Kroppa ei kestä fyysistä rasitusta lainkaan ja kunto romahtamassa, missä vika?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Selvisköhän tää ikinä? Itellä ollu samanlaista oiretta jo vuositolkulla.. itse epäilen Addisonin tautia, ms tautia, tai sitten kilpparia. Ei oo vielä tutkitu hirveen laajasti meikäläistä. Prednisolon kyllä auttaa mulla oireisiin todella hyvin ja antaa energiaa. Vaikutus kyllä tuntuu lakkaavan kun laskee annostusta sitten alemmaksi esim. 40mg —> 20mg. Ottaa kyllä psyykkeen päälle tää epätietosuudessa eläminen ja kun ei kestä rasitusta oikein ollenkaan.
 
Selvisköhän tää ikinä? Itellä ollu samanlaista oiretta jo vuositolkulla.. itse epäilen Addisonin tautia, ms tautia, tai sitten kilpparia. Ei oo vielä tutkitu hirveen laajasti meikäläistä. Prednisolon kyllä auttaa mulla oireisiin todella hyvin ja antaa energiaa. Vaikutus kyllä tuntuu lakkaavan kun laskee annostusta sitten alemmaksi esim. 40mg —> 20mg. Ottaa kyllä psyykkeen päälle tää epätietosuudessa eläminen ja kun ei kestä rasitusta oikein ollenkaan.
Pakko kysyä miten on määrätty prednisolonia jos ei vielä tutkittu laajasti? Mihin sairauteen sitä on sinulle määrätty?

Onko taustalla joku sairastelu jonka jälkitautina tuo tila?
 
Itsellä kestää sinänsä kohtuullisesti kestävyysurheilun rasitusta, mutta rasitustaso jolla saan kehitystä aikaan, on todella vaatimaton. Helppo on vetää ylikovaa tai ylipitkälle ja ihmetellä, miksi kunto ei kehity. Vastauksen sain tähän kesällä käymällä laktaattitestissä, jossa selvisi aerobisen ja anaerobisen kynnyssykkeen olevan selvästi alempana, kuin luulin. Joskus nuorempana vedin vielä kovempaa, ja tuli koettua ylikunnot sun muut.
 
Poskiontelotulehdukseen määrätty viikon kuuri prednisolonia pari kertaa.

En osaa sanoa. Oon miettinyt tässä, että onko long covidia vai mitä.
Miulla on ollut nyt 3,5 vuotta Long Covid ja aika hurjaksi vetänyt välillä.

Jos epäilet Long Covidia tai rokotehaittaa niin kannattaa miettiä sitä aikajanaa milloin siun oireet alkoi. Miulla touhu mahdollisesti alkoi 2020 ensimmäisestä Kiinan koronasta, mutta varsinaisesti oireet leimahti päälle 2021 rokotteiden jälkeen.

Long Covidillehan ei oo olemassa mitään virallista testiä, mutta sitä oirelistaa jos käyt läpi ja löydät paljon oireita niin sitten neuvoisin:
Varaa Synlabille labraan aika ja käy ottamassa iteltäsi piikkiproteiini vasta-aine testi. Löydät sen koodilla: S-CV19sAB

Tuosta tulee hintaa noin ~50€ + toimistomaksu.

Viitearvot noille tuloksille pitäis terveillä olla alle 50 AU/ml. Miulla nuo tulokset oli 7300 ja nyt vuoden jälkeisessä kontrollissa ollaan laskettu "jo" 6900. Hurjimmat tulokset mitä oon kuullut on yli 40 000.

Jos noista löytyy isompia tuloksia kannattaa alkaa ettimään asiaan vihkiytyneitä lääkäreitä yksityiseltä. Julkisellapuolella tuntuu, ettei koko sairautta edes tiedosteta tai sitä tutkita.

GPCR autoimmuuni vasta-aine testeistä on löytynyt monelta hurjia tuloksia, jos on Long Covid päällä.

Mikä sitten on auttanut Long Covidiin miulla:
- Akuutissa vaiheessa täysi lepo. Pitkä sairasloma töistä/opiskelusta. Pyrit vaan nukkumaan
- Ei mitään yli 120 sykkeen liikuntaa tai rasituksia. Netistä löydät ohjeita pacingiin.
- Ite jouduin ottamaan betasalpaajat ja hermostoa varten lääkityksen, vaikka sydämmen rasitustesteissä ei mitään löytynyt ja olisin helposti päässyt palomiesten testit läpi. En vaan palaudu noista suorituksista ja pari kertaa tuli oireet ihan kuin olisin saanut aivoinfarktin urheilun jälkeen.
- Jotkut vannoo tiettyjen lisäravinteiden ja vitamiinien puoleen. En oikein osaa tuohon muuta sanoa, kun että Nattokinaasista sain itse apua.
- Eloktrolyyttijuomista on todettu olevan apua ME/CFS taudeissa ja Long Covidissa. Oon ite näitä sen 1L vetänyt päivässä, en osaa sanoa onko siintä apua.

Toivottavasti näistä sai jotain ajateltavaa ja saat apua itelles. En käy enää tällä foorumilla aktiivisesti, mutta voin koittaa muistaa tulla tarkistamaan onko tullut kommentteja / kysymyksiä.

 
Back
Ylös Bottom