Kouluruoka, silläkö elää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J..
  • Aloitettu Aloitettu

J..

Morjes!
Tuli tänään niinkuin 4 muuna päivänäkin viikossa syötyä taas lukion lounas. Tämän päivän ruoka oli ns. kinkkukiusaus. Käytännössä lukion lapsukaiset (minä mukaan lukien) saivat perunaa + kermaa, joka oli ollut uunissa. Kinkkua, joka luultavasti oli mahdollisimman jauhoista tehtyä kuin vain mahdollista, tästä ilmestyksestä sai etsiä oikein porukalla.
Kysymys kuuluukin, että miten tuollaisella pitäisi pärjätä ja saada riittävät >30g proteiinia? En siis sano, että kouluruoka olisi pahaa (ei se kyllä mitenkään erityisen hyvääkään ole), mutta siinä vain on ravintoarvot niin pielessä kuin olla saattaa. Ja itse kun kerran yritän lihasta hankkia oikein urakalla niin ei se ainakaan oman käsitykseni mukaan pelkällä perunalla kasva. Sitten joskus on niitäkin päiviä koulussa kun tulee vedettyä pelkälllä salaatti + maito -linjalla, koska ruokana on jotain eineslihapullia/makkaraa/kalapuikkoja, jotka eivät sovi omaan ruokavaliooni terveellisyysedellytysten takia. Myös koulussa tarjottava valkoinen pasta/riisi häiritsevät itseäni sillä olisi paljon mukavampi saada paremmaksi todettua täysjyvää.
Mitäs muilla on kommenttia omien koulujen, tai vaikka työpaikkojen ruuasta? Onko tämä ilmiö vain alueellinen vai kärsivätkö muutkin opiskelevat bodarit tästä? Ja onko jotain vinkkejä, mitä mättöä keksiä noille päiville, kun ruuan laatu on kyseenalainen? Mahtaakohan joku raejuusto olla kuinka hyvää, jos sellaisen aamulla ottaisi kotoa mukaan ja laittaisi pariksi tunniksi lokeroon odottamaan ruokatuntia? Joku shakeri ja prodet mukaan tietenkin olisi hyvä vaihtoehto, mutta yleensä tulee jo muutenkin päivässä otettua tuo suositeltu annos (2 annosta/pvä). Entä tietääkö kukaan, että onko mahdollista pyytää koulussa erityisruokavaliota esim. Paleo dietille tai ketoosidietille sitten kun massakausi vaihtuu kiristely kaudeksi?

Ps. Huomenna pitäis huhujen mukaan olla puuropäivä koulussa. Proteiini loistaa taas poissaolollaan...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eihän heradrinkeissä mitään saantisuositusta ole. Itekkin vetelen välillä työpäivinä 3-4 heradrinkkiä, kun kunnon safkaa ei ole tarjolla. Pärjää hyvin päivän :)

jos ei muuta keksi niin ihan puhtaasti heittää siihen puuron kylkeen viisi lasia maitoa. vielä kevytmaitoa mieluumin kuin rasvatonta.

e. varmaan sadas hidas kommentti tänään.

Jos tota maitoa vetää sen 4-5 lasia nii sit saa juosta loppu koulupäivän kusella :D ja meil on ainaki koulussa käytössä 75 min tunnit nii ei oo mitkään mukavimmat fiilikset enää siin loppu vaihees jos rakko ihan äärimmillään täynnä...

Syö vaan sitä kouluruokaa niin paljon kun napa vetää (ellet oo lihava). Ei se yks vähän heikompilaatunen lounas päivässä haittaa mitään jos muu ruokavalio on edes suhteellisen kunnossa. Kova, fiksusti toteutettu ja nousujohteinen treeni on imo 10x tärkeämpää kuin se, syökö 100% puhdasta bodysafkaa koko ajan.

Meil on koulussa tarjolla tota Maitoplussaa... 50g protskua / 400kcal yhdessä litrassa. :)

Mä olen painiskellut ihan samojen ajatusten kanssa kun aloituspostaaja, ja tullut siihen lopputulokseen, kuten muutkin tähän ketjuun vastanneet, että maitoa vaan koneeseen.

Kouluruoassa makrot on usein aika keturallaan. "Liharuoissakin" niitä lihanpalasia saa ihan kunnolla kaivella sieltä kaiken muun täytteen keskeltä. Ilman maitoa sitä olis kyllä pulassa.

Kuitenkin etenkin nyt massakaudella vedän sitä koulusafkaa naamariin ihan huolella. Jos kouluruokailu jää väliin, niin usein myös syönti jää miinuksille siltä päivältä.

EDIT// Sitä pitäis ens eduskuntavaaleissa lähteä ehdolle ja ajamaan eduskuntaan bodarien asioita. Mun mielestä ainakin amisten/lukiolaisten kouluruoan per capita pitäis maksaa vähintään yhtä pajon valtiolle/kunnalle kuin vankilaruoankin. Sais edes vähän laadukkaampaa ruokaa ravintoarvoiltaan kouluihin.

Jos yrität lihaa takoa urakalla, niin pitää myös syödä reilusti. Kannattaa jättää IMO hetkeksi se laadusta murehtiminen ja lappaa apetta naamaan. Tietenkin ottaen mahdollisimman paljon lihaa ja maitoa tarjottimelle. Menee melko hankalaksi jos koulussa ei voi syödä, kun luultavasti sitä koulua sullakin on vuosikausia edessä ja armeija päälle. Aina ei voi nirsoilla.

sama ongelma on kyllä mullakin... oon vaan todennu että turha sen ruuankaa on nirsoilla, ei se ainakaan valittamalla parane. kotona sitten vetää paremmat safkat naamaan ja niinku tua jo sanottiin ei se yks huono ruoka ny niin merkittävästi vaikuta.

Marden kanssa samoilla linjoilla. Eihän se ruoka mitä optimaalista bodysafkaa ole, mutta ei sen ole tarkoituskaan olla. Massaa hankittaessa ruokaa vaan koneeseen reilusti. Toisaalta pienempien koulujen ruokalat ovat mitä parhaimpia paikkoja syödä myös laadukkaasti. On itse tehtyjä jauhelihapihvejä, uunilohta jne.

Jep ruokaa naamariin vaan. Kunhan saa runsaasti hiilareita, eli mieluummin enemmän potakkaa kuin lihaa :rolleyes: . Itse otan aina 4 lasia maitoa, lautasen pullolleen apetta, ainakin yhden ruisleivän, ja siihenkin n,puoli desiä levitettä :kuola:

Samassa veneessä ollaan. Ite en oo jaksanu enään taistella ja murehtia asiaa vaan syöny vattan sopivasti täytee ja maitoo kyytipojaks sen verran miltä ittestää tuntuu. Ja välipalaks voi ottaa just proteiinia sheikkeristä tai vaikkapa maitorahka ja lusikoit sen naamarii iltapäivä tunneilla. Ja tuosta erikoisruokavaliosta tuskin tulee yhtään mitään, kun kouluilla muutenki niin helvetin vähän rahaa oppilasta kohden ruokailuasioissa. Haarukkaa ääntä kohden ja maidot perässä, ei siitä kannata hirveetä stressiä ottaa :).

Ps. Samalla kannalla olen koulun puuropäivistä joissa ei mitään järkeä ole, mutta fygestähän se koko homma on kiinni.

Hyvää ruokaa siellä koulussa on. Varsinkin jos on kunnon nälkä.:D Hyvää vastapainoa sille bodarisafkalle. Ei se yks ruoka maailmaa kaada jos loppupäivän syö kuitenkin raejuustoa ja maitorahkaa.:D Ei se nyt niin hienoa ja hyvää ole vetää kanaa ja riisiä päivät pitkät ettäkö se maun puolesta olis jotenki ylivoimasempaa.:D Jos jää protkut vajaaks niin ottaa sit vaikka omat purkit ja purnukat messiin jolla täydentää.

Tiedättekös mikä kouluruassa on parasta? Se ei suinkaan ole proteiinipitoisuus, eineslihapullat, maito tai edes näkkäri.... Vaan se on salaattipöytä! Koulussa saa vedettyä vaikka koko päivän rehut kerralla samaan hintaan (2. asteelle saakka ilmaista ja 3. asteella kela-tuettuun hintaan). Rehujen ostaminen ja niiden pilkkominen sekä salaatiksi laittaminen on ehkä kaikesta ruoanlaitosta ikävintä ja toisinaan kallistakin puuhaa. Kouluruokalassa saa puputtaa salaattia kastikkeineen käytännössä rajattomasti ja vaivattomasti.

Jos yrität lihaa takoa urakalla, niin pitää myös syödä reilusti. Kannattaa jättää IMO hetkeksi se laadusta murehtiminen ja lappaa apetta naamaan. Tietenkin ottaen mahdollisimman paljon lihaa ja maitoa tarjottimelle. Menee melko hankalaksi jos koulussa ei voi syödä, kun luultavasti sitä koulua sullakin on vuosikausia edessä ja armeija päälle. Aina ei voi nirsoilla.
Hyi helvetti, joitain eineslihapulliako muka takomalla naamaan? :urjo: Ei vittu pienintäkään järkeä, ellei pääprioriteettina ole sumopainijan fysiikka (sekä myöhemmän iän terveysongelmat).

Itse teen aina edellisenä päivänä jauhelihapihvin, jonka lämmitän aamulla. Kouluruokailuun mennessäni laitan sen repusta housujeni taskuun ja ruokapöydässä sitten lisään sen huomaamattomasti lautaselle. Kouluruoasta otan salaatit ja riisitkin silloin tällöin kun sitä on (jos olisin bulkilla ottaisin kotoa mukaani myös jonkun hedelmän). Tosiaan olen kokeillut melkein kaikkia vaihtoehtoja (seitiä/tunaa jauhelihapihvin tilalta, kokonaan omat eväät, heradrinkki ennen ruokailua jne.), mutta tämän olen havainnut kaikista parhaimmaksi "taktiikaksi". Seiti haisee liian voimakkaalta, tuna on ihan vain muuten paskaa (ja nykyisin liian kallista), kokonaan oma eväsrasia herättää liikaa huomiota ja heradrinkin juominen luokassa ennen ruokailua johtaa siitä myöhästymiseen, jolloin ei pääse enää istumaan kavereiden kanssa samaan pöytään.

Itse teen aina edellisenä päivänä jauhelihapihvin, jonka lämmitän aamulla. Kouluruokailuun mennessäni laitan sen repusta housujeni taskuun ja ruokapöydässä sitten lisään sen huomaamattomasti lautaselle. Kouluruoasta otan salaatit ja riisitkin silloin tällöin kun sitä on (jos olisin bulkilla ottaisin kotoa mukaani myös jonkun hedelmän). Tosiaan olen kokeillut melkein kaikkia vaihtoehtoja (seitiä/tunaa jauhelihapihvin tilalta, kokonaan omat eväät, heradrinkki ennen ruokailua jne.), mutta tämän olen havainnut kaikista parhaimmaksi "taktiikaksi". Seiti haisee liian voimakkaalta, tuna on ihan vain muuten paskaa (ja nykyisin liian kallista), kokonaan oma eväsrasia herättää liikaa huomiota ja heradrinkin juominen luokassa ennen ruokailua johtaa siitä myöhästymiseen, jolloin ei pääse enää istumaan kavereiden kanssa samaan pöytään.

Ootko tosissas? :wtf:

Itse aiheeseen, sitä maitoa kaksin käsin naamaan vaan. Jos muu ruokailu on kunnossa ei tuo yksi ateria vaikuta juuri mitään. Välipalaksi voi sitten ottaa mukaan jonkun protskudrinkin tms. Nyt 3. asteen koulussa on vasta ruvennut arvostamaan ilmaista kouluruokaa. Nyt kun siitä joutuu maksamaan, tosin erittäin vähän (2,60€)

Olen, ilmaisinko itseni jotenkin huonosti? Maidon sijasta juon aina piimää jota ei koulussamme ole, joten tuokaan ei ole vaihtoehto (ja vaikka olisikin, niin en pitäisi sitä kovinkaan järkevänä).

e. Itsekin tein lähes vuoden ajan juuri noin, lisänimeä en saanut. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom