Kreatiini ja sokeritauti?!

Nyt se sitten osui lähipiiriin! Duunikaverilla todettiin sokeritauti :(! Hän on treenannut about 10v. ahkerasti, nyt taas pienen tauon jälkeen söi pari kreatiinikuuria ja äskettäin lääkärintarkastuksessa todettiin sokeritauti :(.

Kuinka moni ahkera treenaaja ja entinen kreatiininkäyttäjä tunnustautuu nykyisellään sokeritautia sairastavaksi?

Itse en ole enää muutamaan vuoteen uskaltanut kreatiinia käyttää. Lisäähän se toki "pumppia", toistojen määrää ja sitä kautta tuloksiakin, mutta itse pidän sokeritaudin riskiä liian suurena kreatiinista saatavaan hyötyyn nähden!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voiko kreatiinista oikeasti saada sokeritaudin?

En tiennytkään :(

jake_soomi sanoi:
Nyt se sitten osui lähipiiriin! Duunikaverilla todettiin sokeritauti :(! Hän on treenannut about 10v. ahkerasti, nyt taas pienen tauon jälkeen söi pari kreatiinikuuria ja äskettäin lääkärintarkastuksessa todettiin sokeritauti :(.

Kuinka moni ahkera treenaaja ja entinen kreatiininkäyttäjä tunnustautuu nykyisellään sokeritautia sairastavaksi?

Itse en ole enää muutamaan vuoteen uskaltanut kreatiinia käyttää. Lisäähän se toki "pumppia", toistojen määrää ja sitä kautta tuloksiakin, mutta itse pidän sokeritaudin riskiä liian suurena kreatiinista saatavaan hyötyyn nähden!

Mistä tällaista krea & sokeritauti -tietoa olet saanut? Eli olisiko jotain aviisia tai tutkimusta jota voisi lueskella? Se että kaverilla satuttiin toteamaan sokeritauti ja kaveri on syönyt kreaa ei vielä minusta ole kovin vakuuttava näyttö.

(Ja toki suhtaudun aina todella skeptisesti ensimmäistä postaustaan mihin tahansa palstalle naputteleviin, näillä kun on trollauskerroin yleensä normaalia korkeammalla.)

jake_soomi sanoi:

Kaveri on syönyt kreatiinia -> kaveri saa sokeritaudin -> kaveri saa sokeritaudin kreatiinin takia :) Päättelyllä pääsee pitkälle...

Enpä ole kuullut että sokeritautia olisi havaittu suurissa määrin erityisesti punttaajilla...

Pitäisi olla enemmän todisteita kreatiinin "syyllisyydestä" sokeritautiin ennen kuin voi edellä mainitun päätelmän tehdä.

Mulla on diabetes, enkä ole ikinä syönyt paskaa joten kaikki nyt heti paskaa syömään ettei tule sokeritautia... :whip:

Sokeritauti mulla on ollut liki 7vuotta ja kreatiinia olen syönyt pari vuotta. Sokeritauti ei ole myöskään lisääntynyt. Vuositesteissäkään ei ole mitään hälyttävää ilmennyt.

Uskon, että niin sinä, kuin kaverisikin voitte syödä kreanne ihan huoletta.

Suunnistankin tästä kreatiini- ja protskpurkin kautta nukkumaan. Öitä...u

Itsellä on kavereita, jotka eivät ole ikinä salia nähneetkään, mutta heillä on sokeritauti. Voisiko olla, että jos en käy salilla ja syö kreatiinia, saan sokeritaudin? Eräs tuttu harrasti ratsastusta ja viihtyi hevosten seurassa. Hänkin sai myöhemmin sokeritaudin. Onkohan näillä jotain yhteyttä toisiinsa? ;)

Eli, jos nyt yksi kaveri syö kreatiinia ja saa sokeritaudin, niin aiheuttaako sen nyt välttämättä tuo krea? Voisiko suvussa mahdollisesti olla sokeritautia liikkeellä?

kreatiinista

Lukekaa vähän alan artikkeleita! Kreatiinin epäillään laukaisevan piilevää sokeritautia, mutta mitään yksiselitteistä näyttöä asiasta ei olla saatu, eikä ehkä koskaan pystytä saamaankaan?! Kreatiini vaikuttaa insuliinin tuotantoon. Tosin lääkäri sanoi kreatiinin olevan "elimistön kuona aine" ;)...

Niin siis ihan tilastomielessä kyselen sokeritautia sairastavia ex-kreatiininkäyttäjiä ;)!!! Itse en uskalla kreatiinia enää käyttää, koska sokeritauti veisi välittömästi suurella vaivalla hankitun lentolupakirjan :(.

jake_soomi sanoi:
Lukekaa vähän alan artikkeleita! Kreatiinin epäillään laukaisevan piilevää sokeritautia, mutta mitään yksiselitteistä näyttöä asiasta ei olla saatu, eikä ehkä koskaan pystytä saamaankaan?! Kreatiini vaikuttaa insuliinin tuotantoon. Tosin lääkäri sanoi kreatiinin olevan "elimistön kuona aine" ;)...

Niin siis ihan tilastomielessä kyselen sokeritautia sairastavia ex-kreatiininkäyttäjiä ;)!!! Itse en uskalla kreatiinia enää käyttää, koska sokeritauti veisi välittömästi suurella vaivalla hankitun lentolupakirjan :(.

Luultavasti on aika helvetin pieni mahdollisuus että saat kreatiinin käytöstä sokeritaudin! Jos sun kaveris on just siitä saanut diabeteksen niin ei muuta kun lottoamaan kioskille heti. :kippis1:

en tiiä mikä idea tossa.. mutta bodareilla varmaan enemmänki voi tulla insuliinin käytöstä diabetes. Ku sitä käyttää ni oma insuliinintuotanto voi lopahtaa tai jotain. En tiä.. diabetes on aika hyvin perinnöllistä ja voi olla piilossa ja puhjeta 5 vuotiaana tai 25 vuotiaana

http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/kreatiini.html

Tossapa on Tri Tolosen artikkeli kreatiinista. Paljon tuntuu olevan hyviä ominaisuuksia, mutta Tolosen jutut kannattaa aina ottaa myös mainoksina!

En nyt löytänyt yhtäkkiä mitään artikkeleita kreatiinin ja piilevän sokeritaudin puhkeamisen yhteydestä, mutta niitä kuitenkin olen useammankin "pajalla", kuntopyörällä 30min. lähes joka treenin lopussa ajaessani, alan lehdistä lukenut.

jake_soomi sanoi:
Kreatiini vaikuttaa insuliinin tuotantoon.

Muhaha, mihis luulet sitten hiilarien vaikuttavan?

Ketjun aloittajalle, kävikö kaverisi samana päivänä paskalla? Jos kävi, niin minä en paskanna enää ikinä, siitä saa sokrutaudin.

Tosin lääkäri sanoi kreatiinin olevan "elimistön kuona aine" ;)...

...taisi vain lääkäri puhua kreatiniinista, joka on aineenvaihdunnan lopputuotteita, ei kreatiinista, joka on valkuaisaine...

Alä krea välitä - vaikka sinua taas panetellaan niin silti olet ainakin sedän kaveri :love:

Onko keskustelun taso täällä tosiaankin tätä luokkaa? Lukeeko kukaan lääkäribodari tätä keskusteluryhmää? Olis mukava keskustella muidenkin, kuin aivottomien amislaisten kanssa asiasta! :wall: :wall: :wall:

No jopas. Voi kai sitä nyt asiasta puhua tavallinen maallikkokin. Eikä noita tutkimuksia ja niiden tuloksia nyt kannata minään absoluuttisena totuutena ottaa missään nimessä. Kymmenen vuoden päästä kreasta voidaan varmaan lukea taas vähän erilaista tieteellistä faktaa. Tai sitten ei. Jokainen saa tehdä asioista omat johtopäätöksensä ja yllättävän moni käyttäjä tuntuu luopuneen kreasta kokonaan tai lisää sitä enää vain palautusjuomaan. :worship:

Niin siis tarkoitan, että kreatiinin ja piilevän sokeritaudin puhkeaminen voi olla sellainen juttu, joka voidaan todeta ainoastaan tilastollisesti ja tilastojen saamiseen menee vuosia. Kreatiiniahan ei olla käytetty vielä, kuin about 10v. lisäravinteena, joten siitä olemassa olevat tiedot ovat aika vähäisiä.

Niin ja olen muutamaa tenttiä vaille valmis DI. Dippatyö jo tehtynä :P

jake_soomi sanoi:
Niin ja olen muutamaa tenttiä vaille valmis DI. Dippatyö jo tehtynä :P

Ravitsemustieteestä vai ihmisen fysiologiasta? :rolleyes:

Edit: Äkkiseltään löin lääketieteellisiä tutkimuksia sisältävään halukoneeseen "creatine diabetes" ilman tuloksia sensijaan "creatine insulin sensitivity" antoi tämän:

Effect of creatine ingestion on glucose tolerance and insulin sensitivity in men.

Newman JE; Hargreaves M; Garnham A; Snow RJ

Medicine and science in sports and exercise, 2003 Jan, 35(1):69-74

AB: Abstract
PURPOSE: This study investigated whether acute (5 d) and/or short-term (28 d) creatine (Cr) ingestion altered glucose tolerance or insulin action in healthy, untrained men (aged 26.9 + /- 5.7 yr; SD). METHODS: Subjects were randomly allocated to either a Cr ( N= 8) or placebo group (N = 9) and were tested in the control condition (presupplementation), and after 5 and a further 28 d of supplementation. The Cr group ingested 20 g and 3 g.d (-1) of Cr for the first 5 and following 28 d, respectively. The placebo group ingested similar amounts of glucose over the same time period. During each testing period, subjects underwent an oral glucose tolerance test (OGTT) to determine insulin sensitivity, and six subjects from each group underwent a muscle biopsy before each OGTT. RESULTS: Cr supplementation resulted in an increased (P< 0.05) muscle TCr content after both the acute and short-term loading phase compared with placebo. Neither acute nor short-term Cr supplementation influenced skeletal muscle glycogen content, glucose tolerance, or measures of insulin sensitivity. CONCLUSIONS: These findings demonstrated that acute Cr supplementation (20 g.d(-1) for 5 d) followed by short-term Cr supplementation (3 g.d(-1) for 28 d) did not alter insulin action in healthy, active untrained men.

Tästä nyt näkee, että kreatiinilla ei löydetty vaikutusta lihasten insuliiniherkkyyteen, jonka kohoaminen on yksi tyypin II diabeteksen tärkeimmistä aiheuttajista.

Tyytyväinen? :)

jake_soomi sanoi:
Niin siis tarkoitan, että kreatiinin ja piilevän sokeritaudin puhkeaminen voi olla sellainen juttu, joka voidaan todeta ainoastaan tilastollisesti ja tilastojen saamiseen menee vuosia. Kreatiiniahan ei olla käytetty vielä, kuin about 10v. lisäravinteena, joten siitä olemassa olevat tiedot ovat aika vähäisiä.

Voisin veikata, että kreatiinia käyttänee tai on käyttänyt varmasti 90% kuntoilijoista, suurimmalla osalla ei ole sokeritautia, joten tuskin se nyt aiheuttaa sen kummemmin. Eri asia on jos sulla on juuri puhkeamassa diabetes, siihen voikin sitten vaikuttaa vaikka karkin mässäily tai mikä muu tahansa mikä heiluttaa rankasti verensokeria.

Suositut

Back
Ylös Bottom