Kuinka nopeasti sitä ihminen oikein surkastuu?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Lyhyesti: Yksi välipäivä, ja olen täynnä voimaa. Treenit sujuu. Vaan jos pidän kaksi välipäivää, olen veltto, väsynyt ja kankea. Silti suositellaan pidettäväksi jopa väliviikkoja. Miten tää kroppa oikein toimii? :confused:

Pitäisikö ruveta harrastamaan sellaisia päivittäisiä "muistutustreenejä", tyyliin että joka päivä pyrähtäisi / ponnistaisi ainakin hieman jotta kroppa tajuaisi ettei kannata lähteä veltostumaan? Että yhtenäkään päivänä ei saisi velttoilla koko päivää, vaikkei olisikaan treenipäivä?

Lyhyesti: Yksi välipäivä, ja olen täynnä voimaa. Treenit sujuu. Vaan jos pidän kaksi välipäivää, olen veltto, väsynyt ja kankea. Silti suositellaan pidettäväksi jopa väliviikkoja. Miten tää kroppa oikein toimii? :confused:

Pitäisikö ruveta harrastamaan sellaisia päivittäisiä "muistutustreenejä", tyyliin että joka päivä pyrähtäisi / ponnistaisi ainakin hieman jotta kroppa tajuaisi ettei kannata lähteä veltostumaan? Että yhtenäkään päivänä ei saisi velttoilla koko päivää, vaikkei olisikaan treenipäivä?
Ei ne lihakset mihinkään päivään tai viikkoon katoa, mutta tuo sun vetämättömyys johtuu lähinnä vain liikkumattomuudesta. Tokihan se niin on, että jos vain kotona jumittaa päivän, niin alkaa väsyttämään joskus ennen yhdeksää ja olo on vetämätön, mutta jos vedät vaikka välipäivänä juoksulenkin tai fillaroit vähän, niin kroppa herää taas ja virkistyy. Niin ainakin itse olen huomannut, että mitä enemmän teen päivän aikana niin sitä virkeämpi olen ja sitä enemmän jaksan tehdä (jos nyt kohtuuden rajoissa pysytään silti).

"Tee joka päivä jotain" kuulostaa ihan hyvältä ohjeelta. Joskus sitä on vaan vähän hankala noudattaa kun suurin osa päivän velvollisuuksista edellyttää koneen ääressä tai nenä kiinni kirjassa istumista. Pitää varmaan hankkia muutama itsensärääkkäysväline kotiin. Tai sitten vaan juosta kotikerrostalon portaat ylös ja alas muutamaan kertaan. :)

"Tee joka päivä jotain" kuulostaa ihan hyvältä ohjeelta. Joskus sitä on vaan vähän hankala noudattaa kun suurin osa päivän velvollisuuksista edellyttää koneen ääressä tai nenä kiinni kirjassa istumista. Pitää varmaan hankkia muutama itsensärääkkäysväline kotiin. Tai sitten vaan juosta kotikerrostalon portaat ylös ja alas muutamaan kertaan. :)
Fillaroi töihin ja jos matka vaan pari kilsaa, mutkan kautta? Tulee varmasti liikuttua 10x/vko eli 2x/pvä joka arkipäivä.

Teen sitä jo. Ja lopetin käyttämästä hissiä jo kauan sitten, menen aina portaat ylimpään kerrokseen jossa kämppäni on. Mutta se ei vielä nosta pulssia silleen kunnolla.

Väliviikkoja ei välttämättä kannata pitää, ainakaan usein. Ehkä kerran tai pari vuodessa. Hermosto menee talviunille ja maksimivoima laskee melko nopeasti. Kevyet viikot, jolloin tehdään lyhyitä, teräviä treenejä, pitää hermoston hereillä ja takaa kehityksen.

Meikäläisellä homma menee esim kesälomilla niin että parin päivän lötköttelyn ja kirjan lukemisen ynnä muun sähköttömän/juoksemattoman veden kanssa vietetyn mökkeilypäivän jälkeen alkaa olla pakottava tarve hakata halkoja, käydä pitkällä lenkillä tai vaikka moottorisahalla harventaa hetteikköä.

Jotenkin on sali ja treenit rutinoitunut että niiden puuttuessa alkaa vieroitusoireet. Loukkaantumisen tms jälkeen se pakkolepo on yhtä helvettiä. Onneksi vanhat tasot palautuu nopeasti kunhan muistaa syödä.

Laitellaan tähän nyt vielä omana kokemuksena, että 2-3 päivää ei vaikuta tuloksiin mitenkään, mutta auta armias jos pidän viikontauon :| Menee se 2 viikkoa että pääsee edes lähelle "vanhoja" tuloksiaan. :puntti:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kyllä itsellä viikon tauon jälkeen liikkuu painot paljon paremmin kun on lihakset kunnolla palautunut. Ylikunnonaikaan tuli puolisen vuotta reenailtu hyvin kevyesti ja lähinnä jotain muuta kuin painojen nosteluja, eikä ne lihakset siitä kadonnut. Pari kuukautta kun oli pystynyt taas nostamaan painoja niin tulokset olivat jo paremmat mitä missään vaiheessa ennen.

Itse pidän kevyitä viikkoja noin kerran kahdessa kuussa, ja joskus useamminkin jos töissä on todella rankkaa.

Väliviikoista oli mainintaa, en näitä hienoja nippeli-toimintoja osaa, niin en jaksa viitata tekstinpätkään. Kuitenkin siis, riippuu täysin omista treenimetodeista/tavoitteista kannattaako pitää ja kuinka usein. Itsellä on niin kuluttava treenityyli, suuri osa sarjoista ihan positiiviselle limitille asti (ei siis pakkotoistoja) plus korkea treenifrekvenssi, että perussääntönä treenaan 7 viikkoa kovaa ja sitten 1 viikko kokonaan taukoa. Tuon viikon aikana lihaa tulee yleensä enemmän kroppaan kuin 7 kovan viikon aikana. Ja kun tavoite on lihaskasvu, niin tämä on toiminut enemmän kuin hyvin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite pyrin pitämään La-Su väliä salilta ja jos maanantaina on veltto olo johtuu se useimmiten huonosta ruokailusta viikonlopun aikana. Sitä kun lähtee harrastelemaan kaikennäköstä niin saattaa unohtua se syöminen. Eli toisinsanoen, muista syödä hyvin myös välipäivinä :p.

Suositut

Back
Ylös Bottom