Kreatiinin edut ja haitat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jupeliz
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kenelläkään kokemuksia kreatiinin käytöstä?? Millaset vaikutukset.. Eli oliks etuja ja haittoja?? Luin jostai et paino nousee yleensä heti käytön aloittamisen jälkeen. Ja suositusmäärä olis 2 grammaa päivässä ja käyttö pitäs jaksottaa..

Nyt pitää patistaa käyttämään haku-toimintoa. Kreatiinista on tuhottomasti juttua palstalla. Tässä pikaisesti jotain:

Annostus:
Tyypillisesti kreatiinia nautitaan 20-25 g (4 x 5g) vuorokaudessa 5-7 vrk:n ajan. Tätä seuraa latauksen ylläpitämiseen tähtäävä vaihe, jolloin kreatiinia nautitaan 2-3 g vrk:ssa.

Useat tutkimukset ovat osoittaneet kreatiinin nauttimisen lisäävän voimantuottokykyä sarjoissa sekä yksittäisissä suorituksissa. Volek ym. (1999) käyttivät tutkimuksessaan 19 koehenkilöä, jotka jaettiin kahteen tasavertaiseen ryhmään fyysisen olemuksen ja voiman suhteen. Kreatiiniryhmä (n=10) ja placeboryhmä (n=9) harjoittelivat 12 viikkoa samalla ohjelmalla. Ainoa ero ryhmien välillä oli se, että kreatiiniryhmä nautti kreatiinia 25 g ensimmäisen 7 vrk:n aikana ja sen jälkeen 5 g vrk:ssa tutkimukseen loppuun asti. 12 vko:n harjoittelun jälkeen oli havaittavissa, että kreatiiniryhmän tulokset penkkipunnerruksessa ja jalkakyykyssä olivat parantuneet 24 % ja 32 %. Samat tulokset paranivat placeboryhmällä vain 16 % ja 24 %. Ryhmien välillä oli tilastollisesti merkitsevä ero. Ero tuloksissa johtui todennäköisesti siitä, että kreatiiniryhmä pystyi käyttämään harjoittelussaan suurempaa volyymia. Tämä johti myös suurempaan lihaksen poikkipinta-alan kasvuun kreatiiniryhmällä verrattuna placeboryhmään kaikilla lihassolutyypeillä.

Earnest ym. (1995) tutkivat kreatiinilatauksen (25 g vrk x 28 vrk) vaikutuksia kahdeksalla voimaharjoittelu taustan omaavilla koehenkilöllä. Mittauksissa ennen ja jälkeen määriteltiin maksimipaino penkkipunnerrukselle ja suoritettiin toistoja uupumukseen asti 70 % 1 RM:stä. Kreatiinilatauksen vaikutuksia arvioitiin 28 vrk:n jälkeen. 1RM penkkipunnerruksessa parantui 6 % ja toistojen määrä nousi 26 % eli neljällä toistolla, painolla joka oli 70 % 1 RM:stä. Placeboryhmällä ei ollut havaittavissa muutoksia voimamuuttujien suhteen. Kreatiinin vaikutuksista voimaharjoitteluun ollaan hämmästyttävän yksimielisiä ja tämä ilmenee ristiriitaisen tiedon puutteena erilaisissa tutkimuksissa.

Jyväskylän yliopisto
Liikuntabiologian laitos

Jotkut saavat vataoireita kreatiinilla, mutta se selviää vain kokeilemalla, suurimmalle osalle se on erittäin hyvä tuote.

Timba79 sanoi:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/search.php?searchid=412159

Tollaset löyty hakusanalla kreatiini.

Vaatimattomat 77 threadia.

Tuo näytti olevan miehen eka postaus niin eihän sitä heti voi ymmärtää SÖÖRTSIN tärkeyttä vaan loogisesti laittaa kysymyksen joka mieltä askarruttaa.Mielestäni tuon SÖÖRTSI kehotuksen voisi laittaa tuonne etusivulle isolla että porukka tajuaa sitä käyttää ennen kuin kysyy jotain jota on jo ennen kysytty.Onhan se niinkin että vaikka samasta aiheesta löytyisi aikaisempia keskusteluja niin eivät ne välttämättä vastaa siihen kysymykseen mikä on askarruttanut mieltä.

harde20 sanoi:
Tuo näytti olevan miehen eka postaus niin eihän sitä heti voi ymmärtää SÖÖRTSIN tärkeyttä vaan loogisesti laittaa kysymyksen joka mieltä askarruttaa.Mielestäni tuon SÖÖRTSI kehotuksen voisi laittaa tuonne etusivulle isolla että porukka tajuaa sitä käyttää ennen kuin kysyy jotain jota on jo ennen kysytty.Onhan se niinkin että vaikka samasta aiheesta löytyisi aikaisempia keskusteluja niin eivät ne välttämättä vastaa siihen kysymykseen mikä on askarruttanut mieltä.

Tiedän, siksi mä teinkin sen haun siihen jo malliksi valmiiksi jotta nekää miten paljon sieltä löytyy. Ei ollut tarkotettu vittuiluksi ja en yleensäkään laita mitään "käytä söörtsiä n0000b" viestejä.

:offtopic: eikös tämän osion säännöissä kehoteta välttämään "Opettele search-toiminto"-kommentteja.. :rolleyes:

ja sitten ontopic: itselläni ainakin naamaan kerääntyy ikävästi nestettä.. :(, mutta se toistomäärää lisäävä vaikutus kyllä piti paikkansa.

EDIT: Mike heitti jo hyvät annostusohjeet. Paino minulla nousi melko nopeasti tankkausvaiheessa ~2kg.

JohnnyB sanoi:
Olisit käyttäny sitä hakua ;), jokainenhan on lukenut liittyessään Vinkkejä forumin käyttöön + forumin säännöt! , jossa asia on kyllä kerrottu.

mielestäni tuon vinkkejä forumin käyttöön voisi laittaa myös tuonne aloittelijoiden osiolle eikä pelkästään yleiselle keskustelulle.Itse asiassa sen voisi mielestäni laittaa kaikille noille forumeille?

Ostin tossa yks päivä kreatiini pussukan jossa lukee, että 10 g päivässä ja suositeltua annostusta ei saa ylittää ja kun taas tuolla ylhäällä luki että 28 g päivässä...:)

itse teen aina tankkauksen (5vrk)ottamalla 0,3g per paino kilo (minulla 25g) neljässä erässä päivän aikana ja sen jälkeen ylläpitoa 10g vrk/2 kuukauden ajan sitten 2 kuukauden tauko ja alusta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
siis jos purkissa lukee ( ostin buusmanin kreatiinia ) että se 20g 5 vuorokauden ajan, ja sitten 5-10g päivässä, niin pitääkö pitää niitä taukoja? tai mitä toi zztop sano. koska annostusohjeessa ei lue niin.

ei sitä taukoa välttämättä tarvi,mutta saapa tankata uudestaan..
nykyään moni ottaa kreaa jatkuvasti,itse opin tankkailut joskus -98 ja sillon krean käyttöä suositeltiin noin niinkuin sen olen edellä kertonut, siitä nyt on muodostunut sellainen rutiini tai tapa ja saahan siitä tankkauksesta aina muka jotain irti,liekkö plasebo enää näin monen tankkauksen jälkeen se joka toimii...

Huomenna alan ensimmäiseni kreatiini kuurin.. elikkä ostin tuon perus fastin Creatinen :) sillä on varmaa hyvä alottaa.. :) Saas nähä miten kroppa ja elimistö sanoo :rolleyes: :rock:

Itselläni kreatiini toimii; antaa juuri sen muutaman toiston lisää. Ja hyvin pystyy menemään 20-25 g annoksilla, joita Mike suositteli tankkausvaiheeseen. Ei ole vaarallista :) Itse napsin myös tankkauksen jälkeen reippaita 5 g annoksia per päivä.

Ja jotenkin en saa noita finnien tuloa sopimaan kreatiinin sivuoireeksi; mutta toisaalta, olen sen ikäinen, että jos yksikin finni ilmestyisi, niin repeäisin onnesta - sehän kertoisi edes jonkinlaisesta hormoonitoiminnasta.

Viikko sitten aloitin kreatiinikuurin, paino nousi kilon ja tuli muutama toisto lisää melkein jokaiseen liikkeeseen eli toimi ihan niinkuin pitikin. Finnejä mulle ei tullut sen enempää kuin normaalistikaan.

Itse aloitin myös kreatiini kuurin. Osaisiko joku arvioida paljonko painon nousua olisi odotettavissa kuin nyt painoni on 85 ja pituus 180 rasvaprosentti noin 15?

-sleeper: Minulla itselläni paino nousee noin 3kg kahden ekan vkon aikana ja pysyy siinä jokusen viikon vielä krean lopettamisen jälkeen, mutta krean toimivuuskin on melko yksilöllistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom