Kuinka kovaa on kovaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ml2006
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen ihan aloittelija ja huonokuntoinen, vaikkakin jo yli 30 vuotias mies. Olen nyt aloitellut salitreenin yksijakoisella ohjelmalla kolme kertaa viikossa ja yrittänyt lukea noita aloittelijoiden oppaita. Siitä onkin tullut yksi kysymys: Jos palautumisen takia on tärkeää jättää pari toistoa aina varastoon, niin mistä tiedän että harjoittelen riitävän kovaa? Koskeeko sama meitä aloittelijoita, jotka teemme "tyttöjen painoilla" toistoja, että loppuun asti ei saisi sarjaa tehdä? Miten tärkeää tuo toistojen jättäminen varastoon on kehityksen kannalta?

Okei, tässä oli kolme kysymystä, mutta se ensimmäinen on se varsinainen. Huolettaa että teenkö riittävän kovaa treeniä, kun en ole ekojen kertojen jälkeen saanut lihaksia kipeäksi vaikka yritän tehdä sarjat aina lähes loppuun asti. Kiitos vastauksista!

Itse näen asian ainakin niin, että jonkin tietyn ohjelman ensimmäisillä kerroilla kannattaa jättää niitä toistoja varastoon. Tästä sitten lähdet kerta kerralta lisäämään toistoja/painoa.

Esim. olen nyt tehnyt omassa 1-jakoisessani kyykkyä maanantaisin 3 x 8. 1. viikolla tangossa oli 80kg. Se meni niin helposti että olen seuraavana neljänä kertana saanut lyödä 5kg painoa lisää. Aloitin tosin ehkä vähän liian helposti, mutta ei ollut hajuakaan 8 toiston sarjan painoista. Tänään tein sitten 3 x 8 x 95kg. Ei tullut vielä lähellekkään failurea, eli seuraavalle kerralle lyödään tankoon 100kg. Katsotaan miten pitkälle päästään (jos alkaa mennä todella rankaksi 100kg jälkeen niin lisäykset voi olla 1,25 - 2,5kg kerralla). Veikkaan että tuo raja tulee aika hyvin vastaan sen kanssa miten kauan olen ajatellut vielä tuota 1-jakoa tehdä, eli vielä kuukauden verran.

Kyllä ne yksijakoisen päivää kohden tulevat vähäiset sarjat kestää IMO vetää todella kovaakin siellä progression loppupäässä kun tiedossa on kuitenkin kevennystä...