Kuinka usein vatsat?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ingersoll sanoi:
Eli siis noin kuukausi takaperin rupesin päinvastoin rankaisemaan vatsaa lyhyemmillä sarjoilla lisäpainoilla. Eli vatsarutistuksia lisäpaino niskan takana ja ja istumaannousua (vai mikä sen tavanomaisimman vatsaliikkeen nimi on? :) ) lisäpainoilla.

Minä olen kuvitellut, että painojen kanssa treenaaminen lyhyillä sarjoilla nimenomaan aiheutti tämän ongelman.

Oire korostuu todella paljon jos tekee voimapyörällä sellaista liikettä, että nojaa pyörällä seinään n. 90 asteen kulmassa ja vierittää itseään ylös ja alas. Vastaa kai vähän ylätaljassa tehtävää vatsaliikettä. Tein tuota kerran muutaman sarjan ja niin järkyttävä oli näky vatsassa etten kyllä sen jälkeen ole uskaltanut tuota tehdä.

Talakanpinskeli sanoi:
Mutta kun jännittää lihaksia, niin alavatsa menee litteäksi mutta nuo ylimmät lihakset pullistuvat ulospäin. Navan kohdalla olevat lihakset ovat litteät, mutta siitä ylöspäin pullistuu jopa yli rintalihasten (ei niidenkään koko tosin näin hoikalla kaverilla päätä huimaa, mutta silti).

Sinnepäin se vatsaontelon paine pyrkinee karkaamaan, kun vatsaa jännittää. Eli kuulostaa kyllä ihan normaalilta. :)

Talakanpinskeli sanoi:
Minä olen kuvitellut, että painojen kanssa treenaaminen lyhyillä sarjoilla nimenomaan aiheutti tämän ongelman.

Itse asiassa täytyy myöntää, että en tosiaan tiedä mistä tarkalleen ottaen johtuu, että mulla ei tällä hetkellä näyttäisi tuota ongelmaa enää olevan. Mutta sen voin sanoa, että paino on vaan noussut siitä kun aloitin punttaamisen säännöllisesti, enkä usko että tässä on ollut kyse läskistä (siis tässä ylävatsan "pömpötys" ongelmassa).

Voimapyörää en ole tehnyt, vaan juuri noita mainitsemiani liikkeitä, eli vatsarutistuksia lisäpainoilla, istumaannousuja lisäpainoilla/ilman lisäpainoja ja jalkojennostoja.
Muutosta vanhaan on tosiaan sen verran, että olen jättänyt jaloista tuetun vatsapenkin (tai mikä tää nyt onkaan, löytyy jokaiselta salilta :) ) pois, koska siitä kipeytyy etureidet enemmän kuin vatsa :lol2: , jalkojenneostoja olen pyrkinyt tekemään todella puhtaalla tekniikalla (ja niistä tulee kyllä kunnon polte nykyään), ja olen ruvennut tekemään pääsäänöisesti lyhyempää sarjaa (kuitenkin silloin tällöin myös pidempää ilman lisäpainoja).

Esimerkiksi tänään tein vatsalle juuri noita yllämainittuja liikkeitä ja söin todella ison aterian treenini jälkeen, mutta ei näyttäis olevan tuota vatsaongelmaa, siis ainakaan tällä hetkellä. Aiemmin tosiaan luulin että tuo on nyt jostain geeneistä kiinni.

Eli yhteenvetona........... en tiedä tarkalleen mikä olisi sinulle oikea tietellinen apu asiaan, mutta varmasti muutos on mahdollinen!
(Sori ellei tästä nyt taaskaan ollut hyötyä :( )

Sen verran vielä haluaisin sanoa, että ei tuon "ongelman" takia kannata jättää vatsaa treenaamatta. Älä stressaa siitä sen enempään, vaan treenaat vaan koko kroppaa, kyllä tuohon asiaan varmasti tulee muutosta, vaikka en nyt tosiaan tiedä tilannetta sinun kohdallasi, siis tarkoitan että tarviiko siihen edes tulla mitään muutosta.

Ja tosiaankin maastaveto ja kyykky ottavat myös hyvin vatsaan ja näitä liikkeitä kannaattaa tottakai tehdä.

Suositut

Back
Ylös Bottom