Krav-magasta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Status
Viestiketju on suljettu.
Minusta on hauskaa kun monet vapaaottelijat,painijat,kikboksarit vähättelevät aina asetaitoja ja 1_vs_MONTA tilanteita. Sitten tulee kommenttia "nii mutta 1vs1 ni voitttas kaikki"...

...muutama sana: herätkää todellisuuteen! Aseet ja useampi hyökkääjä on realismia.

Rautalanka vääntöä: Miksi paini ei toimi? Siksi koska maassa et pysty kamppailemaan useampaa kuin yhtä vastaan. Miksi paini ei toimi? Koska painissa et näe jos toinen ottaa taskusta veitsen ja iskee sen selkään. Paini ei siis toimi aseita vastaan eikä useampaa hyökkääjää vastaan. Siksi sitä ei myöskään käytetty lähitaisteluaikakausina historiassa. Ja silloin aseet ja ryhmätaistelut olivat realismia. Ihan niinkuin ne on vieläkin. Ehkä ei enää niin voimakkaasti, mutta on kuitenkin.

Useampaa vastustajaa vastaan kamppaileminen harjoituttaa myös siitä ihmiselle normaalista putkinäöstä pois pääsemistä, mikä on myös erittäin hyödyllinen taito kehän ulkopuolisissa tilanteissa.

Jos herätään todellisuudeen ja erotetaan realismi ja kamppailu-urheilu toisistaan. Jookosta?

nothing sanoi:
No kyllä siinä nyt vaan on niin helvetillinen ero, että ollaanko sitä vetämässä salilla jotain turpaan vai tuleeko joku (vielä parempi jotkut) kadulla vetelemään turpaan.

Jos nyt ajatellaan asiaa siten, että minä olen se kaveri, joka tulee antamaan turpaan, niin miten ihmeessä pärjään siellä kadulla yhtään sen paremmin kuin salillakaan, jos jo salilla saan päihini? Joo, tietenkin voin ampua tai odottaa, että kaveri on umpijurrissa ja sitten vetää pesismailalla takaapäin päähän, mutta silloin on kyllä melko lailla sama, mitä lajia toinen on treenannut.

Useimmiten suomalaisissa kähinöissä ei kuitenkaan käytetä aseita, vaan se on sitä nyrkkipainirysyä.

Useimmiten suomalaisissa kähinöissä ei kuitenkaan käytetä aseita, vaan se on sitä nyrkkipainirysyä.

Tämä on juuri tätä boxareiden perus puolustelua. Noh, jokainen treenaa parhaaksi katsomallaan tavallaan.

Jos joskus joku huligaaniporukka hyökkää kimppuusi niin lupaatko huutaa tuota lausetta samalla? Ihan vaan minun mieliksi. :evil:

Rautalanka vääntöä: Miksi paini ei toimi? Siksi koska maassa et pysty kamppailemaan useampaa kuin yhtä vastaan. Miksi paini ei toimi? Koska painissa et näe jos toinen ottaa taskusta veitsen ja iskee sen selkään. Paini ei siis toimi aseita vastaan eikä useampaa hyökkääjää vastaan. Siksi sitä ei myöskään käytetty lähitaisteluaikakausina historiassa. Ja silloin aseet ja ryhmätaistelut olivat realismia. Ihan niinkuin ne on vieläkin. Ehkä ei enää niin voimakkaasti, mutta on kuitenkin.

Mitä tapahtuu IP:n erikoismiehelle jos joku hyökkäjistä haluaakin painia?? Ei se homma helpotu yhtään vaikka vastassa olisi useampi, kun ei tahdota pärjätä yhdellekään.

Carlos sanoi:
Mitä tapahtuu IP:n erikoismiehelle jos joku hyökkäjistä haluaakin painia?? Ei se homma helpotu yhtään vaikka vastassa olisi useampi, kun ei tahdota pärjätä yhdellekään.

Voi helvetin helvetti sentään... Jos painija/judoka/bjj-tyyppi käy iholle kiinni kadulla, niin kuka käskee, että siinä tilanteessa on pakko rueta painimaan urheilusääntöjä noudattaen. Parempi vain kun pistää irrottautumistekniikan, lamauttavia iskuja ja 100m juoksu. :curs: :curs: :curs:

Siinä on yksi esimerkki sali- ja katutilanteen eroista.

Stanner sanoi:
Tämä on juuri tätä boxareiden perus puolustelua. Noh, jokainen treenaa parhaaksi katsomallaan tavallaan.

Jos joskus joku huligaaniporukka hyökkää kimppuusi niin lupaatko huutaa tuota lausetta samalla? Ihan vaan minun mieliksi. :evil:

Monestiko olet nähnyt huligaaniporukan hyökkäävän kenenkään kimppuun? Entäs nyrkkitappeluita?

Kyllähän se niin on, että nyrkkitappeluita/painiotteluita ne suurimmaksi osaksi ovat, mutta harjoitellessaan pitää ottaa huomioon myös se hurja huligaanijoukko. Eli treenaataan boxausta/ihanmitätahansa ja 100 metrin juoksua.

Olen vasta aloittanut kamppailulajien harrastamisen enkä pidä itseäni minään guruna, mutta pakko silti sanoa, että monet ovat aivan hakoteillä tässä 1vsmonta keskustelussa. Oletetaan, että Maukka Perusmättäjä, joka ei ole koskaan harrastanut mitään kamppailulajia eikä osaa edes kättä laittaa oikein nyrkkiin, haluaa aloittaa kamppailulajin harrastamisen. Kuvitteleeko joku oikeasti, että hänen pitäisi yhtenä kriteerinä käyttää sitä, mikä laji opettaa parhaiten selviytymään monesta vastustajasta? Jos Maukalla ei ole erinomaista fyysistä kuntoa, järkyttäävää kivunsietokykyä tai matrixhemmorefleksejä, ei hänen kannata uneksiakaan selviävänsä 1vsmonta tilanteesta kadulla moneen vuoteen, jos käy harjoituksissa 2-3 kertaa viikossa. Ja mielestäni muutenkin aika turhaa ajatella että lajissa X opetetaan heti 15 tapaa irroittautua otteesta Y, koska noin suuri määrä sekoittaa vain pään tositilanteessa. Siis jokaisen tulisi aloittaa lajista, jossa opetetaan perusteet kunnolla eikä tähdätä heti siihen toimintaelokuvista tuttuun tappokoneeseen. Hiljaa hyvää tulee.

Pesupallo sanoi:
Olen vasta aloittanut kamppailulajien harrastamisen enkä pidä itseäni minään guruna, mutta pakko silti sanoa, että monet ovat aivan hakoteillä tässä 1vsmonta keskustelussa.... ....Siis jokaisen tulisi aloittaa lajista, jossa opetetaan perusteet kunnolla eikä tähdätä heti siihen toimintaelokuvista tuttuun tappokoneeseen. Hiljaa hyvää tulee.

Ensimmäinen järkevä kommentti tähän keskusteluun.

"mahdollisuudet osua ensimmäisellä riippuvat täysin vireystilastasi"

Vireystila vaikuttaa tietysti, mutta ei kai siinä ole mitään epäselvää, että noin 30000 kertaa nyrkin väistänyt väistää sen myös kadulla erittäin paljon todennäköisemmin kuin se, joka on selvinnyt elämästä ilman tarvetta siihen. Lisäisin vielä, että taatusti jokainen KONTAKTIkamppailulajia harrastanut pärjää paremmin yllättävässä hyökkäyksessä kuin ei-harrastaja. Hatusta vedän, että 90% ihmisistä lamaantuu, kun nyrkki heilahtaa. Nyrkkeilijöistä jne ei ehkä kukaan.

Hyvää (ja väkivallatonta) vappua vain kaikille :-)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Indra, tarkoitin kommentillani sitä, että nyrkiniskua kadulla edeltää moni muu asia joka tekee tilanteesta erilaisen kuin kehässä: Vastustaja tönii, huutaa, saattaa saada sinussa aikaiseksi stressireaktioita joihin et ole sparratessa ehkä niin tottunut jnejne. Eli vireystilasi ei ole samanlainen ja tilanne on totaalisen erilainen kuin miten olet harjoitellut potkunyrkkeilyreeneissä. Olen muuten nähnyt SM-tasonnyrkkeilijän tappelevan kadulla ja iskut olivat vihan ja raivon täyttämiä heijareita, ei puhettakaan u-väistöistä tai jalkatyöskentelystä jne.

Jos Maukalla ei ole erinomaista fyysistä kuntoa, järkyttäävää kivunsietokykyä tai matrixhemmorefleksejä, ei hänen kannata uneksiakaan selviävänsä 1vsmonta tilanteesta kadulla moneen vuoteen
Miten sitten on mahdollista, että ihmiset ilman koulutusta ja hyvää kuntoa ja matrix refleksejä ovat selvinneet noista tilanteista? Miten on mahdollista, että minä ja moni ystäväni olemme selvinneet niistä eikä takana ollut silloin paljoa koulutusta ja valitettavasti en kykene matrix temppuihin?
Useaa vastustajaa vastaan toimiminen on asia jota pitää harjoitella. Ei se tarkoita sitä, että harjoittelu takaa siitä selviytymisen mutta se edesauttaa mahdollisuuksia vai mitä?

Pesupallo sanoi:
Olen vasta aloittanut kamppailulajien harrastamisen enkä pidä itseäni minään guruna, mutta pakko silti sanoa, että monet ovat aivan hakoteillä tässä 1vsmonta keskustelussa. Oletetaan, että Maukka Perusmättäjä, joka ei ole koskaan harrastanut mitään kamppailulajia eikä osaa edes kättä laittaa oikein nyrkkiin, haluaa aloittaa kamppailulajin harrastamisen. Kuvitteleeko joku oikeasti, että hänen pitäisi yhtenä kriteerinä käyttää sitä, mikä laji opettaa parhaiten selviytymään monesta vastustajasta? Jos Maukalla ei ole erinomaista fyysistä kuntoa, järkyttäävää kivunsietokykyä tai matrixhemmorefleksejä, ei hänen kannata uneksiakaan selviävänsä 1vsmonta tilanteesta kadulla moneen vuoteen, jos käy harjoituksissa 2-3 kertaa viikossa. Ja mielestäni muutenkin aika turhaa ajatella että lajissa X opetetaan heti 15 tapaa irroittautua otteesta Y, koska noin suuri määrä sekoittaa vain pään tositilanteessa. Siis jokaisen tulisi aloittaa lajista, jossa opetetaan perusteet kunnolla eikä tähdätä heti siihen toimintaelokuvista tuttuun tappokoneeseen. Hiljaa hyvää tulee.

Jokainen laji tietääkseni tähtää perusjuttujen opettamiseen kunnolla. Ainakin ne lajit mitä itse olen harrastanut. Mitään ei missään opita hetkessä, vuosien päästä on jonkinlainen taito selvitä myös useampaa vastustajaa vastaan. Jos nyrkkeilijä vs. kaksi nyrkkeilijää, ottelevat nyrkkelysäännöillä, kaksi nyrkkeilijää voittaa. Sama pätee painiin, kickboxingiin ja muihin urheilulajeihin.(jos noudatetaan lajin urh.sääntöjä)
Mutta jos kadulla, katusäännöillä ip-lajin harrastaja vs. kaksi nyrkkeilijää/painijaa. Ip-mies tod.näk voittaa. Koska urheilijat eivät osaa hyödyntää katusääntöjä.

whiteboy sanoi:
Mutta jos kadulla, katusäännöillä ip-lajin harrastaja vs. kaksi nyrkkeilijää/painijaa. Ip-mies tod.näk voittaa. Koska urheilijat eivät osaa hyödyntää katusääntöjä.

No tästä olen kyllä eri mieltä. Itse löisin kyllä vetoa kahden nyrkkeilijän/painijan puolesta tuollaisessa tapauksessa. Ei sillä etteikö ip-mies voisi voittaa, mutta ei pidä luottaa siihen, että vastustajat eivät pelaisi likaista peliä. Ja vaikka eivät "katusääntöjä" hyödyntäisikään, olisivat heidän mahdollisuutensa jonkin verran paremmat.

Two Sheds sanoi:
No tästä olen kyllä eri mieltä. Itse löisin kyllä vetoa kahden nyrkkeilijän/painijan puolesta tuollaisessa tapauksessa. Ei sillä etteikö ip-mies voisi voittaa, mutta ei pidä luottaa siihen, että vastustajat eivät pelaisi likaista peliä. Ja vaikka eivät "katusääntöjä" hyödyntäisikään, olisivat heidän mahdollisuutensa jonkin verran paremmat.

joo, mutta kamppailu-urheilijat luulevat usein, että "reilu tappelu" on itsestään selvyys jokapaikassa. Ei tod. olisi. Itsekin näin erään tilanteen, kun kaksi tod.näk nyrkkeilijää meni kovistelemaan eräälle tyypille. (sovitaan että ne olivat nyrkkeilijöitä...) Nämä "nyrkkelijät" ottivat jonkinnäköisen valmiusasennon ja menivät tämän tyypin luo huudellen:"Nyt vittu tulee turpaan! Nyrkit pystyyn! katotaan mitä sä osaat!!!" Tämä eräs tyypi ei ottanut valmiusasentoa, vaan ihan kylmiltään tavallisesta seisoma asennosta latas potkun toisen nyrkkeilijän pakkiin, tiputtaen toisen "nyrkkeilijän". Jäljellä oleva "nyrkkeilijä" yritti lyödä, mutta jätkä vaan torju ja vetäs polvella, sitten vaan lähti pois paikalta.
Tässäkin tilanteessa tyypit luuli, että tappelu alkaa vasta kun vastustaja ottaa asennon. Näin tapahtuu urheiltaessa, ei kadulla.
Sori kaikille nyrkkeilijöille...

Kyllä kamppailu-urheilulajit ovat mielenkiintoisia harrastuksia. Esim. nyrkkeilyssäkin kun monia vuosia ottelee, muuttuu heikko mammanpoika kovaksi jätkäksi. Mutta silti se ei anna valmiuksia kadulla pärjäämiseen. Olen itsekin Kamppailu-urheillut, ja hauskaa on ollut. Mutta edelleenkin yritän vain kertoa, että on ihan turhaa sanoa nyrkkeilyä, painia, bjj:tä, potkunyrkkeilyä tai jotain muuta vastaavaa ip-lajeiksi, kun ne eivät sitä valitettavasti ole.

VKA sanoi:
...nyrkiniskua kadulla edeltää moni muu asia joka tekee tilanteesta erilaisen kuin kehässä: Vastustaja tönii, huutaa, saattaa saada sinussa aikaiseksi stressireaktioita joihin et ole sparratessa ehkä niin tottunut jnejne. Eli vireystilasi ei ole samanlainen ja tilanne on totaalisen erilainen kuin miten olet harjoitellut potkunyrkkeilyreeneissä.

No jos ei siinä tönimisvaiheessa vielä tajua, että sieltä on kohta nyrkkiä tulossa, niin sen oppii kyllä hyvin pikaisesti. :D

Vireystila ja tilanne on toki erilainen. Myönnetään.

VKA sanoi:
Miten sitten on mahdollista, että ihmiset ilman koulutusta ja hyvää kuntoa ja matrix refleksejä ovat selvinneet noista tilanteista? Miten on mahdollista, että minä ja moni ystäväni olemme selvinneet niistä eikä takana ollut silloin paljoa koulutusta ja valitettavasti en kykene matrix temppuihin?

Ilmeisesti sä viittaat aikaan, jolloin et vielä ollut vankalle potkunyrkkeilytaustalle rakennettu KM-mestari? ;)

Oletko päässyt tekemään vertailuja nykytilaan: selviätkö nyt tilanteista yhtä hyvin vai peräti paremmin? Ovatko selviämiskeinot nykyään erilaisia?

Itsekin olen selvinnyt useista monen hyökkääjän tilanteista. Nuorena kloppina sitä jakso juosta niin saatanan lujaa. Ihan samaa metodia ajattelin soveltaa nykyäänkin, jos vastaan tulee monta hyökkääjää tai puukkoja ja puntareita. Aika harvoin tosin tulee. Se on yleensä sellaista kännistä heijaripaininujuamista vaan. Ilmeisesti salaperäiset henkiset voimani ovat kasvaneet jo sille tasolle, että kaikki aseelliset hyökkäykset kilpistyvät jo kilometrien päässä. Vähän niinkuin tää USA:n "tähtien sota" -ohjuspuolustusjärjestelmä. Hyvä niin.

Rauhallista vappua!

whiteboy sanoi:
Voi helvetin helvetti sentään... Jos painija/judoka/bjj-tyyppi käy iholle kiinni kadulla, niin kuka käskee, että siinä tilanteessa on pakko rueta painimaan urheilusääntöjä noudattaen. Parempi vain kun pistää irrottautumistekniikan, lamauttavia iskuja ja 100m juoksu. :curs: :curs: :curs:

Siinä on yksi esimerkki sali- ja katutilanteen eroista.
Satasesta vetoa että jos vaikka judoka käy suhun kiinni, niin siinä vaiheessa et enää mitään irrottautumisia tai lamauttavia iskuja latele. On ilmiselvää ettet ole ikinä tapellut judokaa tai bjj-tyyppiä vastaan. Voin kuitenkin kertoa, että nämä kaksi ovat ehkä toimivimpia lajeja kadulla.

whiteboy sanoi:
Olisin tässä ihan mielenkiinnosta kysynyt, että oletteko harrastunut jotain ip- tai kamppailu-urheilulajia jossa jokin tietty asia on ruennut vituttamaan?

Minua esimerkiksi se, että BJJ:n aloittaessani bjj-ohjaajat ja tyypit foorumeilla kehuivat bjj:tä realistiseksi ip-lajiksi. Mutta alkeiskurssilla ja edistyneempien puolelle mentäessä kylmä totuus paljastui. Koko laji olikin pelkkää matossa vääntämistä. Se siitä realistisuudesta...
Osoitat suurta tietämättömyyttä asioista. Bjj on erittäin realistinen laji. Jos tappelussa jompikumpi osapuolista haluaa painia, on toisen erittäin vaikea tätä estää.

Ei voi muuta sanoa kuin että :anssi: whiteboy :thumbs:. No, olet vielä niin nuori että kyllä sitä tuollaisenkin harhakuvan kuin että paini ei toimi ip tilanteessa ehkä voi antaa anteeksi.

Indra sanoi:
[I. Hatusta vedän, että 90% ihmisistä lamaantuu, kun nyrkki heilahtaa. Nyrkkeilijöistä jne ei ehkä kukaan.
tässä olis ainakin itsellä se että sitä ensin miettii vielä kannattaako lyödä..onneksi ei ole moista tilannetta sattunut kohdalle. :rolleyes:

ka1 sanoi:
Ei voi muuta sanoa kuin että :anssi: whiteboy :thumbs:. No, olet vielä niin nuori että kyllä sitä tuollaisenkin harhakuvan kuin että paini ei toimi ip tilanteessa ehkä voi antaa anteeksi.

Paini ei toimi [piste]. Ei se vaan toimi [piste]. Se ei vaan yksinkertaisesti toimi[piste]. Mitä se painija tekee? Junttaa äijän asfalttiin ja mahd. tappaa sen. Tai muuten vaan vie maihin ja pitelee siinä kunnes poliisi saapuu ja kerää kusipään talteen (juu voin kertoa että kaverit on paikalla eka ja potkii sun pään irti). Vai joo oon väärässä ja kerro mulle miten homma toimii. Anteeks tää kaljan määrä, mutta vappu meni vituiks eksyin koneelle.

Mutta joo pontti vaan se, että paini ei ole ip laji.
BJJ ei ole ip laji.
NHB/Vale Tudo/Ultimate Fighting ei ole ip laji.
Kick- tai mikään muukaan boxin ei ole ip laji.

KM taas on ip laji varmaan parhaasta päästä. Se ei tuo avaimia onneen, vaan antaa mahdollisuuden ja keinot selviytyä ip tilanteista.

Reino kirjoitit:
Oletko päässyt tekemään vertailuja nykytilaan: selviätkö nyt tilanteista yhtä hyvin vai peräti paremmin? Ovatko selviämiskeinot nykyään erilaisia?
Selviän tilanteista yhä paremmin kuin ennen koulutusta ja valitettavasti olen "päässyt" tekemään vertailuja.
Selviämiskeinot ovat hyvinkin erilaiset. Saamani psykologinen tietous auttaa ymmärtämään miksi känniääliöt käyttäytyvät kuten käyttäytyvät ja miten sellaisia käsitellään ihan verbaalisesti. Samalla un käsittelen sellaista niin harjoittelun tuloksena tarkkailenkin jo siinä vaiheessa missä sen kädet ovat, onko sillä kavereita, mihin juosta jne. Tuollaisia asioita en ennen osannut edes ajatella.

En väitä, että aseellinen hyökkääjä on se todennäköisin uhka. Itse olen kohdannut vain kerran puukkomiehen mutta väitän, että silloinkin oli apua kun olin harjoitellut toimintaa niitä tilanteita varten. Väitän ainoastaan, että jos tavoite on itsepuolustustaito niin noita asioita pitää sisällyttää harjoitteluun. Jos tavoite on potkunyrkkeilykehä niin turhaahan se olisi. Eikä tämä tarkoita, etteikö niitä perusasioita pitäisi osata.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom