Kreatiini - Voiman ja pumpin peruskivi

Meta title: 🔥 KREATIINI – VOIMAN JA PUMPIN PERUSKIVI 🔥

Meta description: Tutkitusti toimiva lisäravinne, joka lisää voimaa, palautumista ja työkapasiteettia ilman turhaa kikkailua.

En ole huomannut muutoksia maksa arvoissani, käyn testeissä säännöllisesti, kuten kuuluukin käydä. Eikä ihokaan ole pahemmin reagoinut kreatiinin käyttöön.

Minulla kävi tuossa vähän päinvastoin, eli kaikki arvot muuttuivat hitusen parempaan päin :rolleyes: . Tosin ei määrätty säännöllisiä testejä, vain testit ennen kuuria ja n. 1kk kuluttua kuurin aloituksesta.

Elikä kreatiinissa on se latausjakso jolloin otetaan 20g päivässä 5 päivän ajan ja tuossa ohjeessa sanotaan vielä, että ota 5 g ennen aamiaista, ennen harjoittelua, harjoittelun jälkeen ja päivän viimeisellä aterialla, mutta miten on jos ei treenaa joka päivä? Sitten siirrytään 5-6 viikon ylläpito jaksoon jolloin kreaa otetaan 5-10g/päivä, mutta tässä kysymys johon en ole vastausta löytänyt; Otetaanko kreatiinia ihan joka päivä vaikkei treenaisikaan?

Tuota, sellasta olis kysyttävää, kun kävin tossa toissa päivänä hakeen Fastin kreatiinia, ja mietin et mihin sitä olis hyvä sekottaa? Ohjeessa sanotaan et imeytyy parhaiten sekoitettuna hiilihydraatti juomaan, mutta mihin immeiset on sekotellu? :)

HL.

Välipäivinä vähä alle puol desiä dextroa, kreat, fun light lemon&lime crystal (joku uutuus) ja vettä. Tuo fanlaitti on niin helvetin mautonta ilman mitään niin maistuu herkulle dextron kanssa. Toi 2x päivässä. Punttipäivinä sit 1h ennen reeniä prodeihin nakannu vähä dextroa ja kreat malton ja proden lisäksi ja sitte toinen satsi palkkarissa johon tulee vähän enemmän maltoa ja kreaa. Sellasta täälläpäin :P

ite oon sekoitellut aika paljon pelkkään veteen ja sitten palkkariin. Nyt jonkun verran tullu sekoitettua vesi+dextro+krea.. On niin mautonta ainetta että ihan sama mihin sekoittaa IMO

Mä vedän kreatiinikuurilla sen aina vaan lusikalla kurkkuun ja vettä päälle.

Sama tauriinin ja glutamiinin kanssa. Tauriini oli kyllä ensimmäiset 20 annosta, ihan sappinesteen makuista.

Aikaisemmin vetänyt 5g/päivä, nyt jonkun aikaa 10g/päivä, myös välipäivinä, ja kyllä huomaa eron. Rautaa saa lisätä tankoon koko ajan.
Ainakaan American kreatiinissa ei sen kummempia ohjeita ole, kuin että 5g/päivä, annostusta ei saa ylittää... Vetelen siis yliannoksia :hyper:

Miksi muuten Fastin krea on kiteistä, siis kuin sulamatonta sokeria veteen sekoitettunakin, kun taas American on aivan hienoa jauhetta, joka värjää veden aivan valkoiseksi?

Aikaisemmin vetänyt 5g/päivä, nyt jonkun aikaa 10g/päivä, myös välipäivinä, ja kyllä huomaa eron. Rautaa saa lisätä tankoon koko ajan.
Ainakaan American kreatiinissa ei sen kummempia ohjeita ole, kuin että 5g/päivä, annostusta ei saa ylittää... Vetelen siis yliannoksia :hyper:
Onhan noi annostusohjeet kieltämättä aika varovaisia. Grammamääristä mulla ei ole tietoakaan, mutta ennen treeniä ja palkkariin lykkään sellasen niin reippaan kokoisen möykyn kuin mitä teelusikan päälle vaan voi jäädä :D potkii hyvin eikä ole tuntunut missään noin niinkus negatiivisesti.

Joskus kiskoin joka päivä, sitten siirryin käyttämään ennen ja jälkeen treenin. Mitään tuntuvaa eroa en oo huomannut. Saatoin kyllä ennen vetää just noita 5g "lasten annoksia", voisi olla jokapäiväinen kokeilu taas paikallaan.

Ainakaan American kreatiinissa ei sen kummempia ohjeita ole, kuin että 5g/päivä, annostusta ei saa ylittää... ?

No niin tarkistin asian, ja sanotaanhan siinä, että annostus 5-10g, eli aivan ohjeen mukaan..

Enpä minäkään ole punninnut sen kummemmin, kukkurallisia teelusikallisia olen viskonut, yksi kukkurallinen tl pitäisi suunnilleen sen 5g painaa...

Tuossa pinnalla olevassa kreatiiniviestiketjussa oli linkki olympiakomitean sivuille joilla oli yleisestä käsityksestä poikkeava annossuositus (2g/vrk) kreatiinilisän käyttöön. Törmäsin juuri viime viikolla toiseenkin artikkeliin jossa sama tieto tuli esille, joten ajattelin nyt postata tämän kokonaan erillisenä juttuna. Haastellaanpas yleiset käsitykset kreatiinin käytöstä.. ;)

Ko. artikkeli oli Testosterone Nationilla. Linkki:
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459369

Muutama lainaus:

"Olen yhä ihmeissäni että ihmiset käyttävät niin paljon kreatiinia, varsinkin kun kaikki tieto osoittaa miten vähän todellisuudessa tarvitsemme. Eräs tutkimus osoitti että tankkausjakson jälkeen lihasten kreatiinitasot pysyivät yllä 0.03g päivittäisellä annostuksella per painokilo. (Hultman et al., 1996). Tämä tarkoittaa sitä, että lepäävä 100kg painoinen urheilija voi ylläpitää kreatiinin tason vain 3g annoksella päivässä (ja suuri osa ihmisistä ei ole lähelläkään näitä kilomääriä)! Täytyy myös pitää mielessä että tämä ei tarkoita että 100-kiloinen henkilö välttämättä tarvitsee 4g päivässä, vaan se yksinkertaisesti merkitsee sitä että määrä on alhaisin johon asti tutkijat ovat menneet niin että kreatiinin taso on säilynyt koholla (ts. määrä näyttää olevan tarvitun kreatiinimäärän yläraja).

Ajatellaanpa asiaa, jos suurin osa meistä tarvitsee vähemmän kuin 3g kreatinia päivässä, ja saamme todennäköisesti noin gramman lihamäärästä jonka syömme päivittäin, jäljellä jää 1-2g joka tarvitaan kreatiinilisästä. Tätä käsitystä tukee toinen tutkimus, jossa painoharjoittelevat koehenkilöt nauttivat yleisen käsityksen mukaisen ylläpitoannoksen (5g/vrk), josta lähes kaikki (~4g/vrk) poistui elimistöstä eritteiden mukana (Vandenberghe et al., 1997)."

Artikkelissa mainittiin myös kreatiinitason putoamisesta kreatiinilisän nauttimisen lopettamisen jälkeen:

"Mikään kreatiinitason putoaminen lihaksissa on merkityksetöntä, ottaen huomioon että lihasten kreatiinimäärän taso on hieman koholla kokonaisen kuukauden sen jälkeen kun kreatiinilisän nauttiminen on kokonaan lopetettu (Vandenberghe et al., 1997; Hultman et al., 1996). Vaikka olettaisimme että lihasten kreatiinitaso palaa normaalin kuukauden kuluttua, tämä tarkoittaa että menetämme vain ~3% ylimääräisestä kreatiinistä päivässä - mikä ei todellakaan merkitse, erityisesti kun harjoitusefekti otetaan huomioon."

Artikkelissa ei kuitenkaan kyseenalaistettu kreatiinin käyttöä ja tehoa, ainoastaan vallalla oleva käsitys annosmäärästä. Eli ei sitten vastauksia tyyliin "Kreatiini toimii vaikka sanoisivat ttu mitä!"

Kannattaa lukea koko artikkeli jos englannin kieli antaa myöten, siinä oli paljon muutakin mielenkiintoista tietoa. Esimerkiksi siitä miten joissakin lisäravinteissa saattaa olla aineita jotka LASKEVAT kreatiinin määrää lihaksissa. Tämmöiseen jenkkiläiseen mömmöön törmäsin täälläkin kaupan hyllyllä, ja vielä ristiriitaisemmaksi asian teki se, että tässä "treeniboosterissa" oli lisäksi kreatiinia!

Aijaa. Mistä johtuu sit sellanen, että jos otan 2g päivässä niin ei tunnu toimivan yhtään, mutta jos otan 5-10g päivässä, huomaan vaikutuksen selvästi treeneissä? Oonko mä HUMANOIDI?

Saattaahan tossa tutkimuksessa oli ihan pointti, mutta luulen että kreatiini kuuluu samaan kategoriaan kuin esim. tauriini lisäravinteena ainakin siinä suhteessa, että se on halpaa ja toisaalta harmitonta, vaikka nauttisi yli kulutuksen. Tai näin ainakin itse teen, enkä ole ongelmiin törmännyt. Vaihdetaan se maksa sitten ku piiputtaa.

Aijaa. Mistä johtuu sit sellanen, että jos otan 2g päivässä niin ei tunnu toimivan yhtään, mutta jos otan 5-10g päivässä, huomaan vaikutuksen selvästi treeneissä? Oonko mä HUMANOIDI?
Oletko ihan oikeasti kokeillut tuon eron 2g ja vaikka 7g välillä? :D Kreatiini ei kuitenkaan mikään ihmeaine ole, joten varsinkaan lähellä latausta en uskoisi tuollaista eroa edes huomaavan, ellei kyseessä ole kasvissyöjä, tai muuten lihaa pienissä määrin syövä ihminen. Myös plasebo on tutkitusti tehokas suoritustehon lisääjänä :D Pitäisin sitä jopa todennäköisempänä, kuin sitä että olet humanoidi. Itse en huomaa kreatiinin käytössä juuri muuta eroa, kuin että on useammin jano ja kusella vastaavasti pitää käydä myös useammin, treeniin ei vaikuta juurikaan.

Mutta ei siinä mitään, halpaa tavaraa tuo on, sama se on vaikka ottaa enemmänkin.

Back
Ylös Bottom