Kouluruoka, silläkö elää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J..
  • Aloitettu Aloitettu
Proteiinia tulee päivässä helposti liikaakin. Kaloreita sen sijaan mun tapauksessani ei. Rasvaa on myös helppoa juoda, mut hiilarit, joista ylimääränen energia pitäis ottaa, saattaa jäädä liian vähäselle. Kouluruokahan on siinä mielessä oikeen hyvää. Kaloreita kaloreita. Kyllä koko ateriasta ainakin 20g proteiiniakin saa helposti, koska kyllä siinä ruoassa sitä ainakin vähän on ja maidosta saa sitten ainakin varmasti. IF-syöminen on avartanut mieltäni siinä, että "joka aterialla täytyy saada tasan 30g proteiinia laadukkaasta lähteestä jne.". Kaiken pitäis toimia vaikka proteiinit sijoittuisivatkin iltapäivään/iltaan enimmäkseen.

E: Kouluruokaan liittyen vielä. Suosittelen pitämään lusikkaa aina valmiina repussa. Itse ainakin tästä päivästä eteenpäin aijon tehdä niin, koska tänään huomasin, kuinka kätevää se on ku voi hakea välitunnilla kaupasta purkin rahkaa välipalaks. Ilman lusikkaa rahka tuottaa vähän ongelmia eikä ainakaan Lidlissä näkyny sellasia jäätelölusikoita. Viime viikolla oli pakko ostaa kallis ja pieni Skyr, koska siinä on lusikka valmiina.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^ Mulla on aina lusikka repussa. Pakko olla, just in case :D

Tänään oli ihan törkeen hyvää ruokaa... Siis lapulla. Lämpimiä vihanneksia, lihapullia, kuoriperunoita ja salaattia. Todellisuudessa lämpimät vihannekset oli sievästi viipaloituja (valmispussi)porkkanoita ilman suolaa tai muita mausteita, lihapullat rasvassa kelluvia jännepyörylöitä ja - no joo, salaatti oli kelvollista ja perunoita en maistanut, mutta hyvältä sentään näyttivät. Harmillista, kun lukion safkat on niin pitkälti einespohjaisia ja suolattomia kuin mitkä. Toisaalta ei kai voi parempaa odottaakaan niin kauan, kunnes rahaa pistetään johonkin muuhun kuin kasvavien nuorten ravitsemiseen.

Onneks edes saadaan ruokaa.

Meilläpäin jos meinaat välitunnilla käydä kaupassa nii se on puolituntia istumista. Ja onhan se kouluruoka vähän niin ja näin, tänään oli ohrapuuroa jota olisi enemmän voinut kutsua ohrakeitoksi. Melkeinpä siis leivällä ja maidolla menin koko päivän, onneks oli ees kunnon leipää :)

Nykyisellä työpaikalla saa taas syödä kouluruokaa. Ihan hyvää sapuskaa siellä useimmiten on, puuro- ja nakkikeittopäivinä tosin pakkaan omat eväät laukkuun. Riisipuuro kun on täysin naurettava lounas ja nakkikeitto muuten vain vastenmielistä.

Vähän niin se tahtoo olla, että lukiossa sitä ruokaa kiroaa, mutta odottakaapa vaan. Myöhemmin ja opiskelijavaiheen alkaessa tajuaa, että se kouluruoka on ollut vallan hyvää ja itse vaan on ollut turhan prinsessa aina välillä :) Ei se ruoka ole ehkä sitä parasta, mutta ihan perusruokaa se on ja maidon avulla varmasti saa vähintään sen 30g proteiinia. Se ero, että saako proteiinit jostain lämmitetystä laatikosta vai kunnon pihvistä, on mitättömän pieni.

Lama iski näköjään täälläkin kouluruokaan... Kolme eri leipää, jälkkäri ja rajoittamaton ruuan syynti muuttui hapankorpuksi, omenaksi ja annosrajoituksiin joissakin ruuissa... Viimevuodesta siis huima pudotus. No onneksi kalaa ja broileria kerta viikkoon :)

Meillä on ollut nyt muutaman kerran oikein kunnon broilerin rintafilettä ja oli muuten hyvää.

Amiksesta löyty tänään broileripyöryköitä ja sen kunniaksi tuli niitä syötyä 20 kappaletta eli 300g. Siihen päälle vielä 4 lasia ykköstä niin on roheiinia. ;)

Minnekkä ne verorahat oikeesti menee?! Eilen koulus kasvis pihvejä... eipä tullut syötyä! Makrot varmasti koulu ruuissa "täysin" kohdallaan-.-´

Mulla oli kouluaikoina tapana sotkea ruokaan, esim. Purkki tonnikalaa. Kätevä kulettaa mukana ja helppo lisätä vaikka koulun salaattiin :)

Toinen helppo tapa on ottaa sheikkeriin herat, tai sitten tehdä kuin Hulkki teki jollain fästin videolla, sekoitti hera drinksut kotona ja laiittoi mustaan muovipulloon (Ed pullo ilmeisesti) helppo siemailla pitkin päivää ja näyttää joltain energiajuomalta.

Kyä näin o!

Oon nyt lukassu tän koko ketjun läpi ja tuntuu jotenkin,että omat mielipiteet jakautuu vähän kaikkien kanssa...Koulun oma ruokala, ''ravintola'' linjakas (oma lempinimi myös niljakas) tarjoaa todennäköisesti samanlaista ruokaa,kun missä tahansa muualla Suomessa.Maku menettelee (en lähde arvostelemaan,koska annoksen hinta on niin halpa),biologian luokan kasvitkin on terveellisempää kuin lämmin ruoka (esim. ne lihapullat tai keitto) ja salaatti on ihan ok.Kolmen vuoden jälkeen vaihdoin rakennusta noin. 20 metriä ja tästä johtuen myös ruokala pysyi samana,mutta nyt kun oppitunnit kestävät 30 min pidempään ja ruokailu on vähän myöhemmin,niin välillä on vähän vaikea säästellä ruoan kanssa,että jaksaisi loppupäivän.Vaikka aamulla täyttäisi itsensä tummalla leivällä ja lautasellisella puuroa,nälkä kerkee yllättämään aina ennen ruokailua.Ei kai se yks ruokailu päivässä tapa koko kokonaisuutta.Varsinkin jos muuten elää terveellisesti.Vaikka 2-4 salitreeniä viikossa+lenkkeily (ym hyötyliikunta)+terveellinen ruokavalio...Ei se ruoka teistä kukkakeppejä tai sumopainijoita tee.Itekkin vedän sitä proteiiniä pelkästään 1 dl reenien jälkeen (3 reeniä viikossa),eli noin 3dl viikossa,enkä sitä päivittäisannostusta mikä niissä kaikissa pusseissa lukee.Ja omasta mielestäni oon ihan hyvässä kunnossa.

Joo, mutta niinkin yksinkertasessa asiassa kun maito on proteiinia, josta tehään ne sun "proteiinit" :D Eli ne jauheet on lisäravinteita, joka tarkottaa, että sillä täydennetään ruokavaliota.

Itse syön lähes joka arkipäivä kouluruokalassa, ja maanantaisia keittopäiviä lukuunottamatta ruoka on hyvää ja terveellistä. Ja kevyemmällä viikolla se soppakin menettelee.

Annoskoko vaan kohdalleen, ja pitää huolen ettei syö esim. pelkkiä kalapuikkoja niin luulisi pärjäävän. Ainakin 93kg aikuinen on pysynyt hengissä tuolla menetelmällä viimeiset kolme vuotta jotka olen moisessa laitoksessa ruokaillut. Painokin noussut kahdeksan kiloa tuona aikana.

Kokeilkaa piruuttaan kotona punnita mitä mätätte lautaselle, ja sitten laskette ne fawkin makrot. Jos ei joku määrä täyty, otatte omaa evästä. Näin vanhempana ilmainen ruoka olisi ihan helvetin jees, ne ajat vaan on takanapäin. Nauttikaa kun vielä voitte.

Eipä meilläkään jaksa lunch ladyt täyttää niitä maitomasiinoitajostain syystä :P ekana aina safkikselle kärkkymässä ja kärppänä eka lasit tarjottimelle ja kohti maitomasiinaa, sry no bonus brah. Salaattia ja lihaliemikuutio peruna sosetta it is.

Ps. Mikä vittu siin on et suomessa peruna on se josta lähetään liikkeelle ruuanlaitossa?? 0_o
Kaikki muu on lisuketta mut perunasta ei tingitä.

Mä en käsitä tätä, että kaikki kertovat koulun hyvistä salaateista ja että niitä on paljon ja kaikkea muuta. Meillä on aina tasan yksi salaatti, joka useimmiten on pilkottua jäävuorisalaattia ja he-ma-pa siellä joukossa. Ja eipä se kai yhteen ateriaan kaadukkaan, mutta niinkuin mulle eräs enemmän alalta tietävä henkilö sanoi, että jos on tavoitteet ja haluaa panostaa niin silloin pitää myös tehdä uhrauksia ja tehdä aina välillä omia safkoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom