Kouluruoka, silläkö elää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J..
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä tuo kouluruoka hyvää oli, mutta ravitsevaa se ei ole. Listalla olevista broilerpastoista, jauhelihakeitoista ym. suurin osa on pelkkää perunalientä johon on ehkä eksynyt jokunen lihanpala mukaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu, niinhän se menee. Kyllä sillä nyt aina sen koulupäivän jaksaa ja mahan saa täyteen. Koskaan en ole kouluun roudannut omia eväitä, enkä tule niin tekemäänkään.

Ottakaahan huomioon noissa nostalgisissa vuodatuksissa, että noista ruokamenoista on moneen kertaan leikattu ja ruoka on perkeleesti kalliimpaa nykyään. Aika pitkä aika sitte kirjotin muistaakseni vitutusketjuun kun löyty joku kaupan kuitti vuodelta 2002 tai sinne päin, ruoan hinta on noussut aivan poskettomasti. Muistaakseni 40% luokkaa...

22 vuotiaalta kaverilta löytyy kaupan kuitti vuodelta 2002 ja silloin sua osasi harmittaa ruuan hinta, varhaiskypsä kaveri olit :rolleyes:

offtopic: kymmenessä vuodessa ovat myös tulotasot nousseet aika rapsakasti ei tosin välttämättä samassa suhteessa ruoan hinnan kanssa. Kahella kympillä ei saa kyllä mitään.

Nimenomaan ei ne sillä kahdella kympillä paljoa mitään sinne keittiölle saa.

http://koulu.seinajoki.fi/lyseo/ruokalistat/

Siinä on jonkun seinäjoen koulun ruokalista. Ei tuo nyt kovin kummoiselta näytä, kun tarjolla on kalamurekepihvit, lasagnette, pinaattiohukaiset, sitruunakala, soijapyörkkä, nakkikeitto/kastike jne. Onhan tuolla muutama kohtuu hyväkin ruoka, mutta muuten on kyllä aika paskaa. Onneksi ammattikoulussa hieman paremmat safkat, niin ei tarvi enää noita syödä.
Jos tuon ruokalistan tarkoitus oli korostaa ruuan huonoa laatua, niin siinä et kyllä onnistunut. Tuo ruokalistahan on todella monipuolinen ja hyvä. En todellakaan keksi _mitään_ valittamisen aihetta siinä.

Ruuasta löytyy aina valittajia ja mun mielestä esim. intissä on aivan älyttömän hyvät ruuat. Laatu ja monipuolisuus on tosi hyvä ja jälkiruokaakin tarjolla lounaalla, mutta silti kaikille se ei mukamas kelvannut. Tästä voi päätellä ainoastaan sen, että näille henkilöille tuskin kelpaisi yhtään mikään ruoka. Vaikka ruoka olis kebabia ja pitsaa, niin valituksen aiheet olisivat varmaan sellaisia, että he haluaisivat pitsaa maanantaina ja kebabia tiistaina, kun ruokalistassa on järjestys päinvastainen.

Jos joku haluaa oikeasti alkaa vähän yksipuoleisia ruokalistoja ruotimaan, niin etsikää jostain 60-luvun kouluruokalan ruokalistat.

Jos tuon ruokalistan tarkoitus oli korostaa ruuan huonoa laatua, niin siinä et kyllä onnistunut. Tuo ruokalistahan on todella monipuolinen ja hyvä. En todellakaan keksi _mitään_ valittamisen aihetta siinä.

Ruuasta löytyy aina valittajia ja mun mielestä esim. intissä on aivan älyttömän hyvät ruuat. Laatu ja monipuolisuus on tosi hyvä ja jälkiruokaakin tarjolla lounaalla, mutta silti kaikille se ei mukamas kelvannut. Tästä voi päätellä ainoastaan sen, että näille henkilöille tuskin kelpaisi yhtään mikään ruoka. Vaikka ruoka olis kebabia ja pitsaa, niin valituksen aiheet olisivat varmaan sellaisia, että he haluaisivat pitsaa maanantaina ja kebabia tiistaina, kun ruokalistassa on järjestys päinvastainen.

Jos joku haluaa oikeasti alkaa vähän yksipuoleisia ruokalistoja ruotimaan, niin etsikää jostain 60-luvun kouluruokalan ruokalistat.

Olen kyllä itse ollut aina täysin tyytyväinen koulujen ruokiin ja sen puoleen ei valittamista. Mutta puhe oli nimenomaan kouluruuan laadusta nykyään ja nuo lihamakaronilaatikot, jauhelihakeitot sun muut. eivät todellakaan nykyään aina ole sitä mitä nimestä lukee.

Vaikka yleensä olen ihan tyytyväinen kouluruuan laatuun, yksi asia joka kusee suomalaisessa kouluruokailussa on puuropäivät. Ei puuro kuulu lounaspöytään!

Kasvis-sosepihvit... vaikka niitä ei taida enää kovin monesta koulusta löytyä

mun ongelma on ratkastu sillä ku menin kokkikouluu nii siel saa koulupäivän aikan joskus 2 ateriiaki ku eka käydää syömäs safkiksel sit laitetaa safkiksen jälkeisel tunnil annokset esille ku tottakai pitää maistaa ruokaa. mut aikanaa yläasteel oli palmia ruoka oli mitä oli rahaa palo helvestisti ku 3 kertaa viikos käytii kaupast ostaa jotai kouluruuan korviketta.

nii mut sit dieetti onki vähä vaikeempi ku kokoaja ruokaa ympärillä :D

Mut sitä minunkin "ylistämää" salaattia on aina yllin kyllin. Ongelmaksi tulee dieetillä ehkä lähinnä riittävän proteiinin saaminen ilman turhia kaloreita. Maidolla sekin onnistuu ehkä parhaiten.

Mut sitä minunkin "ylistämää" salaattia on aina yllin kyllin. Ongelmaksi tulee dieetillä ehkä lähinnä riittävän proteiinin saaminen ilman turhia kaloreita. Maidolla sekin onnistuu ehkä parhaiten.
Itse ainakin vetäisin dieetillä kiinteää ruokaa maidon sijasta..

Itse ainakin vetäisin dieetillä kiinteää ruokaa maidon sijasta..

Pitää kyllä paikkaansa, mut jos koulusta pitää jotain ravinteita ottaa, ni maito on proteiinin suhteen ehkä paras valinta. Tietysti voihan sitä koulussa syödä pelkkää salaattia ja sitten illalla kotona ottaa proteiinit rahkasta/kanasta/raejuustosta tms.

Ottakaa ihmiset sinne kouluun mukaan välipalaa, rahkaa ja prodejuomaa. Samaa mieltä olen että ei sillä pärjää ja ainakaan meidän koulussa harvoin saa sellasta ruokaa josta irtois 30g proteiinia ilman että vääntää 4 lautasellista. Tästä syystä oonkin kantanut jo 2 vuotta kouluun mukaan aina proteiinipitosta välipalaa mitä voi joku välitunti jäädä luokkaan syömään.

maulla ei niin paljoa väliä mielestäni ole kunhan olis ravinteet kunnos. yleensä kouluruoka on lisäaineen hiilarin ja rasvan paskaista sekotusta. joskus on proteiiniakin, joskus ei ollenkaan. vituttaa armottomasti kun ei voi luottaa siihen että koulussa sais riittävää ruokaa

Ihme ruikutusta, eihän se ole optimiruokaa mutta varmasti riittävää. Mikäli sitä lihaa ei ole ruoassa tarpeeksi itse tapasin vetää litran rasvatonta maitoa ja vähän vähemmän itse hiilarimössöä, toimii.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom