Kumpi optimaalisempi? Treenit aamulla vai illalla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Syntax
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
42
Elikkäs tämmöstä hifistelyä nyt kyselen kun en ihan heti mistää löytänyt. :rolleyes: Kumpi noista olis parempi vaihtoehto lihaksen kasvattamiseen? vai onko tuolla mitää merkitystä.

Luulis ainakin että kun kävis illalla niin sais sitte ainaki ihan totaalista lepoa kun lysähtää rankan treenin jälkee 10h horrokseen, kun taas jos käy aamulla ja sitte töihin kikkailemaan koko päiväksi.

Sitte mieleen taas tulee vaik yöllä sais sitä lepoa niin päivällä sais sitte sitä polttoainetta tungettua nielusta alas?

Rupes itteeni sen verran mietityttää tää niin päätin sitte kysyä kaikkitietävältä pakkiksen väeltä.

Aamutreeni / Iltatreeni

Varmaan riippuu aika paljonki ihmisestä, että kumpi on parempi, jos kumpikaan.

No ite en ainakaan suosittelis kovin myöhään treenaamista, ellei sitten ole aivan pakko ku elimistö menee vähäksi aikaa "ylikierroksille" ja nukkumaan meneminen voi olla hankalaa. Tämä siis, jos vaikka esim. klo 20.00 treenaat ja pitäs 22-22.30 mennä nukkumaan. Ainakin itsellä näin.

Toinen juttu aamutreenistä, että sekään ei mulla ainakaa kovin hyvin toimi ja vähän riippuu päivästä ehkäpä. Joskus toimii joskus ei. Paras aika mulla olis 11-14.00 välillä mennä salille ku tuntuu sillon, että virtaa olis kaikista eniten.

Vähän sekava viesti, mutta pointti se, että kannattaa kokeilla. Jos aamulla tai illalla rauta liikkuu kevyesti, niin siitä vaan treenaamaan. Jokaisen keho vastaa omalla tavalla treeniin ja vielä parempi ku oppii kuuntelemaan kehoa, että millon on paras hetki rautaa nakella. Mulle ei ainakaan aamutreeni tai iltatreeni sovi, niin ei varmaan sillon mikään optimaalinen lihaskehityskään ole mulle mahdollinen.

En tiedä, mutta lonkalta sanon että aamulla koska vireystila on hyvä... Itestä kai se o kiinni eniten, ei kaikki o aamulla virkeitä :)

Yleensä treenaan töiden jälkeen, mutta mä meenkin 85% päivistä 6-7 töihin, että ei tossa enää paljon aamutreenejä vedetä jos ei halua ennen neljää treenata. Jos työt alkaisi esim. 8-9 treenaisin varmasti lähes aina aamulla.

Iltatreenit on kaikista huonoin jos haluaa joskus nukkumaankin mennä.

paras treeni aika on kyllä just tossa klo 12-13, jos on heränny siihen mun normi 8 aikaa. valitettavan harvoin vaan tuollon vielä salille joutaa.

En usko, että elimistöön saa ahdettua yhtä paljon hiilareita aamureenejä varten.
Kai tästä on tehty tutkimuksia, jotka antavat viitteitä suuntaan jos toiseen.
FLEXISTÄ (olikohan nyt viime kuun) luin artikkelin, jonka mukaan iltareenaaminen on kehityksen kannalta parempi vaihtoehto.

Hyvin monet kertovat, että aamureeneissä ei käytetä yhtä isoja rautoja ja toistotkin jäävät hieman vähemmälle iltareeneihin verrattuna. Sitten on taas niitä, jotka sanovat että ei mitään eroa. Näistä on vaikea tietty vetää johtopäätöksiä, kun ei tiedä mitään treenitaustoista. Oma mielipiteeni on kuitenkin, että illalla on tehokkaampi reenata. Toki jos pystyt herätä esim neljältä ahtamaan perusteellisen aamupalan ja kuudelta sitten salille niin se voi olla jo ihan ok...

Olen kirjoittanut nämä jutut tänne aikaisemminkin, mutta kertaus ei tehne pahaa :) Eli olen treenannut aikoinani paljonkin aamuisin (ts. heti herättyäni, aamu on silloin kun herätään, vaikka oikeasti olisikin jo puolipäivä ;)), enkä todella ole huomannut mitään eroa ilta- tai päivätreeneihin. Yhtä lailla on rauta liikkunut aamuisin, ja niin sarjapaino- kuin ykkösennätyksiäkin on silloin tehty ;) Enkä missään tapauksessa syö kunnon aamiaista ennen aamutreeniä, enkä varsinkaan mitään hiilaripitoista, vaan juon proteiinijuoman, jossa on kunnon loraus öljyä, ja ehkä kupillisen teetä.

Olen kokeillut myös tuota jonazn:n ehdottamaa systeemiä, eli syönyt normaalin aamiaisen ja siitä tunnin, parin päästä sitten salille, mutta eipä tullut treenistä kerta kaikkiaan mitään :( Heikko ja vetämätön oli olo, kun taas tuolla mainitsemallani proteiini-rasvalinjalla mitään heikotuksia ei ole tullut.

Gillyn postaukseen viitaten nuo aamutreenit kannattanee pitää korkeintaan tunnin mittaisina jos ilman hiilareita on liikkeellä ja kannattanee myös syödä illalla niitä hiilareita jotta varmasti on kropassa virtaa aamutreeniä varten. Ja monessa kohtaa on ollut, että vie jokusen viikon että keho tottuu aamulla treenaamiseen, itsellä ei tätä ongelmaa ole, vaan treeni kulkee hyvin aamullakin.

On se olo joskus aika vetämätön raskaan työpäivänkin jälkeen, eli ei varmaan mitään optimeinta tuokaan!

Täysin samaa mieltä Gillyannen kanssa. Hyvin pystyisi treenaamaan vaikka ilman mitään syömättäkin, tankkaa vaan reilusti sitten aamutreenin jälkeen.
Paljon riippuu edellispäivän/-illan syömisistäkin, eihän sitä mitään jaksa jos ei ole silloin syönyt mitään.

Olen kokeillut myös tuota jonazn:n ehdottamaa systeemiä, eli syönyt normaalin aamiaisen ja siitä tunnin, parin päästä sitten salille, mutta eipä tullut treenistä kerta kaikkiaan mitään :( Heikko ja vetämätön oli olo, kun taas tuolla mainitsemallani proteiini-rasvalinjalla mitään heikotuksia ei ole tullut.

Joo, myönnettäköön että itselläni ei ole tuosta systeemistä mitään kokemusta, että sen toimivuudesta en tiedä paskan vertaa :D

Olen elämässäni muutaman kerran aamulla reenannut ja itselläni siitä ei tullut mitään. Varmasti johtuu paljon myös siitä, ettei elimistöni kerennyt tottua siihen.

Se edellisen päivän syöminen vaikuttaa kyllä varmasti hirveästi, kuten tässä on jo painotettu.

Itsestäni vaan kuulostaa vähän hullulta lähteä reenaamaan, ilman että moneen moneen tuntiin on nautittu hiilareita. :O

EDIT: ja lisäystä vielä:

On se olo joskus aika vetämätön raskaan työpäivänkin jälkeen, eli ei varmaan mitään optimeinta tuokaan!

No ei varmasti ole optimeinta silloinkaan. Monipuolinen ruoka ja päiväunet väliin tekevät ihmeitä. Toki aina ei ole mahdollista tehdä näinkään...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Gillyn postaukseen viitaten nuo aamutreenit kannattanee pitää korkeintaan tunnin mittaisina jos ilman hiilareita on liikkeellä ja kannattanee myös syödä illalla niitä hiilareita jotta varmasti on kropassa virtaa aamutreeniä varten.

Itse olen aamu-uninen, joten aamutreenit jäävät yleensä vähiin. Aina aamulla treenaamista ei kuitenkaan voi välttää, ja silloin Timban kuvailema systeemi on toiminut hyvin. Eli illalla kotiin saapuessa, päivän aktiviteettien jo päätyttyä ja hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa kannattaa syödä hiilareita sisältävä päivällinen (17-19 aikaan). Mitään erityisen suuria määriä ei tarvi tai kannata tankata, mutta esimerkiksi normaali kana/riisi-ateria käy mainiosti. Ennen nukkumaanmenoa sitten yöprotskut naamaan ja lakanoiden väliin. Aamulla treeni kulkee mainiosti kropan ollessa levännyt ja verensokerin tasojen pysyessä tasaisina, vaikkakin kenties hieman alhaisina. Kaikkein kovimpia tehoja ei välttämättä saa irti, mutta toisaalta ei esiinny päivän rasitusten ja ruokailussa olleiden epäsäännööllisyyksien aiheuttamia häiriötekijöitäkään.

Itsellä kanssa ajoittuu tuonne iltaan tuo reeni, tuntuu että potkua olisi eniten siinä 18-19 maissa, vaikka herään 05:30. Töiden jälkeen siis liikenteessä.. välillä väsyttää ja vituttaa, mutta kai se nyt on vaan hyväksyttävä. Joskus viikonloppuisin käy aamulla, ts. 1-2 tuntia heräämisestä. Tällöin tuntuu että aineenvaihdunta juoksee kuin hepo laitumella, hiki lentää aivan kahjona! Energian puute vaan vaivaa aamusin, vaikka tankkais 1.5 Mcal ennen reeniä :(

No ei varmasti ole optimeinta silloinkaan. Monipuolinen ruoka ja päiväunet väliin tekevät ihmeitä. Toki aina ei ole mahdollista tehdä näinkään...

Mulla tuo ei ainakaan toimi yhtään. Siis treenin kannalta varmastikin, mutta käytännön aikataulujen kautta aika mahdoton tehtävä olis. Jos on sinkkuna elävä, niin aikalailla se sitten on sama miten vuorokausirytminsä laittaa kun ei tartte kenenkään muun menoja huomioida. Mutta jos olet perheellinen ja pääset joskus välitlä 14-16 töistä, niin aika hankala on tossa välissä mennä vetää safkaa ja päikkäreitä ja lähteä vasta joskus alkuillasta treenaamassa. Menee käytännössä koko päivä sitten töiden ja harrastusten kanssa.

Ja onko tollasestakaan "optimoinnista" sitten mitään mainittavaa hyötyä kehityksen suhtee? Epäilen suuresti että ei ole.

Mulla tuo ei ainakaan toimi yhtään. Siis treenin kannalta varmastikin, mutta käytännön aikataulujen kautta aika mahdoton tehtävä olis. Jos on sinkkuna elävä, niin aikalailla se sitten on sama miten vuorokausirytminsä laittaa kun ei tartte kenenkään muun menoja huomioida. Mutta jos olet perheellinen ja pääset joskus välitlä 14-16 töistä, niin aika hankala on tossa välissä mennä vetää safkaa ja päikkäreitä ja lähteä vasta joskus alkuillasta treenaamassa. Menee käytännössä koko päivä sitten töiden ja harrastusten kanssa.

Ja onko tollasestakaan "optimoinnista" sitten mitään mainittavaa hyötyä kehityksen suhtee? Epäilen suuresti että ei ole.

Niin no se riippuu varmasti monesta asiasta. Kuinka vakavissaan bodaa (tai miten nyt sitten reenaakaan) ja kuinka paljon pystyy uhrautumaan. Muutamia esimerkkejä vain.

Jep, sinkkuna on varmasti iisimpää tuon suhteen. Itse en tosin ole sinkku, mutta en vielä perheellinenkään mies. Toki lapset varmasti antavat oman rajoituksensa saliharrastukselle.

Itse pyrin optimoimaan vaan siten, että hyvä ruoka on syöty noin kaksi tuntia ennen reeniä ja tuntia ennen pieni välipala. Harvemmin tulee noita nokosia otettua, mutta joskus kuitenkin. Ei niistä ole mitään pahaa sanottavaa, paitsi jos on nukkunut yön huonosti niin sitten meinaa nokoset venyä...

Nuo pikkunokoset päivän mittaan ovat ravintoaineden imeytymisen kannalta kuulemma hyvä homma.

Mun mielestä nuo nokoset ravintoaineden imeytymisen kannalta ajateltuna on jo aikalailla hifistelyä. Ei siinä mitään, että se hifistely mikään paha juttu olisi, kunhan se vain ei ole itse tarkoitus.

Itsekin jaksoi vielä pari vuotta sitten hifistellä, mutta mitä enemmän tässä on treenikokemusta karttunut, sitä paremmin on huomannut että ne perushommat on vähintään 95% tätä hommaa ja onko tolla lopulla sitten merkitystä ja miten paljon, onkin jo ihan kokonaan toinen juttu. Osa saa ehkä paljonkin irti just siitä hifistelystä ja asioiden miettimisestä aina pilkulleen treenin suhteen, itsestä ei vain niin kovaan "panostamiseen" ole, kun tuntuu sitä kehitystä tulevan koko ajan ihan perusjutuillakin.

Eli en usko että on kovinkaan isoa merkitystä sillä, treenaako illalla vai aamulla, kuhan treenaa kovaa ja pitää ruokavalion ja lepopuolen hanskassa. Tottumiskysymys tuo aamutreenin sopivuus tai sopimattomuus aika pitkälle on.

Mun mielestä nuo nokoset ravintoaineden imeytymisen kannalta ajateltuna on jo aikalailla hifistelyä. Ei siinä mitään, että se hifistely mikään paha juttu olisi, kunhan se vain ei ole itse tarkoitus.

Itsekin jaksoi vielä pari vuotta sitten hifistellä, mutta mitä enemmän tässä on treenikokemusta karttunut, sitä paremmin on huomannut että ne perushommat on vähintään 95% tätä hommaa ja onko tolla lopulla sitten merkitystä ja miten paljon, onkin jo ihan kokonaan toinen juttu. Osa saa ehkä paljonkin irti just siitä hifistelystä ja asioiden miettimisestä aina pilkulleen treenin suhteen, itsestä ei vain niin kovaan "panostamiseen" ole, kun tuntuu sitä kehitystä tulevan koko ajan ihan perusjutuillakin.

Eli en usko että on kovinkaan isoa merkitystä sillä, treenaako illalla vai aamulla, kuhan treenaa kovaa ja pitää ruokavalion ja lepopuolen hanskassa. Tottumiskysymys tuo aamutreenin sopivuus tai sopimattomuus aika pitkälle on.

Jep, olet kyllä oikeassa. Enpä itekään oo tossa hifistelymielessä nokosia ottanu. Lähinnä vaan jos on väsyttäny. :)

Eri asiahan on sitten jos kilpailee ja roinaa ja ja. Sitten on jo syytä myös vähän hifistelläkin.

Samaa mieltä olen, että perusjutut kuntoon. Itse olen (vaikka ihan helvetin vähän vasta reenannutkin) ihan perusjutuilla saanut kehitystä. Perusliikkeet, protskut ja hiilarit kuntoon ja siitä kyllä saa jo natuna helvetisti irti.

Jep, olet kyllä oikeassa. Enpä itekään oo tossa hifistelymielessä nokosia ottanu. Lähinnä vaan jos on väsyttäny. :)

Eri asiahan on sitten jos kilpailee ja roinaa ja ja. Sitten on jo syytä myös vähän hifistelläkin.

Samaa mieltä olen, että perusjutut kuntoon. Itse olen (vaikka ihan helvetin vähän vasta reenannutkin) ihan perusjutuilla saanut kehitystä. Perusliikkeet, protskut ja hiilarit kuntoon ja siitä kyllä saa jo natuna helvetisti irti.

Nokoset on ihan jees ja moni niitä käyttääkin. Itse en ole niitä oppinut ikinä ottamaan, ehkä taida viitsiä edes opetella. ;) Eli tuo nyt ei hifistelyä tietenkään ole jos se muutenkin sopii just esim. sun elämänrytmiin.

Veikkaan että noitten hormonitasojen kannalta sillä ei oo mitään merkitystä treenaako aamulla tai illalla, varmaa tietoa ei oo mutta mulla ei ainakaan oo mitää merkitystä treenaako aamulla vai iltapäivällä. Tulosten kannalta siis.

Itse treenaan vuoroviikoin aamulla ja illalla johtuen työvuoroista, ja ihan samallalailla tuo kulkee...
Aamutreeniin olen viimeaikoina tankannut Gillyannen reseptillä, eli heraa ja öljyä, ja on huomattavasti parempi, kuin ehrmanni+ kaurahiutaleet...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom