maaten ja samalla polvet tuovat painot rinnalle tai ylös...

sen on kyllä vittumaista jos kyykyssä on molemmissa päissä varmistaja ja ne avittaa eri aikaan. kaks kertaa käynyt niin että toinen alkaa nostamaan toiselta puolelta ja toinen ei tee mitään, sattu molemmilla kerroilla vitusti alaselkään. yksi varmistaja taakse tai molempiin päihin ja taakse, kaks jos molemmat tajuu mitä tehdä.

Sitten näistä vittumaisista varmistettavista, että tuossa joku aika sitten salilla äijä pyysi mua varmistamaan penkkiä ja kun ei itse siinä sitten kertonut millon nostan ylös jos niin tarvii niinpä kysäisin itse ja vastaukseksi sain tuhahduksen: Etköhän ihan ite tiiä millon pitää nostaa. En tiedä oliko sillä kaverilla joku ongelma vai oliko tämä jotain yleistä vittuilua keski-ikäiseltä mieheltä nuoremalle saliharrastajalle.
Kävipä siinä mielessä kun se 100kg jäi miehellä rinnalle, että jättäiskö tangon siihen, mutta reiluna poikana nostin ylös.

Back
Ylös Bottom