Kuivattu jauheliha!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 20129
  • Aloitettu Aloitettu

Deleted member 20129

Onkohan kellään kokemusta/tietoa kyseisestä asiasta.

Ajattelin tässä vaan kun olen nyt kuivannut jauhelihaa 1 kg:n. Ja siitä tuli noin 5 dl kuivattua korppua, jota pystyy napostelemaan vaikka iltapalaksi.
Eli paistoin jauhelihan ensin, sitten talouspaperilla vielä "imin" rasvaa pois. Sitten uuniin n80 celsiusta ja annoin olla kuutisen tuntia...

Ja tässähän siis pitäisi tässä valmiissa kuivatussa jauhelihassa olla ainoastaan proteiinia, hiukan rasvaa ja pirun vähän hiilihydraattia??? Loisto iltapala. vettä vaan pirusti päälle. :thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mappana sanoi:
Loisto iltapala. vettä vaan pirusti päälle. :thumbs:
Ei kuulosta erityisen hohdokkaalta vaihtoehdolta verrattuna esim tunaan, raejuustoon tai... lihaan :)

Kuullostaa kyllä ihan mahdottoman maukkaalta ja mehukkaalta :urjo:

hyvä eväs

Olen menossa vaellukselle ja olen miettinyt, miten voisin kuivata jotain lihaisaa evääksi. Tässäpä oli hyvä ohje. Olin kuvitellut, että pitäis olla joku kuivuri... KIITOS kuivausvinkista :)

TheLORD sanoi:
Kuulostaa mainiolta. Tuleeko sika naudastaki lähes rasvatontasa?

Itse ainakin käytin paistijauhelihaa jossa on enintään 7% rasvaa.
Normi sika-naudassahan on noin 25% tai vähän alle.

Tommy.. sanoi:
Kuullostaa kyllä ihan mahdottoman maukkaalta ja mehukkaalta :urjo:

:) heh. Maukkaudesta en tiedä mutta... Tuoretuotteet menevät vanhaksi. Tämä sörsseli se ei vanhaksi pääse ihan heti menemään. Ja saahan sen JH:n maustaa itselle sopivaksi, vaikka majoneesilla. ;)

eiks tossa kun paistelet sitä jauhel niin kaikki prodet häviää ja 6 h siinä ei muuta enää ole kuin jauhelihan maku jos sitäkään, mulle on joskus joku sanonu että kannattais vetää jauhelihakin täysin raakana jos haluis säilyttää kaikki ravintoaineet

jaa-a. Eipä ole tarkkaa tietoa. Mihin se proteiini sitten katoaa... Vesi haihtuu ainakin pois ja rasvastakin jää jäljelle vain vähän.

Mutta oikeassa olet että kaikkia ravintoaineita ei saa samalla tavalla kuin tuoreesta JH:sta.

Onhan kaikissa eines pataruokapusseissakin kuivattua lihaa ja ei se kyllä hääviä ole... Mutta säilyy ilmeisen hyvin?! Vois toimiakin tietyissä tilanteissa. Esim just retkillä, intissä jne.

Yhtä#Hauista sanoi:
Onhan kaikissa eines pataruokapusseissakin kuivattua lihaa ja ei se kyllä hääviä ole... Mutta säilyy ilmeisen hyvin?! Vois toimiakin tietyissä tilanteissa. Esim just retkillä, intissä jne.

siinähän on nhyvä esim miten ravintoaineet häviää kuivattamisen yhteydessä, kun katselet ravintoarvoja niin niissähän ei yleensä muuta ole kuin 100 g / 3 g prodee ja hiilareita ****tusti sekä muita piilosokereita

japadahoe sanoi:
siinähän on nhyvä esim miten ravintoaineet häviää kuivattamisen yhteydessä, kun katselet ravintoarvoja niin niissähän ei yleensä muuta ole kuin 100 g / 3 g prodee ja hiilareita ****tusti sekä muita piilosokereita

Eipä niitä proteiineja ole noissa kuivattamattomissakaan valmisruuissa, eli en usko, että se siitä kuivattamisesta johtuu. Väittäisin, ettei se proteiini mihinkään kuivattaessa katoa. Ehkä sen koostumus voi muuttua niin, että keho ei sitä osaa optimaalisesti käyttää, mutta tuokin on varmaan :anssi:

mappana sanoi:
:) heh. Maukkaudesta en tiedä mutta... Tuoretuotteet menevät vanhaksi. Tämä sörsseli se ei vanhaksi pääse ihan heti menemään. Ja saahan sen JH:n maustaa itselle sopivaksi, vaikka majoneesilla. ;)
Joo. Kuivaanpa jauhelihaa puoli päivää että saan ne olemattomat rasvat pois ja sitten kaadan öljyä päälle! :david:

aikkuli sanoi:
Olen menossa vaellukselle ja olen miettinyt, miten voisin kuivata jotain lihaisaa evääksi. Tässäpä oli hyvä ohje. Olin kuvitellut, että pitäis olla joku kuivuri... KIITOS kuivausvinkista :)

S U O S I T T E L E N ! Vaelsin viime kesänä 2,5 päivässa 95km, teki gutaa vetää tommosta settiä, kun oli mieletön nälkä :kuola: & :love:

Vaellusruokiin kuuma vihje: Raija Hentman, Herkutellen luonnossa. 27 euroa Suomalaisessa. Ohjeet kuivatukseen sekä runsaasti reseptejä. Näillä ohjeilla meinaan heittää hyvästit blå bandeille syksyn reissulla. 1 Reiter lähtee hätävaraksi mukaan, mutta 8 päivän päivälliset tulee tuon opuksen opeilla.

japadahoe sanoi:

Suhteessa proteiinipitoisuus kasvaa, kun lihasta poistaa nesteen.
Esim. meetwursti on enemmän proteiinia kuin muissa makkaroissa kuivatun lihan takia.

Cockton sanoi:
Vaellusruokiin kuuma vihje: Raija Hentman, Herkutellen luonnossa. 27 euroa Suomalaisessa. Ohjeet kuivatukseen sekä runsaasti reseptejä. Näillä ohjeilla meinaan heittää hyvästit blå bandeille syksyn reissulla. 1 Reiter lähtee hätävaraksi mukaan, mutta 8 päivän päivälliset tulee tuon opuksen opeilla.

:offtopic: plå band = :urjo: :urjo:

japadahoe sanoi:

Ei nyt millään pahalla, mutta oletko katsonut monta prosenttia lihaa niissä on? URPO!!! eihän sitä proteiinia vaellus safkoissa tarvi ees olla niin paljoa (kehitystä kun ei siellä olla hakemassa vaan 10 päivän TUSKAA) kun ei siellä tarttee kun sitä hiilarii. Protskut saadaan muista lähteistä. :)

sori

Ironbutt sanoi:
Ihan hyväähän tuo jauhelihakin voi olla.

Itse olen kuivannut naudan kokolihaa: pistänyt ohuiksi viipaleiksi, maustanut sen ja pistänyt kuivuriin (uunissakin voi tehdä) jolloin tuloksena on ns. Beef Jerky.

Myydäänköhän Beef Jerkyä missään Suomessa? Tallinasta olen bongannut kyseistä tuotetta ainakin Rimistä ja Prismasta, mutta Suomessa en ole nähnyt missään myytävän. Noissa Virossa valmistetuissa tuotteissa on myös suomenkielinen tuoteseloste, joten voisi olettaa että tuotetta myös joku täällä myisi?

jerky_5.JPG

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom