Kreatiini - Voiman ja pumpin peruskivi

Meta title: 🔥 KREATIINI – VOIMAN JA PUMPIN PERUSKIVI 🔥

Meta description: Tutkitusti toimiva lisäravinne, joka lisää voimaa, palautumista ja työkapasiteettia ilman turhaa kikkailua.

Originally posted by Hippa
Mun tietämykseni mukaan keho ei tuota kreatiinia juuri lainkaan, vaan melkeenpä kaikki ihmisen saama kreatiini tulee lihasta.

Esimerkiksi kasvissyöjät eivät saa kreatiinia mistään, koska sen pitoisuudet on hyvin alhaiset muussa kuin lihassa (ja kalassa).

Voihan tonkin yrittää tarkistaa.

Keho tuottaa noin gramman päivässä.
Keskimäärin tulee 1 gramma sen lisäksi ravinnosta, vegeillä tuskin sinne päinkään.

Noin 5 g päivässä riittää täytämään muutamassa viikossa varastot. Jos yksi päivä jää väliin, ei haittaa varmasti tule, mutta pääsääntöisesti säännöllisyys on valttia. Ei se nyt kovin kummoinen vaiva ole heittää se kreatiini kerran päivässä naamaan vaikka suoraan lusikasta ja vettä päälle jos ei jaksa sekoitella ja liuotella.

luin joskus kauan aikaa sitten et kreaa otetaan kuuri luontosesti eli 30gr 7päivää 15gr 7pv 10gr 7pv 5gr 7pv isot annokset kannattaa ottaa kolmessa erässä... kokeilin ite tota ja toimi ihan mukavasti...

Re: Re: Paljonko kreatiinia päivässä?

Originally posted by finviking
luin joskus kauan aikaa sitten et kreaa otetaan kuuri luontosesti eli 30gr 7päivää 15gr 7pv 10gr 7pv 5gr 7pv isot annokset kannattaa ottaa kolmessa erässä... kokeilin ite tota ja toimi ihan mukavasti...

Aika kovat määrät mun silmille..

Huh.. Ja jos miettii, että on 45 kiloinen ja 100 kiloinen ihminen ni ei määrät voi olla samat.

Ite tankkasin viikon tai kaks (en muista enää) 15g päivä jaettuna kolmeen ja sen jälkeen 5g päivässä ylläpitoon.

Luin tuon ohjeen jostain nettisivulta, siellä oli ohje per painokilo.

Onko se sit liian vähän?

Re: Re: Re: Paljonko kreatiinia päivässä?

Originally posted by Hippa
Aika kovat määrät mun silmille..

Huh.. Ja jos miettii, että on 45 kiloinen ja 100 kiloinen ihminen ni ei määrät voi olla samat.

Ite tankkasin viikon tai kaks (en muista enää) 15g päivä jaettuna kolmeen ja sen jälkeen 5g päivässä ylläpitoon.

Luin tuon ohjeen jostain nettisivulta, siellä oli ohje per painokilo.

Onko se sit liian vähän?

Ei ole.
Kuten sanottu, tankkaustakaan EI tarvita.
Moni tykkää siitä fiiliksestä joka siitä tulee ja kun tulokset nousee "äkimmin".

Ite otin muuten samalla tavalla kun Hippa, mutta tankkausviikolla 20g/päiva ja neljässä osassa.

Mulla oli Platinumin tavaraa ja purkissa luki englanniks, että ekalla viikolla 20-30g/päivä ja sitten 7g/päivä ylläpitoon. Aika koomista oli, että siinä alla luki suomeks: Annostus 2g/päivä, annostusta ei saa ylittää. No se johtuu siitä lainsäädännöstä, mutta aika hölmöö hommaa silti.

Mutta kyllähän se oma paino vaikuttaa siihen annostukseen.

Originally posted by Kynis
Tuon greatiinin kanssa ei kannata alkaa hifistellä.

Creatinitasot saa korkealle tasolle ilman tankkaamistakin, tankkaaminen vain nopeuttaa tasojen saavuttamista.

Kreataanitasot pysyvät pari viikkoa normaalia korkammalla vaikka "tykkikuuri" loppuisikin ;)

Välillä kannattaa pitää taukoa creagtiinin käytössä (vaikkapa 1-1,5kk) ja aloittaa tankkaaminen sen jälkeen uudestaan. Itse olen ainakin tuollaisen taon antavan lisää puhtia.

:) :p :D :lol2: :lol1: :urjo:

Mutta onkos näiden eri Kreatiinien annostuksilla sitten eroa kun näitä löytyy montaa eri sorttia?
Itse ostin Fastin Creatiinin ja se on tota kreatiinimonohydraattia.
Ja siinäkin tais olla jotain 2g per/päivä mutta ei mitään mainintaa tankkaus ohjeesta.Sekin on aika mielenkiintoinen juttu kun ohjeessa lukee toi Suomeksi mutta taas joittenkin kauppojen kotisivuilla on sitten mainintaa tuosta tankkauksesta.
Siinä mielessä vaan outoa jos ei tiedä tuota tankkaus juttua niin voi menettää ehkä uskonsa koko aineeseen kun menee niin pitkään ennen kuin huomaa vaikutusta treeneissä.

KREATIINISITRAATTI
KREATIINIMONOHYDRAATTI
KREATIINIDEKSTROOSI

Originally posted by Brutal
Itse ostin Fastin Creatiinin ja se on tota kreatiinimonohydraattia.
Ja siinäkin tais olla jotain 2g per/päivä mutta ei mitään mainintaa tankkaus ohjeesta.Sekin on aika mielenkiintoinen juttu kun ohjeessa lukee toi Suomeksi mutta taas joittenkin kauppojen kotisivuilla on sitten mainintaa tuosta tankkauksesta.
Siinä mielessä vaan outoa jos ei tiedä tuota tankkaus juttua niin voi menettää ehkä uskonsa koko aineeseen kun menee niin pitkään ennen kuin huomaa vaikutusta treeneissä.
Tästä paketin ohjeesta on ollut puhetta ennenkin, lähinnä mielipide oli se että sillä voi vaikka pyyhkiä perseensä. Eli yksi variaatio toimivasta systeemistä on viisi päivää tankkausta ja sen jälkeen ylläpitoannoksia.

Mä käytin kreatiiniä noin 10g päivässä, mulla oli tossa viime viikolla verikokeet josta kävi selväksi että mun kreatiini taso oli normaali. Nytten aion ruveta ottaa kreatiiniä 15g päivässä ja helmikuussa nään onko kreatiini tasot nousussa.

Osaa vanha käyttää jo searchiakin, niin että älkää heti alkuun ehdottako sitä, ellei ole jotain spesifisempää tarjottavaa. Kysymys kuuluu: mihin aikaan päivästä kannattaa kreatiinit heittää naamaan? Milloin ei-treenipäivänä? Entä treenipäivänä? Kerran salilla kuulin vain ohimennen jonkun karjuista sanovan, että ottaa kreatiininsa ennen ja jälkeen treenin. Kannatatteko? Entäs ne muut otot/mätöt?:D Searchilla löytyi kasa threadejä eikä niitä kaikkia viestejä jaksa kahlata läpi.

Viikon kuluttua alan taas kreatiinikuurin. Viimeksi se meni puihin eli ei mitään vaikutusta, kai sen takia, kun en osannut nauttia sitä oikein. Määrästä ei takuulla ollut kiinni, tiedän oman osuuteni. Silloin kerran kun otin krean eka kertaa käyttöön, sain mahtavia tuloksia voimarintamalla. Osasyynsä oli ehkä myös systeemien muutoksella. Mutta nykyisin siis en saa siitä mitään irti. Neuvoja!

Toinen kysymykseni: maanantaina menen n. 1,5 tuntia treenin jälkeen kielikurssille. Vedän silloin yleensä kovan treenin (jalka tai penkki). Käyn salilla suihkussa ja sen jälkeen olen suunnistanut pizzalle. Onko se liian rasvaista? Yleensä otan tonnikalaa tai broileria pizzallani, mutta erittäin täyttävä se on, koska koko loppuilta on pärjättävä niillä eväillä. Kannattaisko ottaa joku palautusjuoma ennen ruualle menoa, ja mitä voisitte suositella? En ole vielä koskaan käyttänyt niitä, kun kalliita tuntuvat olevan, mutta kaipa miulta nyt sen verran alkaa liietä. Entäs ennen treeniä syönti? Millaisen pommin voisi itse hurauttaa pirtelövatkaimella? Banua? Mitä muuta?:( :confused: :hmmm:

Kreatiini, 5-10g päivässä 2-3 erässä ruokailuiden yhteydessä niin imeytyy parhaiten. Älä turhaan tankkaa tai ota pulttia koko asiasta, anna vaikutusten tulla ns. huomaamatta ylös ja alas niin ei tule stressiä. "Alasajon" aikana vähennä kreatiinia pikkuhiljaa em. syystä.
Ihan alussa kun jollain lailla tankkasin kreatiinia tulokset nousi huminalla mutta tulivat huminalla alas kun kreatiinin lopetti. Sen jälkeen olen antanut kehon täyttyä kreatiinista maltillisesti ja syönyt sitä sitten sen verran pitkään (esim. 2-3kk) että voimat olisi mahdollisimman "pysyviä" ja loiva pudotus määrässä että ei iske liian jyrkästi "kreatiinittomuus".

Pizzasta, syö ihmeessä jos et ole laihduttamassa, mikäs tuon parempi "hitaiden" proteiinien ja energian saanti tapa,.. ja herkullinen vielä.

"Sen jälkeen olen antanut kehon täyttyä kreatiinista maltillisesti ja syönyt sitä sitten sen verran pitkään (esim. 2-3kk) että voimat olisi mahdollisimman "pysyviä" ja loiva pudotus määrässä että ei iske liian jyrkästi "kreatiinittomuus". "

En ole pahemmin perehtynyt kreaan, mutta jos ja kun käytön lopettaa laskevatko tulokset aina n. siihen pisteeseen kuin ne oli ennen krean käyttöä? Saako siitä mitään pysyvää voiman lisäystä?

Taitaa olla tuo tulosten tippuminen aika yksilöllistä.. Ehkä jos ottaa hevosen annosta x viikkoa ja lopettaa käytön kuin seinään niin voi vähän kroppa "ihmetellä".
Monihan käyttää kreatiinia ihan jatkuvasti, ja tuosta kuurittelusta
voi olla montaakin mieltä. Nykyään ei taideta kuurinottoa edes suositella, vaan jatkuva (luonnollisesti välillä taukoa) tasainen annostus olisi paras. Itse otan alussa viikon reilusti, sitten tasaisesti esim. pari kuukautta jonka jälkeen ehkä pieni tauko.
Ainakaan mulla ei oo tulokset ikinä tippunu kreatiinin käytön lopettamisen jälkeen.. Ei se nyt sentään mitään anabolia ole prkl :)

Originally posted by Metri

Toinen kysymykseni: maanantaina menen n. 1,5 tuntia treenin jälkeen kielikurssille. Vedän silloin yleensä kovan treenin (jalka tai penkki). Käyn salilla suihkussa ja sen jälkeen olen suunnistanut pizzalle. Onko se liian rasvaista? Yleensä otan tonnikalaa tai broileria pizzallani, mutta erittäin täyttävä se on, koska koko loppuilta on pärjättävä niillä eväillä. Kannattaisko ottaa joku palautusjuoma ennen ruualle menoa, ja mitä voisitte suositella? En ole vielä koskaan käyttänyt niitä, kun kalliita tuntuvat olevan, mutta kaipa miulta nyt sen verran alkaa liietä. Entäs ennen treeniä syönti? Millaisen pommin voisi itse hurauttaa pirtelövatkaimella? Banua? Mitä muuta?:( :confused: :hmmm:

Heti treenin jälkeen palautusjuoma - joko valmis tai omatekoinen. Palautusjuomista on paljon juttua palstalla, mutta laitetaan pikaversio tähän:
koostasi riippuen noin:
30-50g laadukasta heraproteiinia
50-75g maltodextriiniä
n.5 g kreatiinia
jos rahkeet riittää niin vielä
5 g glutamiinia, mutta hyvin pärjää ilmankin.

Valmiit palautusjuomat ei välttämättä ole aina parhaista aineksista väsätty, niiden ainesosasuhteet ei välttämättä ole optimaaliset, mutta ennen kaikkea tulevat paljon kalliimmaksi kuin jos sekoitat itse.
Toisaalta, takuuvarmaa tavaraa ne yleensä ovat joka tapauksessa jos ei halua hifistellä ja mukavuustekijää ei toki voi sivuuttaa.

Ennen treeniä kunnon ruoasta 1,5 - 2h vähintään. Toinen vaihtoehto on nauttia (silti vähintään 45-60min) ennen treeniä pieni välipala, suht helposti imeytyvää proteiinia ja hiilaria. Ei mitään täyttävää.
Jos glutamiinia ostat, niin ota sitä myös 5 g n.30min ennen treeniä.

Anyway, palautusjuoma naamaan heti salilla ja sitten se reilu tunti-puolitoista on aika optimaalinen aikaväli nauttiakin jotain kiinteää ruokaa. Pizza nyt on kaikkea muuta kuin optimaalinen, mutta jos massamoodissa olet eikä läski suuri ongelma, niin miksei sekin kävisi. Tärkeintä on treenin jälkeisinä tunteina saada ravintoa ja runsaasti.

Originally posted by metalman

Ainakaan mulla ei oo tulokset ikinä tippunu kreatiinin käytön lopettamisen jälkeen.. Ei se nyt sentään mitään anabolia ole prkl :)

Meinaakko että sulla on joka kerta kreatiinilla tullu esim. 10kg penkkiin lisää?? Eli tuloksesi on n kreatiinikuurin ansiosta kasvanut n *10kg ?? Kyllä se kreatiini vaan häviää lihaksista ylenmääräiseltä osaltaan. Ja mitäs se on jos ei kuurittelua jos pidetään välillä taukoa??

Lohku:
Minusta kreatiinista ei saa pysyvää apua, eli jos penkkinousee vaikka 10kg niin siitä on "kuurin" jäljellä suurinpiirteen semmoinen osuus mitä olisit "parhaimillaan" kehittynyt samassa ajassa ja ehkä max. +10-20% päälle. Tästä on muistaakseni aikoinaan EAS:n rahoittama tutkimuskin jossa verrattiin jotain aika pitkää jaksoa placebo ryhmään verrattuna, alussa kreatiini ryhmä hypähti mutta lopussa homma tasoittu aika hyvin (Huom, vertailua ei edes tehty siten että kreatiini ryhmä olisi ollut "offilla" esim. 1-2kk, mikä olisi ollut oikea tapa verrata onko kreatiinista jäänyt mitään käteen..)

Edit: En missään nimessä hauku kreatiinia lyttyyn, mielestäni se on hyvä "työkalu" alku kiihdytyksessä esim. treenitauon jälkeen/dietin alussa ja hyvä treenitehon kasvatin tai ainakin turvapuskuri.

Originally posted by Fatso
Edit: En missään nimessä hauku kreatiinia lyttyyn, mielestäni se on hyvä "työkalu" alku kiihdytyksessä esim. treenitauon jälkeen/dietin alussa ja hyvä treenitehon kasvatin tai ainakin turvapuskuri.

Tästä olen vähän eri mieltä. Treenitauon jälkeen lihaksisto taas totuttelee raudan käsittelyyn ja tulokset nousevat anyway. Itse olen käyttänyt kreatiinia kuuriluontoisesti silloin kun kehitys on tuntunut pysähtyneen. En tiedä onko placebo-vaikutusta vai mitä, mutta olen päässyt tasanteiden yli joka kerta. Eläköön kretiini, :kippis1:

Lohku:
Minusta kreatiinista ei saa pysyvää apua, eli jos penkkinousee vaikka 10kg niin siitä on "kuurin" jäljellä suurinpiirteen semmoinen osuus mitä olisit "parhaimillaan" kehittynyt samassa ajassa ja ehkä max. +10-20% päälle. Tästä on muistaakseni aikoinaan EAS:n rahoittama tutkimuskin jossa verrattiin jotain aika pitkää jaksoa placebo ryhmään verrattuna, alussa kreatiini ryhmä hypähti mutta lopussa homma tasoittu aika hyvin (Huom, vertailua ei edes tehty siten että kreatiini ryhmä olisi ollut "offilla" esim. 1-2kk, mikä olisi ollut oikea tapa verrata onko kreatiinista jäänyt mitään käteen..)

Eli JOS ymmärsin oikein niin kreatiini "auttaa" kehitystä, koska pystyy nostelemaan isompia painoja -> lihakset kasvaa enemmän (ainakin näin massa mielessä). Eli siis kreatiinin avulla saa enemmän reeneistä irti kuin tavallisesti ja lihakset kasvaa, kö?

Ja sitte toinen hölmö kysymys mihin kaipaisin edes vähän suuntaa antavan vastauksen:
Jos alottaisin kreatiini kuurin ja pena tällä hetkellä 55kg niin mihin tuo voisi nousta?

Meinaakko että sulla on joka kerta kreatiinilla tullu esim. 10kg penkkiin lisää?? Eli tuloksesi on n kreatiinikuurin ansiosta kasvanut n *10kg ?? Kyllä se kreatiini vaan häviää lihaksista ylenmääräiseltä osaltaan. Ja mitäs se on jos ei kuurittelua jos pidetään välillä taukoa??

Missäs vaiheessa väitin että saan kreatiinilla 10kg lisää penkkiin? saatko sinä?

Käytän siis kreatiinia palautumisjuomassa aina (paitsi JOSKUS kun pidän lyhyen tauon) n. 5-10g. Jos pidän tauon, aloitan sen jälkeen isommalla kreatiiniannoksella (esim viikko 20g).
Kreatiinikuurilla ymmärrän sellaisen, että otetaan x viikkoa isoja määriä kreatiinia (esim 3 viikkoa 25-30g, 3 viikkoa taukoa jne.). Tuotakin olen kokeillut ja tuntuu että hukkaan menee.
Eli vielä kerran -> minulla ei laske tulokset kreatiinin ottamisen jälkeen, eivätkä ne nouse 10kg kun aloitan kreatiinin käyttämisen.

Ehkä jos aloittaa treenaamisen ja samalla ottaa kreatiinia niin nousee tuloskin HUOMATTAVASTI, mutta pidempään treenanneet ei saa kreatiinilla mitään ihmeitä aikaan.. IMO.

On ihmisiä, jotka ei reagoi kreatiiniin. Jos jollakin ei kreatiini siis potki kuuluu yleensä tähän pieneen ryhmään tai sitten syö sitä liian vähän. Kreatiini imeytyy periaatteessa paremmin hiilareiden kanssa ja tuoreemmassa tutkimuksessa olen nähnyt protskunkin auttavan, mekanismiä tähän taas en ymmärrä. Pilkunviilausta, hitunen hiilareita kyytin jos haluaa optimoida imeytymisen.

On se kumma kun puhutaan, että kreatiinillä tuli penkkiin 10kg tms. Kreatiinillä ei pitäisi olla minkään näköistä maximivoimaa lisäävää vaikutusta. Kyllähän niitä toistoja saattaa tulla pari lisää, mutta mistään roinasta on turha puhua.

Pähkinänkuoressa kreatiini auttaa jaksamaan hitusen pidempään ja antaa suotuisamman ympäristön lihaskasvun kannalta. Kreatiiniä syödessä kehitys on hieman nopeampaa. Kreatiinin lopettamisen jälkeen keho menettää vettä, mistä johtuu painonpudotus, lihasmassaa ei takuulla lähde. Vastaavasti voimatasoissa voi ilmetä hyvin pieni pudotus, joka on ylimääräisen kreatiinin avustavan vaikutuksen poistuminen. Kaikki kehitys mitä on kreatiinin aikana tapahtunut on pysyvää. Kohta varmaan pitää alkaa popsimaan clomideja, ettei tulokset putoa kreatiinin lopettamisen jälkeen :rolleyes:

Meikäläisellä kreatiini auttaa jaksamaan 1-2 toistoa "lisää",jos puhutaan 80-90% painoista.Lopettamisen jälkeen tunnen pienen luumahtamisen,mutta liekö tuo plaseboa.

Back
Ylös Bottom