Kuinka usein vatsat?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Kuinka usein vatsalihaksia olisi hyvä treenata ja minkälaisilla sarjoilla ja toistoilla, jos ei halua niiden kasvavan vaan lähinnä enemmän näkyviin?

Minulla on muutenkin ongelma pömpöttävistä vatsalihaksista, joten kokoa niihin en tahdo. Olen ottanut voimapyörän ja pari staattista pitoa mukaan vatsaohjelmaan saadakseni pömpötyksen pois (siis syvien vatsalihasten treenaaminen), mutta ei ainakaan vielä ole auttanut. Lähinnä tuossa navan yläpuolella olevat vatsalihakset tuottavat ongelmaa, kun ne ulottuvat rintalihaksiakin enemmän, mikä näyttää sivuprofiilista kohtalaisen hölmöltä.

No, jos joku tuota osaa kommentoida, olen kiitollinen. Pääkysymys kuitenkin on, että kuinka usein vatsalihaksia on hyvä treenata siinä mielessä että ne haluaa paremmin näkyviin? Rasvasta ei ole kyse, olen kuitenkin todella laiha kaveri ja lenkkeilyäkin harrastan. Jotkut sanovat, että lepoahan ne vatsatkin tarvitsevat siinä missä vaikka rintalihakset, jotkut taas sanovat että kyllä niitä voi treenata esim. joka toinen päivä.

Minulla on sunnuntai varsinainen vatsatreenipäivä salilla, jolloin teen fiiliksistä riippuen 6-10 sarjaa 3-4 eri liikettä 15-20 toistoa, mitään vakiintunutta systeemiä en ole vielä saanut aikaan. Mutta miten tämän lisäksi? Vatsojahan olisi kotonakin helppo tehdä, kun on voimapyörä ja rutistuksiahan nyt voi missä vain tehdä. Jos tekee esim. kahtena muuna päivänä kotona vatsoja voimapyörällä 10x5 (siksi noin lyhyet sarjat, ettei ala selälle mennä rasitus mahdollisesti tekniikan pettäessä) ja siihen päälle jalannostoja ja rutistuksia ja kenties jotain pilates-treeniä tai muita staattisia pitoja, onko liikaa? Vai voiko vatsoja rauhassa vedellä joka ilta pari kolme sarjaa? Mitä mieltä olette?

EDIT: Lisään tähän vielä, että sama kysymys pätee myös muihin lihasryhmiin. Onko mitään hyötyä tehdä salilla kunnon selkätreeni kerran viikossa, plus siihen päälle sitten vaikka kolme sarjaa leuanvetoja kotona kahdesti viikossa tuon normaalin treenin päälle? Tai rintalihasten tapauksessa punnerruksia? Vai olisiko tuo viikko hyvä pyhittää täysin levolle ja palautumiselle?

Viimeksi muokattu:
Itse treenaan vatsat joka salikerta. En tee kummempaa kuin 200-300 perusvatsaa (ilman lisäpainoja) ja se riittää sekä tuloksetkin ollut enemmänkin kuin mitä odotin ja toivoin. Käyn salilla 4 kertaa viikossa.

Menthos sanoi:
Itse treenaan vatsat joka salikerta. En tee kummempaa kuin 200-300 vatsaa ja se riittää sekä tuloksetkin ollut enemmänkin kuin mitä odotin ja toivoin. Käyn salilla 4 kertaa viikossa.

Tätä en osaisi kyllä suositella. Vatsat ovat lihakset siinä missä muutkin. Eihän muillekkaan lihaksille oteta 800-1200 toistoa viikossa...

Teen vatsoja aina kun tuntuu että ois palautunu edellisestä vatsarääkistä, eli ehkä joka kolmas päivä tjsp., välillä tulee ehkä pidempiä taukoja. Suosikki liikkeitä on tavallinen rutistus vatsapenkissä, jalkojen nostelua penkillä, kylkiä käsipainoilla yks puoli kerrallaan, ja suosikki on mahdollisesti vartalonkierto pienellä lisäpainolla. Eli seison paikallaan 2,5kilon/tai pienempi levykiekko käsissä ja kierrän vartaloa puolelta toiselle. Joskus teen variaation puukeppi niskan takana. Monet treenailee keskivartaloaan melko lyhyillä sarjoilla, ite pidän toistot siinä 20~ tienoilla, joissain liikkeissä kellolla aikaa. Menee tosi herkästi alaselälle jos rupee liian lyhyitä sarjoja paukuttelemaan, eikä tuntumasta tietoakaan. Toki otan silloin tällöin lisäpainoilla lyhyempiäkin sarjoja. Tuntuma on vatsaa treenatessa älyttömän tärkeä seikka-

Raskaat mavet, kyykyt, soudut ym.perusliikkeet ovat suureksi hyödyksi myös vatsalihasten kunnolle. Vatsaa ei missään nimessä kannata hinkata satoja toistoja useasti viikossa.

Ammattilaiset treenaavat monin tavoin, muistaakseni joku treenasi vatsojaan joka päivä ja joku treenaa varmaan kerran viikossa. Aika tavallinen määrä on kaksi kertaa mitä olen huomannut. Varmaan yleisesti ottaen voisi hyvänä määränä voisi pitää 1-3 kertaa viikossa. Sarjoja voisi olla vaikkapa 3-5. Mielestäni kehonrakentajan ei tarvitse tehdä yli 50 toistoa vatsalihaksissa, saattaa se kyllä joskus tehdä terää.

!Tuomas! sanoi:
Ammattilaiset treenaavat monin tavoin, muistaakseni joku treenasi vatsojaan joka päivä ja joku treenaa varmaan kerran viikossa.
Mielestäni ammattilaisia ei kannata sekoittaa normaaleihin kadulla tallaajiin.

Joka treenikerralla sivut ja vatsat. Kerran viikossa vatsat ilman lisäpainoja muuten taljalla ja muilla eri liikkeillä. Toistot 8-15 ja ilman painoja 15-25.

Jonski sanoi:
Tätä en osaisi kyllä suositella. Vatsat ovat lihakset siinä missä muutkin. Eihän muillekkaan lihaksille oteta 800-1200 toistoa viikossa...
En kiellä sitä, että tämä ei ole kovin kannattavaa, mutta itselläni ei ole ollenkaan pahalta tuo tahti tuntunut ja tulosta on tullut niin mikäs siinä valittamaan. En kyllä itsekkään suosittelisi noin rankkaa meininkiä kenellekään, mutta IMO vatsat kuuluu treenata joka salilla käynnillä (ei vaan yhtä rankasti kuin minä).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itselläni ei kyllä puhtia riittäs millään kovaan vatsaharjoitukseen jokaisen treenin päätteeksi. Senpä takia pari kertaa viikossa välipäivinä vaikkapa aerobiseen harjoitukseen yhdistettynä on ollut varsin toimivaa. Toistoaluetta kannattaa myös vaihdella eli välillä tiukempia kymppejä lisäpainoilla ja toisella kertaa tuskaisia ja polttavia useampien kymmenien toistoja kehonpainolla.

Elixirin sivuilta luin, että yli viidenkymmenen toistot vatsalihaksille ovat täysin turhia ja jotenkin ymmärsin vielä, että ylimenevän osan tahkoamisesta on oikeastaan enemmän haittaa kun hyötyä. Joo... näin ainakin muistelisin. Tosin meikäläisen muisti... siihen ei kannata paljon luottaa.

Pari vuotta sitten päätin, että nyt on saatava six-päkki ja rupesin kotona treenaamaan. Kahden kuukauden ajan tein vatsarutistuksia, joka päivä maksimiin asti, loppuvaiheessa meni reilut kolmesataa toistoa. Ja miltäs maha näytti? Ihan tasan tarkkaan samanlainen paskakasa kuin ennenkin. Mitä nyt ylimmät vatsalihakset olivat erittäin vähän ihrasta erottuneet. Paino kuitenkin laski tuona aikana 5kiloa, eli ei se ihan turhaa kai sitten ollut. Loppujen lopuksi kuitenkin kyrpiinnyin niin paljon vatsojen runkkaamiseen, että lopetin koko touhun.

Nyt olen käynyt salilla vajaat pari kuukautta. Treenaan vatsat pari kertaa viikossa (vatsaprässi 3X15 +vinot vatsat 2X15 molemmin puolin) pakko sanoa, että kehitys vatsan alueella on ollut todella huima verrattuna tuohon entiseen nylkytys-systeemiin. Ihraa on lähtenyt ja päkkikin alkaa pikkuhiljaa erottua.
Mutta jenkkakahvat näyttää tällä hetkellä todella hassuilta, kun niiden ympäriltä on liha sunt koht timmissä kunnossa ja sitten kahvat roikkuvat kuin jotkut hemmetin hernepussit.

Tuolla tavalla aion jatkaa vastaisuudessakin siihen asti, että keskivartalo on siedettävissä. Sen jälkeen lopetan vatsat kokonaan ja keskityn maveen, kyykkyyn ynnä muihin perusliikkeisiin. Ja uskon, että se riittää ihan hyvin kunnollisiin vatsalihaksiin.

Vatsoille kyllä kannattaa tehdä se "pohjatyö", eli aloittelevat voivat huoletta tehdä kunnollisen vatsarääkin 1-2 krt viikossa. Kun kunnon sixpack on kerran hankittu, ei siitä oikein pääse edes treenaamatta eroon, ellei sitä sitten peitä rasva- ja nestepöhön alle. Tämän takia moni kauemmin treenannut treenaa vatsoja kerran viikossa sen 5 minuuttia, jos sitäkään. Itse tein ensimmäisen 4 vuotta vatsat kerran viikossa ja vähintään sen 30 minuuttia kerrallaan kolmen eri liikkeen muodossa. Viimeisen muutaman vuoden se on ollut sellaista "kolme sarjaa ja moro" -mieninkiä...

Talakanpinskeli sanoi:
Minulla on muutenkin ongelma pömpöttävistä vatsalihaksista, joten kokoa niihin en tahdo.

Pömpöttääkö se vatsa aamuisinkin? Minulla kyse on ihan ruuasta ja kaasusta siellä vatsassa. :nolo: Jos niitä vatsalihaksia ei jännitä, niin kaikillahan se vatsa pömpöttää enmmän tai vähemmän.

Talakanpinskeli sanoi:
Lisään tähän vielä, että sama kysymys pätee myös muihin lihasryhmiin.

Minusta hyvä tahti on kaksi tai kolme kertaa viikossa. Viikko on minusta liian pitkä aika taukoa ja lihaksetkin kipeytyvät kohtuuttomasti tuollaisella jaksottelulla.

renki sanoi:
Elixirin sivuilta luin, että yli viidenkymmenen toistot vatsalihaksille ovat täysin turhia ja jotenkin ymmärsin vielä, että ylimenevän osan tahkoamisesta on oikeastaan enemmän haittaa kun hyötyä. Joo... näin ainakin muistelisin. Tosin meikäläisen muisti... siihen ei kannata paljon luottaa.

Melkoisen kummallista, eipäs ole minulla pahemmin haittapuolia ilmennyt ja itse treenaan vatsat ennen muuta treeniä. Mukavasti lämpenee kroppa ja ei sitä totta vie jaksa sitten kaiken muun jälkeen.

Itse treenaan vatsat samoin kuin muutkin lihakset, eli 2-jakoisessa työntävien päivässä tulee treenin loppuun kolme kovaa sarjaa. Lisäpainoilla tietysti, toistot max 15. Joskus tulee hinkattua ihan huvikseen joku pitkä sarja perusrutistuksiakin, mutta tämä lähinnä vain vaihtelunhalusta.

Tahvo Tohveli sanoi:
Pömpöttääkö se vatsa aamuisinkin? Minulla kyse on ihan ruuasta ja kaasusta siellä vatsassa. :nolo: Jos niitä vatsalihaksia ei jännitä, niin kaikillahan se vatsa pömpöttää enmmän tai vähemmän.

Jos ei jännitä, niin vatsa on tuollainen hmm... hieman pyöreä, sillein kun nyt normaalisti varmaan kaikilla on. Mutta kun jännittää lihaksia, niin alavatsa menee litteäksi mutta nuo ylimmät lihakset pullistuvat ulospäin. Navan kohdalla olevat lihakset ovat litteät, mutta siitä ylöspäin pullistuu jopa yli rintalihasten (ei niidenkään koko tosin näin hoikalla kaverilla päätä huimaa, mutta silti). Pitäisikö minun treenata alavatsaa vai tehdä vaan orjallisesti niitä syviä vatsoja että päkki jatkuisi "litteänä" tuonne rintaan asti?

Talakanpinskeli sanoi:
Jos ei jännitä, niin vatsa on tuollainen hmm... hieman pyöreä, sillein kun nyt normaalisti varmaan kaikilla on. Mutta kun jännittää lihaksia, niin alavatsa menee litteäksi mutta nuo ylimmät lihakset pullistuvat ulospäin. Navan kohdalla olevat lihakset ovat litteät, mutta siitä ylöspäin pullistuu jopa yli rintalihasten (ei niidenkään koko tosin näin hoikalla kaverilla päätä huimaa, mutta silti). Pitäisikö minun treenata alavatsaa vai tehdä vaan orjallisesti niitä syviä vatsoja että päkki jatkuisi "litteänä" tuonne rintaan asti?
Itellä oli sama "ongelma" joku 5kiloo sitte...

Talakanpinskeli sanoi:
Mulla on ollut aivan samanlainen ongelma. Aloitin treenaamaan säännöllisesti kolme kertaa viikossa tän vuoden keväällä ja siitä asti oon miettinyt että onko mun kropan rakenne vaan sellanen, että vatsa "pullistuu" jännitettäessä ylhäältä korostetusti. Eli sivuprofiili oli tosiaan vähän hölmön näköinen ja tyttöystävänikin huomautti tuosta, ja kysyi olenko treenannut jotenkin vaan "vatsan yläosaa".

No joku kuukausi sitten päätin että en ajattele koko asiaa, treenaan vaan kunnolla ja katson miten homma kehittyy. Eli siis noin kuukausi takaperin rupesin päinvastoin rankaisemaan vatsaa lyhyemmillä sarjoilla lisäpainoilla. Eli vatsarutistuksia lisäpaino niskan takana ja ja istumaannousua (vai mikä sen tavanomaisimman vatsaliikkeen nimi on? :) ) lisäpainoilla. Ja joka vatsatreenissä myös jakojennostoa maaten, mutta tekniikkaan olen kiinnittänyt erityistä huomiota, eli tehnyt tuota hitaammin pysäyttäen liikkeen ylhäällä hetkeksi ja pitkä jalkojen alaslasku.

Ja nyt oon ihan viimeaikoina huomannut, että ainakaan tällä hetkellä mulla ei enää tuota ongelmaa ole. En tiedä sitten mistä tuo tarkalleen johtuu, mutta ei tuo näyttäis tosiaan olevan mikään kohtalo, johon ei voi vaikuttaa.

Ei tästä varmaan mitään apua ole, mutta näin siis mulla. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom