"Esimerkki tapauksena, jos toinen uhkaa sinua aseella ja sinä vedät toista turpiin."
Kyseessä on silloin itsepuolustus. Ei ongelmaa. Joo joo, kyllähän ne täällä joskus menee sekaisin, itsepuolustus ja pahoinpitely, mutta noin yleisesti ottaen siis.
Aika ääripäisiä mielipiteitä toisaalta, kun nämähän ei missään nimessä sulje toisiaan pois, eli poliisin valtuuksien ylläpito ja resurssien lisääminen sekä yksityisyyden suojaaminen.
On kai aika selvää, että rekistereiden ylläpidosta, mitä sinne saa kerätä, kauan säilyttää, mihin niitä saa käyttää sekä kuka niihin saa pääsyn on syytä pitää tiukassa hihnassa. Näinhän ei nyt välttämättä ole. Tämä ei liity juurikaan poliisin oikeuksiin tahi löysiin rangaistuksiin jota meillä on. Taitaa mennä poliisivaltion merkit sekaisin....
Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että yksityisyyttä tulee varjella, se on kansalaisen oikeus tässä maassa tai ainakin pitäisi olla. Ja poliisilla pitää olla pelit ja vehkeet pistää kriminaalit koville. Näistä rekistereistä ynnä muista vastaa laki, jossa on ehkä syytä tarkistukseen, sekä sen käytännön toteuttamiseen.
Minä en esimerkiksi pidä omia henkilötietojani kauppatavarana. Jos yritykset pyörittää omia rekistereitä, minusta heidän pitäisi maksaa siitä minulle. En ole antanut suurimmalle osalle lupaa niiden käyttöön tai myymiseen, joten niiden oikeudet pitäisi kuulua minulle, ei heille.
Ja on niitä muitakin rekistereitä kuin poliisin rekisterit. Eikä niidenkään käyttöä juuri kukaan valvo. Väärinkäytöksiä tapahtuu varmasti todella paljon. Viidennekseen salaisten rekistereiden pitäminen pitäisi olla laitonta kaikilta, mukaanlukien suojelupoliisi. Siitä ei ole haittaa jos henkilö jota tieto koskee tietää mitä hänestä on, pois lukien päällä olevat epäilyt. Nyt jos siellä on tullut virhe ja väärää tietoa, en pääse haastamaan tuota tietoa, ja voihan olla että voisin helposti sen todistaa vääräksi merkinnäksi. Mutta nyt en pääse, ja se saattaa pahimmassa tapauksessa vaikuttaa kielteisesti elämääni, esim työpaikkojen kanssa.
Ja lopuksi, kaikki kerätty tieto saattaa olla todella huteraa, hajautetuista systeemeistä kerätty tieto, joka on kuitenkin staattista, vanhentunutta ja jopa vääristävää riippuen mitä on kerätty ja milloin voi aiheuttaa sen, että yrityksen tai jonkin muun tahon rekisterissä profiilissa ei ole mitään muuta oikein kun kansalaisuus. Tällä voi olla negatiivisia vaikutuksia.
Kuten sanottu, salaiset rekisterit asianomaisille julkiseksi, sekä jos joku firma pyörittää minun tietoja, he saavat maksaa siitä meikäläisen tilille. Ja poliisille parhaat vehkeet ja resursseja.