Kreatiini ja sokeritauti?!

jake_soomi sanoi:
Niin siis tarkoitan, että kreatiinin ja piilevän sokeritaudin puhkeaminen voi olla sellainen juttu, joka voidaan todeta ainoastaan tilastollisesti ja tilastojen saamiseen menee vuosia.

Ymmärrät kai että ravinnossamme on, ja siihen tulee koko ajan elintarviketeollisuuden toimesta ja esim. saasteiden takia aineita joiden turvallisuudesta ei osata sanoa sitäkään vähää (tosi pitkältä ajalta siis) mitä kreatiinista? Jos lähdet eliminoimaan ruoka-aineita sillä perusteella mitä niistä uutisoidaan, ja siltä pohjalta mitä kaverillesi sattuu tapahtumaan jonkin ruoka-aineen tai lisäravinteen käyttöön oton jälkeen, valikoima kutistuu melkoisen pieneksi. Tiedät varmaan myös sen että kreatiinia on usean meistä päivittäin syömässä lihassa?

Omskakas: menikö insuherkkyys ja -resistenssi sekaisin? Herkkyyden nousu luurankolihaksessahan on hyvä asia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiks insuliinin vain edesauta krean imeytymistä?

(Voisi olla Mannisen anssin paikka tulla valottamaan vähän tätä keskustelua...)

jake_soomi sanoi:
Niin siis tarkoitan, että kreatiinin ja piilevän sokeritaudin puhkeaminen voi olla sellainen juttu, joka voidaan todeta ainoastaan tilastollisesti ja tilastojen saamiseen menee vuosia. Kreatiiniahan ei olla käytetty vielä, kuin about 10v. lisäravinteena, joten siitä olemassa olevat tiedot ovat aika vähäisiä.

Eli tiedot ovat vähäisiä ja tutkimukset eivät tue olettamustasi, mutta ajattelit että jos pakkikselta löytyy tarpeeksi monta diabetesta sairastavaa niin krea on syypää?

Niin ja olen muutamaa tenttiä vaille valmis DI. Dippatyö jo tehtynä :P

Hyvä hyvä. Koulutuksen kautta saatu ravitsemus- ja diabetestietoutesi on siis samalla tasolla kuin amiksen ensimmäisen vuoden kesken jättäneellä levyseppähitsaajalla.

Takaisin asiaan: jos boudareilla todettaisiinkin merkittävästi kohonnut diabetesriski (mitä ei käsittääkseni myöskään ole tutkimuksissa todettu), niin pistäisin sen ennemminkin esim. palautusjuomien syyksi kuin kreatiinin.

jake_soomi sanoi:
Niin ja olen muutamaa tenttiä vaille valmis DI. Dippatyö jo tehtynä :P

Ja senkö takia sun sanaan tulee luottaa enemmän kuin sellaisen, joka saatta olla heikommin koulutettu!111!! Eiköhän se tiedon määrä ratkaise...

Terveisin gradua vaille oleva OTK (ja tutkintoni ei tee teksteistäni yhtään sen uskottavampia)

Sakael sanoi:
Ja senkö takia sun sanaan tulee luottaa enemmän kuin sellaisen, joka saatta olla heikommin koulutettu!111!! Eiköhän se tiedon määrä ratkaise...

Terveisin gradua vaille oleva OTK (ja tutkintoni ei tee teksteistäni yhtään sen uskottavampia)

Mä oon sähköasentaja, repikää siitä, 11v treenikokemus menee sen sileän tien.
:jahas:

Lopetin itse krean käytön kokonaan muutama viikko sitten. Ainoa ero minkä huomasin on se että omapaino tipahti muutaman kilon nopeasti ja lihasten koko pieneni ehkä hiukan. Treenipainoihin ei vaikutusta. Sarjakestävyys/palautuminen ei näytä muuttuneen, joskin näistä osaa sanoa varmemmin vasta pitemmän ajan kuluttua :worship:

Voi siis olla että kannattaa kokeilla onko kreasta itelle tosiaan hyötyä kun toisille se tuntuu tehoavan ja toisille taas ei ollenkaan. Ihmeellistä on elämä ja tiede on vain ihmisen surkea yritys ymmärtää asioita :rolleyes:

Meni vähän :offtopic:

jake_soomi sanoi:
Niin siis tarkoitan, että kreatiinin ja piilevän sokeritaudin puhkeaminen voi olla sellainen juttu, joka voidaan todeta ainoastaan tilastollisesti ja tilastojen saamiseen menee vuosia.

Puhut tilastoista ja sitten yksittäistapauksen johdosta olet vetämässä melkoisen rajuja johtopäätöksiä. Sen verran olet varmaan pakostakin tilastollisia tutkimusmenetelmiä joutunut opiskelemaan, että ymmärrät ettei yksittäistapauksesta voi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä.

tottahan tuo on, että ei varmastikkaan ole mitään pitkän aikavälin tutkimusta vielä tehty, mutta kuitenkin...

En väitä absoluuttisena totuutena, että just kreatiini olisi laukaissut piilevän sokeritaudin ystäväni kohdalla, mutta pieni mahdollisuus siihen on. Siksi tiedustelenkin, että oletteko törmänneet vastaaviin tapauksiin lähipiireissänne?

jake_soomi sanoi:
Onko keskustelun taso täällä tosiaankin tätä luokkaa? Lukeeko kukaan lääkäribodari tätä keskusteluryhmää? Olis mukava keskustella muidenkin, kuin aivottomien amislaisten kanssa asiasta! :wall: :wall: :wall:

Anteeksi ylläpito/Tomi, mutta pakko lainata - "Hiekkaa vaginassa, jake?"

Jep, kummallinen ristiriita on tuossa, että ensin puhutaan yksittäistapauksesta (ja tehdään sen perusteella pitkälle meneviä johtopäätöksiä) ja sitten puhutaankin jo tilastoista.

Muutenkin, miksi imaista Saturnus sieraimeensa, jos kysyy jotakin internetin keskustelupalstalla ja saakin kritisoivia kommentteja? Jos haluaa vain "Joo, oikeassa olet." -vastauksia ja selkääntaputtelua, niin turha postata kysymystä yleisesti nähtäväksi ja kommentoitavaksi.

Itse olen viittä vaille valmis filosofian maisteri (engl. filologia pääaine, enkun ope siis), mutta se ei tee minusta ravintoasioiden suhteen millään lailla pätevää. Kummallisen provosoiva ja typerä heitto oli amikseen viittaaminen halveksuvaan sävyyn. Taitaa soomijakella olla ihan turhaa koulutuselitismiä asenteissaan.

Eikä mun kysymys siitä, sotkevatko lekurit kreatiinin ja kreatiniinin ollut minään vitsinä tai piruiluna tarkoitettu. Niinkuin on monesti ja kovin erilaisten asioiden yhteydessä todettu, lekureitakin on moneen lähtöön. On päteviä ja osaavia ja sitten täysiä tunareita, ihan niinkuin missä tahansa ammatissa. Jotkut lekurit tietävät paljonkin esim. ravinnosta ja pitävät myös omasta terveydestään huolta (ei pelkästään potilaidensa), toiset ovat itsekin erittäin lihavia, tupakoivat, ryyppäävät yms. Ihmisiä ovat lääkäritkin, vaikka tietenkin jokainen suht korkeasti koulutettuja.

Olen samaa IronMindin kanssa siitä, että en kyllä keksi, miten kreatiini voisi aikuisiän diabeteksen laukaista. Jos jotakin kehoilijoiden ruokavaliossa pitäisi moisesta epäillä, niin enintään maltoa, mikäli sitä on käytetty runsaasti ja pitkiä aikoja. Miten muuten ko ihmisen muu ruokavalio? Oliko syönyt koko aikuisikänsä terveellisesti vai ns. keskiverrosti (eli melko pitkälti miten sattuu ja ihan liikaa nopeita hiilareita)? Eiköhän niillä krean käyttöä edeltävillä vuosilla ja niiden ruokavaliolla ole aika paljon enemmän asian kanssa tekemistä kuin lyhytaikaisella krean käytöllä.

jake_soomi sanoi:
En väitä absoluuttisena totuutena, että just kreatiini olisi laukaissut piilevän sokeritaudin ystäväni kohdalla, mutta pieni mahdollisuus siihen on. Siksi tiedustelenkin, että oletteko törmänneet vastaaviin tapauksiin lähipiireissänne?

En ole törmännyt. Heitän varovasti tähän niiiiin herkkään aiheeseen että ehkä reipas malton käyttö voisi semmoisen laukaistakin kun siinä on niin nopeita hiilareita. :D :david:

123jippo sanoi:
En ole törmännyt. Heitän varovasti tähän niiiiin herkkään aiheeseen että ehkä reipas malton käyttö voisi semmoisen laukaistakin kun siinä on niin nopeita hiilareita. :D :david:

Iivili ehti näköjään ensin maltoilee.

jos 10v on treenannut niin eiköhän siinä ajassa ole tullut syötyä niin kreat kuin muutkin aineet.. itse veikkaisin lähinnä noita nopeita hiilareita, ainakin jos pidempään ollut ilman ruokaa (aamulla) saattaisi vaikuttaa aikuisiändiabetekseen..

ps. olikos tuo muuten se 2. tyypin diabetes vai? miten ne tyypit menee?

Med Sci Sports Exerc. 2003 Jan;35(1):69-74. Related Articles, Links

Effect of creatine ingestion on glucose tolerance and insulin sensitivity in men.

Newman JE, Hargreaves M, Garnham A, Snow RJ.

School of Health Science, Deakin University, Burwood, Australia.

PURPOSE: This study investigated whether acute (5 d) and/or short-term (28 d) creatine (Cr) ingestion altered glucose tolerance or insulin action in healthy, untrained men (aged 26.9 +/- 5.7 yr; SD). METHODS: Subjects were randomly allocated to either a Cr ( N= 8) or placebo group (N = 9) and were tested in the control condition (presupplementation), and after 5 and a further 28 d of supplementation. The Cr group ingested 20 g and 3 g.d (-1) of Cr for the first 5 and following 28 d, respectively. The placebo group ingested similar amounts of glucose over the same time period. During each testing period, subjects underwent an oral glucose tolerance test (OGTT) to determine insulin sensitivity, and six subjects from each group underwent a muscle biopsy before each OGTT. RESULTS: Cr supplementation resulted in an increased (P< 0.05) muscle TCr content after both the acute and short-term loading phase compared with placebo. Neither acute nor short-term Cr supplementation influenced skeletal muscle glycogen content, glucose tolerance, or measures of insulin sensitivity. CONCLUSIONS: These findings demonstrated that acute Cr supplementation (20 g.d(-1) for 5 d) followed by short-term Cr supplementation (3 g.d(-1) for 28 d) did not alter insulin action in healthy, active untrained men.

Publication Types:
Clinical Trial
Randomized Controlled Trial

PMID: 12544638 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Mutta...

Ann Nutr Metab. 2003;47(1):11-5. Related Articles, Links

Creatine supplementation affects glucose homeostasis but not insulin secretion in humans.

Rooney KB, Bryson JM, Digney AL, Rae CD, Thompson CH.

Human Nutrition Unit, School of Molecular and Microbial Biosciences, University of Sydney, Australia. kroo436@mail.usyd.edu.au

AIMS: In this study, it was investigated whether the glucose homeostasis is affected by dietary creatine supplementation. For this purpose, the plasma glucose concentration and the plasma insulin response to an oral glucose load were measured in creatine-supplemented vegetarians. METHODS: The subjects were supplemented with either 5 g of creatine monohydrate (creatine-treated group, CREAT) or 5 g of maltodextrin (control group, CON) per day for 42 days. On days 0 and 43, blood samples were collected before as well as 10, 20, and 30 min following an oral glucose load and analyzed for plasma creatine, insulin, and glucose levels. RESULTS: Creatine supplementation resulted in an increase in plasma creatine (CREAT 92.7 +/- 14.6 micro M vs. CON 31.2 +/- 3.2 micro M; p = 0.001). There was a trend (p = 0.07) towards elevated fasting plasma glucose levels following creatine supplementation, while the plasma glucose response to the glucose load was enhanced (CREAT 168.2 +/- 5.3 mM. min vs. CON 129.6 +/- 14.7 mM.min; p = 0.05). There was no difference observed in the plasma insulin response to the glucose load between the groups. CONCLUSION: This study shows that creatine supplementation may result in abnormalities in glucose homeostasis in the absence of changes in insulin secretion. Copyright 2003 S. Karger AG, Basel

PMID: 12624482 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Eli ei välttämättä kannata käyttää kreatiinia, jos on jo valmiiksi häikkään glukoosimetaboliassa...

Anssi Manninen sanoi:
Mutta...
Eli ei välttämättä kannata käyttää kreatiinia, jos on jo valmiiksi häikkään glukoosimetaboliassa...

Eli Jaken alkuperäinen epäilys siitä että kreatiini olisi laukaissut "piilevän" sokeritaudin saa siis lopulta tieteellistäkin tukea :eek:

123jippo sanoi:
Eli Jaken alkuperäinen epäilys siitä että kreatiini olisi laukaissut "piilevän" sokeritaudin saa siis lopulta tieteellistäkin tukea :eek:

Miten tuosta jälkimmäisen artikkelin abstraktin tuloksista voidaan päätellä että kreatiinin aiheuttama vaikutus plasman glukoosipitoisuuteen johtaisi sokeritaudin laukeamiseen?

(Joojoo, kohonneet verensokeritasot ovat riskitekijä jne., mutta niitä AFAIK diabetesriskissä olevilla seuraa myös kohonneet insuliinitasot joita tässä studyssä ei nähty. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta minusta on aika rohkea päättelyhyppy sanoa että tuo abstrakti osoittaa sen että krea aiheuttaa sokeritautia.)

iivili sanoi:
Kuinkahan monesti lekurit sotkevat kreatiinin ja kreatiniinin?

Kyllä tätä tapahtuu. Itsekin olin aika hämmentynyt seuraavan tapauksen takia:

Ensinnäkin mun mutsi on sellanen, että ei ois sellasta päivää, jona se EI huomauttais mun liiallisesta syömisestä, liiallisista lisäaineista, liiallisista vitamiineista, liiallisesta proteiinista, liian vähäisesta rasvasta, liiallisista lisäravinteista. No kyllä mä noihin oon tottunu, mutta siinä vaiheessa, kun se kysy joltain lääkäriltä noista lisäravinteista, meinas kyllä pää räjähtää. Se lääkäri kauhisteli, kuinka nyt joku voi kreatiinia (luuli kreatiniiniksi mitä ilmeisimmin, koska sano sen olevan elimistön kuona-aine) syödä ja käski suunnilleen valella bensalla mun "lääkekaapin" ja tuikata sen tuleen sekä vuorata koko kämpän varmuuden vuoks kloriitilla. No mutsi tietysti tuli informoimaan mua, mitä se kreatiini on. Kaiken ton turhanpäiväsen paasauksen lisäks, se kertoo mulle, kuinka ihan OIKEA LÄÄKÄRI sanoi, että syön jotain kusta suunnilleen. [ROIDRAGE] Siinä sitten yritin hillitä itteäni ja sanoin, että se lekuri on asunut Elina Eläimen kanssa norsun perseessä viimeset kymmenen vuotta. Muutenkin vituttaa, kun monet ihmiset, jotka suhtautuu negatiivisesti kuntosaliharrastuksiin ja lisäravinteisiin yms., poimii ne kaikista lähinnä niiden mielikuvaa kys. asiasta (eli negatiivisimmat) "tutkimukset" (vrt. joku Seuran "Kilot kuriin appelsiinimehulla" -jutut), eivätkä välitä yhtään muiden mielipiteistä tai vastakkaisista tutkimuksista. Tosin näihän se usein on, oli kyseessä mikä tahansa asia, josta on pinttynyt päähän joku absoluuttinen totuus. [/ROIDRAGE]

Suositut

Back
Ylös Bottom