Koulutapaturmia (ei haittaa, vaikka olisi legendaa)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Penska
  • Aloitettu Aloitettu
Yläaste. Ei ylä-aste tai ylä aste. Saatana :curs:

Aika vähän mitään tapaturmia on omissa kouluissa tapahtunut. Liikunnanopettaja onnistui joskus sahaamaan sormeensa, ei tainnut kuitenkaan irti lähteä. :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yläasteen puukäsitöissä kaveri kuviosahalla leikkasi ranteeseensa. Ei tullut verta (ainakaan mitä itse näin) vaan sellainen tummanpunainen pötkylä pilkotti haavasta. Liekö ollut lihas. No, opettajaa huutamaan perkelettä siihen ja sitten kiireellä sairaalaan. En muuten ole ikinä nähnyt kenenkään menevän niin valkoiseksi säikähdyksestä kuin se poika meni.

Mitään vakavampaa ei edellisessä koulussa sattunut, mutta kerran eräs jätkä kuljetti semmosta korkeaa, pyörillä liikkuvaa TV-tasoa. No hän ei tietenkään huomannut kynnystä luokan ovella, joten TV lensi maahan ja meni paskaksi. Alkoi raukka parkumaan, ja nolas itsensä. :D

Meidän puukässäluokassa ei tietääkseni koskaan katkennut sormia tai muuta vakavaa, mutta sellanen iso ja painava puristin, tai mikälie muu hökötin, tippui kaverin varpaille. Esineen paino oli mukavat 5-6 kg, eli varvas murtui ja terkalla riitti töitä.

Kerran yläasteella eräs nimeltämainitsematon k*sipää viittoi eräässä eristetyssä huoneessa mulle, että tulepa tänne. No niin minä sitten meninkin, mutten osannut arvata, että tämä jätkä ottikin vasaran ja alkoi paukuttaa sillä alasinta. Mistä mä olisin voinut tietää, ettei sillä mitään oikeaa asiaa ollut. Eihän mulla tietenkään ollut kuulosuojaimia korvilla, mutta hänelläpä oli. Pisti vituttamaan kun kaikui mukavasti korvissa! :curs:

...eli aika pientä. Voi olla tapahtunut pahempaakin, mutta niistä en ole kuullut tai en muuten vaan muista.

Ei tääkään tapaturma, mutta olis sekin vielä voinut kaiken hyvän lisäks tulla. Muistu hauskana juttuna mieleen.

Ysiluokalla, joskus vähän uudenvuoden jälkeen tuli otettua vähän kissanpieruja mukaan kouluun, mitä jäi räjäyttämättä itte sylvesterinä. "Fiksuina" sitten vielä sisätiloissa alettiin räjäytteleen, paras paikka oli pistää naulakoiden onton runkoputken sisälle ja se meinaan kaiun ansiosta oli melkonen pamaus. Samaisena päivänä silloinen pääministeri Lipponen oli sitten jollain maakuntakiertuiellaan ja oli tulossa meidän koululle iltapäivällä. Opettajat oli aamulla kauhuissaan, että mikä räjähtelee. Syylliset pitää saada kiinni ennen pääministerin vierailua. Oltiin just räjäytetty yks paukku ja sytytyksen jälkeen oli kaverin kanssa mennyt hieman syrjemmälle seisokeleen tietämättön näköisinä. Yksi miesopettaja sitten kävelee kohti meitä ja kysyy tiukkaan sävyyn "pojat, tiedättekö tästä mitään?" Normaalisti oon rehti tyyppi ja aina yleensä jäänyt kiinni, jos koiruuksia tuli tehtyä, mutta tuli sitten vastattua spontaanisti "jaahas salonen(se kaveri vieressä), mitä sitä tulikaan tehtyä..." Ja lopun voi arvata. Huumorillahan tota muistellaan, mutta silloin kaveri tykkäs hyvää reilusta pelistä:D

Koulun rehtori oli entinen puukäsityön opettaja ja näinollen niitä nakkeja uupui. Opetti vakinaisen opettajan sijaisena fysiikkaa ja painotti sanomaansa "tässä on viisi asiaa" näyttämällä kättään. Luokan irvileuka siihen, että eihän siinä ole kuin kolme ja puoli. Suuttui... :)

Fedit: Tosi.

Et suinkaan ole eteläisestä keski-suomesta?

osapuolet sopivat tapaavansa koulun jälkeen nyrkkiin törmäämisen merkeissä. Oi niitä aikoja. Oli se loppupäivä yhtä odotuksen huumaa, ku kaikki ties et luvassa on matsi.

Tämä se on. Aijai. Ala-asteella kaks veijaria sopi rehdisti koulun jälkeisestä toisensa lyömisestä herrasmiessäännöillä. Tapahtumaan johtaneet seikat eivät olleet niinkään herrasmiesmäisiä mutta kyllä tätä kaikki odotettiin kämmenet hioten. Koulun jälkeen sitten koulualueen ulkopuolella oli varmaan joku 20-30 tyyppiä janoamassa äksöniä eli odotukset oli puolikorkeella ja kavereilla oli hienoinen todistamisen paikka.

Voitte kuvitella kuinka tunnelma oli kuin jostain lännenleffasta missä tuuli pöllyttää kaupungin ainoan kadun hiekkaa ja seriffikin kääntää katseensa pois antaen näin hyväksyntänsä kaksintaistelulle (tämä vain kielikuva, tarinassa ei ollut seriffiä). Kerrattiin säännöt ja kolikolla heitettiin lyöntijärjestys.

"Samppa" sai ottaa ensimmäisenä lyönnin. "Terppa" täräyttikin aikamoisen iskun suoraan nokkaan (kovemman kuin ehkä odotettiinkaan, saattoi olla myös virhe, seuraavana oli hänen vuoronsa). No veri tirskahti, pää huojahti, kyykistyminen jalkojen väliin vittua-saatanaa-perkelettä manaten. Ei ehkä luulis mutta nyt oli totaalinen hiljaisuus. Jengi odotti. Sopimuksen toinen puoli täyttämättä. En tiedä mitä "Terppa" mietti, harkitsiko ritoloiden ottamista. Moni ei välttämättä olis tyynenä tai vähemmänkään tyynenä jääny odottaan omaa osaansa. "Samppa" kasas itsensä, naamasta näki että nyt vitutti eikä ihan vähääkään. En tiedä mihin tähtäsi, haittasiko ehkä kuumennut mielentila hieman, mutta samanmoisen iskun tarjosi kuin oli saanut - poskeen mossahti. Pari taka-askelta ja uhmakas irvistys ja vittu-saatana-perkele. Kättä päälle, yleistä selkääntaputtelua ja jengi kikkarille.

Opettaja kysäisi seuraavana päivänä turvonneesta poskesta. Palloa potkittiin ja osu vähän päähän. No, ainakin päähän osu kyllä.

Ammattikoulussa luokallamme oli hieman vanhempi, noin 35v. nainen. Jotain palasia tasohiomakoneella hioessaan hän oli ruvennut pyyhkimään metallipölyä käsipaperilla hiukan liian läheltä laikkaa. Paperi meni laikan ja kappaleen väliin ja nykäisi paperin niin nopeasti laikan ali, että ote ei ehtinyt irrota ja etu- ja keskisormet menivät mukana. Eivät onneksi irronneet, mutta todella kauan se niitä paranteli ja keskeytti koulun ennenkuin lopullisesti olivat kunnossa. Taisi jonkinlaiset traumat jäädä koneista.

Sen kummempia isompia tapaturmia tuolla kone- ja metallipuolella ei sattunut, ihme kyllä.

Ala-asteella 3pv sisään tapahtunutta:

1. Kaveri tönästiin naulakkoa päin -> naulakko sentin päästä silmästä läpi -> tikkejä.

2. Kaveri heittää jääpallolla toista naamaan -> tikkejä.

3. Tossupalloa pelailtiin, maalissa rautaiset verkot -> kaverin korva tarttuu rautalankaan -> pala pois

4. Tipahdin kiipeilytelineen päältä -> ranneluut murtui

Sitten jtn satunnaista:

- Kaveri hioi santapaperilla metallityötä, joka pyöri sorvissa. Jtnkin onnistui uittamaan sormen sinne kappaleen ja paperin väliin -> kynsi irti

- Oikohöylällä joku veti nakkeja vähän lyhyemmäksi

- Ajoin koulupäivän aikana kaverin skootterin "siivellä" polkupyörällä 70km/h 80km/h liikkuvan auton kylkeen -> ei käynyt mitään (paitsi pyörä atomeiksi, auton aluvanne vääräksi, takalyhty paskaksi, ja pyörän ohjaustanko pelleistä läpi):eek:

- Kaveri hioi santapaperilla metallityötä, joka pyöri sorvissa. Jtnkin onnistui uittamaan sormen sinne kappaleen ja paperin väliin -> kynsi irti

- Oikohöylällä joku veti nakkeja vähän lyhyemmäksi

Onkohan nämä teknisen työn puolella tulleet tapaturmat todellakin näin yleisiä? Luulisi että koko aine olisi jo poistettu peruskoulun ohjelmasta, jos sormia vedellään lyhyemmiksi näin usein.

Kyllä ne taitaa olla. Samat pesäpallosta päähän/riekkumatelineiltä putoamiset ja luut poikki jne. tuntuu toistuvan aika monessa muistelossa ja kyllä nää on nähty täälläkin. Muuntajakopin päälle korventuminen taitaa olla harvinaisempaa herkkua. Tohon mulla ei oo enää heittää mitään vastineeks.

E: se voi olla ettei sormia lähde irtipoikki jokaisella, täälläkin lähti vaan osa peukaloo (ei mulla).

Onkohan nämä teknisen työn puolella tulleet tapaturmat todellakin näin yleisiä? Luulisi että koko aine olisi jo poistettu peruskoulun ohjelmasta, jos sormia vedellään lyhyemmiksi näin usein.

Kyllä ne on. Meidän aikana vaarallisinta oli ne teknisen tunneilla tehdyt "aseet". Kohtuullisen tiuhaan vilahteli heittotähteä suunnasta ja toisesta. Allahille kiitos siitä, ettei kenellekään sattunut mitään. Ja koneilla pelotti olla keulilla, kun munapäälauma oli takana heilumassa.

Mä inhosin teknisen/puutyötunteja, kun joukossa oli aina joku mulkvisti vähintäänkin viskomassa pulikoita juuri, kun oli tekemässä jotain saatanan orvon näköistä naulakkoa ym. koneen äärellä.

Kivointa noilla tunneilla olivat ne tekopirteät opetusvideot ja metrin mittaisilla metalliviivoittimilla miekkailu.

Noi oli hauskoi ain noi tappelut koulun jälkee ala-asteel (aina puukässän jälkee) ja muutenki kun vitosel viel painittii välkillä porukoissa :D Aina voittajana \../

Kyllähän näitä kaikenlaisia sattumuksia on ollu...

Ala-asteella juoksin liikuntatunnilla päin tiiliseinää. Otsahan siihen seinään napsahti ja aika lähellä oli, ettei taju lähtenyt. Oli kyllä kohtalaisen musta otsa varmaan viikon verran tuon jälkeen. En oikein koskaan ymmärtänyt miten edes onnistuin niin kovasti siihen seinään törmäämään. :rolleyes:

Yläasteella nenä otti vähän hittiä liikuntatunnilla pesäpalloa pelattaessa. Ei tosin ollut ihan perinteinen onnettomuus, koska nenään ei suinkaan sattunut pallo tai maila, vaan yhen muikkelin pää. Olin tosi valppaana siellä pesällä koppaamassa palloa ja jouduinkin sitten nappamaan pallon suoraan sen muikkelin pään yläpuolelta. (se tais juosta vielä ihan väärästä kohtaan sinne pesälle) Tämä idiootti ei kuitenkaan katsonut yhtään minne juoksi vaan täräytti suoraan minua päin. Tuli verta ihan saatanasti nenästä. Muutenkin oli kyllä sellanen tälli päähän, että vähän aikaa näkyi taas tähtiä. Liikunnanopettaja ei noteerannu mitenkään tätä tapahtumaa. Siinä sitten joutuivat kaverit taluttelemaan minua pois sieltä kentältä, kun oli nuppi sekaisin ja verta joka puolella.

Tuli mieleen vielä yksi juttu, johon liittyy tuo samainen yläasteen liikkunnanopettaja. Ei varsinainen tapaturma, mutta kuitenkin. :D Minulla meni tikku sormeen liikuntatunnilla. Ihan pikku juttuhan tuo sinänsä oli. Tuo kyseinen opettaja kuitenkin sattui kuulemaan siitä ja sanoi tulevansa ottamaan sen tikun pois. Lopputulos oli, että opettaja repi siitä sormesta varmaan puolet nahkasta - tikku tosin ei lähteny. Taisi vielä lopuksi todeta, että harmi kun ei ollu silmälasit päässä, kun hän ei oikein näe mitään ilman niitä. :rolleyes: Noh, pikkujuttu sinänsä, mutta kouluterveydenhoitaja nauroi itsensä kyllä ihan kipeeksi nähdessään sen sormen... :lol2:

Yläasteella yksi rinnakkaisluokkalainen tyttö ompeli itseään käsityön tunnilla ompelukoneella sormeen.

Yksi yläaste tapaturma oli suhteellisen huvittava (ainakin silloin). Oltiin kotsan tunnilla ja kävi sitten sillä tavalla, että sattui samalle tunnille parikin tapaturmaa. Ensinnäkin yhdeltä kaverilta tipahti astia käsistä ja siitä tuli sitten viiltohaava käteen. Suurinpiirtein samaan aikaan toisella puolella luokkaa kaksi poikaa tappeli ja toinen otti turpaansa. Kouluavustaja vei sitten molemmat samalla terveyskeskukseen - tytön, jolla oli käsi auki, ja pojan, jolla oli huuli aika pahasti halki. Ensimmäinen kysymys oli kuulemma ollut, että löikö tämä mun kaveri sitä poikaa. Siltähän se varmaan äkkiseltään saattoi vaikuttaa. :rolleyes:

Ite oon ottanu damagee vähän koulussa:

- keikuin tuolilla audiotoriossa ja sit lipsahti ja pää ihan suoraan pöytään. Silmäkulmaan hieno vekki ja koko paikka ihan veressä -> tikattavaks

- Koulun kanssa uimassa ja jotain vesisotaa sit siellä. Lähin juoksee ja liukastuin perseelleen ja potkasin patteriin = haava varpaiden väliin -> tikattavaks

- Liikkatunnilla futista ja täydestä vauhdista yritin tavotella palloa ja kaaduin -> törkeen kokonen biitti lähti nahkaa polvesta -> taas tikkejä

- Sählyä pelattiin. Ennen varsinaisen matsin alkua frendi yritti lyödä säbämailalla sitä palloa pesistyylillä. Ja se tietenkin osu sitten mua suoraan naamaan se maila. Ei lähteny onneks hampaita, mut ylähuuli aukes sisältä aika hyvin.

Mitään pahempaa ei muistaakseni oo tapahtunu. Kaikkia kivi/keppisotia käytiin ala-asteella somppuja vastaan. Ihme ettei niissä rytissy sen enempää.

Yläasteella yksi rinnakkaisluokkalainen tyttö ompeli itseään käsityön tunnilla ompelukoneella sormeen.

Tästä munkin piti tulla kirjoittamaan noiden puutyöjuttujen vastapainoksi. Joka ikisen tuntemani henkilön luokalla on ainakin yksi, joka on tehnyt näin (myös omallani, viidennellä luokalla muistaakseni). En tajua miten tuo on edes mahdollista, mutta kai niitä tunareita vaan on joka ikäpolvessa. Saumurilla onneksi sattunee harvemmin, vaikka ei se tavallisellakaan ompelukoneella pitäisi hirveän helppoa olla.

Ala-asteella meidän luokkalainen isokokoinen poika onnistui kolme (3) kertaa menemään erinäisten kahnauksien seurauksena koulun ulko-oven lasista läpi ennen kuin tajusivat laittaa tilalle vähemmän särkyvää materiaalia. Epäselväksi jäi, miten tuo läpimeno oli edes mahdollista, kyseessä oli kyllä todella suuri lapsi mutta ei kai niiden ihan helpolla pitäisi hajota.

Yläasteella yksi tyttö sai pesäpallosta naamaansa edellisenä päivänä kun oli menossa näyttämään mallikansiotaan johonkin toimistoon :D . Minä olin lukkarina, en tiedä tähtäsikö lyöjä. Ja joka kerta joku urpo (en minä) ottaa pesiksessä suoraan kiinni sen pallon, jos tulee vähän väärä. Ei se lyöjä sitä välttämättä näe / välitä siitä, etenkin jos on ihan rajoilla. Oma moka jos tunkee päänsä väliin kun on varta vasten kielletty.

Joskus yläasteen puutyöluokkaan oli pylväsporakoneeseen hankittu uusi yli 0,5m pitkä poranterä. Noh sillä porailtiin reikiä palikoihin pituussuunnassa huomattiin että terän pää väpättää aika laajaa liikettä poran ollessa pienimmällä vaihteella.
Noh joku valopää sitten keksi vaihtaa porakoneesta isoimman vaihteen päälle ja pisti käyntiin. Tuo pieni liike laajeni silmänräpäyksessä valtavaksi, räjäyttäen terän parin sentin paloiksi. Kehenkään ympärillä olleista ei osunut, mutta perkeleen läheltä meni ja kovaa.
Kohta opettajakin tulii paikalle ja jälkeä tarkastellessaan totesin vain että "Taisi olla liikaa kierroksia." :D

Pihatappelussa oli yläasteella vähän häiriintyneempi kaveri vittuillut somalille, kunnes tappelu oli alkanut. Somalilla oli mora mukana ja onnistui pistämään niskaan suomalaista. Kaveri terkkarille ja somppu lähti omine lupine kotio. Koulupäivän loppuessa oli sitten klaani odottelemassa puukotetun koulustalähtöä.

Somaleilla oli oikein karahkat mukana. Valtaosa koulusta vain hämmästeli, kunnes kovikset keksivät joukolla lähteä ajamaan ruskeita kansalaisia muualle. 15 somalin lauma juoksi sitten pakoon useamman kymmenen suomalaisen laumaa. Tarkempaa lopputulosta en tiedä, mutta kesti 5 vuotta, ennen kuin sosiaalivirasto uudestaan sijoitti alueelle yhtään tummaihoisempaa. Olisivat ajaneet mustalaiset samalla pois.

Köksän tunneilla aina valitin opettajalle, että veitset ovat tylsiä. Kerran vastaus oli "ei ne voi tylsiä olla, kun eilenkin jouduttiin viemään yksi poika sairaalaan tikattavaksi". Jos veitsi on terävä, ei tarvitse käyttää voimaa leikkaamiseen ja terä ei lipeä yhtä helposti.

Suositut

Back
Ylös Bottom