Kouluruoka, silläkö elää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J..
  • Aloitettu Aloitettu
Meillä ois tänään ollut tarjolla kesäkeittoa ja lihapiirakkaa... Oli ihmeen tyhjä ruokala, kun porukka meni kebuille tai grilleille. Ehkä ne rasvaset piirakat kävi hakemassa.
Kyllä on kumma jos ei tuollainen ruoka enää koululaiselle kelpaa. Syökööt sitten kebabejaan, mutta kyllä minulle tuollainen ruoka kävis ihan hyvin. Itseänikin jollain tapaa ärsyttää, että yliopiston ruokalassa on salaattipöydässä kaiken maailman parsat, pavut, linssit ja ties mitkä ihmekasvikset ja ruoastakin pitää olla kolmea eri vaihtoehtoa, ja tämä tietenkin näkyy hinnassa. Jos vaihtoehtoina olis normaali peruskouluruoka vaikka 1,5 eurolla ja tuo supermonipuolinen noutopöytä 2,6 eurolla niin varmasti söisin ihan tavallista peruskouluruokaa.

Omista kouluajoista ei ole jäänyt minkäänlaisia negatiivisia muistoja kouluruuista. Ne joka asiasta nurisevat nirppanokat valitti aina ruuasta ja tulevat aina valittamaan, vaikka ruuan taso olisi ravintolatasoa. Tietenkin jos on kebabiin tottunut, niin saattaahan se kouluruoka vähän tylsälle maistua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselleni kyllä on kelvannut ihan kaikki mitä koulussa on milloinkin ollut. Ainoa mikä ei meinaa upota pakottamallakaan on pinaattikeitto, mutta sen kanssa onkin sitten keitettyjä kananmunia eli sekin ongelma korjattu.

Pystytkö ihan tosissas väittään että koulun kesäkeitto olis syötävää? :D
Mitäs vikaa siinä on? Ihan hyvää ja tavallista ruokaa se on. Kotona kun on vastaavaa syönyt, niin ei se kesäkeitto koulussakaan sen kummempaa ole. Väitän, että vika ei siinäkään ruuassa ole monelle siinä, että ruoka olisi pahaa, vaan teini-iässä pitää periaatteen vuoksi nurista ruuasta.

Mistäköhän se nyt vois johtua? Aterialle halutaan hiilihydraatteja? Suomessa riisipellot on jostain kumman syystä ollut tähän mennessä aika harvinaisia? Se kuuluu suomalaiseen ruokakulttuuriin?

Vähän omaa päätä sais käyttää tässäkin asiassa, ainakin jos yhtään ravintopuoli oikeesti kiinnostaa. :D

A)Jep, riisi on suomessa vaan herrain herkkua. Välil täl foorumil tuntuu ku yrittäs selittää jollekki porkkanalle asioita (ennen ku vedät herneitä niin ei, en kanna kaunaa porkkanoita kohtaan, enkä herneitä).

B) Mun pointti ton perunan suhteen oli se et se on joku ihme kulmakivi suomalaisessa ruoka kulttuurissa ja en tykkää siitä henk koht. Tyyliin en usko et esim. ranskalaiset joutuu kerää itteään kymmentä minuuttia ennen ku ees maistaa ateriaa joka ei sisällä patonkia.

C) Ilmeisesti tää mun perunaan kyllästyminen herättää aika suuria tunteita ku kerta perinteinen pakkis vääntö saatiin aikaseksi. Mut todistanee mun pointtia tässä suomalaisten peruna fixaatiossa :D

D) Ei sillä etten arvostais su huolen pitoa mut vaik oon koittanu käyttää päätäni niin joudun nöyrtymään ja pyytää sua selventämään et miten mun ravintotietämys tai mielenkiinto ruokavalioon liittyy suomalaisten tai koulujen suuhteeseen perunaan?

Ps. Im out 0_o alkaa menee vähän hämäräks, enkä haluu et useampi +100kg korsto tulee ovelle ja istuttaa tän rääpäleen keittiöön syömään perunoita siihen asti et sorrun itsemurhaan.

Kyllä on kumma jos ei tuollainen ruoka enää koululaiselle kelpaa. Syökööt sitten kebabejaan, mutta kyllä minulle tuollainen ruoka kävis ihan hyvin. Itseänikin jollain tapaa ärsyttää, että yliopiston ruokalassa on salaattipöydässä kaiken maailman parsat, pavut, linssit ja ties mitkä ihmekasvikset ja ruoastakin pitää olla kolmea eri vaihtoehtoa, ja tämä tietenkin näkyy hinnassa. Jos vaihtoehtoina olis normaali peruskouluruoka vaikka 1,5 eurolla ja tuo supermonipuolinen noutopöytä 2,6 eurolla niin varmasti söisin ihan tavallista peruskouluruokaa.

Omista kouluajoista ei ole jäänyt minkäänlaisia negatiivisia muistoja kouluruuista. Ne joka asiasta nurisevat nirppanokat valitti aina ruuasta ja tulevat aina valittamaan, vaikka ruuan taso olisi ravintolatasoa. Tietenkin jos on kebabiin tottunut, niin saattaahan se kouluruoka vähän tylsälle maistua.

Vielä ala-asteella kouluruoka oli aina hyvää. Keitoissa oli muutakin kuin perunaa eikä hernekeitossakaan herne etsinyt kaveria ja lähes aina oli muutakin leipää kuin näkkäriä. Yläasteella ja lukiossa keitot alkoivat olemaan sellasta melkein sosetta ja harvoin näkyi lihaa. Maustaminenkin oli keventynyt. Kaikki liha oli jotain prosessoitua tavaraa. Lukiosta on nyt suunnilleen neljä vuotta ja jos muutos on saman suuntaista, niin se ruoka on oikeesti jo aika kamalaa. Sen vielä voisin sanoa, että noiden koulujen ruoat oli kaikenmoisissa vertailuissa pärjänny aika hyvin. Yleisesti menee niin, että mitä pienempi keittiö sen laadukkaampi ruoka ja nykyään aina vaan keskitetään enemmän ja enemmän...

Itse olen tyytyväinen yliopiston ruokaloihin, koska se ruoka on terveellistä, monipuolista ja oikeesti hyvää, niinkun kunnon kotiruoka. Onhan siellä jotai makkarasysteemiä tai pizzaa joskus, mutta sillon on ihan kiva voida valita se kana ja riisi ;) Erityinen plussa on kunnon salaatit ja vähän lisäkkeitä siihen, eikä pelkkää kiinankaalia ja porkkanaraastetta, niinkuin kouluissa yleensä. Se 2,6€ on tosta aika vähän. Tälläin opiskelijana on muutenkin vähän tiukkaa ja pitäisi kuitenkin terveellisesti syödä, niin ei sieltä kaupasta kovin paljoa tuoreita kasviksia voi kotiin kantaa, joten oon tyytyväinen tuohon salaattipöytään.

E. jos joskus tulee omia kakaroita, niin saavat kyllä evästä mukaan, ettei tarvi aivan paskaa syödä tai lähtee kebabille ja syödä paremman makusta paskaa.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että koulu- tai yliopistosafkasta nuristaan. Kouluruoka on ilmaista ja yliopistosafkakin melkein ilmaista, koska tolla 2,60€:lla tai mitä lienee maksaakaan tällä hetkellä ei kyllä kovin kummoisia sapuskoja kehitellä. Puhumattakaan juomista tai salaateista kylkeen. Onhan täälläkin vaihtelua noiden yliopistoruokaloiden välillä, mutta on jotenkin ihan perseestä nurista ruoasta, jota et mistään saa halvemmalla ja niin, että sen on joku vielä tehnyt valmiiksi.

Ja joo, onhan opiskelijan budjetti melko rajallinen, mutta mun kantani on se, että jokainen osaa ottaa pientä ilta- tai viikonloppuduunia, niin ei tarvitse kitistä muutamasta kolikosta. Samalla tulee vähän kosketuspintaa muuhunkin kuin koulussa pyörimiseen.

A)Jep, riisi on suomessa vaan herrain herkkua. Välil täl foorumil tuntuu ku yrittäs selittää jollekki porkkanalle asioita (ennen ku vedät herneitä niin ei, en kanna kaunaa porkkanoita kohtaan, enkä herneitä).

B) Mun pointti ton perunan suhteen oli se et se on joku ihme kulmakivi suomalaisessa ruoka kulttuurissa ja en tykkää siitä henk koht. Tyyliin en usko et esim. ranskalaiset joutuu kerää itteään kymmentä minuuttia ennen ku ees maistaa ateriaa joka ei sisällä patonkia.

C) Ilmeisesti tää mun perunaan kyllästyminen herättää aika suuria tunteita ku kerta perinteinen pakkis vääntö saatiin aikaseksi. Mut todistanee mun pointtia tässä suomalaisten peruna fixaatiossa :D

D) Ei sillä etten arvostais su huolen pitoa mut vaik oon koittanu käyttää päätäni niin joudun nöyrtymään ja pyytää sua selventämään et miten mun ravintotietämys tai mielenkiinto ruokavalioon liittyy suomalaisten tai koulujen suuhteeseen perunaan?

Ps. Im out 0_o alkaa menee vähän hämäräks, enkä haluu et useampi +100kg korsto tulee ovelle ja istuttaa tän rääpäleen keittiöön syömään perunoita siihen asti et sorrun itsemurhaan.

A) Todellakin tuntuu siltä. Kaikkia perusraaka-aineita ei oo vaan käytännössä mitään järkee roudata maailman toiselta laidalta. Kyllähän Japanissakin joku 12v saattaa ihmetellä: "Isi, miks meillä syödään pelkkää kalaa?"

B) Se on kulmakivi suomalaisessa ruokakulttuurissa. En myöskään usko että suurimman osan ihmisistä tarvii keräillä itseensä perunan syömistä varten, ei Suomessa, eikä Ranskassa.

C) Mulla ei oo fiksaatiota perunoihin, ihmettelen vaan miks tällästä asiaa pitää vääntää rautalangasta.

D) Kaikesta päätellen olet suomalainen / asut Suomessa, joten ois varmaan ihan hyvä tajuta mitä täällä syödään ja mistä se johtuu.

Ps. Koen kyllä myötätuntoa jos jollekkin on syötetty väkipakolla koko elämä pelkkää perunaa ja siitä on ikäviä traumoja jäänyt.

A) Todellakin tuntuu siltä. Kaikkia perusraaka-aineita ei oo vaan käytännössä mitään järkee roudata maailman toiselta laidalta. Kyllähän Japanissakin joku 12v saattaa ihmetellä: "Isi, miks meillä syödään pelkkää kalaa?"

B) Se on kulmakivi suomalaisessa ruokakulttuurissa. En myöskään usko että suurimman osan ihmisistä tarvii keräillä itseensä perunan syömistä varten, ei Suomessa, eikä Ranskassa.

C) Mulla ei oo fiksaatiota perunoihin, ihmettelen vaan miks tällästä asiaa pitää vääntää rautalangasta.

D) Kaikesta päätellen olet suomalainen / asut Suomessa, joten ois varmaan ihan hyvä tajuta mitä täällä syödään ja mistä se johtuu.

Ps. Koen kyllä myötätuntoa jos jollekkin on syötetty väkipakolla koko elämä pelkkää perunaa ja siitä on ikäviä traumoja jäänyt.

-.- En tiiä puhutaankohan tässä edes samasta asiasta. Kaiken varalta voit halutessasi jatkaa tätä vaikka Vantaan-sanomien yleisellä tekstiviesti osiolla, sitä lukevia henkilöitä mahdollisesti vois kiinnostaakin seurata tällästä taistoa.

Anyway, mun pointti on et peruna on kohtuu ankea ruoka-aine eikä näe syytä miksi sitä pitäs täällä suosia niin helvetisti.
En tiiä miten oot ite seurannu tilannetta, mutta esim. riisiä ja pastaa saa ihan perus hyvin varustetuista ruoka kaupoista varsin kohtuu hintaan. Väittäisin, että esim. pasta on vielä edullisempaa kuin peruna 0_o

-.- En tiiä puhutaankohan tässä edes samasta asiasta. Kaiken varalta voit halutessasi jatkaa tätä vaikka Vantaan-sanomien yleisellä tekstiviesti osiolla, sitä lukevia henkilöitä mahdollisesti vois kiinnostaakin seurata tällästä taistoa.

Anyway, mun pointti on et peruna on kohtuu ankea ruoka-aine eikä näe syytä miksi sitä pitäs täällä suosia niin helvetisti.
En tiiä miten oot ite seurannu tilannetta, mutta esim. riisiä ja pastaa saa ihan perus hyvin varustetuista ruoka kaupoista varsin kohtuu hintaan. Väittäisin, että esim. pasta on vielä edullisempaa kuin peruna 0_o

Tossa koitin aikasemmin sulle selventää just niitä syitä et minkä takia tota "ankeeta ruoka-ainetta" täällä suositaan. Et ilmeisesti ymmärrä nyt asiaa ollenkaan. Isot linjat ja supermarketin tuotevalikoima ei muuten ole ollenkaan sama asia. Mun kohdalta ei nyt kyse oo mistään taistosta vaan perusasioiden selittämisestä sulle. Lue nuo kaks edellistä postausta uusiks ja funtsi hetki, jos vaikka alkais vähän päässä raksuttamaan. ;)

Tossa koitin aikasemmin sulle selventää just niitä syitä et minkä takia tota "ankeeta ruoka-ainetta" täällä suositaan. Et ilmeisesti ymmärrä nyt asiaa ollenkaan. Isot linjat ja supermarketin tuotevalikoima ei muuten ole ollenkaan sama asia. Mun kohdalta ei nyt kyse oo mistään taistosta vaan perusasioiden selittämisestä sulle. Lue nuo kaks edellistä postausta uusiks ja funtsi hetki, jos vaikka alkais vähän päässä raksuttamaan. ;)

Kyllähän mä nyt tajuan että se on helposti, lähes ilmasiks saatavilla ja sisältää kaikenlaista tarpeellista ja työllistää suomalaisia yms. Lähinnä alun perin vaan sanoin että oon kullästynyt siihen. Kelaa ite joku ruoka-aine mihin ot ihan lopen kyllästynyt ja mieti et 80% aterioista (lämpistä) ois suurimmaks osaks sitä.

Lähinnä vaan osu silmään toi et "jos oot yhtään kiinnostunu ravinnosta niin tajuut tän plaa plaa" lause. Ilmeisesti siis tarkotit tähän punttailuun liittyvän ravibto tietämyksen puutetta, enkä edelleenkään snaijaa miten sen päättelit siitä että en pidä perunoista. Ja jos perustit olettamuksen siihen että en ois tienny suomalaisten perunan syönti syistä (joista oon kyllä riittävän perillä) niin vähän vielä hämärämpää. Average jannut ja lihasmassaa havittelevat henkilö kuitenkin syö tai pitäisi ainakin syödä aika eri tavalla.

Mutta tajusin pointtisi, ja jos säki koittaisit nähdä mun pointin nii voitas sulkea tää keissi ja poistua paikalta ystävinä. Viimesten viestien seasta tosin on saattanu sieltä naljailun seasta olla vähän hankala niitä varsinaisia pointteja poimia puolin ja toisin :)

Mut piis out, got ur point!

Kyllä on kouluruokaa ikävä, silloin sitä ei osannut arvostaa koska se oli itsestäänselvyys. Nykyisessä työpaikassa kun ei ole ruokalaa tarjolla ja mahdollisuus lähteä lounasravintolaan on rajallista niin kyllä meinaa itku välillä tulla kun mikrossa lämmittelee edellispäivän ruokia ja muita vitun eväitä.

Kouluruoista valittajat haistakoon pasha!

http://koulu.seinajoki.fi/lyseo/ruokalistat/

Siinä on jonkun seinäjoen koulun ruokalista. Ei tuo nyt kovin kummoiselta näytä, kun tarjolla on kalamurekepihvit, lasagnette, pinaattiohukaiset, sitruunakala, soijapyörkkä, nakkikeitto/kastike jne. Onhan tuolla muutama kohtuu hyväkin ruoka, mutta muuten on kyllä aika paskaa. Onneksi ammattikoulussa hieman paremmat safkat, niin ei tarvi enää noita syödä.

http://koulu.seinajoki.fi/lyseo/ruokalistat/
Siinä on jonkun seinäjoen koulun ruokalista. Ei tuo nyt kovin kummoiselta näytä, kun tarjolla on kalamurekepihvit, lasagnette, pinaattiohukaiset, sitruunakala, soijapyörkkä, nakkikeitto/kastike jne.

Täh, tuohan näyttää erinomaisen ravitsevalta ja monipuoliselta ruokalistalta! Ainoat kyseenalaiset pääruuat on mielestäni puuro ja broilerinachovuoka. Toki muidenkin ruokalajien todellinen ravitsevuus riippuu siitä onko lihaa vain pieninä sattumina kastikkeen seassa.

Jos ei kouluruoka kelpaa niin älä syö sitä. Jos jaksat nähdä vaivaa roikkua kuntosalilla useita tunteja viikossa niin sitten varmaan jaksat myös kokata omat ruuat, kun ei muiden ilmaissössöt kelpaa.

Itse herään joka aamu 4:45 laittamaan ruokaa koulupäiväksi.

Asiahan on siis niin, että yhteiskuntaa ei kiinnosta paskaakaan paljonko haluat proteiinia kouluruuassasi, ja millainen makrojakauma on optimaalinen sinun dieetilesi. Itse olet tiesi valinnut, eikä täten sinun kuulu asiasta marista.

Ikinä en oo paskasta ruosta valittanut,mutta kesäkeitto ei oo kyllä mun suurinta herkkua koulussa (oon sitä nyt maistellut 6 eri koulussa ja kaikissa yhtä hirveetä).Toisin kun kotona...Kun itte käy hakee perunamaasta uusia perunoita ja maustaa kunnolla ja heittää vielä vähän sekaan raejuusto niin ai että!Maku asioista ei voi kiistellä,mutta paskasta mausta kuuluu huomauttaa!

En jaksa lukea keskustelua sen kummemmin: kyllä elää. Jos se on pahaa/siinä ei ole tarpeeksi proteiinia/se ei kelpaa teille kermaperseille, niin se ei tarkota ettei sillä elä.

Saiskii joka päivä ilmasen kouluruuan.

Hyvää sapuskaa se on. Itsellä ei hunajan kusemisesta tulisi loppua, jos kerran päivään saisi vetää niin paljon ruokaa, kun napa vetää.

Ottakaahan huomioon noissa nostalgisissa vuodatuksissa, että noista ruokamenoista on moneen kertaan leikattu ja ruoka on perkeleesti kalliimpaa nykyään. Aika pitkä aika sitte kirjotin muistaakseni vitutusketjuun kun löyty joku kaupan kuitti vuodelta 2002 tai sinne päin, ruoan hinta on noussut aivan poskettomasti. Muistaakseni 40% luokkaa...

offtopic: kymmenessä vuodessa ovat myös tulotasot nousseet aika rapsakasti ei tosin välttämättä samassa suhteessa ruoan hinnan kanssa. Kahella kympillä ei saa kyllä mitään kaupasta.

Tän päivän eväät töihin makso n. 9€ jos joku nyt pölähtäisi tuosta toimiston ovesta et "hei nahkasäkki, tuol pihal on soppatykki josta saat safkaa kouluruoan hinnalla" niin olisin toodella onnellinen.

e. kun sitten joskus nämä kouluruoan vieroksujat pääsevät armeijaan ja -20 asteen pakkasessa syövät pakista vihreetä vettä jossa killuu pari hernettä niin silloin viimeistään tulee sen pulskean koulun keittäjän gurmeeruokia ikävä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom