Kuinka syvälle jalkaprässi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juha147
  • Aloitettu Aloitettu
Eli riittääkö että laskee tohon 90 asteeseen vai pitäiskö mennä syvempään perse nousee silloin ja polvet ei tykkää?
Toinen juttu millasilla sarjoilla sitä massaa jalkoihin saa?

Perse ei saa ainakaan missään nimessä nousta ilmaan. Jos tekee aina niin, että perse nousee niin voi samantien varata ajan selkäleikkaukseen.

Originally posted by PattiPete
Perse ei saa ainakaan missään nimessä nousta ilmaan. Jos tekee aina niin, että perse nousee niin voi samantien varata ajan selkäleikkaukseen.
Tosi kuin vesi. Tuolla tavalla sain itse elämäni ensimmäisen kunnon alaselkävamman, joka tuntuu vielä vuosienkin jälkeen silloin tällöin ilmoittelevan itsestään.

Ja toinen ei niinkään syvyyteen liittyvä seikka on se, että ei päästä niitä polvia vääntymään sisäänpäin kelkkaa työntäessä niin kuin monesti näkee tehtävän. Siinä voi olla polvivamma aika lähellä.

Originally posted by Ozzy
Tosi kuin vesi. Tuolla tavalla sain itse elämäni ensimmäisen kunnon alaselkävamman, joka tuntuu vielä vuosienkin jälkeen silloin tällöin ilmoittelevan itsestään.

Täsmälleen sama juttu tällä. Selkä alkaa muistuttaa itsestään jos pitää pidemmän treenitauon. Muuten ei enää vaivaa, mutta oli aikanaan tosi pirullinen. Välilevyhän se oli pullistunut eikä siinä suorassa kävelty moneen kuukauteen.

Jalka-asento leveelle ja polvet lasketaan melkein kainaloon rintakehän ohi. Jalkaterät abt.30 asteen kulmaan. Hyvä käyttää siteitä että polvet pysyy kuosissa.

itse ainakin lasken painot niin alas kuin pystyn, siihen asti, että koko jalka pysyy kuitenkin telineessä, ettei kantapää irtoa. Hieman vaikea arvioida kulmaa, sillä en edes katso painoja kun liikettä suoritan, vaan katson suoraan ylöspäin tai olen silmät kiinni ja karjun.

Sehän riippuu ihan henkilöstä ja välityksistä kannattaako laskea pohjaan ja toisaalta siitä mitä prässillä hakee; tuntumaa myös takareisiin, ja perseeseen (pohjaan lasku) vai lähinnä vain etureisiin (vajaa lasku+jalat kapeella). Jollakin on sellaset välitykset ettei selkä mee yrittämälläkään kieroon tai perse nouse penkistä.

Täysin järjetöntä tehdä pohjaan asti tai liian alas jos yhtään tuntuu että perse nousee tai alaselkä vääntyy kieroon. Eikä ole mun mielestä muutenkaan fiksua tehdä ihan pohjaan asti. Mielestäni vammariskimpi liike kuin kyykky; liian alas jos laskee samalla kun selkä on kierossa, voi vaikutukset olla katastrofaaliset, ja johan tässä topikissa ekat kommentoivatkin siitä.

Itekään en voi tehä ollenkaan prässiä, selkä menee ihan paskaksi siitä. Oli asento ja laskusyvyys mikä tahansa. Tein kyllä 7-8 vuotta sitä ilman ongelmia mutta vikojen vuosien aikana ei ole onnistunut enää ja siksi oon jättänyt sen väliin. Pitkään luulin että kivut johtuu kyykystä mutta ei.

Meikäläisellä on yliliikkuvat nivelet ja liikkuvatkin juuri alaselässä todella mukavasti liikaa :curs:

Mua ei oo haitannu tehä syvää jalkaprässillä...mut kiinostas kyllä teitää et onko siitä oikeesti jotain todella hyötyä tehdä syviä...silloinhan joutuu pienentämään painoa...vai onko taas kysymys siitä mikä sopii toiselle ei taas sovi välttämättä toiselle...

Mistäköhän johtuu, kun minulla ottaa vasemman lonkan päälle kun tekee kovan sarjan prässiä. Kyseessä ei ole kipu vaan sellainen inhottava tunne, se lähtee pois kun vähän matkaa kävelee sarjan päälle. Olen kokeillut eri tekniikoita prässissä, mutta siitä ei ole apua löytynyt.

Tää on vanha topicci, mutta silti nostan ylös. Itse ainakin en tee pohjiin saakka, ja jalat on kengänleveydellä toisistaan levyn yläreunoissa. Pyrin käyttämään mahdollisimman suuria painoja, siksi ei pohjaan, ja suuret painothan = enemmän voimaa, iso lihas.

Bodaaja sanoi:
...ja suuret painothan = enemmän voimaa, iso lihas.
Sanoisin ennemminkin, että suurempi työ = suuremmat voimat ja isommat lihakset. Ei siinä paljoa auta jos painoja on saakelisti ja liikkeen ROM on säälittävän lyhyt.

toolate sanoi:
Sanoisin ennemminkin, että suurempi työ = suuremmat voimat ja isommat lihakset. Ei siinä paljoa auta jos painoja on saakelisti ja liikkeen ROM on säälittävän lyhyt.

No joo, mut ei se mun liikerata ole mikään nytkytys, tarkotin että en laske sitä kelkkaa syliin saakka. Kun tuppaa toi peba irrota aika helposti siitä pehmusteesta, sama Hackin kanssa.

Mulla ei kestä polvet jos vedän pohjaan saakka, että se siitä. Vedän niin alas, kun tuntuu hyvältä, ehkä joku 45 astetta tai allekin. Vetäisin mielelläni pohjaan, mutta vasen polvi pettäisi.

Testasin viime viikonvaihteen kimppareenissä Sport-Lightilla ekan kerran kunnolla sitä siellä olevaa jalkaprässiä. Pystyi aivan huoletta tekemään niin että reiden yläosa hipoin rintaa, eli tosi syvältä! Suosittelen ehdottomasti tekemään ainakin osan sarjoista näin jos sellainen prässi on jollä tämä turvallisesti onnistuu.

Taidan sit vetää vähä liian syvälle tai isoil painoil ku välil sarjan jälkee/välis tuntuu alaseläs... Pitääkö mun vaa ottaa pienemmät painot tai pienentää liikerataa?

ehdottomasti niin alas kuin pystyy. sillein ettei alaselkä irtoa eikä polviin tule negatiivinen rasituskulma(jalat liian alhaalla jalkalevyssä.)

Kuten tuossa jo mainittiinkin, alaselkä ei saa irrota selkänojasta. Tämä on ehdottoman tärkeää varsinkin jos kärsit yliliikkuvasta selästä. Itselläni yliliikkuva selkäranka tekee "luonnollisesti" aikamoisen notkon joten syvät prässäilyt eivät tule kuuloonkaan. Kun selkään tulee notkoa suorituksen aikana niin loukkaantumisriski kasvaa.

Syvät jalkojen jumppailut rasittavat myös enemmän polvia, kuitenkaan syvien liikkeiden tehoa en käy kieltämään.

Back
Ylös Bottom