Kumpi optimaalisempi? Treenit aamulla vai illalla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Syntax
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Myöhään illalla elimistö tuottaa jotain alfaehrmammolekyylejä parhaiten joten lihas kasvu on parasta... En nyt jaksaa kaivaa mitä se oikeesti tuotti enemmän ja miks, mutta joskus olen jostain näin lukenut. Ei kuitenkaan mitään merkitystä tavan treenarille, sillon salille kun kerkeää ja jaksaa, tarkalla kellonajalla ei ole mitään merkitystä.

Voisin ainakin kuvitella, että illalla ois parempi treenata kuin aamulla, koska illalla treenatessa pääsee aiemmin nukkumaan. Ja lihas kasvaa vain levossa ja uni on parasta lepoa. Tää on nyt siis aivan mutu-arvio.

Treenaan aamulla, vaikka olenkin aamu-uninen. Iltatreenin aloitus menisi pakostakin 20-21 tietämille ja päivä on yleensä niin kovaa menoa töissä ja kotona lasten kanssa, niin ei ole mitään jakoja että vilä salille jaksais mennä. Ja jos menen, niin kroppa huutaa ylikierroksilla. Tietysti paras aika käydä salilla olisi iltapäivä, mutta ei ole mahiksia. Siis aamuisin.

Voisin ainakin kuvitella, että illalla ois parempi treenata kuin aamulla, koska illalla treenatessa pääsee aiemmin nukkumaan. Ja lihas kasvaa vain levossa ja uni on parasta lepoa. Tää on nyt siis aivan mutu-arvio.

mutta kun olet vetänyt kovan treenin illalla niin ei kovin pian tule kyllä uni. vaikka ehkä saattaakin väsyttää

iltatreenejä kannatan minäkin. Ihan vaan sen takia, että lihas pääsee vähän pidempään lepoon ja rakentumaan hetikohta treenin jälkeen.

Omat treenit alkaa yleensä seiskalta ja kestää noin ysiin.
Siitä suihkuun syömään ja nukkumaan...
Aika monesti ennen puoltayötä on massussa täytettä ja taju pois.
Yleensä iltasella syön jonkin verran hiilaria, koska se jotenkin rauhoittaa.
Maitoproteiini kuulemma tekee joillakin saman asian ja imeytyy pidempäänkin.

Juoksuhommissa vireystila saattaa (ainakin mulla) sitten olla kauankin unen esteenä.

Näin tämän pohdiskelin.

Olen miettinyt samaa asiaa useasti. Mutta jos käy aamulla salilla, niin silloinhan kerkeää syödä enemmän treenin jälkeen verrattuna illalla salilla käymiseen. Tiedä sitten onko sillä oikeasti mitää merkitystä :D Itse käyn salilla usein n. klo 18.00.

Ite käyn työvuoroista johtuen 2 viikkoa putkeen salilla 16.00-18.00 välillä ja joka 3.viikko 10.00-12.00 välillä.Aamupäivien treeneihin ei ikinä saa oikeen rutistusta vaikka herää aikaisin,tekee aamulenkin tai vaikka mitä.Eli itellä optimaalisin aika on just tuo 16.00-18.00

Hmm itse olen pikkasen virkeämpi aamutreeneissä jos olen saanut nukuttua hyvin yön. Mutta treenaan yleensä iltapäivällä, mutta jos on jokin tilanne joka vaatii aamutreenauksen treenaan aamulla eikä ainenkaan mulla käy, että olisi pienemmät painot, vähemmän toistoja etc. Tuo riippuu niin ihmisestä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
IMO paras reenata melkein heti kun herää n,1-2tuntia heräämisestä. virtaa riittää kun se on päivän ensimmäinen asia. illalla jos menee, niin on tukkoista kun energiaa on kulunut jo paljon muuhun puuhasteluun kuten netissä notkumiseen :D, näin ainakin mulla.

Mulle ihen sama kans meni sitte aamul tai illal, poikkeuksena jalkareenit joihin saa jotenkin enempi energiaa yömyöhäl.

Aina aamulla. Klo 6 väkisin silmät ristissä sängystä ylös :zzzz: :whip: ja klo 7.15 jo salilla. Kerkii ennen duunia ja jää aikaa perheelle.

Tänään heräsin n. 6.30 syömään pikkumiehen kanssa aamupalan. Menin aamupalan jälkeen takas nukkumaan, heräsin 9.00 ja sitten protujuoma kahdessa osassa, puolet heti ja toinen puoli 9.30 ja 10.00 kahden kofutabun kanssa salille.

Treeni kulki erinomaisesti ja penkistäkin tuli se uusi enkka taas, tosin oli ihan suunniteltukin nosto, joten ei tosta sen enempää. ;)

Mutta hyvin toimi tämä, tosin vaatii vähän kikkailua jo.

Aina aamulla. Klo 6 väkisin silmät ristissä sängystä ylös :zzzz: :whip: ja klo 7.15 jo salilla. Kerkii ennen duunia ja jää aikaa perheelle.
Sama. Kävin ennen vain iltaisin, mutta nyt on jo 6kk aamutreenejä takana.

Itsellä klo 6:30 herätys. Aamutortun ja hammaspesun jälkeen n. 0,5l vettä naamaan ja salille klo 6:50. Reippaan treenin jälkeen suihkuun palkkarin kanssa ja aamupala mukaan töihin.

Hyödyt:
1. Aika. Illat ovat vapaat. Koskaan ei tarvitse sanoa kenellekään, että "Sry ei käy, minulla on salipäivä".
2. Syöminen. Ei tarvitse miettiä syömistä sen mukaan, että mihin aikaan menee salille. Safkaa voi mättää optimaalisesti koko päivän.
3. Energia. Edelliseen liittyen. Sokerit ovat aina tasapainossa (tasaisen alhaalla) ja koko treenin jaksaa tyhjällä vatsalla paremmin, kuin jos olisin kikkaillut hiilareiden kanssa. Jokainen treeni tuntuu energian puolesta samalta, eikä fiilikset vaihtele sen mukaan, että onko pari tuntia sitten tullut vedettyä makaroonilaatikkoa tai käyty Pirjo-Tuulikin luona kakkukahvilla.
4. Saliympäristö. Salilla on aamulla 7-8 välillä aina max muutama 30-60 vuotias heppu, joiden kanssa tulee hyvin juttuun. Musavehkeet pidetään pois päältä. Laitteisiin mahtuu. Iltaisin sali on täynnä Esoja. Pukkarit ja laitteet täynnä ja kaiuttimet ulvoo paskaa.
5. Motivaatio. Edellisen kohdan takia salille on miellyttävämpi mennä. Itselle on myös paha kehittää tekosyitä jäädä pois salilta jonkun menon takia, koska niitä harvemmin aamulla on.
6. Uni tulee paremmin ja on rauhallisempaa, kun ei ole urheillut illalla.

Jos vaan työ ja perheolot sallii, niin suosittelen kokeilemaan. Kunhan ette tuu mun salille rikkomaan idylliä :D Aluksi tietenkin tuntuu nihkeältä herätä salin takia aikaisin, mutta ajan myötä helpottuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom