Kouluruoka, silläkö elää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J..
  • Aloitettu Aloitettu
Meillä oli tänään broileripyöryköitä, currykastiketta ja perunoita. Oli oikeen keittiön emäntä vahtimas kipon kans bio-astian luona ja keräämäs jätökset talteen! Kuulemma punnitsevat paljonko menee päivässä hukkaan kun nyt tänä vuonna on alkanut meneen ruokaa niin paljon roskiin! :D Sanoi vielä että tekevät kyselyn "minkä takia porukka heittää ruokaa roskiin"! :D Meinasin jo kilahtaa siinä ja sanoa että eikö se tosiaan ymmärrä...jos analysoidaan esim. tämän päivän ruoka: broileripyörykät - no joo ei mitään valittamista...perus einespullaa, curry"kastike" - ei oltu osattu saostaa yhtään ja se oli käytännössä lientä joka valui perunoiden/pullien päältä pois samantien jättäen sipulin siihen päälle ja viimeisenä ihanaakin ihanemmat kumiperunat jotka oli vielä kaiken lisäksi kylmiä! Ainiin olihan vielä jälkkäriksi Marianne "rahkaa" josta näki jo kauas että ei taatusti ole onnistunut niinkuin piti ja mausta sen viimeistään huomasikin :D

Sitten nämä vielä ihmettelevät että miksi oi MIKSI!? :D Älkää nyt käsittäkö väärin, että olisin joku nirppanokka jolle ei kelpaa mikään. Olen jo kotona oppinut että ruokaa ei koskaan heitetä pois ja aina tulee syötyä kaikki viimeseen muruun asti + emännän ja vielä tenavienki :D Mutta tuola on nyt vain menty niin paljon alaspäin tasollisesti että HUOH!

Ps. No ei onneksi tarvi enää avautua kun meillä alkaa ravintolan pito niin saa unohtaa koko kouluruoan koko loppulukuvuodeksi...kyyhkynrinta sun muut ihanat prodet here I come! :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakko ottaa hieman osaa tähän keskusteluun, koska työskentelen itse koulun keittiössä. Koulu on tosin yksityiskoulu ja keittiö koulun oma, joten en välttämättä ole oikea henkilö puolustamaan/kritisoimaan sitä ruokaa mitä esim. Palmian/Sodexon pyörittämissä keittiöissä tarjotaan. Meillä ainakin on suht hyvin laskettu että saisi tarpeeksi proteiineja, hiilihydraatteja ja rasvaa tuosta ruoasta, on vain jokaisen omalla vastuulla miten sen hoitaa suuhun asti. Toki jos ruoaksi on jotain normaalia, ällöä ja kellertävää vehnäjauhoihin suurustettua kanakastiketta, on hieman työlästä siinä linjaston jonossa alkaa niitä kanapaloja noukkimaan sen soossin seasta, se täytyy myöntää. Mutta omasta mielestäni koulussa ruokaillessa saa ihan hyvin mätettyä sen muutaman kymmentä grammaa proteiinia kitusiinsa. Sapuskan kanssa menee ainakin itsellä helposti 2-4 kahden desin lasia maitoa, josta tulee parhaimmillaan jo ~35g proteiinia.

On niitä huonojakin mättöjä, lihaperunasose/makaronilaatikko, kasvispihvit tai muut vähemmän ravinteikkaat ruoat, mutta omaa päätä vaan siihen mukaan. Purkki rahkaa tai vaikka se valmis protskupirtelö huonon sapuskan kohdatessa auttaa pitkälle.

Syökää nyt ihmeessä, kun porukat upottaa siihen veroja muutenkin! Itse en sanoisi kouluruokaa aina kuraksi, esimerkiksi kanakastikepäivänä kalastelee pelkät kanan palat kastikkeen pohjalta ja mättää tuoreen salaatin päälle ilman riisiä, juomaksi vielä kunnolla maitoa :)

Pakko kommentoida tähän sen verran että ainakin meillä oli rajoitettu maito lasilliseen per ruokailija ja linjaston päässä tuli heti palautetta jos oli ylimääräistä. Samaten kaikki muukin oli todella tarkkaan kontrolloitua. Leivän määrä, riisin määrä etc.

Pakko kommentoida tähän sen verran että ainakin meillä oli rajoitettu maito lasilliseen per ruokailija ja linjaston päässä tuli heti palautetta jos oli ylimääräistä. Samaten kaikki muukin oli todella tarkkaan kontrolloitua. Leivän määrä, riisin määrä etc.

Sitä toi on unicafessa, unicoissa ym. pahimmillaan - musiikkitalon unicafe lienee äärimmäisin naurettavan pienine kauhoineen. Toisaalta täällä puolella eurooppaa kouluruoka käsittää sen patongin ym. tai ranskalaiset ja jotain huttua kylkeen.. Loppuen lopuksi suomen systeemi on erittäin toimiva :hyvä:

Toisaalta parin euron patonki muutamalla kanafileellä pelittää todella kivasti snadin huurteisin kanssa ;)

Syökää nyt ihmeessä, kun porukat upottaa siihen veroja muutenkin! Itse en sanoisi kouluruokaa aina kuraksi, esimerkiksi kanakastikepäivänä kalastelee pelkät kanan palat kastikkeen pohjalta ja mättää tuoreen salaatin päälle ilman riisiä, juomaksi vielä kunnolla maitoa :)

Tämmösestä sapuskasta pääsee nauttimaan tyyliin kerran kuukauteen.

IMO koulusapuska on hirveää, mutta joka päivä sitä syön. Propsit niille jotka oikeasti ottaa jotain välipaloja kouluun.

Kyllä sitä kouluruokaa tulee joka päivä kukkurallinen lautanen syötyy, päälle vielä 3 mukia maitoo ja jos on niin jotai leipää, näkkäriä on aina mutta siitä en piittaa.. Mulla on joskus myös sheikkeri mukana, johon pistän aterian korvikkeen ja proteiini patukoita jota voi napsii välitunneil. Mutta joudun usein käymää kesken koulun kaupassa kun on jotai väli-lihan merikastiketta :urjo:

Meikäläinene oli urheilulukiossa niin oppilaskunnan huonees oli mikro ja jääkaappi ni siel oli hyvä kaikkien urheilijoiden roudata omat välipalansa :) Ainut vaan, että pelko oli että syödään omatki eväät!

Tampereen Ammattikorkeasaaressa on suht ok sapuskat. Joskus pihvit on kumisia ja löytyy luunpalasia ja karvoja yms, mutta se mikä häiritsee on se että ruokailuun kuuluu 1 lasi maitoa, toisesta menee lisähintaa. Olipahan kuitenkin tossa joku ehtoo ihan chicken wingsei.

Tampereen Ammattikorkeasaaressa on suht ok sapuskat. Joskus pihvit on kumisia ja löytyy luunpalasia ja karvoja yms, mutta se mikä häiritsee on se että ruokailuun kuuluu 1 lasi maitoa, toisesta menee lisähintaa. Olipahan kuitenkin tossa joku ehtoo ihan chicken wingsei.

Kyllä mua ainakin häiritsis nuo :urjo: Omassa amiksessa jossa olin, oli pääosin oikein hyvää safkaa, tosin taisi sielläkin joutua toisesta maitolasillisesta maksamaan. Sen takia oli heradrinkki ja prodepatukoita aina messissä. Peruskouluajoilta ei sitten olekkaan mitään muisteltavaa, perussettiä oli jotain kuivia perunoita ja verilettuja, kylkeen näkkäriä ja yks voinappi max.

Yleensä omat eväät beesis, mut juo paljo maitoo ja mättää safkaa nii kylhä tolla pärjää. Eipä nuo kummoista mitää makuelämyksiä ole, mutta jos ilmaisiksi saa nii mitä sitä valittamaan ryhtyy.

Kyllähän sillä elää, mutta eri juttu että kasvaako. Muistan peruskouluajoilta muutaman tyypin jotka ahtoivat kouluruokaa naamaan kaikkien niiden edestä jotka eivät syöneet, ja kyllähän niiden BMI huiteli jossakin kolmenkymmenen paremmalla puolella, ja samaa luokkaa oli penkkitulos kiloissa.

Mä muistan ammattikoulusta ku jengi otti ruokaa lautaselle, nyrpisteli sen kanssa, haukku paskaks, heitti ruuat roskiin ja paino lihiksille ja hampurilaisille. Joskus saatettiin ottaa jälkiruokaa jonka kanssa leikittiin ja tehtiin siitä iso numero jonka jälkeen sekin meni roskiin. Miksi edes vaivautua ottaa tarjotin täyteen, jos se kumminkin menee roskiin koko lasti? Valtaosa ei syöny mitään kasviksia koska ne oli pahoja. Limsaakin joillain meni pelkän koulupäivän aikana helposti se 3 litraa. Eikä se ollut mitään lightia.

Amiksessa ruuat on kyllä täälläpäin aika paskoja mutta 4 lasia maitoa täyttää mukavasti. Eräs kaveri valittaa aivan kaikesta, liikaa kasviksia jne. ja sitten sanoin et ota maitoa kunnolla niin ei kuulemma pysty sitäkään juomaan koska se on pahaa (normimaidossa ei ongelmaa mutta se on ongelmana kun se maito tulee pussinsisältä koneesta) :D

Amiksessa ruuat on kyllä täälläpäin aika paskoja mutta 4 lasia maitoa täyttää mukavasti. Eräs kaveri valittaa aivan kaikesta, liikaa kasviksia jne. ja sitten sanoin et ota maitoa kunnolla niin ei kuulemma pysty sitäkään juomaan koska se on pahaa (normimaidossa ei ongelmaa mutta se on ongelmana kun se maito tulee pussinsisältä koneesta) :D

se maitoha maistuu ihan samalle.

Kyllä ne ruuat meillä lukiossa oli jänniä. Sai vetää vaikka kuinka vitusti, mutta nälkä iski heti ku oli ruokalasta kävelly pihalle :D

Kyllä ne ruuat meillä lukiossa oli jänniä. Sai vetää vaikka kuinka vitusti, mutta nälkä iski heti ku oli ruokalasta kävelly pihalle :D

Sama täällä. Heti kotona kahden-kolmen maissa oli pakko syödä välipalaa, vaikka olin vetänyt järkyttävän satsin ruokaa yhdentoista aikaan. Ainoa ruoka joka tuntui pitävän nälkää edes jotenkuten, oli hernekeitto.

Itse arvosta äärettömän paljon ruokaa ja minusta on hienoa, että Suomessa koululaisilla on mahdollisuus ilmaiseen ateriointiin.

Mitä tulee bodaaviin koululaisiin, niin kyllä mä sen kouluruuan söisin ja paikkaisin sitten proteiininsaantia muilla aterioilla. Koululaisten omat eväät menee musta jo vähän turhan hifistelyksi.

Itse nautin Amican opiskelijalounaan silloin tällöin. Kelan tuella se maksaa n. 2,6 euroa ja se on mahdollista koota melko hyvin kulloisiakin tavoitteita vastaavaksi. Meidän opinahjossa on vieläpä sellainen salaattibuffet, josta saa kootua tosi fiksun aterian. Erilaisia laatikkoruokia puolestaan välttelen.

Toisinaan koulussa mukana on myös omat eväät, joita käyn sitten lämmittämäsä mikrossa, mutta tämä vain dietillä. Se opiskelijalounaan sosiaalinen aspekti on itseleni varsin tärkeä, ja kana-parsakaalimössön nauttiminen raejuustorasiasta yksin opiskelijoiden lepotilassa on vähän ankeaa. Mutta kyllähän tuotakin sen hetken jaksaa, mitä dietti kestää.

Jea badii, tänään on joululounas :D eli syötävää ruokaa toivottavasti. Mut kyllä oon itekin huomannu et melki heti saattaa olla pieni nälkä vaikka sitä ruokaa söis "kunnolla." Kai se peruna siitä tekee sellasta..

Suositut

Back
Ylös Bottom