Kreatiini - Voiman ja pumpin peruskivi

Meta title: 🔥 KREATIINI – VOIMAN JA PUMPIN PERUSKIVI 🔥

Meta description: Tutkitusti toimiva lisäravinne, joka lisää voimaa, palautumista ja työkapasiteettia ilman turhaa kikkailua.

Onko jollain ihan perusteltua tietoa siitä, kannattaako ottaa kreatiinia pelkästään palautusjuomassa ja jos ottaa pelkästään palautusjuomassa, pitääkö silloinkin pitää taukoja?

Mun tapa on ottaa kreatiinia on 10g joka päivä 8 viikon ajan ja sitten pitää 4 viikon tauko.Tämän jälkeen homma uusiksi.

Oma kysymys väliin

En viitti alottaa uutta "trediä", koska joku rupeis kuitenki urputtaa joten kysyn tässä.

Ja olen etsinyt "söörtsillä" tietoa mutta empä löytänyt.

Olen siis päättänyt vetää kreatiinia tankkaus tsydeemillä kuuden päivän ajan ja sitte siirtyä ylläpitoon. Olen myös päättänyt ottaa kreatiinia tankkaus vaiheessa dextroosin kanssa neljä kertaa päivässä 5 grammaa kerralla.

Onko aikani oikein?
Aamulla tyhjään vatsaan
Kolme tuntia ennen treeniä
Treenin jälkeen palautumisjuomassa
Ja vielä illalla

Paljonko pitää olla dextroosia mukana?

Laitanko palautumisjuomaan myös dextroosia vai riittääkö malto?

Onko kaksi tasaista fiskarsin tee lusikallista noin 5 grammaa?

Otanko ylläpitovaiheessa treeni päivinä palautumisjuomassa ja muina päivinä aamulla tyhjään vatsaan?

Otanko ylläpito vaiheessa 10 grammaa päivässä ja paljonko dextroosia?

Olen etsinyt "söörtsillä" tietoa mutta empä löytänyt.

Olen siis päättänyt vetää kreatiinia tankkaus tsydeemillä kuuden päivän ajan ja sitte siirtyä ylläpitoon. Olen myös päättänyt ottaa kreatiinia tankkaus vaiheessa dextroosin kanssa neljä kertaa päivässä 5 grammaa kerralla.

Onko aikani oikein?
Aamulla tyhjään vatsaan
Kolme tuntia ennen treeniä
Treenin jälkeen palautumisjuomassa
Ja vielä illalla

Paljonko pitää olla dextroosia mukana?

Laitanko palautumisjuomaan myös dextroosia vai riittääkö malto?

Onko kaksi tasaista fiskarsin tee lusikallista noin 5 grammaa?

Otanko ylläpitovaiheessa treeni päivinä palautumisjuomassa ja muina päivinä aamulla tyhjään vatsaan?

Otanko ylläpito vaiheessa 10 grammaa päivässä ja paljonko dextroosia?

AUTAKKEE!!!
:itku:

Juu, missään nimessä ei sitä kannata itse etsiä :david: kyllä joku muu sen etsii sinulle

Originally posted by JohnnyB
Juu, missään nimessä ei sitä kannata itse etsiä :david: kyllä joku muu sen etsii sinulle

Jos ei noissa jutuissa kerrota noita kreatiinin tankkaus aikoja ja sitä että paljo dextroosia kannattais ottaa sen kanssa ni ei oo mun vika!

Täälläki varmaan 6489 tyyppiä osais vastata noihin mun kysymyksiin mut EI millään viitti. Vastaa mielummin joihinki veetun ympärysmitta kysymyksiin mikä sinällään on erittäin mielenkiintoista!!!!!!!!!!!!(hei virta päälle!!)

Tuosta kreatiinin käytöstä, kun ei olla ihan yksimielisiä. Porukka käyttää sitä monella eri tavalla. Yleinen mielipide tuosta dextroosin käytöstä taitaa olla, että se on turhaa pelleilyä.

Tässä parit asiaa käsittelevät threadit.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=11928

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=11783

Itse olen tehnyt niin, että tankkausvaiheessa otan 5x5g = 25g päivässä viikon ajan. Otan noita teelusikallisia pitkin päivää.

Ylläpitovaiheessa 10g päivässä. Lepopäivänä 5g aamulla tyhjään mahaan ja 5g illalla. Treenipäivänä 5g ennen treeniä ja 5g treenin jälkeen.

Itse en käytä dekstroosia ollenkaan. Huuhtelen runsaalla vedellä kreatiinit kurkusta alas. Tälläinen on toiminut itselläni hyvin. Tosin voisihan sitä kokeilla ottaa dekstroosia/maltoa krean kanssa. Palstalta olen yrittänyt itsekkin tätä selvittää, mutta ei saa selvää.

Tässä threadissä on myös jauhantaa aiheesta. Sakkeus sanoo: "Dekstroosi tosiaan parantaa vähän imeytymistä mutta sen annostus pitäisi olla niin suuri (40-60 grammaa) että järkevämpää ottaa ilman." Jos tuo pitää paikkansa, niin on tosiaakin järkevämpää ottaa ilman. Tämä siis aamulla tai muulloin kun palautusjuomassa.

Kreatiini ja hiilari -thread

Jälleen kerran: hiilihydraatit eivät paranna kreatiinin IMEYTYMISTÄ, vaan kulkeutumista soluihin. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa.

Sakkeus oli tuossa täysin oikeassa: jotta hiilihydraateista (kuten esim. dextro:sta) saataisiin merkittävä etu kreatiinin kanssa nautittuna, tulisi määrien olla niin suuria, että keskiverto terveyttä edistävä kehonrakennusruokavalio heittää häränpyllyä.

Niinpä kreatiini kannattaa oottaa palautusjuomassa, jos tämä on ainoa ajankohta, jolloin ottaa nopeita hiilihydraatteja. Muut nauttimisajankohdat on hyvä sijoittaa aterioiden yhteyteen.

Yritin searchillä etsiä, mutta en löytänyt vastausta kysymykseeni...

Eli onko kreatiinin käytöstä haittaa??
(muutakin kuin nestepöhö)

- Onko tauot kreatiinin käyttöjaksojen välissä välttämättömiä??

Eikä mitään "musta tuntuu" vastauksia, faktaa kiitos... :worship:

Haittaa? No ei ole. Tauot ei ole välttämättömiä. Eikä lataaminenkaan.

Ja faktat löytyy näistä:

PD Balsom, K Söderlund, B Ekblom "Creatine in humans with special reference to creatine supplementation" Sports Med 1994, 18(4), 268-280.

E Hultman, K Söderlund, JA Timmons, G Cederblad, PL Greenhaff "Muscle creatine loading in men" J appl Physiol, 1996, 81(1), 232-237.

AL Green, E Hulyman, IA Macdonald, DA Sewell, PL Greenhaff "Carbohydrate ingestios auguments skeletal muscle creatine accumulation during creatine supplementation in humans" Am J Physiol 1996, 271, E821-E826.

Laitetaan kaupan päälle vielä yksi PubMedistä löytynyt:

Kreider RB et al. "Long-term creatine supplementation does not significantly affect clinical markers of health in athletes."
Mol Cell Biochem. 2003 Feb;244(1-2):95-104.

Tuleeko kenelläkäään sellaisia pieniä näppyjä ihoon kreatiinin käytön yhteydessä? Mulle tulee aina, en tiedä mistä johtuu... iho menee huonoon kuntoon, mutta palautuu sitten taas tauolla. Ei, en ole sekoittanut ryssiä ja kreatiinia keskenään :D

Kokeilin toisella kreatiinikuurilla tankkausta eli viikon ajan syötiin 24g päivässä ja siitä seuraavat 5 viikkoa oli tarkoitus vetää 5g päivässä. Tankkausviikon jälkeen tuloksena oli pistelyä ja kipua munuaisissa, kunnes pidin viikon totaalisen tauon kreatiinin syönnissä.

Kai siitä voi munuaiset tulla kipeäksi niin kuin monesta muustakin, mikäli ei juo tarpeeksi! Tuo kreatiini kun sitoo nestettä, sitä vettä täytyy oikeasti kitata aika raivolla jos tankkausmenetelmällä etenee.

Mä syön kreatiinia vaan treenin jälkeen jossain vaiheessa iltaa 5g, ja lepopäivinä usein 5g mutta joinain päivinä taas unohtuu. Oon kokeillut syklinä tankkaamalla ja muutaman kuukauden ilman tankkausta pötköön, ei eroa vaan samanlailla toimii sen minkä toimii.

Tuntuu että varsinkin tankatessa kreatiinia unen kanssa on ongelmia. Yöllä heräilee ihan virkeänä ja ei tuu unta. Proteiini taas saa hikoilemaan ja haisemaan.

Ei ainakaan itselläni ole ollut minkäänlaisia ongelmia kreatiinin suhteen. Tosin olen kuullut että kreatiini voisi olla mahdollinen miehen seisokin heikentäjä, mutta tämä on vain huhua mitä olen kuullut..:D

Back
Ylös Bottom