Originally posted by Metri
Toinen kysymykseni: maanantaina menen n. 1,5 tuntia treenin jälkeen kielikurssille. Vedän silloin yleensä kovan treenin (jalka tai penkki). Käyn salilla suihkussa ja sen jälkeen olen suunnistanut pizzalle. Onko se liian rasvaista? Yleensä otan tonnikalaa tai broileria pizzallani, mutta erittäin täyttävä se on, koska koko loppuilta on pärjättävä niillä eväillä. Kannattaisko ottaa joku palautusjuoma ennen ruualle menoa, ja mitä voisitte suositella? En ole vielä koskaan käyttänyt niitä, kun kalliita tuntuvat olevan, mutta kaipa miulta nyt sen verran alkaa liietä. Entäs ennen treeniä syönti? Millaisen pommin voisi itse hurauttaa pirtelövatkaimella? Banua? Mitä muuta?:(
:hmmm:
Heti treenin jälkeen palautusjuoma - joko valmis tai omatekoinen. Palautusjuomista on paljon juttua palstalla, mutta laitetaan pikaversio tähän:
koostasi riippuen noin:
30-50g laadukasta heraproteiinia
50-75g maltodextriiniä
n.5 g kreatiinia
jos rahkeet riittää niin vielä
5 g glutamiinia, mutta hyvin pärjää ilmankin.
Valmiit palautusjuomat ei välttämättä ole aina parhaista aineksista väsätty, niiden ainesosasuhteet ei välttämättä ole optimaaliset, mutta ennen kaikkea tulevat paljon kalliimmaksi kuin jos sekoitat itse.
Toisaalta, takuuvarmaa tavaraa ne yleensä ovat joka tapauksessa jos ei halua hifistellä ja mukavuustekijää ei toki voi sivuuttaa.
Ennen treeniä kunnon ruoasta 1,5 - 2h vähintään. Toinen vaihtoehto on nauttia (silti vähintään 45-60min) ennen treeniä pieni välipala, suht helposti imeytyvää proteiinia ja hiilaria. Ei mitään täyttävää.
Jos glutamiinia ostat, niin ota sitä myös 5 g n.30min ennen treeniä.
Anyway, palautusjuoma naamaan heti salilla ja sitten se reilu tunti-puolitoista on aika optimaalinen aikaväli nauttiakin jotain kiinteää ruokaa. Pizza nyt on kaikkea muuta kuin optimaalinen, mutta jos massamoodissa olet eikä läski suuri ongelma, niin miksei sekin kävisi. Tärkeintä on treenin jälkeisinä tunteina saada ravintoa ja runsaasti.