Kuinka treenaat kevyellä viikolla...

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Niin, mites te treenaatte kevyellä viikolla ja kuin usein pidätte sen?
Teettekö pidempiä vai lyhyempiä sarjoja kuin normaali treenissä ja kuinka loppuun asti vedätte sarjat?
Teettekös kaikki liikkeet aina läpi samoilla sarjamäärillä mitä millekkin päivälle kuuluu? Vai jätättekö jotain liikkeitä kevyellä viikolla tekemättä mitä ohjelmaan kuuluisi?

Itse teen kevyellä viikolla samat liikkeet samoilla toistomäärillä kuin edellisellä viikolla, tarpeeksi pienillä painoilla luonnollisesti. (En toki tiedä miten oikeaoppinen mutta itse olen todennu ihan hyväksi).

Nyt kun olen siirtynyt HST:n pariin tulee 8 viikon välein pidettyä SD eli 7-14vrk totaalilepo salista, vain pientä aerobista teen silloin..
Ennen HST:tä 2-jakoisella reenasin 4 viikkoa kovaa ja sen jälkeen pidin kevyen palauttavan viikon, jolloin tein samat liikkeet kuin normaalireenissä mutta alle 50% painoilla eli semmosta kevyttä palauttavaa treeniä. Joskus myös otin nopeustreeniä 50% painoista esim. nopeuspenkkiä 8x3 kolmea eri oteleveyttä vaihdellen. Kevyelle viikolle myös koitan sijoittaa hieronnat ja myös paljon venyttelyä.

Ite teen kevyellä viikolla vähemmän sarjoja ja pienillä painoilla.Toisto määrät pidän suurinpiirtein samassa. Yleensä vedän 3kovaa viikkoa ja sitten 1 kevyt viikko.

Myös kun HST treenimetodilla treenailen, niin ensimäiset kaksi viikkoa ovat kevyitä lihasten sisäänajo liikkeitä niin ~50% maksimaalisesta sarjapainosta, ja reilusti saa jäädä vielä toistoja taskuun.

3vk jälkeen yks kevyt viikko. Kevyellä viikolla otan reilusti pienemmät painot ja veivaan vähän pitempää toistoaluetta.

Kolme kovaa ja kevennys. Kyllä sitä tietää tehneensä, kun 3 viikkoa paahtaa kovaa ja viimesellä viikolla ennen kevennystä miehestä kunnolla mehut irti.

Kevyellä viikolla sovellan kyllä salilla oman pään mukaan treenit. Painot on pienemmät kuin normaali treenissä, mutta enemmän bodailutyylisempää treenaus kevyellä viikolla niin saa siltäkin osin tyydytettyä tuota sisäistä RHP:tä. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Itse en ole pitäny kevyitä viikkoja. silloin on tullut taukoo jos ollut kipiä tai joulu:).
teiltä jotka sen pidätte niin onko siitä oikeesti jotain hyötyä?:piis:

Kyllä kevennellä kannattaa välillä, ainakin jos treenaa oikeasti kovaa. Itse pidän yleensä aina kolmen, viimeistään neljän viikon treeniblokin jälkeen kevyemmän viikon. Joskus harvoin jopa viikon totaalilepo tekee hyvää. Tämäkin nyt tietenkin on riippuvaista treenaajan omasta fysiikasta ja treenimetodeista.

Omasta mielestäni on kuitenkin parempi treenailla kovaa ja sitten välillä pitää kevyitä viikkoja kuin treenata tavallaan koko ajan puoliteholla. Tietenkin on sitten olemassa esim. joitakin voimailuohjelmia, joihin se tarvittava kevennys on sisäänajettu siten, ettei varsinaista kevyttä viikkoa tarvita lainkaan.

Itse en ole pitäny kevyitä viikkoja. silloin on tullut taukoo jos ollut kipiä tai joulu:).
teiltä jotka sen pidätte niin onko siitä oikeesti jotain hyötyä?:piis:

On.

Pystyy treenaamaan kymmenen kertaa kovempaa kun pitää välillä kevennyksiä. Jos vaihtoehto A on tehdä "loputtomasti" jotain kolmijakosta ohjelmaa 3x viikossa jossa sarjoja tulee joku 3 per liike, ja vaihtoehto B on että tekee 1-jakosta 4x viikossa jossa pääliikkeitä tulee ihan reilusti 4++ sarjaa per liike ja kyykkyjä monesti viikossa, tai vaikka 2-jakosta 4x viikossa jollain sairaalla megavolyymilla niin kyllä mä otan vaihtoehto B:n. Ei tota kauaa voi tehdä mutta vedäppä 3-4 viikkoa tollasta ja sitten kunnon kevennysviikko jossa teet vaikka 2 koko kropan treeniä pienellä volyymilla niin tulokset nousee ton neljän-viiden viikon aikana enemmän kun em. kolmijakosella puolessa vuodessa. :D

Joo aika karu esimerkki mutta tajunnet pointin. Kolmessa-neljässä viikossa pystyy treenaamaan niin kovaa että ei milllään ehdi palautua, mutta kun ottaa vaikka jonkun 10 päivää sen jälkeen ja omistaa sen ajan palautumiselle niin tulokset kasvaa silmissä. Tämä on minun kokemukseni. Kun vedin bill starrin 5x5:llä niin ei ollut itku kaukana nelosviikolla kun oli niin perkeleeen raskasta, mutta "kevyen" viikon (samat painot kaikissa mutta vain 2 treeniä viikossa ja 1/3 toistomäärästä) jälkeen kun meni kyykkäämään vanhoilla raudoilla niin painot tuntu ihan ilmalta. :D

Heh.

Ja kaikkein parastahan tuossa on kova motivaatio! Kun vetää vuodesta toiseen samaa settiä non-stop niin siitä tulee vaan sellanen "ikävä tapa" jota toistaa aina, mutta kun oikeesti syklittää homman ja vetää ihan saatanan täysiä niin on paljon suurempi motivaatio. Ja se näkyy. Kun aloitaa jonkun tosi raskaan syklin ja tietää että nyt on _PAKKO_ syödä koska tähän pitää panostaa KOVAA, niin sitä oikeasti tulee syötyä aivan saatanasti ja siten myös kehitys on kovempaa. Mulla panostus on ihan eri luokkaa tällä metodilla kun jollain kälysillä pitkän kaavan humbuukeilla. :P Ja mainitsinko jo että ruokahalukin kasvaa (alussa) niin järjettömäksi ettei kehitykseltä voi välttyä?

Ite pidän kevyen viikon, kun alkaa paikat olla suht rikki. Esim. kun lepotilassa tuntuu olkapäissä sellasta hermostollista kipua.

Teen kevyellä viikolla himassa vaan omalla painolla vähän punnerruksia ja leukoja.

Pidempää sarjaa, toistot 12-20. Painot sen mukaiset..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom