Kuinka nopeasti pystyy/kannattaa laihduttaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kimppis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
tosi kova tulos 5kk ja kahdessa viikossa! Treenasitko kuinka usein (salia/aerobista)?

En reenannut kuin 2-3 kertaa viikko mutta teen oikeasti pitkää päivää töissä ja kohtuu raska homma kyllä vielä....

Terveyden kannalta oikeasti kyllä raaka tapa puottaa.

-Sampo

Itseltäni löytyi vielä tasan pari vuotta sitten painoa 104 kg ja pituutta oli tällön 177 cm.
Nyt on painoa 83 kg ja n. 180 cm. Ja tasan vuodessa tiputin jopa 77 kiloon pelkällä ruokavalion muutoksella.

Vaihdoin roskaruoat himaruokaan, mehut & limut vaihdoin veteen ja söin säännöllisesti.
Eli aamupala, koulu/kotiruoka n. 12:00 kieppeillä, alkuillasta 17:00 - 18:00 söin toisen päivän lämpimän aterian ja 22:00 maissa iltapala vielä. Johan alkoi kilot ropisemaan.

Tosiaan nyt tullut n. 6 kg takaisin vuodessa, mutta osittain varmaan johtuu siitä että ei ole viimeaikoina tullut ruokavalioon keskityttyä pahemmin. Mutta pienellä muutoksellahan ja nyt alkaneella sali käynneillähän noi kilotkin ropisee pois jos niin haluaa.

Säännöllinen ruokailu ja terveelliset tavat niin lähtee ainakin aluksi tosi helposti.

Kalorimäärät on ollu aina siinä 1000-1500, lähinnä mahdollisimman paljon protskua ja hiilareita rajoitetusti. Pari päivää kuussa jolloin kalorit n. 2000 + sitten vielä välillä viikonloppusin dogailua sillointällöin.

:wtf: Oletko ihan tosissasi? Mä olen pienempi ja nainen, mutta syön silti laihduttaessa ~1500kcal/pvä ja laihdun yleensä ilman ongelmia sen verran mitä haluankin pudottaa. 1000kcal/pvä oli liian vähän jopa silloin kun makasin viikkoja sängyssä jalka paketissa.

Jos mun pitäisi nyt laihduttaa 30kg, laittaisin itseni ensin tiukalle ketolle, jatkaisin niin kauan kuin tarpeen ja sen jälkeen nostaisin normaalille VHH:lle.

Palanen elämästä elämästä...

Itse lähin muutama kuukausi sitten liikkeelle 110 kilosta ja nyt tiputtanut painon 105 kiloon noin 1kg/500g viikossa tahtiin suht pienillä elämäntapa muutoksilla ja tällä tahdilla menen kunnes päästään vajaaseen 95 kiloon.

En missään nimessä suosittele edes yrittämään elämistä noin pienillä kalorimäärillä sillä tietääkseni se lyö elimistön lukkoon jossain vaiheessa ja vaikka elintaso kumpua olisikin niin anemia voi silti iskeä ja ainakin henkisesti on varmasti kova pala.

Motivaatiokin pysyy paremmin kondiksessa kun antaa itselleen edes kerran 2 viikkoon herkuttelu päivän missä ottaa sen pari olutta ja syö hyvin ja pääasiassa nauttii elämästä, kyllä elämän pitää elämältä maistua vaikka diettaisikin ja sitä paitsi ei varmasti ole yhtään sen terveellisempää henkisesti ja fyysisesti vetää käytännössä -1000 kaloreilla per päivä.

Tietenkin toi on vain oma näkemys enkä olekkaan kehonrakennus kisoihin varmasti hetkeen menossa mutta ei muuta kuin tsemppiä kovasti ja kyllä se sieltä pikkuhiljaa tulee!

Jos et kunnon illallista syö, niin mä kyllä lisäisin tohon rahkan+pieni loraus rypsäriä klo 2100.
Pitää aineenvaihdunnan käynnissä ja mikä tärkeintä rasva-aineenvaihdunnan. Liian pienillä kaloreilla ei kannata aloittaa, juurikin ettei dietin lopuessa tule tätä jojo-efektiä. Kun meinasit urheillakkin vielä niin tuo ~200kcal mitä rahkasta(+öljystä) saat ei pitäisi tuntua missään laihdutuksen kannalta.

Lisää elävän elämän esimerkkejä. Meikäläinen heräsi tilanteeseen tammikuun lopulla painon keikkuessa siellä 135kg+ (/190cm) hujakoilla, josta suurin osa ketjun aloittajan sanoja lainaten, laardia. Peili oli armoton ja päätin laittaa kunnon elämäntaparempan aluille. Tavoitteeksi otin 90kg tammikuuhun mennessä. Missään vaiheessa en ole juurikaan kaloreita laskeskellut, vaan ihan oman järjen ja muilta kuultujen kokemusten mukaan on menty alusta lähtien. Ateriat meni ennen jotakuinkin tähänmalliin;

Aamupala ~0700: paahtoleipää/ruisleipää 3-4 palaa, päällä voita, juustoa, meetwurstia ja usein vielä kananmunaa. Maitoa muutama lasi (helposti 0.5l) + mahdollisesti jogurtti tai pari.
Lämmin ruoka ~1600: kohtuuttomat määrät pastaa/perunaa/riisiä + lihaa/kanaa/kalaa. Usein myös valmisruoat, pizzat, kebabit yms. Salaattia en syönyt, ja ruokajuomana lähes poikkeuksetta rasvaton maito, jota kittasin helposti vajaan litran.
Iltapala ~2200: ks. aamupala.
Aamupalan ja varsinaisen lämpimän ruoan väliin sopi sitten tietysti energiapatukat, leivät, pullat yms. herkut joita saattoi napostella koulu- tai työpäivän aikana. Limut oli kans jees!

Joku päivä keräsin sitten ateriat paperille ylös ja mietin mistä voidaan vähentää, mitä voidaan vaihtaa jne. Missään vaiheessa en ruokaa vaa'alla ole käyttänyt, eli määrät ovat arvioita perustuen pakkausmerkintöihin. Lopputulos ruoan osilta näytti apalttiarallakkaa tältä;

Aamupala ~0700: rahka+ananasmurska+1dl kaurahiutaleita+lasillinen (2-3dl) rasvatonta maitoa.
Lounas ~1100: liha/kana/kala n. 300g, riisi/pasta n. 50g tai ei ollenkaan, vihanneksia n. 200g. Ruokajuomana useimmiten vesi.
Välipala ~1500: rahka+ananasmurska.
Päivällinen ~1800: ks. lounas.
Iltapala ~2200: ks. välipala.

Perusajatus oli vähentää hiilareita, muttei kuitekaan torpata niitä kokonaan pois. Ruokaa piti myös syödä useammin ja vähemmän kerralla jotta aineenvaihdunta pysyy käynnissä. Vettä tulee nykysellään juotua helposti 3-4l päivässä, kun ennen määrä oli vajaata puolta litraa :) Tällä setillä ollaan menty reilu puoli vuotta enkä ainakaan vielä ole mihinkään kyllästynyt. Järjestys ja ajat tietysti muuttuvat töiden ja muiden menojen mukaan, toisinaan aamupala syödään jo viideltä aamulla ja salireenin jälkeen johonkin väliin mahdutetaan palkkari. Toki tulee myös käytyä toisinaan porukoilla syömässä, eikä silloin tietystikään ruoasta kieltäydytä. Useimmiten tarjolla on kuitenkin tavan kotiruokaa eli eipä ole paha rasti sekään.

Sitten se liikunta. Eipä tarvitse entisiä liikuntatottumuksia juurikaan tähän rustailla kun niitä ei yksinkertaisesti ollut. Eiku, joutu joskus juoksemaan kun bussi olikin ajoissa pysäkillä. Nyttemmin käyn salilla 3-4krt viikossa ja about tunnin lenkkejä juoksen yhtä usein. Olen koittanut pitää lenkit aika 50/50 illan ja aamun suhteen, eli viikossa on pakko ainakin kerran tai kaksi juosta aamulenkki iltalenkin sijasta. Tyhjään vatsaan on muutenki kivempi juosta.

Lomareissut yms. ovat asia erikseen, poikkeuksetta jää liikunta nolliin ja suusta menee alas kaikki mikä ei liiku. Kiva tulla kotiin vähän pöhöttyneenä ja alottaa taas alusta ihan uudella motivaatiolla. Itse oon käsittänyt ja siinä uskossa elänyt että satunnaiset "boostit" on vaan hyväksi elimistölle. Ja tällä tavoin hankitut kilot on äärimmäisen helppo karistaa. Esimerkkinä Briteistä mukana tuodut, lähinnä oluella ja fish'n'chipseillä hankitut 5kg lähtivät reilussa viikossa pois :)

Niinjoo, nyt on painoa viimeisimmän punnauksen jälkeen 104kg, eli vielä on rutkasti matkaa tavoitteeseen. Paino putoaa selkeästi hitaammin kuin alussa, mutta pääasia on että putoaa. Ja väitän että ilman salillakäyntiä oltaisiin lähempänä tavoitetta painon suhteen, mutta parempi näin ;)

Tsemppiä kimppis jäbälle operaatioon, ja toivottavasti viestistäni oli edes jotain hyötyä! Ei se helppoa aina ole mutta sitäkin palkitsevampaa :hyvä:

Kiitos viestistä tikksu!
Itsekin tätä palstaa lukeneena olen kallistumassa tuon tyyppiseen ruokavalioon kuin sinun esimerkissä (aamulla tulee kyllä vedettyä varmasti puuro ja pari ruisleipää) mutta ajattelin lisätä tuon rahkan/proteiinijuoman mukaan.
Oletko laskenut paljonko suunnilleen saat kaloreita päivässä?
Olet saanut reilun 30kg pois reippaassa puolessa vuodessa eli onnittelut siitä!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Coldback:Jaksatko laittaa esimerkin sun normaalipäivän aterioista?

No mulla nyt ei normaalipäivää ole koskaan :D

Esim. maanantai, joka on treenipäivä (treenipäivänä syön aina sen 1500kcal).

Aamu: 2 ruisleipää, siivut juustoa päälle(n.100kcal/kpl juustoineen) + puol litraa vettä.
Koulu: mitä siellä milloinkin on, lähinnä vaan muitten seurana tulee käytyä, muodon vuoksi salaattia jne. rehua :lol2:
15-16 kotona: 100g proteiinipastaa + 400grammaa 10% jauhelihaa.
Loppuilta: tonnikalapurkki(vedessä)+välillä ananastakin purkki.

Ja tiedän tää on ihan paska systeemi, mutta tosiaan on päiviä jolloin tulee syötyä kunnon iltapalakin jne. vaihtelen ihan oman mielen mukaan ja treenityylin jne.

Aika ei vain riitä iltaisin syömiseen, ja joskus tuosta yllämainitusta setistä jää aamupalakin pois ja tilalle tulee sokeriton puolenlitran kokis :nolo: Mutta muistakaa, välillä on ne +boost+ viikonloputkin :thumbs:

Oletko ihan tosissasi? Mä olen pienempi ja nainen, mutta syön silti laihduttaessa ~1500kcal/pvä ja laihdun yleensä ilman ongelmia sen verran mitä haluankin pudottaa.

Ihan tosissani mä oon :D

Oletko laskenut paljonko suunnilleen saat kaloreita päivässä?
Ite kallistun kanssa tohon Vornan alempana esittämään arvioon, saattaapi pudota jopa alle 2000kcal riippuen mitä päivän menuun kuuluu. Pitäis jossain välissä ihan oikeesti laskea vaa'an kera, rupes itteäkin kiinnostamaan :rolleyes:

Koko päivän täällä surffattuani päätin kokeilla seuraavanlaista ruokavaliota painonpudotukseen

Aamiainen:Pieni kulho puuroa ja kaksi reissumiestä kevytjuustolla sekä kahvia.

Lounas:Vähärasvaista lihaa/kanaa ja tummaa riisiä/pastaa sekä puoli lautasellista salaattia.

Välipala:Rahkaa johon funlight:a ja tilkka rypsiöljyä

Illallinen:
Nutrilett ateriankorvike (200 kcal) Tai sama kuin lounas

Iltapala:Sama kuin välipala

+kasviksia pitkin päivää noin 1/2 kiloa

Kaloreita on jossain 1500-2000 välillä

Miltäs kuulostaa???

Koko päivän täällä surffattuani päätin kokeilla seuraavanlaista ruokavaliota painonpudotukseen

Aamiainen:Pieni kulho puuroa ja kaksi reissumiestä kevytjuustolla sekä kahvia.

Lounas:Vähärasvaista lihaa/kanaa ja tummaa riisiä/pastaa sekä puoli lautasellista salaattia.

Välipala:Rahkaa johon funlight:a ja tilkka rypsiöljyä

Illallinen:
Nutrilett ateriankorvike (200 kcal) Tai sama kuin lounas

Iltapala:Sama kuin välipala

+kasviksia pitkin päivää noin 1/2 kiloa

Kaloreita on jossain 1500-2000 välillä

Miltäs kuulostaa???

Veikkaan että jos meinaat rahkaa kylmiltään ruveta syömään kaksi kertaa päivässä niin saattaa alkaa tökkimään vastaan aika äkkiä. Nutrilett on myös vähän kyseenalainen idea. Isommissa painonpudotuksissa on kyse elämäntapamuutoksesta, ruokavaliota kannattaa vähitellen muuttaa parempaan suuntaan, ei kerralla, että sitä sitten myös pystyy loppuelämänsä pitämään yllä. Munakas on muuten hyvä iltapala.

Koita aluksi pari viikkoa 2500kcal/päivä, jos mitään ei tapahdu tai paino laskee liian hitaasti, laske kaloreita että pääset siihen noin kilon painonpudotukseen per viikko jonka -30kg puolessa vuodessa vaatii. 30kg puoleen vuoteen on aika kova urakka, 8 kuukautta meni itsellä ensimmäiseen 30 kiloon, 11 seuraavaan.

Ihan tosissani mä oon :D

Tämä ei nyt ole kivasti sanottu, mutta IMO syöt aikalailla päin helvettiä. Rehuja ei nimeksikään ja safkaa ihan liian vähän. Mut jos se toimii sulla, niin mikäs siinä sitten :) Pitkällä aikavälillä tuollainen vaan ihan varmasti syö lihaksia.

Minulla lähtötilanne melkein sama (127,5kg ja 188cm) kuin ketjun aloittajalla. Nyt tarkkailtu ruokavaliota vajaat parisen kuukautta ja painoa oli maanantaina 113,5kg. Heitin jo tavoitteeksi 95kg jouluksi :puntti:

Peruspäivä:
- Vettä reilu tuopillinen ja aamukävely klo 7:00 (myöhemmin ajattelin lisätä tähän kofeiinitabletin)
- Aamianen klo 9:00: kaurapuuro + mehukeitto (134+23)
- Päivällinen klo 12:00: kanaa + wok-vihanneksia + maitoa (250+75+120)
- Välipala klo 15:00: tonnikalaa + ruisleipää + juustoa + tuorekurkkua + maitoa (204+96+14+1+120)
- Kuntosali 16:00 (ellei huilipäivä)
- Välipala heti salin jälkeen: rahka + ananas (143+84)
- Iltapala 20:00: munakas (valkuaisista), lisukkeet sen mukaa, miten paljon voi vielä syödä kaloreita; rasvatonta palvikinkkua, raejuustoa yleensä) + actimel + maitoa + vitamiinit (64+99+90+29+120)

kalorilaskuri.fi:
Yhteensä n. 1700 kcal
Tuon laskurin mukaan alussa minun peruskulutus olisi 2200 kcal ja viikkoittainen painon pudotus 0,8kg.

Salipäivänä syön molemmat välipalat, mutta huilipäivänä vain toisen töistä kotiin tultuani. Muuten ei oikein jaksa puristaa salilla. Pitkin päivää tulee juotua vettä parisen litraa ja ne mitä salilla vielä päälle. Siirryin juomaa maitoa, kun alkoi närästys vaivaamaan tämän ruokavalion muutoksen jälkeen.

Illat kotona on minulle ne pahimmat, kun napostella tekisi mieli. Tähän naposteluun kun on tottunut jotenkin. Olenkin kuorinut pussillisen porkkanoita jääkaappiin ja niitä mutustan pahimpaan himoon.

Tuo rytmitys ainakin itsellä alkanut toimimaan ihan hyvin. Saa syödäkin suht normaalisti ja kun syön kuitenkin monta kertaa päivässä, niin ei tule edes nälkä missään välissä. Viikonloppuisin syö vain aamiaisen, päivällisen ja jotain iltapalaa. Päivälliseksi yleensä jotain pastaa tai salaattia. Kalorit pysyy alle 2000.

Tämä ei nyt ole kivasti sanottu, mutta IMO syöt aikalailla päin helvettiä. Rehuja ei nimeksikään ja safkaa ihan liian vähän. Mut jos se toimii sulla, niin mikäs siinä sitten Pitkällä aikavälillä tuollainen vaan ihan varmasti syö lihaksia.

Käytännössä ei haittaa yhtään vaikka "lihakset" lähtiskin, ne haetaan vielä takas kunhan tän dietin sais joskus finaaliin.

On kyllä käyny itelläkin mielessä että vois ehkä vähän jakaa noita ruokailuja enemmän ja vaikkapa kalorit siihen 1800-2000 :D

Back
Ylös Bottom