Kuinka hauikseen leveyttä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yoda
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Se oli ihan karrikoitu esimerkki, ei mitään muuta.

Olen ihan samaa mieltä, että kontrolli on olennaisin osa ja jos se pysyy niin painoja voi laittaa lisää. Noin 90% näkemistäni tapauksista, jotka niillä isoilla painoilla tekevät "kontrollilla" tekevät juurikin sitä hauisrinnallevetoa. Otanta tosin ei tietenkään kaikkia kata. Koitan vain selittää, että painojen loputon lisääminen ei ole kaikkien tavoite, vaan tavoite on se lihaskasvu. Lihaskasvua voidaan taas saada aikaan ihan yhtälailla tehokkaasti muillakin keinoilla kuin suurilla painoilla. Mitään muuta en pyrkinyt "todistamaan". Eli sarjojen loppuun vetäminen tekniikan kustannuksella (järjen rajoissa) on aivan suotavaa ja tätä tietenkin myös itse hyödynnän.

Nuo mainitsemasi voimantuottoerot ovatkin avainsanoja tässä asiassa. Itse olen jo omissa treeneissä todistanut, että hauisten kohdalla loputon sarjapainojen nosto ei vain mene itselläni enää hauiksiin. Kenties tämä on vain omaa osaamattomuuttani ja olen sittemmin treenannut eri tyylillä, joka tuntuu toimivan. Mutta toki, jos voimaa on niin lihasta voi kasvattaa huomattavasti pidempään sarjapainoja lisäämällä, kunhan vain sitten oikeasti se kontrolli pysyy.

Kun mainitsit tuosta "pumppailutreenin" tehottomuudesta pitkällä aikavälillä naturaaleilla, niin mihin tämä perustuu? Ihan siis mielenkiinnosta kysyn, en mitään kyseenalaista. Jos tutkimusdata tms. tunnettu alan ammattilainen esittää jotain poikkeavaa, niin tottakai kyseenalaistan omat tapani treenata.

Summa summarum: Eihän tähän mitään tarkkaa vastausta ole. Kaikki riippuu itse tekijästä ja hänen mieltymyksistään ja oman kehon toiminnan tuntemisesta. Itsekin toteutan progressiota monella tapaa treeneissä ja kun jossakin alkaa tökkimään, niin muutan treenejä. Ei siinä sen kummempaa, mutta tottakai homma menee vakavaksi kun itse hauberista puhutaan ;)

Mä vedin sen ikäkortin.
Progressio ja ikä on mun käsittääkseni hyvinkin toisiinsa liittyviä?
Lähinnä siten että ei ole kummallista jos ~19v harjoitellut on kehittyneempi kun ~3v harjoitellut.

Voi olla toisinkin päin mutta näin yleisesti yleistäessä.

Joo juurikin näin. En tiedä mikä ajatuskatkos tuli kun tuon lauseesi alunperin luin, sori kun turhaan nillitin.

Kiitti ja kuitti, pysyn nyt poissa tästä ketjusta kun en osaa itseäni ilmaista siten, että en joutuisi jälkikäteen viittä viestiä itseäni selittämään kirjoittamaan.

Tärkein pointti, tehdäänkö tuntumalla vai ronskimmalla tekniikalla/pienellä cheatilla on siinä kuinka hyvin hauis on hermottunut. Jos hauis kehittyy helposti ja kokoa tulee, niin raskas treeni toimii hyvin ja lihas tekee siinäkin töitä. Jos taas pitkään on hakattu päätä puuhun, mitään ei tapahdu, hauis kuuluu treenaajan heikoimmin kehittyviin lihasryhmiin, niin silloin olisi syytä siirtyä heikosti hermotetun lihaksen herättelyyn puhtaalla tekniikalla, tuntumaan ja lihaksen huippujännitykseen keskittyen.

Vedän raskaammat sarjat treenien alkuun ja keskittyneet eristävät treenin loppuun, molempi parempi.

Cheatti tekniikallakin tehtäessä on tärkeä muistaa negatiivinen osuus myös, sillä sen yksi hauiksen kasvun salaisuus. Asia ei ole satavarma, mutta itsellä alkoi kasvamaan heti kun laskuunkin alkoi panostaa. Tähän päälle vaikka taljahauista, niin voilá.

Hapottava on natulle kirosana!

Yksittäisestä treenistä saadaan varmasti enemmän irti ottamalla mukaan myös kunnolla metabolista rasitusta lihaksille. Kokonaisuutena se ei ole kuitenkaan kannattavaa kuin hyvin maltillisissa määrin, koska sen negatiivinen vaikutus palautumiseen kumoaa positiivisen vaikutuksen lihaskasvuun. Itse olen ainakin saanut aikaan "räjähdysmäistä" kasvua kun olen ns. "turhaa" metabolista rasitusta eliminoimalla kyennyt treenaamaan lihakset useammin.

Just my 2cents...

Tehkää scott penkissä voimaa tai tuntumaa niin ei mee heijarikiistelyksi. Isommalla painolla voimaa siten että pieni lepo yläasennossa ja alaslasku vauhdikkaammin. Vaihtoehtoisesti pienemmillä siten että ylhäällä ei levätä vaan alaslasku alkaa heti kun kepenee ja on tosi hidas. Itsellä ainakin painojen koossa yllättävän iso ero kuinka suorittaa. Jatkuva jännityksen pitäminen se avainsana tuossa eikä ne heijarit. Heijarit on ennemminkin pakkotoistoja kun voit vielää sarjaa jatkaa jos ei muuten enää nouse. Ei siinäkään mitään pahaa ole vaan päinvastoin. Tietysti jos jo eka toisto menee heijarilla niin voi painot olla turhan isot...

Heijarit on ennemminkin pakkotoistoja kun voit vielää sarjaa jatkaa jos ei muuten enää nouse. Ei siinäkään mitään pahaa ole vaan päinvastoin. Tietysti jos jo eka toisto menee heijarilla niin voi painot olla turhan isot...
Siinä aikalailla se miten mä tän asian näen. Se että muut lihakset tulee liikettä auttamaan ei ole pois kohdelihakselta. Jos sen sarjan jättää siihen kun ei enää nouse puhtaasti, niin se on pois kohdelihakselta. Tuota voisi verrata siihen, että penkkaat tekemällä ykkösen ja joku nappaa joka toistolla lennosta painoja pois tangosta tai auttaa pakkotoistoja. Teet kahdeksan toistoa niin että lihas joutuu työskentelemään joka toistolla aivan täysillä. Vaikea kuvitella, että pelkällä kontrollilla tehty samanpituinen sarja, jossa vain viimeinen toisto on yhtä tiukka, on tehokkaampi.

No tämä on siinä mielessä vähän kärjistetty esimerkki, että ei siinä hauiskäännössä heti ensimmäisen toiston jälkeen kannata alkaa hulluna heilumaan, mutta joka tapauksessa kun sinne loppuun lisää jokusen toiston vähän ronskimmalla tekniikalla niin sehän on vain kotiinpäin.

Naurettavaa miten jonkun hauiksen treenaus aiheuttaa näin paljon väittelyä :lol2:

Kyl maar sama pätee habaan kuin muihinki lihaksiin= Lihas kasvaa, jos sarjapainot/volyympi/tekniikka/joku paranee. Noita, ku vaihtelee, nii hyvää tulee. Ja tietysti yhdistämällä cheattiliikkeet ja pumppailuliikkeet tulee kaikki osa-alueet tehtyä. Sellanen jännä jutska mullakin on omasta kokemuksesta, että joskus 9 vuotta sitten tein hauiskääntöjä käsipainoilla lähestulkoon samalla painoilla kuin nyt, mutta hauiksessa oli "hieman" erilailla kokoa...

Yleensä näitä hauisketjuja avaa kohtuu aloittelevat. On veivattu niitä kympin sarjoja siististi ja sitten ihmetyttää kun ei kasva. Kymppejä tyylipuhtaasti tehtynä...no ei tartte liian usein lisätä rautaa tankoon.

Sitten voiskin alkaa miettimään asioita uudelleen jos siinä hauiskäännössä nyt liikkuu jo kohtuu raudat ja patti ei kasva. Jos ei ole edes kohtuu rautoihin ehtinyt niin ensinnä niihin ja sitten miettimään että oliko se vika sittenkään missään muualla.

Ja edelleenkään en ymmärrä miksi siitä niin poru syntyi jos jalkatreeniin vertasi. Lihakset ne on jaloissakin ja jos käsille ei voi tehdä moninivelliikettä niin ei se nyt kovin muuta sitä miksikään että VARSINKIN aloittelevalla se sarjapainojen kasvatus yhdistettynä hyvään ruokavalioon ja lepoon tuo käytännössä sen parhaan tuloksen.

Jos taas kaikki muu kehittyy paitti hauis niin sitten lienee taas se genetiikka vastassa.

Itsellä on rinta paska, ollut aina paska ja tulee varmaan aina olemaankin. Huonot kortit jaettu tässä kohtaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
itsellä toimii hyvin kotona olevalla käsipainolla tehty hauiskääntö paaaaljon paremmin kuin salilla (normihauiskääntö) koska painon "tanko" on paljon paksumpi kuin salilla ja kun treenaan sillä kotona niin hauiksen pää tulee todella väsyneeksi ja kipeäksi, samanlaista tunnetta haukkaan en saa salilla kovinkaan helposti

Meikäläinen on saanu sarjapainot kasvuun pudotussarjoilla. Pitkän aikaa painot junnas samoissa ja viiminen sarja aivan väkisin vääntämistä. Kannattaa kokeilla...vaikka 2-3kg pois aina seuraavaan sarjaan :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom