Kun pelko ylikunnosta rassaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Noki
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Selailin tuota ylikuntoketjua, mutta sieltä en ongelmaani löytänyt vastausta. Koettakaa kestää vielä yksi ylikuntoaihe:

Muutama vuosi sitten urheilin tosi paljon jonka seurauksena sitten tuli ihan kunnon ylikunto. Menin lääkäriin ja tila meni ohitse pitkällä levolla. Ylikunnon lisäksi söin itselleni muutaman lisäkilon -yritin paikata väsymystä ruoalla. Tuon vuoksi ja siksi, että toipuminen kesti muistaakseni aika kauan, en halua joutua samaan tilaan uudelleen.

Toipumisen jälkeen ylikunto kolkutellut ajatuksissani ja se estää välillä treenaamisen. En tunnista ylikuntoväsymystä oikeasta väsymyksestä tai normi unettomuutta ylikunnosta. Välillä kroppa on väsynyt ja en halua mennä salille vedoten, etten vaan mene ylikuntoon. Kyseessä ei ole selitelty tekosyy (koska niinä päivinä kun ei nappaa niin voin jäädä kotio ilman tekosyitäkin).
Kuitenkin ottaa päähän etten itse tunnista minkälaisesta väsymyksestä on kyse ja milloin voisi itseään ruoskia kovempiin / useampaan treenikertaan.

Se, että asia stressaa minua ei tietenkään auta asiaa. Tuntuu, että ongelma on enemmän korvien välissä kuin kropassa. Asiaa ei auta sekään, että muistan lukeneeni, että ylikunto tulee herkästi uudelleen sellaiselle, joka on siitä aikaisemmin kärsinyt.

Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ja miten olette niistä selvinneet? Urheilupsykologi tai PT?
Mistä tiedätte, mikä on riittävä lepo?
Onko kukaan kokenut joogan, mindfullnessin tms olevan hyödyksi?

Mun kokemuksen mukaan ylikuntoa on melkoisen vaikea saada päälle, jos et jatkuvasti vedä sarjoja failureen ja käytä pakkotoistoja ym. erikoistekniikoita. Tai jos et vedä todella pitkään yli 90% raudoilla. Normaalia kovaa treeniä missä jätät kuitenkin toiston pari varastoon saa tehdä ihan helvetilliset määrät.

Olen painiskellut samojen ongelmien kanssa. Ylikuntohan ei johdu pelkästään liiasta treenistä, vaan se on kehon kokonaisvaltainen ylirasitustila, johon vaikuttaa suuresti myös henkisen kapasiteetin (työ, arjen pyörittäminen) ylittyminen. Ylikuntoon / ylirasitustilaan joutuakseen ei tarvitse treenata huippu-urheilijan määriä eikä vetää päivittäin 110% tehoja salilla, kehon palautumismekanismit saa valitettavasti helpomminkin sekaisin.

On tosiaan vaikea tietää, pitäisikö esim. nukahtamisvaikeuksien ja yöllisen heräilyn takia vähentää liikuntaa, vai ehkä päinvastoin lisätä sitä. Ei huvittaisi turhaan ottaa monen viikon lepojaksoa.

Sori, tästä ei ollut mitään apua...

Toi Orangin kommentti oli hyvä. Siihen vielä, että ota rennommin äläkä ajattele sitä ylikuntoa (hyvä täältä ruudun takaa on huudella, tiedän). Jos treenaat sen 3-5 kertaa viikossa niin, et luultavasti tule sitä ylikuntoa saamaan ellet juuri vedä 100% tehoilla ja kaikki negatiiviseen failureen. Kaikilla ihmisillä on niitä päiviä, kun väsyttää ja ei jaksa, mutta ei se ole ylikuntoa. Sitten kun liikunta maistuu paskalle, väsyttää ympärivuorokautisesti pidemmän aikaa, seksuaalisuus on maassa, yöunet ovat huonoja, ruokahalu on poissa, tulokset laskevat salilla, sairastelet ynnä muuta mukavaa, on sulla ylikunto. (Ei siis tarkoita, että kaikki noista pitää olla).

Ylikuntoahan tavataan yleisimmin kestävyysurheilijoilla, koska heidän treeninsä ovat paljon rasittavampia kuin esimerkiksi voimanostajien ja noista pitkistä hiihto/juoksulenkeistä ei kerkeä palautumaan niin hyvin. Tietty ylikuntoon liittyy myös urheilun ulkopuolinen elämä. Jos on paljon stressinaiheita kotona, töissä, koulussa niin ei keho palaudu silloinkaan ja tämän takia juuri käsken ottamaankin rennommin, jos ei mitään vaikeaa ole. Tietenkin esim. läheisen kuolema tai joku vastaava on hankala paikka ja silloin pitää sitten vähentää sitä vähennettävissä olevaa stressiä kuten liikuntaa.

Elä suotta pelkää vielä , pelkää sit kun sen olet kerran kokenu..Voin sanoa, että et sitä enää sen jälkeen koskaan hommaa mutta valehtelisin nimimerkillä: ylikunnossa TAAS.
Liika on liikaa kaikessa

Elä suotta pelkää vielä , pelkää sit kun sen olet kerran kokenu..Voin sanoa, että et sitä enää sen jälkeen koskaan hommaa mutta valehtelisin nimimerkillä: ylikunnossa TAAS.
Liika on liikaa kaikessa

No tossahan se on postauksessa toinen kappale, jossa mainitaan ylikunnon jo kerran tulleen. Ois ehkä hyvä lukea se viesti johon vastaa. :hyper:

Miten ihmeessä tästä ylikunnosta on tullut nykypäivänä näin suuri haloo. Voi olla, että siitä on tullut nyt tälläinen trendi, kun huippu-urheilijat vetoavat usein huonon suorituksen ylikunnon syyksi.

Todellisuudessa, vaikka olisi vähän kovempaakin treenaava ihminen kyseessä niin ylikinto on todella vaikeasti saavutettava oire. Ei sellainen tule, kun muutaman kerran viikossa käyt sauvakävelemässä ja muutaman kerran salilla. Sen eteen joutuu nähdä ''vaivaa'' kuukausia, jopa vuosia.

Pieni väsymys, heikotus tai muuten vain laiska olo treenikauden aikana ei aina ole ylikuntoa.

Ei ylikunto imo kovin helpolla tule sillä itsekkin muutama vuosi sitten kun ei ollut paljon tietoa treenistä, ruuasta yms nii tuli treenattua selkä ja hauis, rinta ja olkapäät ja ojentajat jaolla eli kaks jakosta joka päivä eli penkkiki tuli 3-4 kertaa viikkoon ja aina maksimia tai ainakin lähellä maksimia ja kaikki sarjat kaikissa liikkeissä iha loppuun.
Ruokailutki oli semmosia mitä oli eikä oltu plussa kaloreilla, eikä siltikään ylikuntoa ilmennyt. Mutta yksi kaveri teki keskivartalotreenejä tunnin mittaisia tai jopa yli monta kertaa viikkoon muutaman kuukauden ajan ja sillä todettiin ylikunto. Että jos ei mitään tosi radikaalia oiretta tunnu niin mielestäni se on vain luulo eli pääkopan vikaa IMO.

Muutama vuosi sitten urheilin tosi paljon jonka seurauksena sitten tuli ihan kunnon ylikunto. Menin lääkäriin ja tila meni ohitse pitkällä levolla. Ylikunnon lisäksi söin itselleni muutaman lisäkilon -yritin paikata väsymystä ruoalla.

Miten ihmeessä sä voit syödä itsellesi kiloja lisää jos treenaat niin paljon, että saat ylikunnon päälle. Jos sun ei oikeasti tee mieli käydä sitä kolmeakaan kertaa viikossa salilla niin ei sun tarvi. Ei tarvi keksiä mitään ylikunto tekoselityksiä siihen, että ei tarvitsisi urheilla. Liikut just niin paljon kun sua kiinnostaa ja lisäät tekemistä sen mukaan mitä pää kestää ja teet sitä liikuntaa mikä on oikeasti mielekästä.

Pelkällä punttitreenillä ei saada ylikuntoa päälle. Ylirasittuneeksi kroppa kyllä saadaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
J_mp : No samalla kun alkoi tulemaan uupumisen oireita niin liikunta väheni ja vaikka vielä liikuinkin, niin en enää tarpeeksi. Helpostihan pystyy itseään lihottaa jos syö tukkimiehen annoksia.

Selvennykseksi niin silloin en harrastanut kuntosalia. Pelasin tennistä monta tuntia viikossa, kävin hölkällä, lenkeillä koiran kanssa ja lisäksi pyöräilin usein töihin (yht 20km). Ja tämä liikuntapläjäys oli huomattavasti enemmän kuin mihin olin tottunut, jonka ansioista tila kai sitten tuli. Silloin kyse ei missään nimessä ettenkö olisi halunnut treenata.

Mutta joo, mukava kuulla ettei ylikunto vaivaa juurikaan salillakävijöitä.

J_mp : No samalla kun alkoi tulemaan uupumisen oireita niin liikunta väheni ja vaikka vielä liikuinkin, niin en enää tarpeeksi. Helpostihan pystyy itseään lihottaa jos syö tukkimiehen annoksia.

Selvennykseksi niin silloin en harrastanut kuntosalia. Pelasin tennistä monta tuntia viikossa, kävin hölkällä, lenkeillä koiran kanssa ja lisäksi pyöräilin usein töihin (yht 20km). Ja tämä liikuntapläjäys oli huomattavasti enemmän kuin mihin olin tottunut, jonka ansioista tila kai sitten tuli. Silloin kyse ei missään nimessä ettenkö olisi halunnut treenata.

No nyt kun on vähän tiedossa mitä olet tehnyt niin voi todeta, että kyllä tollasella jatkuvalla pitkäkestoisella rasituksella voi saada kropan jatkuvaan "stressitilaan". Varsinkin jos kyse on äkillisestä rasituksen nostamisesta ja jos lääkärit on kerran sanonut, että ylikunto on päällänsä niin kai se niin on ollut. Toi kuitenkin vaatii päivittäistä todella kuormittavaa treenausta ja mielellään miinus kaloreita, myöskin työn aiheuttama stressi lasketaan eduksi.

Itse koettua: Dietti päällä + 5 krt/vko kovaa salitreeniä + 3 krt/vko lukkopainia + helvetillinen kevät töissä = 3kk jälkeen neljä päivää 38.5 asteen kuumetta out of the blue. En tiedä oliko kyse ylikunnosta, mutta dietti loppu siihen.

Viimeksi muokattu:
Jos pidät viikossa 2 täyttä lepopäivää ja syöt suht hyvin, niin et kovin helpolla ylikuntoon pääse. Varminta on kuitenkin tehdä treeniohjelma ja ravintosuunnitelmat jonkun ammattitaitoisen kanssa ja pysyä niissä, silloin voi aika huoletta olla. Ja joku järki siihen, että ne lepopäivät tosiaan on lepopäiviä.

Ei tuolla määrällä kyllä pitäisi mihinkään ylikuntoon tulla, joten veikkaisin, että ongelmat on syömispuolella. Tony Halme saattoi hyvinkin olla sun kohdalla oikeassa..

Mä luovuin urheilemisesta ylikunnon takia joitakin vuosia takaperin ja liikkumiseni oli kaltaisesi tavalla työmatkapyöräilyä >20 km/suunta, punttis 2-3 kertaa viikossa, pari kertaa viikossa toistuvat yli 12 km kävely/hölkkälenkit ja päälle henkinen stressi, kuten paska työ ja raha-ongelmat.

Se, millä määrällä liikuntaa ja minkälaisella liikunnalla ylikunto yleensä tulee, on jokaisella yksilöllistä ja jokainen kokee sen yksilöllisesti. Ylikuntoon vaaditaan muutakin kuin pelkkä liikunta, kuten yllä joku jo mainitsikin. Mulla myös kävi niin, että söin levon ja ylikunnosta toipumisen aikana muutaman lisäkilon. :nolo: Toipumiseen on mennyt melkein kaksi vuotta, olin kokeillut 2012 keväällä käydä salilla uudestaan ja edelleen inhosin sitä samalla tavalla kuten ylikunnon ollessa päällä aloin inhoamaan, joten se harrastus ei lähtenyt käyntiin.

Syksyn jälkeen sain niskalenkin ja palon käydä uudestaan liikkumassa, kasvoin ulos siitä mielentilasta minkä saavutin ylikunnon aikana. Nyt kun olen käynyt varovasti salilla jo jonkin aikaa ja lisännyt hiljalleen aerobista liikuntaa, pidän huolen, että saan lepoa. Luulen Noki, että ylikunnon kokeneena ihan varmasti tunnistat Sen väsymyksen tavallisesta iltapäiväkoomasta. Ehdottomasti kannattaa kuunnella kroppaa, se ei ole häpeäksi missään kohtaa. Esim. vaikka mulla olisi ollut tänään salipäivä, en mene sinne koska mä tunnen, että lihakset on vieläkin tosi väsyneitä ja helliä viime kerrasta. Käyn sitten huomenna. Liikkunnasta stressaaminen on omiaan lisäämään ylikuntoriskiä. Toleranssi voi olla pienempi niillä, ketkä on kerran olleet ylikunnon kourissa, mutta heillä on myös valmiudet tunnistaa ne oireet ja toimia nopeasti niiden ilmaantuessa. Tsemppiä :)

edit: Olen tehnyt niin, että pidän huolen, että en liiku perättäisinä päivinä. Silloin tulee ainakin levättyä, ainakin näin alkuvaiheessa kun kunto on mitä on :>

Ryhäkizzillä on hyviä pointteja. Jos itsensä on saanut kunnon ylirasitustilaan, niin liian nopeasti takaisin entiseen treenimeninkiin palaamisella ei kannata pitää liikaa kiirettä.

Tässä vähän asiaan liittyvää juttua. Mun mielestä elimistön tilan tarkkailu on todella kiinnostavaa ja samaan aikaan äärimmäisen vaikeaa, ellei oman kehontuntemus ole luontaisesti hyvä tai sen on oppinut jossakin vaiheessa hyvin (yleensä tietenkin kantapään kautta). Täysin objektiiviset mittarit ovat tähän asti olleet tavallisen harrastajan ulottumattomissa. Itse olen käyttänyt puristusvoiman mittausta, merkannut treenimotivaatioa ja DOMSia päiväkirjaan. Kirkkaasti paras apu on tullut kuitenkin HRV:n mittaamisesta yhden ulkomaalaisen valmistajan laitteella. Tältä saralta löytyy kuitenkin huippuosaamista nyttemmin myös Suomesta. Omegawave on tämän alan "Rolls Royce". Ainakin täydellä systeemillä tehdyllä mittauksella saa heti selvän kuvan, että missä tilassa elimistö on. Mielenkiinnolla odotan, että millainen tuo mobiiliversio on. Sitä odotellessa. http://omegawave.com/

Katos. Tuollainen videokin löyty, joka tiivistää systeemin pähkinänkuoressa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Haulla päädyin tänne.. Mulla olisi nyt ylikuntoa sivuavaa asiaa. Onko kellään antaa kokemuksia mahdollisesta parasympaattisesta ylikunnosta?

Oma tilanne, että koko vuoden ollut normaalia enemmän stressiä pääasiassa muuttuvan työn ja uuden asunnon oston ja remontoinnin vuoksi. Treenaamisen puolesta olen ihan pertti perusreenarin tasolla, ja tehnyt Starting Strenght tyyppistä treeniä 2-3 kertaa viikossa. Tähän päälle sitten välillä olen käynyt thainyrkkeilemässä ja tänä vuonna nyt pääasiassa pyöräilemässä ja satunnaista muuta liikuntaa (futista ym).

Kesän aikana tuntui että aerobien kunto vaan parantaa punttitreenejä entisestään, joten pyöräilymäärät alkoi kasvaa ja viikottainen liikuntamääräni melkein kolminkertaistui (tunteina, n.5h --> 15h). Välipäiviä ja kevyitä viikkoja pidin kuitenkin normaalisti. Tätä jatkui hyvin syyskuun puoliväliin, kunnes yhtenä iltana nukkumaan käydessä alkoi rytmihäiriöt. Pumppu lyö välillä ylimääräisen väliin tai sitten jättää kokonaan lyömättä, josta tulee todella ikävä tunne. Tämän lisäksi oikeastaan muita oireita ei ole ollut kuin särkyä lihaksissa (erilaista kuin DOMSit), ja rytmäreiden kanssa tuli paniikinomaista tunnetta joka jatkuu.

Olin kolme viikkoa treenaamatta mitään ja tilanne stabiloitui ja rytmärit melkein poistui kokonaan. Aloitin ortostaattisen sykkeen mittaukset, jotka vaihtelee n. 18-38 välillä. Ei oikeastaan ollut vaikutusta levolla tuohon, enkä tiedä mikä oli perustaso kun ei ollut tarvetta aiemmin mitata. Sitten alotin kevyesti puntilla käymisen, mikä meni ihan ok. Viime viikonloppuna kuitenkin kävin sitten juhlimassa ja darrassa alkoi taas rytmärit ja semmonen v****mainen fiilis koko ajan. Sydän lyö tosi "kovaa". Muuten kaikki ok - normaali leposyke (paitsi illalla saattaa laskea tonne 50 paikkeille, normaali 57), ruokahalu, seksihalut, ei väsytä jne.

Kävin hankkimassa myös tuon Omegawaven (Jukka_M sai tolla mainoksellaan myytyä..oliko maksettu mainos? ;) ). Se kertoo että fyysisesti olen valmiustasolla 9 (1-10), eli ei rajoitteita. Mutta stressi on tasolla 4 (1-7) ja sen kautta parasympaattisen hermoston vaikutus palautumiseen on häiriintynyt mutta ei vielä huono (juuri vihreän alarajalla). Samoin adaptation reserves joka kait kuvaa harjoituksen aikaista mukautumista rasitukseen on juuri vihreän alarajalla. Eli noin lyhyesti, fyysisesti kunnossa mutta stressiä on vähän liikaa.

Vielä yksi asia millä luulen että on vaikutusta, on että lihaksisto on tosi jumissa ja olen menossa hierojalle.

Nyt lähinnä kelailen, pitäskö vaan alkaa treenaamaan kevyesti vai pitää lepotaukoa edelleen vai jopa mennä urheilulääkärille.

PARASYMPAATTINEN YLIKUNTO
Suorituskyky alenee
Alhainen leposyke
Hypoglykemia
Sykkeen nopea palautuminen harjoituksen jälkeen
Alentunut maksimaalinen plasman laktaattitaso fyysisessä rasituksessa
Alentunut plasman laktaattitaso fyysisessä suorituksessa
Flegmaattinen käyttäytyminen
Masennus
Alhainen lepoverenpaine
Ruokahaluttomuus
Väsymys
Anemia

Kyllä nykyihminen o löysä ripuli. Pelkää jotai ylikuntoo ku on koneella istuessaan sellasest jostai lukenu.. xD I dare you koitappas hankkii joku maagine ylikunto jos syöt kaiken tarvittavan (vitamiinit, hivenaineet, kalorit, makrot, omega kolmoset jne.) ja otat tinkimättä 9h häiriöttömät yöunet joka yö menemäl ajois nukkuu...

Kyllä se oikea ylikunto on lähinnä silloin mahdollisuus, kun treenataan ammattiurheilijoiden tasolla määrällisesti. Jollain starting strengthillä siihen ei päästä. Hetkellinen ylirasitustila ei ole mikään ylikunto. Vähän kuulostaa siltä, että exitusletaliksella saattaa olla jotain muuta ongelmaa terveyden kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom