Kun matti ei tuu...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HooEee
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jaa-a se on vissiin toi nukkumatti suuttunu jostain mulle, kun ei oikein taho tulla kylään iltasin.

Minkäslaisia rohtoja kannattais alkaa hankkii tohon unettomuuteen.

Itellä toimii tämä. Parina iltana valvoo niin ettei silmät meinaa pysyä kiinni. Sitten vielä vitulliset treenit päälle. Kyllä uni maittaa... Tietysti jos on ihan genuine insomnia ni sitte on jännempi juttu. Mutta ihan tosissaan... raikas ilma ennen nukkumaan menoa on aika kova sana...

jos on unirytmi sekasin monet käyttää melatoniinia,kovasti ovat kehuneet sitä ketkä ovat käyttäny.
tai sit lekuriin tilittää ja hakemaan "oikeita" lääkkeitä unettomuuteen.

ettei vaan pukkais ylikuntoo päälle? jos et oo pitäny 3-5 viikkoon kevyttä viikkoa tai väliviikkoa ja oot vielä treenannut kovaa niin ota ihmeessä vähän kevyemmin

Voiskohan toi sun unettomuus johtua myöhään illalla treenaamisesta tai ylikunnosta?

Mua kiusasi unettomuus puolisen vuotta mutta katosi omia aikojaan.

Yksi hyvä apu oli tuulettaa makuuhuone kunnolla ennen nukkumaanmenoa.

Mulla nukahtamisvaikeudet on aina kiinni unirytmistä, esim. sunnuntaina kun koittaa vähän aikasemmin mennä nukkumaan ja lauantaina tuijottanu töllä vaikka 1-2 asti niin ei se uni vaan tule ennen kun on puolyö ja vähän ylikin.

Koitappa herätä aikasemmin (olettaen että työt alkaa vasta myöhään tai on loma), ja illalla heittää kevyt rundi ihan kävellä tallustellen raittiissa ilmassa ja siihen kevyttä iltapalaa päälle.

Ensin tosiaan perusasiat unen(kin) kohdalta kuntoon:

1) Unirytmi - koettaa pitää suunnilleen samana koko ajan, pää tyynyyn samaan aikaan ja ylös samaan aikaan. Tuota ei tietenkään kukaan pysty orjallisesti noudattamaan 100% ajasta, mutta siihen on hyvä pyrkiä.

2) Ulkoilu. Semmonen vähintään puol tuntia päivässä ulkoilua missä muodossa vaan tehostaa mulla selvästi unen saantia.

3) Mulle ehdoton takaraja reenin alkamiselle on klo: 20.00. Sen jälkeen on myöhäistä, ei meinaa uni tulla. Mieluiten painua raudan kimppuun siinä 17-18 paikkeilla.

4) Makuuhuoneen lämpötila. Kannattaa olla pari astetta matalammalla kuin muualla huoneistossa, esim. 18 tai 19 astetta. Koska en ite pysty säätään huoneen lämpötilaa kovin paljon (kerrostalossa, säädetään keskitetysti), nukun pelkällä pussilakanalla -> ei hikoilua, ei kuuma -> paremmin saan unen kuin täkin kanssa.

5) Vähennä stressiä. Opetelle sanomaan "EI!" mielenkiintoistenkin projektien suhteen, vähennä töitten määrää ja muutenkin vähennä paineita ja stressiä niin paljon kuin mahdollista, keskity vain olennaiseen -> nainen, työ, opiskelu, reeni tms.

6) Myy telkkari ja jätä se ADSL yhteys pois. Näin jää ylenmääräinen TV:n tuijotus ja pakkiksella iltakaudet notkuminen pois :D

Jos noi ei tehoa (järkkää noi kuntoon ja kattele pari viikkoa), niin lääkkeiden kimppuun. Mulle toistaiseksi parhaiten ovat toimineet melatoniini, GABA ja Imovane (joiden lisäksi en ole muutakuin valeriaanaa kokeillut, eli aika mietoja aineita noi kaikki, vaikka melatoniini ja Imovane ovatkin ressutavaraa). Kaikkien noidenkin toimivuus vaihtelee kovasti. On niinkin käynyt, että oon ottanut jotain em. ja silti pyörinyt närvinä esim. 1-2 tunnin jälkeen sängyssä. Silloin on yleensä ollut niin paljon huolia ja stressiä, ettei moiset lääkkeet ole auttaneet. Eli tuon em. listan asiat ENSIN kuntoon ja jos silti et saa nukuttua, niin lekurin puheille.

Mulla vaivasi joskus pentuna toi vuosia, nyt on saanut nukuttua ihan hyvin, tosin muutamana yönä on taas ollut vähän vaikeuksia. Esim. eilen illalla, koitin käydä nukkumaan klo 23.00, nukahdin n. klo 4.00...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itselläni on perhana äitynyt ongelma niin pahaksi, että opiskelu kärsii jo tuntuvasti. Olen tunneilla käytännössä unessa, ja jutut menee ihan ohi. Välillä on joutunut jättämään pari ensimmäistä tuntia väliin, että saa levätä vähän. Yritän mennä nukkumaan aina ennen 23.00, mutta hemmetin monesti sitä vielä 02.00 katselee kattoa prkl. :curs:
Lisäksi herään aamulla joskus viiden kuuden aikaan vaikka herätys olisi vasta 6.45. :itku:

Tuntuu kun Iivili (hyvä teksti) olisi oikeilla jäljillä.

Uskon itse vakaasti, että ihmisellä on erilaisia rytmejä/vaiheita tai energia aaltoja (Intialaisten viisauksia (?)). Uni tulee luonnostaan juuri kun aurinko on laskenut, (tai noin suunnilleen ainakin ) eli helpointa olisi nukahtaa siinä 21- 22.00...

Useimmilla tuleekin vaihe illan aikana kun hieman nukuttaa, mutta jos hommailee muuta eikä mene nukkumaan silloin niin sirtyy vähitellen energiavaiheeseen joka on enemmänkin REM-uni vaihe, ja silloin tunteekin olevansa ihan pirteä, ja on vaikea nukahtaa. Itse olen huomannut, että se pirteä vaihe jatkuu minulla pirun pitkälle jos vaan riittää tekemistä...

Uskonkin että jos jengi menisi aikaisemmin nukkumaan niin olisi heillä parempi olla - mutta se ei välttämättä muuten sovi.

Noi Ruottalaiset oli todennut tutkimuksissa, että tietokoneen käyttö aiheuttaa unettomuutta. Kone pitäisi laittaa kiinni muutama tunti ennen nukkumaan menemistä. Eli, jos olet
laittanut koneen kiinni samaan aikaa kun menet nukkumaan voi olla nukahtamisessa vaikeuksia. Tosin täytyy muistaa mitä muita
tutkimuksia ne ovat viimeaikoina väsänneet. :lol2: :lol2: :lol2:

Originally posted by PattiPete
Itselläni on perhana äitynyt ongelma niin pahaksi, että opiskelu kärsii jo tuntuvasti. Olen tunneilla käytännössä unessa, ja jutut menee ihan ohi. Välillä on joutunut jättämään pari ensimmäistä tuntia väliin, että saa levätä vähän. Yritän mennä nukkumaan aina ennen 23.00, mutta hemmetin monesti sitä vielä 02.00 katselee kattoa prkl. :curs:
Lisäksi herään aamulla joskus viiden kuuden aikaan vaikka herätys olisi vasta 6.45. :itku:

Jos tilanne on noin hankala ni ehdottomasti lääkäriin! Jo Imovanella, joka on mieto unilääke (lähinnä edistää nukahtamista) auttaa rutkasti.

Ainoa vaara on tottuminen sen käyttöön ja toleranssi.

Mutta enempi kärsit, jos jatkat tolla tahtiin.

viikonloppuisin on hyvä aika korjailla unirytmiään.

pidä sellainen viikonloppu että menet (perjantaina) heti nukkumaan kun nukuttaa ja herättyäsi makaile sängyssä niin pitkään kuin jaksat

seuraavana päivänä (lauantaina) menet taas nukkumaan heti kun väsyttää (lopeta kaikki ihmesäätö [esim. tietokone/telkkari] viimeistään klo 22.00) ja aamulla makaile sängyssä niin pitkään kuin jaksat

sunnuntaina ajoita nukkumaanmenosi niin että saat nukuttua vähintään 8tuntia ennen (maanantain) herätystä.

itse nukun (tai lepään sängyssä makoillen tokkurassa) viikonloppuisin vähintään 12tuntia ja arkipäivisin ~8tuntia, eikä pahemmin väsytä.

olen huomannut että mm. pitkät tietokone sessiot ja kofeiinin nauttiminen (silloin harvoin kun sitä teen) ennen nukkumaanmenoa voivat pitää hereillä parikin tuntia.

eikä koskaan kannata valvoa tuon väsymys jakson yli! menee varmasti vuorokausi rytmi sekaisin ainakin yhdeltä päivältä.

Tsekkaa nyt ihan ekana se ylikuntohomma!

Jos ihan normaalisti oot reenaillu pitemmän aikaa, ni pidä ihan reilusti viikon tauko kaikesta urheilusta. Mitää pahaa et sillä saa aikaan, mut hyvää senkin edestä voi saada.

Suositut

Back
Ylös Bottom