Kuinka paljon naapurisi tienaa?

Ei kiinnosta niin paljoa että ottaisin selvää.
Ja tähän ei sitten vedetä mukaan sitä asiaa että tätä asiaa pohdin 'Tyhmiä kysymyksiä'-ketjussa sillä se liittyi nimenomaan allaolevaan, itselleni ajankohtaiseen asiaan. Nih. ja sitäpaitsi kyseessä ei ollut naapuri ;)

protsku sanoi:
No korkeintaan voisi kiinnostaa se että mitä samassa ammatissa olevat tienaa, onko oma palkka ala- vai yläkanttiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kerran on kiinnostanut tulotiedot. Tutun porukat myi firmansa pois ja sai kauhiat tulot ni olihan ne pakko tarkastaa. Ja sen jälkeen kuittailla asiasta:hyper:

Yussi sanoi:
mutta on hyvä että esim. isojen firmojen yritysjohtajien ja poliitikkojen tulot on tarvittaessa kaikkien saatavilla.
Miksi? Poliitikot ehkä ymmärrän, mutta ei tuo mun mielestä palvele muuta kuin ihmisiä, joiden on vaikea muutenkin pitää näppejään erossa toisten asioista. Ja viettää aikaansa kirjoittaen yleisönosatoille ja nettiin, että kuinka paljon herrat taas riistää työläisen selkänahasta.

Kyllähän tulotietojen seuraaminen auttaa myös yleisessä mielipiteenmuodostuksessa siinä missä yleensä ympäröivän maailman seuraaminen. Esimerkiksi Fortumin optioista nousi hirveä äläkkä, kun ihan oikeasti työtä Fortumin arvonnousun eteen tehneet ihmiset saivat itselleen huikea kaksi prosenttia tuosta arvonnoususta. Eduskunnan populistipellet olivat vauhdissa ja lottovoittokansa säesti taustalla.

Samaan aikaan esimerkiksi eräs minun ikäinen mies nimeltä Gustaf Johan Ricardo Björnberg tienasi pääomatuloja noin 3 700 000 euroa, eikä ole varmasti koskaan tehnyt käytännössä mitään noiden rahojen eteen vaan perinyt vanhemmiltaan Myllykoski paperin osakkeita. Tässä ei sitten taas nähdä mitään ongelmaa vaan päinvastoin toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos meni ehdottamaan perintöveron poistamista kokonaan. Yllättäen Wideroos on RKP:lainen ja em. Björnberg on myös suomenruotsalainen. Björnberg on tietysti yksittäistapaus, mutta noin laajemminkin omaisuus on keskittynyt huomattavissa määrin suomenruotsalaisille heidän lukumääräänsä nähden maassamme. Eipä siis tarvitse kauaa miettiä Wideroosin motiiveja ehdottaa perintöveron poistamista. Taidetaanpa nykyisinkin perintöverosta maksaa huikeaa 11% veroa. Lilius ja muut optiotuloja omalla työllään ansaitsevat maksavat tuloistaa lähes 60% veroa. Kyllähän tässä nyt jokin mättää...

PunttiOskari sanoi:
perintöveron

:offtopic: Perintövero pitäisikin poistaa. Siinä tulee vain sama omaisuus verotettua moneen kertaan. Miettikääpä: isä Joonas tienaa rahaa, ja maksaa palkkatulosta veroa. Hänen lapsensa ja vaimonsa perivät säästetyn rahan tai sillä hankitun omaisuuden. Kun vaimo kuolee, lapsi maksaa perintöveroa myös siitä osuudesta, minkä äiti peri Joonakselta. Ja tämä jatkuu ja jatkuu, jos suvussa vain on vähänkin omaisuutta.

Mielestäni myös lahjavero pitäisi poistaa silloin, jos jotain lahjoitetaan suoraan alenevassa polvessa. On se nyt helvetti kumma, eteivät vanhemmat voi verottomasti lahjoittaa kuin "suolarahoja" lapsilleen. Tai että perintöverot esim. metsäomaisuudesta saattavat olla niin isot, että parhaassa kasvuiässä olevaa metsää joudutaan hakkaamaan niiden maksamiseksi.

Metsien kiinteistöverotus on myös asia, mitä en käsitä, kun myyntituloista joutuu anyway maksamaan veroa.

No katsos ne, jotka eivät peri mitään ovat niin kateellisia, että vaativat parempionnisille rangaistuksia. En tiedä onko se reilua, että Gustaf Johan Ricardo Björnberg saa miljoonia sen takia, että on syntynyt oikeaan sukuun. Se voi olla, joko täysi kusipää tai sitten oikein mukava ja reilu kaveri. Ei se kuitenkaan mun rahoilla elele, joten ei hirveästi jaksa kiinnostaa, mistä se ne saa ja mitä niillä tekee.

Tosin olen kyllä sitäkin mieltä, että on PunttiOskarilla järkeäkin tuossa kirjoituksessa siltä osin, että suomalaiset ovat heti ekana teilaamassa niitä, jotka saavat sen pari prosenttia, kun ne, jotka saavat 70 prosenttia saavat olla ihan rauhassa. Eli joko haukutaan sitten kaikki, tai ennemmin pidetään se turpa kokonaan kiinni.

lej sanoi:
No katsos ne, jotka eivät peri mitään ovat niin kateellisia, että vaativat parempionnisille rangaistuksia. En tiedä onko se reilua, että Gustaf Johan Ricardo Björnberg saa miljoonia sen takia, että on syntynyt oikeaan sukuun. Se voi olla, joko täysi kusipää tai sitten oikein mukava ja reilu kaveri. Ei se kuitenkaan mun rahoilla elele, joten ei hirveästi jaksa kiinnostaa, mistä se ne saa ja mitä niillä tekee.

Tosin olen kyllä sitäkin mieltä, että on PunttiOskarilla järkeäkin tuossa kirjoituksessa siltä osin, että suomalaiset ovat heti ekana teilaamassa niitä, jotka saavat sen pari prosenttia, kun ne, jotka saavat 70 prosenttia saavat olla ihan rauhassa. Eli joko haukutaan sitten kaikki, tai ennemmin pidetään se turpa kokonaan kiinni.

Eihän veroja sen takia kanneta, että rangaistaisiin ketään vaan sen takia, että hyvinvointiyhteiskunnan kulujen kattamiseen vaaditaan suuri verokertymä. Sen takia on mun mielestä älytöntä verottaa niitä huippuosaajia 60% marginaaliverolla, jotka tekee jotain todella tuottavaa ja yhteiskuntaa eteenpäin vievää työtä. Tuollainen veroprosentti ei kannusta heitä tekemään vielä enemmän töitä ja maksamaan vielä enemmän veroja. Verotusta pitää tietysti kohdistaa sinne, missä on maksukykyä, mutta pitää huoli siitä ettei kannustavuus työntekoon kärsi kovin paljon. Siksi itse siirtäisin verotaakkaa enemmän perintöveroihin ja pääomatulojen verotukseen ja vähentäisin ansiotulojen marginaaliverotusta.

reinhardt sanoi:
:offtopic: Perintövero pitäisikin poistaa...
...
Mielestäni myös lahjavero pitäisi poistaa silloin, jos jotain lahjoitetaan suoraan alenevassa polvessa. ...
Meinasinkin juuri kirjoittaa aivat samat asiat. Kyllä minulla nyt pitäisi olla oikeus antaa/testamentata jo verotettuja säästöjäni ihan kenelle tahansa. Varsinkin omalle perheelle.

Mutta toisaalta jostakin niitä verovaroja on revittävä. Älkää kysykö mistä.

Mä arvioin ihmisiä niiden penatuloksen mukaan.

Kun kadulla tulee joku tyyppi vastaan, arvioin ensin hänen treenitaustansa, sitten penamaksimin ja lopuksi sen voittaisiko hän minut tappelussa.

Pankkisaldo on irrelevantti tosimiesten maailmassa. :arvi:

Muutama vuosi sitten löysin itsestäni kateuden kipinän jos esim. joku ikäiseni löi rahoiksi isin tilisiirrolla, monivedolla, palkkatyössä raatamalla, yrittämällä tai varastamalla.

Kateus hävisi sairastumisen myötä, joka muutti elämänkatsomusta aika lailla. Enää ei heilauta pätkääkään, vaikka kaikki muut vastaantulijat olisivat miljonäärejä. Ja ei, tämä ei ole :anssi: , vaan täyttä totta.

Itse asiassa arvostan suuresti esim. Nalle Wahlroosia, joka on omalla älyllään luonut tyhjästä muutaman satamiljoonaa euroa. Bjöörni saa puolestani aivan vapaasti palkata kuubalaisen kaunottaren suutelemaan suklaanappiaan joka aamu, lentää suihkarilla postilaatikolle hakemaan päivän tiliotteet tai kylpeä shamppakaljassa. Itsehän on miljuunansa käärinyt. Oma pää ja uskallus ei riitä haaveilemaankaan moisesta.

Itse tienaan nykyisessä duunissa enemmän kuin kulutan. Olo on kuin kuninkaalla, kun mitään elintärkeää ei puutu.

Tomppa85 sanoi:
Mä arvioin ihmisiä niiden penatuloksen mukaan.

Kun kadulla tulee joku tyyppi vastaan, arvioin ensin hänen treenitaustansa, sitten penamaksimin ja lopuksi sen voittaisiko hän minut tappelussa.

Pankkisaldo on irrelevantti tosimiesten maailmassa. :arvi:
:D

NoPain sanoi:
Meinasinkin juuri kirjoittaa aivat samat asiat. Kyllä minulla nyt pitäisi olla oikeus antaa/testamentata jo verotettuja säästöjäni ihan kenelle tahansa. Varsinkin omalle perheelle.

Mutta toisaalta jostakin niitä verovaroja on revittävä. Älkää kysykö mistä.
:offtopic:
Ajatelkaa kuinka monesti verot maksetaan? Ensin työnantaja maksaa verot ja muut maksut, sitten sinä maksat tuloveron, ostat jotain niin maksat arvonlisäveron, maksat vielä jonkun kierrätysveron jos tahdot päästä kamoista eroon joskus. Tai pistät ne rahat tilille, maksat pääomatuloveron, annat ne rahat lapsille, he maksavat lahjaveron jne jne... verotusta verotuksen päälle. Sairasta.

PunttiOskari sanoi:
Eihän veroja sen takia kanneta, että rangaistaisiin ketään vaan sen takia, että hyvinvointiyhteiskunnan kulujen kattamiseen vaaditaan suuri verokertymä. Sen takia on mun mielestä älytöntä verottaa niitä huippuosaajia 60% marginaaliverolla, jotka tekee jotain todella tuottavaa ja yhteiskuntaa eteenpäin vievää työtä. Tuollainen veroprosentti ei kannusta heitä tekemään vielä enemmän töitä ja maksamaan vielä enemmän veroja. Verotusta pitää tietysti kohdistaa sinne, missä on maksukykyä, mutta pitää huoli siitä ettei kannustavuus työntekoon kärsi kovin paljon. Siksi itse siirtäisin verotaakkaa enemmän perintöveroihin ja pääomatulojen verotukseen ja vähentäisin ansiotulojen marginaaliverotusta.
Tästä tulee kohta jokin suuri virallinen ainoa oikea totuus sosiaalipoliittinen keskustelu vol2.

Joo, hyvinvointiyhteiskunta täytyy pitää pystyssä. Se on sitten eri asia mitä kuuluu hyvinvointiyhteiskuntaan ilmaisen sairaanhoidon ja koulutuksen lisäksi, ja riittävän toimeentulon työkyvyttömille, ja työttömille vähäksi aikaa. Mielestäni ei paljon muuta.

Kyllä munkin mielestä työstä verotetaan liikaa. Sillä ei edes ole haluttua vaikutusta, koska ne jotka isoja rahoja saavat, saavat ne usein tosiaan muualta kuin palkkashekin muodossa. Eli nyt rangaistaan ihan liikaa keskiluokkaa ja ylempää keskiluokkaa. Heitä rangaistaan jostain mihin eivät edes ole "syyllisiä".

Toisaalta taas ne pääomarikkaat pitävät osaltaan tätä yhteiskuntaa pystyssä pitämällä ja sijoittamalla niitä rahojaan yrityksiin. Ja ulkomailtakin pitäisi pyrkiä saamaan jokainen tänne liikenevä penni ja sentti. Se tosin on hankalaa johtuen kaikista eri tyyppisistä korkeista veroista ja maksuista. Ei na miljoonat todellakaan pankkitilillä makaa, kuten liian moni luulee.

Ja eikä sillä maailman parhaalla kilpailukyvyllä mitään tee, jos sitä ei hyödynnetä. Kulkee kaikki uudet autotkin reilusti yli 120 km/h, antaako rajoitukset silti ajaa kovempaa? Vähän kökkö esimerkki, mutta eiköhän se aja asiansa.

Edit: Vero veron päälle systeemi kyllä kusee rankasti. Autostakin maksat autoveron sen päälle vielä arvonlisäveron ja käyttömaksun ja ehkä vielä dieselveron. Eikä se perkele voisi olla edes vain yksi vero joka tulee laakista. Pelkästään valtion byrokratia pienisi 50 %:lla, jos homaa järkeistettäisiin. Matti Näsää lainaten: Miksei voi tehdä niin, että lyödään paperille tulot ja menot ja sen mukaan maksat.

PunttiOskari sanoi:
Musta tuntuu, että tämmösten "Ei kiinnosta mitä naapuri tienaa" - kommenttien tarkoituksena on alleviivata ja korostaa sitä, kuinka hyvä itsetunto kommentin esittäjällä on ja kuinka he eivät ole lainkaan kateellisia. Toisin sanoen, "Ei kiinnosta mitä naapuri tienaa" -kommentin tilalle he voisivat suoraan laittaa "Katsokaa kuinka hieno ihminen olen!"

Kyllä mua ainakin kiinnostaa välillä juoruilla toisten ihmisten asioista ja olen huomannut, että sama ominaisuus on kaikissa ihmisissä, joita vähänkään tunnen. Juoruilu nyt on vain sellainen perusinhimillinen ominaisuus joka varmasti enemmän tai vähemmän asuu jokaisessa ihmisessä. Ei sitä pidä kieltää. Ei siinä sen enempää ole mistään kateudesta kyse. Eräänlaista tosielämän saippuaa enemmänkin vaikkapa kuunnella juoruja toisten ihmissuhteista.

"opinion is like an asshole, evybody has one and usually it`s full of shit"
:)

En kyllä ymmärrän kuinka tällä postauksellani yritän tuoda esille kuinka hieno ihminen olen. Sitäpaitsi saatan olla kammottava kusipää..kuka tietää? Yritän tällä tuoda esiin vaan sitä kuinka turhista asioista pitää nostaa hirveä haloo. Itse olen samaa mieltä noiden Fortumin optioiden kanssa että populismin puolelle meni tuo saarnaaminen siitä kuinka ne rahat olisi tullut käyttää esim nuorten päihdetyöhön jne. Kaunis ajatus mutta täysin utopistinen. Nuo kaverit ovat saaneet helvetin kovat korvaukset työstään ja sillä siisti. Onko se suhteutettu työpanokseen on eri juttu.

Mitä tulee juoruiluun niin tottakai jokainen meistä sitä harrastaa, myös minä. Mun mielestä raha on vain helvetin huono aihe juoruilla, mieluummin juoruan että se naapurin pera käyttää naisten alusasuja. Ei kai vai ole niin, rakas PunttiOskari, että tässä liikutaan liian herkällä alueella. Mitä muutakaan noin kiivas kommentointi on kuin tunnustus siitä että sinua kiinnostaa muiden tulot ja olet kateellinen koska he tienaavat sinua enemmän. Opettele arvostamaan ihmisiä muullakin tavalla kuin niiden lompakon paksuuden perusteella.

Huppe sanoi:
:offtopic:
Ajatelkaa kuinka monesti verot maksetaan? Ensin työnantaja maksaa verot ja muut maksut, sitten sinä maksat tuloveron, ostat jotain niin maksat arvonlisäveron, maksat vielä jonkun kierrätysveron jos tahdot päästä kamoista eroon joskus. Tai pistät ne rahat tilille, maksat pääomatuloveron, annat ne rahat lapsille, he maksavat lahjaveron jne jne... verotusta verotuksen päälle. Sairasta.
Mutta kaikki ne verot toisaalta tarvitaan pyörittämään tämänhetkistä systeemiä. Systeemiähän varmasti voisi optimoida rahankäytön suhteen.

Keväällä nousee taas alkoholivero, joten ei edes viinaa saa ostettua suruun niin paljoa verotetuilla säästöilläni :)

Tarvitaanko me systeemiä, joka tarjoaa astraaliparannuksen tai idunkasvatuskursseja kansanopistoissa kaikille halukkaile? Tarvitaanko tuhansia ylikoulutettuja maistereita ja insinöörejä kauppojen kassoille? Tarvitaanko täysiä valtion 5 vuoden apurahoja Paha Kurki-hankkeille? Tarvitaanko valtion panostuksia huippuratsastukseen tai purjehdukseen?

Tarvitaanko ennemminkin rahaa peruskoulutukseen. Tai rahaa terveydenhoitoon ja nuorten, työväestön ja vanhusten liikunnan tukemiseen.

Siksi mua vituttaa nämä verot, kun niitä haaskataan ihan silkkaan paskaan.

Ja en ole rikas enkä aio olla. Mun unelma on se, että tienaan vähän enemmän kuin kulutan ja voin joskus ostaa omakotitalon ja uuden VW Golfin tai vastaavan.

noh vaikka ite en tienaakkaan mitään, niin naapurini on kaupingin toisiksi rikkain ja makselee verojakin mukavat 700 000e :D

lej sanoi:
Miksi? Poliitikot ehkä ymmärrän, mutta ei tuo mun mielestä palvele muuta kuin ihmisiä, joiden on vaikea muutenkin pitää näppejään erossa toisten asioista. Ja viettää aikaansa kirjoittaen yleisönosatoille ja nettiin, että kuinka paljon herrat taas riistää työläisen selkänahasta.

Juuri näin;) . Sun mielestä tuo ei siis palvele kuin vain ja ainoastaan em. tyyppejä?.
No joo, kantasi tuli selväksi, en viitsi alkaa jauhaa tästä asiasta sen enempää...

t: nimim: nettiin kirjoittelija

Voihan ne naapurin peran tulot tarkistaa lähettämällä "vero etunimi sukunimi paikkakunta" tekstarin numeroon 16400. En tiedä paljon maksaa (eikä kiinnosta).

Kyllä aika monta duunaria pitäisi kiinnostaa vaikkapa oman vuosittaisen palkankorotuspyynnön aikaan, paljonko viereisessä työpisteessä istuva saa massia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom