Ensin tosiaan perusasiat unen(kin) kohdalta kuntoon:
1) Unirytmi - koettaa pitää suunnilleen samana koko ajan, pää tyynyyn samaan aikaan ja ylös samaan aikaan. Tuota ei tietenkään kukaan pysty orjallisesti noudattamaan 100% ajasta, mutta siihen on hyvä pyrkiä.
2) Ulkoilu. Semmonen vähintään puol tuntia päivässä ulkoilua missä muodossa vaan tehostaa mulla selvästi unen saantia.
3) Mulle ehdoton takaraja reenin alkamiselle on klo: 20.00. Sen jälkeen on myöhäistä, ei meinaa uni tulla. Mieluiten painua raudan kimppuun siinä 17-18 paikkeilla.
4) Makuuhuoneen lämpötila. Kannattaa olla pari astetta matalammalla kuin muualla huoneistossa, esim. 18 tai 19 astetta. Koska en ite pysty säätään huoneen lämpötilaa kovin paljon (kerrostalossa, säädetään keskitetysti), nukun pelkällä pussilakanalla -> ei hikoilua, ei kuuma -> paremmin saan unen kuin täkin kanssa.
5) Vähennä stressiä. Opetelle sanomaan "EI!" mielenkiintoistenkin projektien suhteen, vähennä töitten määrää ja muutenkin vähennä paineita ja stressiä niin paljon kuin mahdollista, keskity vain olennaiseen -> nainen, työ, opiskelu, reeni tms.
6) Myy telkkari ja jätä se ADSL yhteys pois. Näin jää ylenmääräinen TV:n tuijotus ja pakkiksella iltakaudet notkuminen pois :D
Jos noi ei tehoa (järkkää noi kuntoon ja kattele pari viikkoa), niin lääkkeiden kimppuun. Mulle toistaiseksi parhaiten ovat toimineet melatoniini, GABA ja Imovane (joiden lisäksi en ole muutakuin valeriaanaa kokeillut, eli aika mietoja aineita noi kaikki, vaikka melatoniini ja Imovane ovatkin ressutavaraa). Kaikkien noidenkin toimivuus vaihtelee kovasti. On niinkin käynyt, että oon ottanut jotain em. ja silti pyörinyt närvinä esim. 1-2 tunnin jälkeen sängyssä. Silloin on yleensä ollut niin paljon huolia ja stressiä, ettei moiset lääkkeet ole auttaneet. Eli tuon em. listan asiat ENSIN kuntoon ja jos silti et saa nukuttua, niin lekurin puheille.