Kumpi tärkeämpi: Voima vai liikkuvuus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TuohiZ
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
kysymys on vaikea ja sanotaan niin että hyvä ottelija on tekninen nopea liikkuva kestävä räjähtävä lajivoimaa lyötyy ja siinä sivussa nostaa siitä penkistäkin kovan tuloksen kokoonsa nähden. ja nyt jälllen toistan itseäni jos nostat penkistä 2ookg niin nostat sen siitä penkistä monessa lajissa otellaan penkillä selällään toisen varmistaessa???
kyykky on ehkä parempi yleis voiman mittari kamppailua varten mutta sekin mittaa vain kyykky tulosta.esim suora on mitattu että 18% sen voimasta tulee kädestä /ylä kropasta...eli ei paljon penkit auta.jos osaat tekniikan hyvin niin reilumpikin voima harjoittelu ei haittaa jos on jaksomaista.voimaa jos haluaa lajin mukana treenata niin itse pidän 2xviikkoon maksimina ja sillonkaan ei saa sarjoja ottaa loppuunasti kun joskus.

jos teette voimaa tehkää hermostollista älkää tehkö sarjojaloppuun,mutta tapoja on monia ja toisille sopii toinein.ja tää on mun mieli piteite

ps:loppuun oma kokemus oon nyt perus kaudella tehny sitä penkkiä 3 viikon sissään 3x:taa
ja viimeks ku löin säkkiä oli terävyys hävinny lisäks kyynärpää alko kääntyä sivuun korjaantu kyllä nopeesti mut ekat erät meni sen korjaamiseen.

Jepu jee näissäkin pitää aina muistaa se että ihmiset ovat yksilöitä esim minä olen sen verran jumittavaa sorttia että pienikin lisärasitus kuten penkki/leuanveto aiheuttavat välittömästi jumia joka taas näkyy samantien lyönneissä.

jollekin muulle ei varmaan käy niin.

Näin ollen ainoa järkevä aika voimatreeniin mulle olis just toi ns kesätauko,
jota vastaan taas sotii se että silloin ylensä keskitymme nimenomaan tekniikan parantamiseen jättäen sparria vähemmälle.

Omassa lajissani joka on Thaiboxing löytyy Suomessa mielettömän paljon huippuluokan valmennusta, 1 kerran olen kuullut kun on tehty kilpailijalle punttiohjelma syynä että kyseinen kamppailija oli perkeleen heikko omaan sarjaansa.

Sen sijaan olen kuullut useasti kun on ihmisille sanottu että kannattaa miettiä tarkkaan kumpaa haluaa tehdä raiskata rautaa vai kehittyä ottelijana.

edit: tosin noilla tyypeillä aika monella on ollut aktiivinen punttailutausta ennen kamppailu urheilua kuten esim minulla. jonka seurauksena väittäisin että esim minä olen jo sarjassani voimantuotossa aika huippuluokassa :) bragpost

Sen verran tiedoksi että jos jollain on esim. vaikka kahden viikon voimaohjelma ni siintä on hyvin vähän hyötyä jos ollenkaan,optimi pituus jaksotukselle on 8-12 viikkoa, oli sit perusvoimaa tai spesifi voimaa tai maksimivoimaa tai kestävyysvoimaa tai nopeusvoimaa. Jos harjoittelija huoltaa lihaksensa kovan voimatreenin jälkeen, mielellään 2-3 tuntia harjoituksen loputtua syvävenyttelyllä ni ei jää mitään kankeutta,tulee ainoastaan positiivisiä asioita lajin kannalta.

jos harjoittelija huoltaa lihaksensa 2-3 h kovanvoima treenin jälkeen niin tuloksena on 2-7 päivän lihas/hermosto kivut.jotka vaatii 30 min lämmittelyn että pystyy vetää laijia kivuitta ja sillon ei nopeus tai koordinaatia saati nopeuskestävyys ja pahimpana herkkyys ole kovin edustavia.....tosin voihan siä hitaanakin harjoitella mutta lajin teho harjotuksessa kärsii turhaan.

edit.tarkotin syvävenytellen

jos harjoittelija huoltaa lihaksensa 2-3 h kovanvoima treenin jälkeen niin tuloksena on 2-7 päivän lihas/hermosto kivut.jotka vaatii 30 min lämmittelyn että pystyy vetää laijia kivuitta ja sillon ei nopeus tai koordinaatia saati nopeuskestävyys ja pahimpana herkkyys ole kovin edustavia.....tosin voihan siä hitaanakin harjoitella mutta lajin teho harjotuksessa kärsii turhaan.

Jos tulee noin kovat DOMSit treenin jälkeen niin sitten treeni ei ole suunniteltu oikein suhteessa tarpeeseen/ muuhun harjoitteluun. Ei kamppailijan voimatreenin pidä olla bodailijan voimakestävyysharjoittelua, vaan maksimivoiman ja perusvoiman kehittämistä. Voimakestävyys haetaan lajinomaisesti.

Jos tulee noin kovat DOMSit treenin jälkeen niin sitten treeni ei ole suunniteltu oikein suhteessa tarpeeseen/ muuhun harjoitteluun. Ei kamppailijan voimatreenin pidä olla bodailijan voimakestävyysharjoittelua, vaan maksimivoiman ja perusvoiman kehittämistä. Voimakestävyys haetaan lajinomaisesti.

1 bodailija ei kehitä voima kestevyyttä juurikaan toistot pyörii yleensä 6-15 välissä joka on just sitä perusvoima aluetta..palautukset vaikuttaa toki.2 perus voima treeni tukkii lihakset jumittaa paikat ja kuormittaa myös hermostoa ehkä eniten puntti treeneistä.
voima treeniä on taas monen laista toisessa pyritään vaikuttamaan sekä hermostoon ette lihakseen tukottaa enemmän ajatellen kamppailua...toisessa taas pyritään kuormittamaan hermosto ilman isompaa lihaksen hapottamista.sit on tietty vaikka mitä versioita.

ja siis syvävenyttely on oma treeninsä ja osuu kevyelle päivälle jos tehdään samana päivänä kovan voima treenin kanssa syntyy enemmän micro vaurioita lihakseen...ja voisit lukea tuolta alusta mitä oon kirjottanu. mun mielestä kamppailijan voima treeni puntilla on max 2x viikko ja helpohko tosin kuormat isoja mutta aina jää varastoon 2-3 toistoa....eikä sarjokaan liikaa myös liikkeitä vähän 1-3 kovempaa ja 2 spesifiä lajia ajatellen ja tää maksimi...keski vartalolle voi olla viel pari liikettä näiden lisäks.treenin jälkeen suoritetaan aina laji kohtanen jäähdyttely ja kevyet venytykset

No ei nyt saatana. Mikä on käsityksesi voimatreenistä jos saat sillä 2-7pvä:ksi lihakset kipeiksi?
Kyllä tuo vaatii jo pakkotoistoja ja tiputuksia jos meinaa saada lihat läheskään viikoksi kipeäksi, ja tämäkin onnistuu vain jaloille. Ei edes kovan voimatreenin jälkeen seuraavana päivänä pitäisi paikkojen olla niin jumissa että haittaisi mitenkään koordinaatiota(mistä tää keksintö ees tulee että puntti huonontaisi koordinaatiota :wtf:) tai nopeutta, varsinkaan jos treeni on suunniteltu lajia tukevaksi.
Ja edelleen, puntti ei myöskään hidasta. Luulin jo lopettaneeni tähän ketjuun kun jengi on niin kuutamolla esim. voiman ja nopeuden funktiosta, mutta provosoiduin sitten vielä kuitenkin näistä paskapuheista.

mr1: -Jos näin, niin kyllä silloin on perusvoimaharjoittelu tehty päin persettä.

"perus voima treeni tukkii lihakset jumittaa paikat ja kuormittaa myös hermostoa ehkä eniten puntti treeneistä."

Ps. Jos haluaa tulla ymmärretyksi, kannattaa hetki miettiä sitä kirjoitusasuakin...

mr1: -Jos näin, niin kyllä silloin on perusvoimaharjoittelu tehty päin persettä.

"perus voima treeni tukkii lihakset jumittaa paikat ja kuormittaa myös hermostoa ehkä eniten puntti treeneistä."

Ps. Jos haluaa tulla ymmärretyksi, kannattaa hetki miettiä sitä kirjoitusasuakin...

ok perusvoima treeni jumittaa lihakset ja ei kuormita hermostoa yhtä paljon kuin max voima treeni.
mutta kuormittaa kuitenkin. mielestäni kamppailijan,ainakaan pystyottelijan ei tarvitse tehdä perusvoimaa puntilla kuin lyhyehkö jakso ennen max voimaan siirtymistä.

ja perus voima treeni tukottaa aina paikkoja tosin,jos jäähdyttelee hyvin niin pystyy kyllä treenata lajia en sitä sano.

ja kerhohan joku esimerkki oikein tehdystä perusvoima treenistä?ja tässähän puhutaan nyt puntista

No ei nyt saatana. Mikä on käsityksesi voimatreenistä jos saat sillä 2-7pvä:ksi lihakset kipeiksi?
Kyllä tuo vaatii jo pakkotoistoja ja tiputuksia jos meinaa saada lihat läheskään viikoksi kipeäksi, ja tämäkin onnistuu vain jaloille. Ei edes kovan voimatreenin jälkeen seuraavana päivänä pitäisi paikkojen olla niin jumissa että haittaisi mitenkään koordinaatiota(mistä tää keksintö ees tulee että puntti huonontaisi koordinaatiota :wtf:) tai nopeutta, varsinkaan jos treeni on suunniteltu lajia tukevaksi.
Ja edelleen, puntti ei myöskään hidasta. Luulin jo lopettaneeni tähän ketjuun kun jengi on niin kuutamolla esim. voiman ja nopeuden funktiosta, mutta provosoiduin sitten vielä kuitenkin näistä paskapuheista.

tossa sanotaan että jos syvävenyttelee 2-3h sen treenin jälkeen niin tulee paikat kipeeksi pidemmäksi aikaa.....ja varmaan korjaantuu nopeemmin,jos ei oo niitä laji treenejä ja muita treenejä joista pitäs myös palautua:rolleyes:

puntti ei siis hidasta.ok,jos se ei hidasta niin miksi sitten puntin jälkeen jalka ei nouse niin nopeaan kun ilman.oisko sillä jotain tekemistä sen kanssa että lihashermo systeemiä on kuormitettu ja se ei viälä ole palautunut. jos puntti ei hidasta se ei myöskään kehitä.puhutaan nyt perusvoimasta.tosin jokainen treeni huonontaa suorituskykyä.sit ku ollaan palauduttu ni sit ollaan vasta kehitytty.

kaikki muu treeni on pois laji treenistä se on selvää vaikka kuinka suunittelee.tosin moni puolisesti pitää tehdä,mutta lajin pitää olla etusijalla.siis jos siinä aikoo kehittyä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eikös syvävenyttelyn tulisi nopeuttaa
lihaksia ja niveliä ympäröivien pehmytkudosten aineenvaihduntaa, minkä taas pitäisi
auttaa poistamaan lihassärkyä ja väsymystä? Ainakin silloin, kun sen tekee oikein...

Tää topikki alkaa kyllä pikkuhiljaa ajautua pois itse aiheesta... ;) Olisikohan siksi, että kysymykseni oli mahdotonta selittää oikeaa vastausta, koska sitä ei ole. Kumpaakin tasaisesti (ja sisällytettynä toisiinsa), niin tulos luultavasti on melko hyvä - näin siis itse ainakin teen.

Eikös syvävenyttelyn tulisi nopeuttaa
lihaksia ja niveliä ympäröivien pehmytkudosten aineenvaihduntaa, minkä taas pitäisi
auttaa poistamaan lihassärkyä ja väsymystä? Ainakin silloin, kun sen tekee oikein...

Tää topikki alkaa kyllä pikkuhiljaa ajautua pois itse aiheesta... ;) Olisikohan siksi, että kysymykseni oli mahdotonta selittää oikeaa vastausta, koska sitä ei ole. Kumpaakin tasaisesti (ja sisällytettynä toisiinsa), niin tulos luultavasti on melko hyvä - näin siis itse ainakin teen.

joo mut syvävenyttely treenin etenkin perus/voimatreenin jälkeen niin 2-3h ei riitä se on paras ajoittaa mielellään jopa pari päivää jälkeen. 2-3h treenin jälkeen tehdään huoltavat 30-60sek venytykset ja rauhallisesti eikä max asentoon asti;)

syvävenyttelyssä lihas palautetaan lepopituuteensa ja ja venytätään 2-5min.tosin jotkut sanoo
että yli 3min jälkeeen venytys siirtyy lähinnä jänteisiin ja muihin nivelien venyviin osiin.

Eli, kuten otsikossakin kysytään, kumpi on teidän mielestänne kamppailulajeissa tärkeämpää, voima vaiko liikkuvuus? Kumpaan siis teidän mielestänne tulisi keskittyä enemmän?

Omasta mielestäni tärkeämpää on liikkuvuus, koska jos liikkuvuus on huono, ei ottelija voi hyödyntää kehittämäänsä voimaa ääriasennoissa lähellekkään niin hyvin kuin hyvän liikkuvuuden omaava saman voimatason ottelija.

Kertokaa omia mielipiteitänne, ja pyritään pitämään keskustelu asiallisena :thumbs:

Kysymykseen on mahdotonta vastata yksiselitteisesti. Liikkuvuus pitää sisällään yksittäisten lihasten tuottamien voimien hallinnan. Kamppailulajeissa tällä hallinnalla on korostunut rooli yksittäisiin voimiin verrattanu. Jos puhumme voimasta, tulisi myös määritellä granulariteetti samalla. Puhutaanko yksittäisen lihaksen tuottamasta voimasta, lihasryhmän tuottamasta voimasta vai koko kehon tuottamasta voimasta? Voima kun on vektorisuure...

Vähän sama kuin kysyisi, kumpi on autossa tärkeämpi, teho vai vääntö? Tästä kun ruvetaan keskustelemaan, niin vastauksista huomataan, että tarvitaan lisätarkennusta ja rajausta jotta saadaan yksiselitteinen vastaus. Tästä väittelystä löytyy netistä runsaasti esimerkkejä.

Ei voi sanoa kumpi on parempi.
Jos ei toista ole ollenkaan ei pärjää jne.
Kumpaakin kun löytyy juamlattomasti niin on aika velho kehässä.
Tietty noiden päälle tarvitaan vielä muitakin ominaisuuksia.

Hei mister uno, perusvoima on 6-12 toistoa ja 60-80% maksimista ja 1-3 minuutin palautukset. Tämän jälkeen en kommentoi enää tähän keskusteluun, jokaisella on oma tapa treenata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom