Kreatiini ja sokeritauti?!

Funky sanoi:
Eiks insuliinin vain edesauta krean imeytymistä?

(Voisi olla Mannisen anssin paikka tulla valottamaan vähän tätä keskustelua...)

Funky, ei. Insuliini ei edesauta kreatiinin IMEYTYMISTÄ, kuten eivät edesauta hiilihydraatitkaan. Kyse on tehostuneesta kuljetuksesta lihassoluun. Hifistelyä, joo, mutta korjaamisen arvoista mielestäni.. ;)

rintafile sanoi:
..ja käski suunnilleen valella bensalla mun "lääkekaapin" ja tuikata sen tuleen sekä vuorata koko kämpän varmuuden vuoks kloriitilla. No mutsi tietysti tuli informoimaan mua, mitä se kreatiini on. Kaiken ton turhanpäiväsen paasauksen lisäks, se kertoo mulle, kuinka ihan OIKEA LÄÄKÄRI sanoi, että syön jotain kusta suunnilleen.
:lol2: :hyper:

Voi kiesus..mutta tuotahan se on.. :david:

Mielenkiintoinen tuo toinen tutkimus Anssilta.. :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Anssi Manninen sanoi:
Ann Nutr Metab. 2003;47(1):11-5. Related Articles, Links

Creatine supplementation affects glucose homeostasis but not insulin secretion in humans.
---snip----
The subjects were supplemented with either 5 g of creatine monohydrate (creatine-treated group, CREAT) or 5 g of maltodextrin (control group, CON) per day for 42 days. On days 0 and 43, blood samples were collected before as well as 10, 20, and 30 min following an oral glucose load and analyzed for plasma creatine, insulin, and glucose levels.
---snip---

Ensimmäisessä artikkelissahan oli kreatiinia käytetty 4 viikkoa ilman muutoksia. Onko tästä nyt vedettävissä johtopäätös, että kreatiinin käytöllä alkaa olla haitallisia vaikutuksia vasta pidemmän aikaa käyettäessä? Sinänsä vähän hölmösti toteutettu tuo tutkimus, kun koehenkilöiltä oli mitattu arvot ainoastaan kokeen aloitus- ja lopetuspäivinä. Olisipa mukava nähdä paljon pidempiaikainen seurantatutkimus aiheesta.

Jakob sanoi:
Puhut tilastoista ja sitten yksittäistapauksen johdosta olet vetämässä melkoisen rajuja johtopäätöksiä. Sen verran olet varmaan pakostakin tilastollisia tutkimusmenetelmiä joutunut opiskelemaan, että ymmärrät ettei yksittäistapauksesta voi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä.

tottahan tuo on, että ei varmastikkaan ole mitään pitkän aikavälin tutkimusta vielä tehty, mutta kuitenkin...

Esitin ehkä alussa oman näkemykseni asiaan liian trollaavasti :(! Olen siis jo 2 vuotta sitten omakohtaisesti luopunut kreatiinin käytöstä lukemieni artikkelien (joita en nyt tietenkään mistään enää löytänyt, kun alan lehdet luen "pajalla") takia.

Nyt sitten ihan vasta ystäväni sairastui II-tyypin sokeritautiin ja nuo lehtiartikkelit palautuivat heti mieleen, kun kaveri puhui jutelleensa lääkärinsä kanssa kreatiinin käytöstä. Kreatiinin käytön lääkäri oli tyrmännyt ja oli ehkä lisäksi puheissaan sekoittanut kreatiinin ja kreatiniinin. Lääkäri oli kaverilleni hoidoksi suositellut aerobisen treenauksen huomattavaa lisäämistä!

Ja viittaus "amislaisiin" kuohahti ruudulle paskanhaistatusten yms. bull-shitin takia :curs:

Itelläni on diabetes,ja käytän kreatiinia,tosin diabetes jo oli monta vuotta ennenkuin rupesin kreatiinia käyttämään,tuntuu että insuliini imeytyy krean kaa paremmin.Tuskinpa se krea on sitä diabetestä aiheuttanut,tosin liika makean syöminenkään ei aiheuta diabetestä,lääketiedekään ei tiedä tarkalleen mikä sokrutaudin puhkaisee.

Kreatiini ei vaikuta ainakaan tyypin 1 diabeteksen (yleensä alle 30vuotailla)puhkeamiseen, koska siihen ei ole löydetty lääketieteellistä selitystä. Mutta hyvin hyvin pieni mahdollisuus voisi olla, että se altistaa tyypin 2 diabetekselle, en kuitenkaan usko sen vaikuttavan enempää kuin normaali kotiruoka. Ennemminkin tyypin 2 diabetekselle (yleensä yli 30vuotiailla) altistaa liikalihavuus, kohonnut kolesteroli, verenpaine yms.
Kumpihan nyt mahtaa olla kyseessä?

Uusimmassa Kusipäät&Fägärit lehdessä palstalla, jossa julkaistaan MD:n juttujen tiivistelmiä, oli jotakuinkin seuraavaa:

Lyhyen ajan (alle kuukausi) käytettynä kreatiini laskee verensokeria ja lataa glykogeenivarastoja sekä terveillä että diabeetikoilla, mutta austraalialaiset tutkijat havaitsivat, että jatkuva (yli 42 d) 5 gramman annostus voi aiheuttaa päinvastaisen efektin. Veren sokeritasot olivat korkeammat kreaa nauttineilla kuin verrokkiryhmällä sokeripitoisen juoman jälkeen, eli toisinsanoen krea häiritsisi sokerin pilkkoutumista (insuliiniresistenssiä?).

Ehkä aussit on liian down under ja up yours. ;)

palautumisjuoma

Minulla todettiin noin kuukausi sitten kakkostyypin diabetes. Hakeuduin testeihin, kun lihasmassa hiipui vaikka yritin koventaa treeniä ja lisätä safkaamista oikein kunnolla. Ottamatta kantaa siihen, että mistä tauti on tullut, niin mitenkä on tuon palautumisjuoman kanssa, onko liikaa leikkimistä terveyden kanssa vai miten? Lääkärit tottakai sanoo siihen, että ei kannata ottaa, koska ne ei välttämättä tiedä ja kieltää sitten varmuuden vuoksi. Tautia hoidetaan tällä hetkellä pillereillä, jotka nopeuttavat haiman toimintaa ja hidastavat maksan toimintaa.

tälläinen löytyi

Based on the above evidence, we speculate that creatine supplementation may enhance insulin-mediated muscle glucose uptake and glycogen synthesis, thereby beneficially impacting whole-body glucose homeostasis. This creatine response might be particularly relevant to the prevention and/or treatment of disease states characterized by peripheral insulin resistance, such as type 2 diabetes, obesity, and inactivity (16).

linkki http://diabetes.diabetesjournals.org/cgi/content/full/50/1/18

eikö tuosta nyt voisi tulkita että kreatiini voisi estää sokeritautia?

olen siis filosofian maisteri (fysiikka), tämä koulutustietohan tässä keskutelussa vaadittiin.

Kreatiini tosiaan näyttää parantavan insuliiniherkkyyttä parantamalla glykogeenin tankkautumista. Tuskinpa siitä diabetestä saa. Kannattaa huomioida, että glykokeentasojen palauttaminen on osa palautumista eli kreatiini parantaa epäsuorasti myös palautumista. :)

Jos kreatiini altistaa diabetekselle, niin mitäs sitten palautusjuoma? Desi maltoa tyhjään vatsaan, hyvvee tekkee.

Mika71 sanoi:
Minulla todettiin noin kuukausi sitten kakkostyypin diabetes. Hakeuduin testeihin, kun lihasmassa hiipui vaikka yritin koventaa treeniä ja lisätä safkaamista oikein kunnolla.
Mitäs muita oireita havaitsit?

kenno sanoi:
olen siis filosofian maisteri (fysiikka), tämä koulutustietohan tässä keskutelussa vaadittiin.
:lol2:

Mika71 sanoi:
Minulla todettiin noin kuukausi sitten kakkostyypin diabetes. Hakeuduin testeihin, kun lihasmassa hiipui vaikka yritin koventaa treeniä ja lisätä safkaamista oikein kunnolla.

Tosiaan, kerro muista oireista? Millä keksit hakeutua juuri diabetes-testeihin?

turre101 sanoi:
Tosiaan, kerro muista oireista? Millä keksit hakeutua juuri diabetes-testeihin?

Luultavasti tässä on otettu kaikenvaralta virtsanäyte, josta on löydetty glukoosia. Näinhän se yleensä todetaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom