Kreatiini: 2g vuorokaudessa riittää!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hookah
  • Aloitettu Aloitettu
Tuossa pinnalla olevassa kreatiiniviestiketjussa oli linkki olympiakomitean sivuille joilla oli yleisestä käsityksestä poikkeava annossuositus (2g/vrk) kreatiinilisän käyttöön. Törmäsin juuri viime viikolla toiseenkin artikkeliin jossa sama tieto tuli esille, joten ajattelin nyt postata tämän kokonaan erillisenä juttuna. Haastellaanpas yleiset käsitykset kreatiinin käytöstä.. ;)

Ko. artikkeli oli Testosterone Nationilla. Linkki:
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459369

Muutama lainaus:

"Olen yhä ihmeissäni että ihmiset käyttävät niin paljon kreatiinia, varsinkin kun kaikki tieto osoittaa miten vähän todellisuudessa tarvitsemme. Eräs tutkimus osoitti että tankkausjakson jälkeen lihasten kreatiinitasot pysyivät yllä 0.03g päivittäisellä annostuksella per painokilo. (Hultman et al., 1996). Tämä tarkoittaa sitä, että lepäävä 100kg painoinen urheilija voi ylläpitää kreatiinin tason vain 3g annoksella päivässä (ja suuri osa ihmisistä ei ole lähelläkään näitä kilomääriä)! Täytyy myös pitää mielessä että tämä ei tarkoita että 100-kiloinen henkilö välttämättä tarvitsee 4g päivässä, vaan se yksinkertaisesti merkitsee sitä että määrä on alhaisin johon asti tutkijat ovat menneet niin että kreatiinin taso on säilynyt koholla (ts. määrä näyttää olevan tarvitun kreatiinimäärän yläraja).

Ajatellaanpa asiaa, jos suurin osa meistä tarvitsee vähemmän kuin 3g kreatinia päivässä, ja saamme todennäköisesti noin gramman lihamäärästä jonka syömme päivittäin, jäljellä jää 1-2g joka tarvitaan kreatiinilisästä. Tätä käsitystä tukee toinen tutkimus, jossa painoharjoittelevat koehenkilöt nauttivat yleisen käsityksen mukaisen ylläpitoannoksen (5g/vrk), josta lähes kaikki (~4g/vrk) poistui elimistöstä eritteiden mukana (Vandenberghe et al., 1997)."

Artikkelissa mainittiin myös kreatiinitason putoamisesta kreatiinilisän nauttimisen lopettamisen jälkeen:

"Mikään kreatiinitason putoaminen lihaksissa on merkityksetöntä, ottaen huomioon että lihasten kreatiinimäärän taso on hieman koholla kokonaisen kuukauden sen jälkeen kun kreatiinilisän nauttiminen on kokonaan lopetettu (Vandenberghe et al., 1997; Hultman et al., 1996). Vaikka olettaisimme että lihasten kreatiinitaso palaa normaalin kuukauden kuluttua, tämä tarkoittaa että menetämme vain ~3% ylimääräisestä kreatiinistä päivässä - mikä ei todellakaan merkitse, erityisesti kun harjoitusefekti otetaan huomioon."

Artikkelissa ei kuitenkaan kyseenalaistettu kreatiinin käyttöä ja tehoa, ainoastaan vallalla oleva käsitys annosmäärästä. Eli ei sitten vastauksia tyyliin "Kreatiini toimii vaikka sanoisivat ttu mitä!"

Kannattaa lukea koko artikkeli jos englannin kieli antaa myöten, siinä oli paljon muutakin mielenkiintoista tietoa. Esimerkiksi siitä miten joissakin lisäravinteissa saattaa olla aineita jotka LASKEVAT kreatiinin määrää lihaksissa. Tämmöiseen jenkkiläiseen mömmöön törmäsin täälläkin kaupan hyllyllä, ja vielä ristiriitaisemmaksi asian teki se, että tässä "treeniboosterissa" oli lisäksi kreatiinia!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aijaa. Mistä johtuu sit sellanen, että jos otan 2g päivässä niin ei tunnu toimivan yhtään, mutta jos otan 5-10g päivässä, huomaan vaikutuksen selvästi treeneissä? Oonko mä HUMANOIDI?

Saattaahan tossa tutkimuksessa oli ihan pointti, mutta luulen että kreatiini kuuluu samaan kategoriaan kuin esim. tauriini lisäravinteena ainakin siinä suhteessa, että se on halpaa ja toisaalta harmitonta, vaikka nauttisi yli kulutuksen. Tai näin ainakin itse teen, enkä ole ongelmiin törmännyt. Vaihdetaan se maksa sitten ku piiputtaa.

Aijaa. Mistä johtuu sit sellanen, että jos otan 2g päivässä niin ei tunnu toimivan yhtään, mutta jos otan 5-10g päivässä, huomaan vaikutuksen selvästi treeneissä? Oonko mä HUMANOIDI?
Oletko ihan oikeasti kokeillut tuon eron 2g ja vaikka 7g välillä? :D Kreatiini ei kuitenkaan mikään ihmeaine ole, joten varsinkaan lähellä latausta en uskoisi tuollaista eroa edes huomaavan, ellei kyseessä ole kasvissyöjä, tai muuten lihaa pienissä määrin syövä ihminen. Myös plasebo on tutkitusti tehokas suoritustehon lisääjänä :D Pitäisin sitä jopa todennäköisempänä, kuin sitä että olet humanoidi. Itse en huomaa kreatiinin käytössä juuri muuta eroa, kuin että on useammin jano ja kusella vastaavasti pitää käydä myös useammin, treeniin ei vaikuta juurikaan.

Mutta ei siinä mitään, halpaa tavaraa tuo on, sama se on vaikka ottaa enemmänkin.

Oletko ihan oikeasti kokeillut tuon eron 2g ja vaikka 7g välillä? :D Kreatiini ei kuitenkaan mikään ihmeaine ole, joten varsinkaan lähellä latausta en uskoisi tuollaista eroa edes huomaavan.
Itse en huomaa kreatiinin käytössä juuri muuta eroa, kuin että on useammin jano ja kusella vastaavasti pitää käydä myös useammin, treeniin ei vaikuta juurikaan.

Mutta ei siinä mitään, halpaa tavaraa tuo on, sama se on vaikka ottaa enemmänkin.

Ihan selvä ero. 7g=finnejä perseessä VS 2g=ei finnejä perseessä:D

Oletko ihan oikeasti kokeillut tuon eron 2g ja vaikka 7g välillä? :D Kreatiini ei kuitenkaan mikään ihmeaine ole, joten varsinkaan lähellä latausta en uskoisi tuollaista eroa edes huomaavan, ellei kyseessä ole kasvissyöjä, tai muuten lihaa pienissä määrin syövä ihminen. Myös plasebo on tutkitusti tehokas suoritustehon lisääjänä :D Pitäisin sitä jopa todennäköisempänä, kuin sitä että olet humanoidi. Itse en huomaa kreatiinin käytössä juuri muuta eroa, kuin että on useammin jano ja kusella vastaavasti pitää käydä myös useammin, treeniin ei vaikuta juurikaan.

Oon mä kokeillu pienempiä annoksia, selvästi alle 5g. Ei ehkä tasan kaks grammaa, voi olla jopa 3 tai 4. :eek: Mutta verrattunna sellaseen 5-10g annokseen ero on huomattava. Enkä menis ihan heti sanomaan plaseboksi, koska olen aika skeptinen näiden suhteen. Kreatiinihan ei toimi kaikilla kuten täällä on todettu, joten ehkä se ei sulla sitten toimi, mutta itse saan hyvin voimanlisäystä ja sarjakestävyyttä kreatiinilla.

Ihan selvä ero. 7g=finnejä perseessä VS 2g=ei finnejä perseessä:D
Totta tuokin, selkä suorastaan räjähtää kasvuun kreatiinin myötä ja kyykytkin ovat räjähtäviä. Selkä alkaa kukkia finneistä niin, että paidat jää pieneksi ja kun kyykkytangon laskee selälle, niin poksahdukset kuuluu finnien levittäessä veristä mössöä pitkin ihoa ja paitaa.:kuola:

10-15g päivässä. 5g päivässä ei riitä tällä. Aikanaan luulin ettei krea vaikuta mulla ollenkaan, koska vetelin vain 2-5g annoksia. Nykyannoksella toimii selvästi, riippumatta kahvista ym. ehkä heikentävistä aineista.

Kyllä täälläkin tulokset nousi, kun lisäsi krean annostusta 5g -> 10g.
Liekö sitten plasebovaikutus niin iso vai olenko minäkin humanoidi???:D
Alkuaikoina ainakin Wr kaupan kreassa oli varoitukset: annostus 2g päivässä, annostusta ei saa ylittää...
Sillä 2g annoksilla ei ainakaan mitään vaikutusta ollut mihinkään...
Nykyäänhän esim Fastin purkissa on tuo 20g annostusohje... :rolleyes:

Täällä myös sama juttu että pienempinä annostuksina ei tule edes placebo vaikutusta mutta kun vuoden olin vetänyt sen about 5g päivässä ja sitten päätin tuplata annostuksen niin kyllä eron oikeasti huomasi.

Veikkaan että perjaatteessa tuo 2 grammaa riittää siitä eteenpäin ei ole ehkäpä mitään hyötyä, mutta se kreatiini mitä otetaan esim 5 g päivässä niin ei läheskään kokonaan jää/imeydy kehoon... eli jos otetaan se 5-10grammaa päivässä niin varmasti imeytyy ainakin se tarvittava 2 grammaa... :david:

Mikään asiantuntia en ole että voi olla että paskaa puhun-
Kolmatta kreakuuria olen tällä hetkellä vetämässä koko treeni urallani ja oon aina vetäny kunnon tankkaukset ja sen jälkeen lähinnä sen 5 g päivässä...
Tää kolmas kreakuuri on yllättänyt aivan täysin, liikkeissä on tullut 4 viikon aikana mullistavia tuloksia, osaksi varmasti riippuu että vaihdoin 2 jakoiseen ohjelmaankin. :) mutta kahdesta ensimmäisestä krea kuurista en huomannut paskaakaan iloa vaikka oon ottanut tän kolmannenkin kuurin ihan samanlailla mutta tosin vaihdoin fastista dymatizeen...

onko mulla NÄIN laho pää????, kun voisin vannoa että ite käytin joskus niin, että ekaks tankkausjakso, ja sen jälkee mentiin kyllä just tolla kahella grammalla, ja potkua riitti selkeesti enemmän? eli ite kyllä huomasin todella selvän vaikutuksen tolla aineella.....

Noniin suoraan asiaan eli olen 14v huhtikuussa 15v olen käynyt salilla yli vuoden ja nyt ajattelin aloittaa kreatiinin käytön maanantaista (25.1.) alkaen ja olen ostanut purkin valmiiksi ja kopioin nyt siitä tähän tietoa miten kreatiinia tulee tämän ohjeen mukaan käyttää ja onko teidän mielestänne tämä määrä minulle sopiva vai liikaa vai onko tuo ohje suunnattu ihan aikuisille miehille.. noniin elikkä..

Kreatiinin käyttö aloitetaan 5 päivän latausjaksolla jonka aikana kreatiinia käytetään 20g päivässä 5g ennen aamiaista 5g ennen treeniä ja treenin jälkeen ja sit iltapalana (5g = kukkura teelusikallinen)
Latausjakson jälkeen siirrytään 5-6viikon ylläpitojaksoon jonka aikana kreatiinia käytetään 5-10g päivässä
Ylläpitojaksoa seuraa 2-4viikon tauko kreatiinista.

Ja kysymyksiä vielä että pitääkö teidän mielestänne tuossa 5-6viikon aikana joka päivä punttailla vai voiko pitää lepopäiviä (olisi mielestäni suotavaa ainakin 1 lepopvv per viikko) mutta lepopäivinä käytetään silti kreatiinia samamäärä kuin punttipäivinä eikö niin? ja onko mielestänne mitään väliä missä välissä päivää kreatiinia otetaan tuon ylläpitojakson aikana? (mielestäni ennen treeniä ja jälkeen) korjatkaa jos olen väärässä.
Vastaisitteko pikimmiten :D

t. Mika

Noniin suoraan asiaan eli olen 14v huhtikuussa 15v olen käynyt salilla yli vuoden ja nyt ajattelin aloittaa kreatiinin käytön maanantaista (25.1.) alkaen ja olen ostanut purkin valmiiksi ja kopioin nyt siitä tähän tietoa miten kreatiinia tulee tämän ohjeen mukaan käyttää ja onko teidän mielestänne tämä määrä minulle sopiva vai liikaa vai onko tuo ohje suunnattu ihan aikuisille miehille.. noniin elikkä..

Kreatiinin käyttö aloitetaan 5 päivän latausjaksolla jonka aikana kreatiinia käytetään 20g päivässä 5g ennen aamiaista 5g ennen treeniä ja treenin jälkeen ja sit iltapalana (5g = kukkura teelusikallinen)
Latausjakson jälkeen siirrytään 5-6viikon ylläpitojaksoon jonka aikana kreatiinia käytetään 5-10g päivässä
Ylläpitojaksoa seuraa 2-4viikon tauko kreatiinista.

Ja kysymyksiä vielä että pitääkö teidän mielestänne tuossa 5-6viikon aikana joka päivä punttailla vai voiko pitää lepopäiviä (olisi mielestäni suotavaa ainakin 1 lepopvv per viikko) mutta lepopäivinä käytetään silti kreatiinia samamäärä kuin punttipäivinä eikö niin? ja onko mielestänne mitään väliä missä välissä päivää kreatiinia otetaan tuon ylläpitojakson aikana? (mielestäni ennen treeniä ja jälkeen) korjatkaa jos olen väärässä.
Vastaisitteko pikimmiten :D

t. Mika

Minkä kokoinen olet? Luulisin että hyvin sopii sulle nuo annostukset. Latausjaksolla on just hyvä tuo 5g ennen ja jälkeen treenin, aamulla ja illalla. Välipäivinä latausjaksolla vaikka 5g aamulla, illalla ja kahdesti siinä välillä. Tee vaikka niin että latausjakson jälkeen otat treenipäivinä ennen treeniä 5g ja treenin jälkeen 5g, sitten välipäivinä vain yksi 5g annos. Tottakai voi ja pitääkin pitää lepopäiviä tuona aikana, ihan samalla tavalla ku normaalisti! Eli älä treenaa samaa lihasryhmää peräkkäisinä päivinä.

Kyllä, levätä voi ja pitää. Itse suosittelisin pitämään 2-3 lepopäivää viikossa ja kreatiinia voi käyttää lepopäivinäkin.

olen 174cm pitkä ja painan 66kiloa :) ja mitä treeniohjelmaa suosittelisitte käytettäväksi ton kreatiinijutskan aikana itse olen ajatellut arnodlin kultaista kutosta ja lisäisin siihen pohjeliikkeen korokkeella ja maastavedon. Mitä olette itse mieltä? :) ja kun tossa purkissa lukee että tehoaa ja imeytyy parhaiten sekoitettuna hiilihydraattijuomaan nii olisko maito tai jokin tuoremehu hyvä tohon? Ja onko kreatiinista tässä iässä haittaa esim. munuaisille?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom