Kulmasoutu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Kulmasoutu Raivoon Saakka 🔥

Meta description: Raskaan kauhan perusliike, joka repii yläselkään tiheää lihaskuitua ja vahvistaa sekä voimaa että paksuutta. Tämä on selkäpäivän todellinen...

Kaikki kehuu aina kovasti, kuinka kulmasoutua pitää tehdä pienillä painoilla, selkä lähes suorassa kulmassa ja hyvällä supistuksella. Kun olen itse tuota koittanut, niin en saa liikettä tuntumaan järkevästi missään. Sitten kun lyö hieman enemmän romua tankoon ja nostaa selän johonkin lähes 45 asteen kulmaan vaakatasoon nähden, niin kyllä alkaa yläselässä tuntua oikein kunnolla. Toistoja 6-10. Viimeisillä toistoilla voi asento hieman hajota ja tulla pientä heilumista mukaan, mutta kuitenkin pysäytän tangon hetkeksi yläasentoon.

Ainakin meikäläiselle vaikuttaisi sopivan tuo hieman epäpuhtaampi tapa, vaikka täällä toista yleensä neuvotaankin. Tarinan opeus: kaikki ovat erilaisia yksilöitä. :david: :arvi:

Sakkeus sanoi:
Kapeampi ote käy minulla - ja varmaan useammilla - enemmän leveisiin selkälihaksiin ja niiden sivuosiin ja leveeseen selkälihakseen yleensäkin kokonaisvaltaisemmin ihan alaselkään asti, kun leveämpi ote käy lähemmäs selkärankaa.

Kapea ote siis periaatteessa on parempi, mutta yksilöllisiä erojahan on ja pitäähän sitä selän keskiosaakin kasvattaa.

Nimenomaan kyynärpäät kropan lähellä ja kapeella vastaotteella oon itse tehnyt ja hyvin tuntuu kun kulma on lattiansuuntainen.

en tiedä sitten miten olen onnistunut ko. liikkeen tekemään niin päin persettä ennen, mutta nyt näillä sakkeuksen ohjeilla kun tein niin .. puuh :) olen sanaton. kiitos Sakkeus :worship: !

Ogrsh sanoi:
en tiedä sitten miten olen onnistunut ko. liikkeen tekemään niin päin persettä ennen, mutta nyt näillä sakkeuksen ohjeilla kun tein niin .. puuh :) olen sanaton. kiitos Sakkeus :worship: !

Kapea ote rokkaa! Mä vedänkin yleensä siten, et se tangon toinenpää on nurkassa ja tangon alle v-kahva. Siten saa sikahyvin selässä tuntumaan.

Joo antakaa te kaiken kokeneet konkarit :worship: neuvopaketti tälläselle nubulle tosta kulmasoudusta. Itte oon yrittäny tehä tota mutta ei, suurin polte tulee hauiksille ja hartioiskin tuntuu :jahas: . Niin voisitta jotain pientä antaa tälle avuttomalle paskalle :curs: .

:kuvia:

abine sanoi:
J Niin voisitta jotain pientä antaa tälle avuttomalle paskalle :curs:
Kyllä se tekniikka löytyy kun laitat pienet painot tankoon ja haet niillä tuntumaa selkään, sitte kun se löytyy niin taas lisää rautaa..

MKS sanoi:
Kaikki kehuu aina kovasti, kuinka kulmasoutua pitää tehdä pienillä painoilla, selkä lähes suorassa kulmassa ja hyvällä supistuksella. Kun olen itse tuota koittanut, niin en saa liikettä tuntumaan järkevästi missään. Sitten kun lyö hieman enemmän romua tankoon ja nostaa selän johonkin lähes 45 asteen kulmaan vaakatasoon nähden, niin kyllä alkaa yläselässä tuntua oikein kunnolla. Toistoja 6-10. Viimeisillä toistoilla voi asento hieman hajota ja tulla pientä heilumista mukaan, mutta kuitenkin pysäytän tangon hetkeksi yläasentoon.

Ainakin meikäläiselle vaikuttaisi sopivan tuo hieman epäpuhtaampi tapa, vaikka täällä toista yleensä neuvotaankin. Tarinan opeus: kaikki ovat erilaisia yksilöitä. :david: :arvi:
Ite en oo pitkään aikaan kyseistä liikettä tangolla tehnyt(nykyään rintatuellinen kulmasoutu ja käsipainoilla kulmis), mutta silloin ku tein oli sama juttu ku sulla eli otti paremmin ku löi romua enemmän tankoon ja kulma juuri siihen n,45 asteeseen.Pysäytystä en kyllä ikinä tehnyt.Luulen että tuo pysäytys ois mulla ruvennu ottamaan hauiksiin tosi paljon.

Välillä tuntuu että vanhanajan kulmasoutu suorassa kulmassa lattiaan nähden lähes unohtui siinä vaiheessa kun Dorian Yates hämmästytti kehonrakennusmaailmaa selällään ja toi pystymmässä asennossa tehdyn kulmasoudun muotiin.
Kulmasoutu on pirun hyvä liike, mutta mielestäni suorassa kulmassa ja pystymmässä asennossa tehdyt kulmasoudut on kokonaan eri liike. Suorassa kulmassa tehtynä saan tosi mahtavan tuntuman ja koska kenenkään alaselkä ei siinä asennossa suuria painoja
kestä, niin tyylistä tulee väkisinkin puhtaampi ja alaselällä painojen noston helpottaminen vähentyy.
Sama suorituspuhtauden ero tulee esille ylätaljavedossa eteen ja leuanvedossa. Jos painaa esim. 90kg ja tekee taljassa 90 kilolla kympin, niin jos apua (vauhtia) ei ole otettu alavartalosta pystyy kyseinen henkilö tekemään omalla painollaan leuanvedossa myös saman kymmenen toistoa.
Kulmasoudussa suorassa kulmassa ja tanko rintaan eikä vatsaan vedettynä alaselässä on niin suuri paine että saa olla melkoisen vahva alaselkä jos siinä alkaa paljon alaselällä nostoa helpottamaan.

v-selkä76 sanoi:
Kulmasoudussa suorassa kulmassa ja tanko rintaan eikä vatsaan vedettynä alaselässä on niin suuri paine että saa olla melkoisen vahva alaselkä jos siinä alkaa paljon alaselällä nostoa helpottamaan.

Jep, pitää olla melkomoisen massiivinen perä, jos meinaa vastapainottaa ne raudat. :)

Taitaapi olla myös, että mitä suorempi kulma, sitä vähemmän aktivoituvat epäkkäät. Ja niitä vartenhan on erityisesti kehitetty kohautukset.

Tekeekö kukaan tällaista? Kokeilin yhden sarjan jalkatreenin loppuun ja tuntui aika toimivalta. Saa selän helposti lattian suuntaiseksi, kun voi vähän nojailla eteenpäin. Pitää kokeilla selkäpäivänä kunnolla..

Itse olen smithissä tehnyt silloin tällöin, vaihdellen T-kulmasoudun ja perinteisen kanssa treenikerrasta riippuen. Kerran kyllä katselin sivusta kun bodytyyliin treenaava ISO mies sahasi kulmasoutua smithissä päälle satasen romuilla joten kaipa se ihan hyvä liike on bodytreeniin.

Tulee tehtyä aina joskus, viime aikoina aika säännöllisestikin. Selän pitäminen hyvässä kulmassa on helpompaa kuin tangolla tehdessä ja ihan hyvin saa tuntuman selkään.

Sattuuko kenelläkään käsipainolla tehty kulmasoutu toiselle puolelle kylkeen.
Itsellä tuntuu joskus että kohta tulee kylkiluu vatsakalvosta läpi. Sarjapaino on vain 30 kg ja sarjan pitäisi olla puhdas.
Screenshot 2025-11-28 at 11.13.37.webp

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kyllä siinä liikkeessä on sekä vinot vatsalihakset että serratus mukana väistämättä. Mitä enemmän käännät tai pyrit kääntämään yläkroppaa liikettä tehdessäsi, sitä voimakkaammin.

Jos tätä haluaa eliminoida, kannattaa kääntää kasvoja poispäin työskentelevästä puolesta, mikä auttaa muutenkin tuntumaan ja suorituspuhtauteen automaattisesti.

Mulla sama vika.Tuntuu että kylkiluut muljahtelis ja kipua tuntuu,mutta vaan vasemmassa kyljessä,suuremmilla painoilla tehdessä ja sarjojen lopussa.Oon koittanu tehdä tota liikettä pienessä kumarassa ja pystyasennossa,mutta ei vaan tunnu auttavan.

Selän treenaukseen tarvitsisin yhden liikkeen lisää ja kulmasoutu ilmeisesti olisi hyvä liike jos haluaa tuntumaa leveään selkälihakseen?

Nyt teen selälle:
-maastavedon
-ylätalja leveällä ottella
-alatalja soutu
-olankohautus epäkkäille
(leuanveto joskus)

Olen yritäänty kulmasoutua monta kertaa mutta tekniikka ei vaan ota kohilleen. Yritän alla kertoa miten sitä olen yrittänyt tehdä.

Eli teenkö sen:

1. selkä suunnilleen saman suuntainen penkin kanssa. Annan käden roikkua suorana alhaalla. Nostan painon 'suoraan' ylös ja selkä/yläkroppa ei kierry yhtään sivulle päin.

2. selkä suunnilleen saman suuntainen penkin kanssa. Annan käden roikkua suorana alhaalla. Nostan painon viistosti taaksepäin ylös ja selkä/yläkroppa ei kierry yhtään sivulle päin.

3. selkä suunnilleen saman suuntainen penkin kanssa. Annan käden roikkua suorana aalhalla. Nostan painon viistosti taaksepäin ylös ja selkä/yläkroppa kiertyy sivulle päin noston loppu vaiheessa ja saan painon 'ylemmäs'.

Back
Ylös Bottom