Kouluruoka, silläkö elää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J..
  • Aloitettu Aloitettu
Pieni koulu toikin oli missä mua pidettiin nälässä. Ei ollut kuin luokat 1-4, sit vaihtu aina koulu. Vitun mulkut ei tilanneet tarpeeksi ruokaa:curs: Oli vähän helvetin vaikea keskittyä nälkäisenä kun se oli muutenkin mulle vaikeaa:wall:

Onnekseni omissa kouluissa ei ole koskaan ollut rajaa ruoalle, eikä koskaan ole varmaan ruoka loppunut kesken.

Yläasteella meinas keittäjä vähän pistää vastaan että "ei enempää, käy hakemassa sitten lisää." Mutta pysyin jämptinä ja lautanen oli saatava niin täyteen kuin mahollista ja lappasin ruokaa heh.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikö se jonkun lääkärintodistuksen yleensä vaadi, että koulu pistää omat keitot porisemaan. Joku tuttu lääkäri vaan kirjoittamaan todistusta: "Tälle potilaalle vain pelkkää lihaa!".

Itse olen saanut hyvin vähähiilihydraattista sapuskaa ihan pyytämällä ja lomakkeen täuyttämällä. Lääkäriä ei tarvinnut. Ruoka on yleensä pelkkää purkkilihaa, ihan maittavaa.'

Jos koulussa annetaan jotain allergialappuja, niin kannattaa oikeasti yrittää saada jotain proteiinipainotteista. Itse laitin siihen juttua siitä, miten kaikki hiilihydraatit sekoittavat mun vatsan (tositarina), ja pienen väittelyn jälkeen keittiön väki suostui.

Amis-aikoina pidin sitä pienemmänmallin raejuustopurkkia aina mukana. Eli aamulla rae-purkki reppuun ja ruokailussa eikun napaa kohti. Paransi ruokien makuakin mukavasti. Ei se mikskään mee, vaikka 4 h köllötti repunpohjalla.

Olin aika onnekas, kun yläaste-lukioaikoina ei ollut juuri koskaan rajoituksia ruuan ottamisessa, ja useimmiten tarjonta oli kohtuu hyvääkin. Kyllä sillä sen seuraavat 3-4 tuntia jaksoi kotiin asti, kunhan otti paljon pääruokaa, kunnon keon salaattia, pari lasia maitoa ja keitto/puuropäivinä reilusti ruisleipää. Nykyään kouluruokaa osaisi jopa arvostaa, kun voisi vain lampsia ruokalaan ja ei tarvitsisi itse ostaa aineksia, kokata, tiskata jne.

Itse vedän koulussa aina muutaman lasillisen maitoa , salaattia ja sitten lisää hiilareita ruisleivällä, jota on aina tarjolla. Joskus harvoin on myös raejuustoa.

Kohta se koulu taas alkaa. Maidolla niitä proteiineja siellä lähinnä hankitaan, mut näin bulkilla se ei niin mahdottomasti haittaa, että ruoka on erittäin hiilaripainotteista, koska sitä tässä pitäis aika paljon syödäkkin. Jos joskus miinuskaloreille tulee tarvetta ni kouluruoasta voi silti löytää hyvänkin puolen: salaattia on usein runsaasti tarjolla (toisin ku kotona ei välttämättä aina jaksa jumalatonta salaattia tehdä/ei oo aineksia valmiina tarpeeks paljon) ja sitä voi sitten ottaa vaikka ihan koko lautasen täyteen (silti ihan periaatteesta kunnon ruokaakin jonkun verran). Huonona puolena tietty se, että proteiineja on sillon vähän hankalampi saada täyteen ellei sitä maitoa sitten todellakin juo paljon. Joskus kun on ollu pinaattikeittoa ruokana, otettiin kaverin kanssa yks tarjottimellinen maitolaseja ja juotiin ne tyhjäks mä kun en kananmunaa etenkään keitettynä voi sietää. Siinä tais jotain kuus lasillista tulla juotua.

Ite otan koulussa aina maapähkinöitä lautaselle ku siellä on tarjolla, niistä saa jo jonku verra prodee, 2lasii maitoo, ja lihaa koitan onkia tarpeeksi että sen 30g saisi täyteen.

Joo muilla menee aina ruokajonossa hermot, ku ongin niitä "liha"paloja sieltä kastikkeesta. Ei innosta syödä sitä vesi + jauho litkua, johon on jotain väriä lisätty. Helpoiten, jos meinaa dietata, pääsee sillä, että ottaa vaan salaattia ja sitten sitä lihakastiketta siihen päälle. On aika vähä hiilarinen. Jos on jotain laatikkoruokaa niin sitten toi Joppan ehdotus eli maitoa ja salaattia.

Kyllä on tullut ikävä suomalaista kouluruokaa. Täällä Australiassa jengi vetää lounaaks vaaleeta leipaa, jonka välissä on vähän hilloa tai vegemiteä, sipsejä, suklaapatukoita, karkkeja, tai sitten käydään kanttiinista hakemassa hamppareita tai pitsaa. Itse olen kantanut edellispäivän ylijääneitä ruokia lounaaksi, mutta nekin täytyy kylmänä syödä, koska koulun ainoat mikrot on käyttökelvottomassa kunnossa. Maitoakin juovat vain aamiasmurojen kanssa.

Kaikkien aikojen kestoinhokki mun kohdalla taitaa olla uunikala.

Ei kouluruoka kyllä mitään herkkua ole, mutta kyllä sitä jaksaa 5 kertaa viikossa naamaan lapata siihen malliin että jaksaa loppupäivän. Ja niinkuin on jo moneen kertaan todettu kannattaa ryystää sitä maitoa ;)

Meillä päin on ainakin suht. laadukasta safkaa tarjolla koulussa. Monesti jos ruokana on jotain, mistä ei millään voi saada sitä 30g proteiinia täyteen, niin säätelen sitä juurikin maidon määrällä. Jos tarjolla on esim. kanaa niin otan huomattavasti vähemmän maitoa, kuin esim puuropäivänä. Ruisleipääkin tulee jokapäivä syötyä koulaterialla se 2 siivua.

Alkusyksyn ajan ainakin meidän koulussamme ollut aivan hirveää ruokaa. Vaikka ei ihan täynnä vielä olisikaan, ei vaan tee yhtään mieli syödä sitä mössöä. Tuleehan se silti aina syötyä, ei sitä muuten 8h koulupäiviä pärjää. Pitää kai itsekin alkaa sitten tuota maitoa alkaa litkimään enemmän koulussa.

ei toi koulu ruoka kyl täytä mitää, eikä oo täyttäny. Nyt ku oon oikeesti alkanu kattoo mitä syön ku painoo yritän nostaa, nii oon huomannu et ku koulus syö ja ku lähtee sielt ja on ulkona nii on jo nälkä.

oon myös huomanny ton 11 kouluvuoden jälkee et ruoka vaa huononee, ruoat on aina vaa vetisemii, makaronit muuttuu huonommaks, jne.

oon myös huomanny ton 11 kouluvuoden jälkee et ruoka vaa huononee, ruoat on aina vaa vetisemii, makaronit muuttuu huonommaks, jne.

Pitää paikkaansa, mut siitä oon tyytyväinen, et riisit ja pastat on joskus (aika useinkin?) täysjyvää. Mua tosin ei nyt kouluruoka kauheesti ilahduta, kun siihen aikaan en välttämättä pysty syömään ollenkaan käytännössä. Onneks jälkimmäisessä (puol yheltä) ruokavuorossa saatan pystyä syömään. Joka tapauksesssa ne kaks lasia (tai kuinka paljon sitten otankaan) maitoa on kouluruoan paras puoli.

Kyllä se kouluruoka vaan täyttää kun sitä tarpeeksi syö. Ei itselläni ainakaan ole tarvetta syödä hetkeen kun juo 6 lasia maitoa, pari ruisleipää, 1-1.5 (yleensä 1 riittää, keittoja jne. sitten tuo isompi määrä) kukkurallista lautasellista ruokaa; salaatteja tuohon määrään laskematta.
Kouluruoassa ehkä ravintoarvot jne. on kyllä varmasti aivan perseellään. Mutta koska olen kuitenkin köyhä opiskelija, olen mielissäni ilmaisesta ruoasta. Tämä siis vielä ainakin kohdallani, koska lukio = ilmainen ruokailu.

Kouluruoka on todettu aika paskaks, jos edes vähänkään tavotteellista bodausta treenaa. Tässä kuussa on tiedossa seuraavia: kalapuikot, pinaattiohukkaat, kebablihavuoka, kalamurekepihvit, kesäkeitto, nakkikastike, hernekeitto, ohrapuuro, kalapyörykät, makkarakeitto. Ja noi kaikki siis syyskuussa. Menen omilla eväillä kaikki noi päivät, ainakin nyt kun olen maksetun valmennuksen alaisena eikä oikein huvittais sit noita lounaita vetää ihan väärillä makroilla. Ei jossain puurossa ja hernekeitossa sinäänsä mitään vikaa ole, mutta proteiinia on vaan aika vähän. Muuten onkin aika rasva/hiilarimössöä noi.

Sitten porukka ihmettelee ja kyselee, kun mulla on kaikenlaisia omia safkoja mukana.

ei vittu nyt jätkät taas :lol2: se yks ruoka päivässä ei varmasti pilaa sitä teidän huikeeta kehitystä, vetää vaan niin paljon kuin jaksaa sitä mitä on tarjolla ja paikkailee sitten muilla ruoilla. onhan toi nyt ihan naurettavaa kantaa jotain omia ruokia mukana, vetää niitä jossain nurkassa huppu päässä ja olla niin hooceetä. ei se pala sen paremmin kasva vaikka se kylmä eväs maistuukin paskalle ja sitä pitää vetää naama norsunvitulla. pitää vaan huolen että niitä makroja tulee oikein vuorokausitasolla ja kaloreita tarpeeksi niin hyvä tulee. kisadietit ja muut toki erikseen, mutta aika harvalla varmaan sellainen menossa jatkuvasti.

Porukka tuntuu täällä ajattelevan että kouluruoka on hyvää tai edes kohtuullista mutta vain murto-osa oli hyviä tai sitäkin vähemmässä mitään ravintoarvoja. Vasta tkk:lla rupesi saamaan kunnon ruokaa koulussa(täällä voi tosin valita mihin menee syömään)

Kouluruoka on todettu aika paskaks, jos edes vähänkään tavotteellista bodausta treenaa. Tässä kuussa on tiedossa seuraavia: kalapuikot, pinaattiohukkaat, kebablihavuoka, kalamurekepihvit, kesäkeitto, nakkikastike, hernekeitto, ohrapuuro, kalapyörykät, makkarakeitto. Ja noi kaikki siis syyskuussa. Menen omilla eväillä kaikki noi päivät, ainakin nyt kun olen maksetun valmennuksen alaisena eikä oikein huvittais sit noita lounaita vetää ihan väärillä makroilla. Ei jossain puurossa ja hernekeitossa sinäänsä mitään vikaa ole, mutta proteiinia on vaan aika vähän. Muuten onkin aika rasva/hiilarimössöä noi.

Sitten porukka ihmettelee ja kyselee, kun mulla on kaikenlaisia omia safkoja mukana.

Ei se mitää paskaa oo. Kuitenki painatte kaikki saatanan koululaiset sen 60-70kg ni varmasti tulee ravintoo tarpeeks vaikka yks ateria päivässä, eli se kouluateria ei oo makroiltaa optimaalinen, maidosta sitä roteiinia saa kuitenki ihan sopivasti lisättyä. Myöhemmin joudutte armeijaan ja keskelle mettää pariks viikoks armottomaan rääkkiin ja syötte pelkkää siskonmakkarakeittoo 1kauhallinen per naama + 2 näkkäriä ja voinappi ni siinähän teijän kouluaikaset hifistelyt ja sen tuoma edistys lihaskasvussa on menetetty. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom