Kulmasoutu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Kulmasoutu Raivoon Saakka 🔥

Meta description: Raskaan kauhan perusliike, joka repii yläselkään tiheää lihaskuitua ja vahvistaa sekä voimaa että paksuutta. Tämä on selkäpäivän todellinen...

JFG sanoi:
Muutaman harjoittelukerran jälkeen myös tämä kulman pitäminen vakaana ei onnistunut, onko merkki liian suurista painoista? ... Mulla otti liike "vittumaisesti" myös alaselkään, joka kyllä häiritsi yläselän tuntua.
Ei tarvi pysyä ihan staattisessa asennossa.
Kokeileppa vetää pienellä heijauksella, saattaa tuntua paremmalta alaselässäkin.

Onko muuten haittaa jos kulmasoudussa pitää tangossa kiinni maastaveto tyylillä? eli kämmenet "eripäin".
saa ainakin paljon paremman otteen tangosta eikä tarvi keskyttyä siihen että pysyykö tanko kourassa. :confused:
kun ei ole noita nosto remmejä olemassa.

yajo sanoi:
Aika outo tekniikka mun mielestä. Ite en laske tankoa läheskään noin alas.

Täytyy myöntää, etten itsekään laske aivan noin alas. Lasken painot niin alas, että kädet on suorina, mutta selkä pysyy kuitenkin samassa asennossa koko suorituksen ajan.

Itse käytän Dorian Yates -tyylistä kulmasoutua, josta Dorian itse kertoo seuraavaa:

My Second Back Exercise Was: The Barbell Row.

I always went as heavy as I could. Rows have slammed slabs of dense muscle on my back. I always used to do barbell row with a curl grip, but since I tore my left bicep in 1994, I went to an overhand grip. My style dug right into the bellies of my upper-back muscles and it blasted my low lats. I became known for this exercise because it gave me enormous thickness. I wanted the Shadow to own rows. I kept my upper body 70 degrees to the floor. At an angle of 70 rather than 45, my lower back was less susceptible to injury and my lats were in a strong position. Both of these factors meant that I could use big weights and I did. The heavier weight I used, the more dense and bigger my muscle got. The mantra of rows, as with all my back exercises, was to concentrate. With my upper body at a 70-degree angle and my elbows slightly bent, I pulled the bar off the floor with all the force I could muster. I rammed the bar into my belly, and then controlled the weight negative as I lowered it. When doing barbell rows, some bodybuilders use too much weight and get a body swing going. I never swung, but I had some body movement. My warm-up was 12 reps X 285 pounds. On my main set, I loaded 375 pounds, 8-10 reps with a three-quarter and then half rep. Don’t be stupid and try to do forced reps with rows.

Täältä löytyy koko artikkeli Yatesin selkätreenistä ja miehen suosittelemat lisäravinteet:
http://www.planetmuscle.com/articles/6-4july-aug/yates.html

Ite oon nyt muutaman kerran tehny kulmasoutua tangolla ja on kyllä hyvä liike. Vähän vielä tekniikka hakusessa, mutta sai kyllä kivasti tuntumaa ja vähän oli selkä kipeenäkin seuraavana päivänä... Itelläkin vaan ottaa vähän ikävästi alaselkään, varsinkin jos on ottanu ensin kovan maven ja alaselkä on ihan järkyttävässä pumpissa.

yajo sanoi:
Aika outo tekniikka mun mielestä. Ite en laske tankoa läheskään noin alas.

Samaa mieltä ja en pysty kyllä olemaan läheskään noin kumarassa jos meinaa vähäänkään painoja käyttää.

Joo, ei noin kumarassa pysty olee vähääkään isomilla romuilla. Menee alaselkä ihan jumiin, muutenkin vähän tökkii toi kulmasoutu tangolla. Käsipainoilla saan kyllä aika hyvän tuntuman...

Alaselästä: teettekö maven ja kulmasoudun samana päivänä? JOs kyllä niin kumman ensin? Musta tuntuu että siirrän maven jalkapäivälle, nääs kulmasoutu ottaa liiaksi alaselälle...?

JFG sanoi:
Alaselästä: teettekö maven ja kulmasoudun samana päivänä? JOs kyllä niin kumman ensin? Musta tuntuu että siirrän maven jalkapäivälle, nääs kulmasoutu ottaa liiaksi alaselälle...?

Mave aina ensin ja kulmasoutu myöhemmin.

JFG sanoi:

En tee samana päivänä. Maven jälkeen ei pysty enää tekeen kulmasoutua, alaselkä niin pumpissa, että kulmasoutu menee surkeaksi rykimiseksi.
Yleensä teen vuoroviikoin maven ja kulmasoudun selkäpäivänä.

rammuth sanoi:
Onko muuten haittaa jos kulmasoudussa pitää tangossa kiinni maastaveto tyylillä? eli kämmenet "eripäin".
saa ainakin paljon paremman otteen tangosta eikä tarvi keskyttyä siihen että pysyykö tanko kourassa. :confused:
kun ei ole noita nosto remmejä olemassa.

En suosittelisi, sulla jännittyy selässä hieman eri paikoista lihakset, riippuen siitä
millaisella otteella teet, ja kulpparin tekeminen kuten ehdotit kuulostaa kyllä
aikas omituiselta.
Kyllä ne pikku kätöset pysyvät kiinni tangossa, kun sipaiset niihin hieman magnesiumia.

Perinteisessä kulmasoudussa ainakin minun kohdallani asennon pitäminen samana koko sarjan ajan on suht vaikeaa. Eli asento pyrkii nousemaan koko ajan pystymmäksi.
Nyt olen tehnyt Tomin "ohjeitten" mukaan kulmasoutua V-kahvalla alataljassa ja asennon kontrolloinen ja tätä kautta tuntuman saaminen oikeaan paikkaan on helpompaa kuin perinteisessä kulmasoudussa. :thumbs:

Kulmasoudun tekniikka

Mä olen tehnyt kulmasoudun seuraavanlaisella tekniikalla:
1. Kapea ote. Kapeampi kuin kapeassa penkissä, karhennuksen alku jää keskelle kättä, keskisormen ja nimettömän väliin. Otteessa kämmenet reisiin päin.
2. Liikettä tehdessä olen noin 45 asteen kulmassa. Hyvä mittari on se että ala-asennossa lasken tangon juuri polvien alapuolelle. Ennen tein kulmasoudun pysätyksellä yläasennossa, jolloin asento pysyi täysin liikkumattomana liikkeen aikana, nyt teen sen pehmeämmin ns. groovella, jatkuvalla liikkeella, jolloin vartalon kulma hiukan pienenee (siis vain hiukan) yläasennossa, varsinkin viimeisten toistojen aikana. Molemmat tavat ovat kokeilemisen arvoisia.
Vuosi sitten tein kulmasoutua lähes 90 asteen kulmassa paljon leveämmällä otteella ja pysäytyksellä. Liike on mun mielestä täysin paska, tuntuma on takaolkapäissä ja hauiksissa jos sielläkään. Alaselkä puutuu, ja vitutus nousee kun tangossa on vähemmän rautaa, kuin vieressä hauiskääntöjä tekevällä lukiolais tytöllä.
Rauta määristäsi on paha sanoa mitään. Jos et ole koskaan ennen tehnyt kulmasoutua tangolla, saattaa se 40 kg ollakin liian painava, mene ja tiedä. Mä tein muistaakseni jollain 30 kg vuosi sitten, kun siis suoritin liikkeen lähes 90 asteen kulmassa tosi nätisti. Nyttemmin menee 85 kg x 10, tolla alussa selostamallani tekniikalla. 10 toiston alle en selkätreenissä tarkoituksella mene, kuin joskus harvoin. Omasta penkkiykkösestä ei mulla sitten ole hajuakaan, mutta käsipainoilla teen sarjoja tasapenkissä 40 kg hantteleilla.
Lähes joka salilta, niinkuin tältä palstaltakin, löytyy leveä selkäisiä jannuja jotka tekevät liikettä hirveillä romuilla tekniikasta välittämättä. Aivan yhtä suuri selkäiset jannut taas tekevät liikkeen 90 asteen kulmasta todella nätisti. Näihinkin törmää tämän tästä salilla. Kokeile siis mikä tyyli sinulle sopii.

cartman74 sanoi:
Perinteisessä kulmasoudussa ainakin minun kohdallani asennon pitäminen samana koko sarjan ajan on suht vaikeaa. Eli asento pyrkii nousemaan koko ajan pystymmäksi.
Nyt olen tehnyt Tomin "ohjeitten" mukaan kulmasoutua V-kahvalla alataljassa ja asennon kontrolloinen ja tätä kautta tuntuman saaminen oikeaan paikkaan on helpompaa kuin perinteisessä kulmasoudussa. :thumbs:

Tämä täytyykin seuraavassa selkäreenissä ottaa testiin, teetkö muuten missä järjestyksessä selkäliikkeet??

Kliinu sanoi:
miten tehään kulmasoutu käsipainoilla ja kuinka isoilla romuilla?

Samalla tavalla kun vetelet vaarin Husqvarnaa käyntiin talvipakkasilla kun olet menossa tekemään halkoja. Tässä vaan kattelet peiliin iiteäsi silmiin, etkä sitä ruostunutta moottorisahan terää. Jos kattelet sitä punttia, selkäs menee kaarelle. Tärkeetä pitää selkä suorana ja tehä pitkä liike, venyttää siellä alhaalla. Ei-punttia pitävällä kädellä voit puristaa tasapenkin reunaa (peukalo itseesi päin, siltä puolelta penkkiä, joka on lähempänä punttia nostavaa kättä) toinen polvi siinä penkillä, toinen maassa.

Saapi hyvää pumppia, painot etsinet itse.

timba79 sanoi:
Tämä täytyykin seuraavassa selkäreenissä ottaa testiin, teetkö muuten missä järjestyksessä selkäliikkeet??

Järjestys vaihtelee, mutta viime selkätreenissä tein juuri tuon alataljakulmasoudun ensimmäisenä ja tosi hyvän tuntuman latseihin sain.
Kannattaa tosiaan kokeilla tuota liikettä. Panosta tuntumaan ja toistot sinne 15-20 välille, eikä käsiä suoraksi alavaiheessa jotta pysyy tuntuma paremmin seljässä. :kuola:

cartman74 sanoi:
Järjestys vaihtelee, mutta viime selkätreenissä tein juuri tuon alataljakulmasoudun ensimmäisenä ja tosi hyvän tuntuman latseihin sain.
Kannattaa tosiaan kokeilla tuota liikettä. Panosta tuntumaan ja toistot sinne 15-20 välille, eikä käsiä suoraksi alavaiheessa jotta pysyy tuntuma paremmin seljässä. :kuola:

Jep, seuraavassa selkätreenissä lähtee testiin ja pistän tänne kommenttia kunhan vaan muistan, kuulostaa ainakin pirun hyvältä!! :worship:

Back
Ylös Bottom